Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

subj. päivähoito-oikeuden rajaaminen ei edistä työnsaantia

deardddd
11.10.2016 |

Uskomatonta soopaa, että työttömien lapset eivät saisi olla päiväkodissa kokopäiväisesti.
Minulle tuli työttömänä ollessa kutsuja haastatteluun alle vuorokauden varoajalla! Saatettiin esim tiistai-iltapäivänä soittaa, että pääsisinkö keskiviikkona klo 09:30 haastatteluun. Välillä oli kyseessä esim ryhmähaastattelut, jolloin kellonaikaa ei voinut itse sopia. Mitäs olisin tehnyt, jos lapsilla ei olisi ollut KOKOAIKAISTA hoitopaikkaa? Ei siinä olisi osa-aikainen hoito auttanut. Pari viikkoa esim meni niin, että kävin kolmeen eri työpaikaan haastattelussa, joinain päivinä oli jopa kaksi haastattelua, parin viikon sisään 9 haastattelua yhteensä. Yhteen paikkaan oli siis useampi eri haastattelukierros, psyk testit jne. Ei olisi tullut mitään, jollei lapsillani olisi ollut ihan kokoaikaista päivähoitopaikkaa. Samoin te-toimisto järjestää kaikenlaisia IT-kursseja, CV-pajoja jne, joihin halusin osallistua. Ne kestivät usein yhden kokonaisen päivän, esim 8:00-16. En edes kaikkiin pystynyt osallistumaan, kun lapseni hoitoaika alkoi klo 08:00, eli periaatteessa minun olisi kannattanut ottaa hoitoajaksi 07:00-18:00, että olisin pystynyt kaikkeen mahdolliseen työllistymistä edistävään palveluun osallistumaan.
Te-toimisto myös lähetti kerran kirjeen, jossa kahden päivän varoitusajalla käskettiin saapumaan heidän infoonsa. Se oli täysin keskellä päivää, todella pitkän matkan päässä kotoani, muistaakseni klo 12-16. Ei tuollainen onnistu, jos lapset eivät ole päivähoidossa. Tämä tilaisuus oli pakollinen työttömälle, muuten olisi tullut karenssia.
Tein työttömänä myös paljon sijaisuuksia, joista minulle soitettiin samana aamuna. Saatoin saada esim 6.30 puhelun, että pääsenkö tänään sinne ja sinne klo 08-14. En olisi yhteenkään päässyt, jos eivät lapseni olisi olleet KOKOAIKAISESTI päivähoidossa. Tuolloinkin jouduin sumplimaan sen aamun, jos alkoi klo 08, että ehdin viedä lapset hoitoon, ja saavuin sijaistamaan vasta 8.30.
Minulla ei ole isovanhempia tms keitä voisin jatkuvasti pyytää lapsia hoitamaan päivisin. Mieheni ei voi olla omasta työstään pois jollei hommaa itse sijaista. Meille siis ainoa keino oli laittaa lapset täysipäiväisesti päiväkotiin viitenä päivänä viikossa siksi ajaksi kun etsin työtä.
Kun lopulta sain työn, arvatkaapas montako päivää minulla olisi ollut aikaa siitä ilmoituksesta työn aloitukseen järjestää lapsilleni hoitopaikka, jos sitä ei olisi ollut? Yksi kokonainen päivä.
Jos minulla ei olisi ollut lapsille KOKOAIKAISTA hoitopaikkaa, en olisi saanut työtä, jossa nytkin olen, vaan työttömyyteni olisi todennäköisesti jatkunut hamaan ikuisuuteen, tai ainakin siihen kunnes kaikki lapseni ovat vähintään koululaisia ja pärjäävät ilman päivähoitoa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hhhhhh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän työttömänkin näkökulman kyllä, jos työnhaku on aktiivista ja niin edelleen.

Silti, päivähoito on mielestäni työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapsille. Työtön pystyy kuitenkin paremmin sumplimaan, haastatteluja ei ole joka päivä, aikaa on kuljettaa pidemmälle. Jos työttömien lapset täyttävät päiväkodit, onko se sitten reilua, että se työssäkäyvä kuskaa lapsia ympäri kaupunkia? Työttömän työllistymistapauksessa kai kahdessa viikossa on velvollisuus hoitopaikka osoittaa? Sen ajan käyttää vaikka MLLn palveluita.

Kuntien pitäisi ehdottomasti myös kehittää tilapäisen hoidon mahdollisuuksia. Tyyliin, joku kerho minne tosiaan voi viedä päivän varoitusajalla, jos haastattelu kohdalle osuu. Tai joka pk:ssa mahdollisuus ottaa muutama lapsi tällaisille tilapäispaikoille.

No voi hyvä ihme. Kuinka paljon kuvittelet näitä työttömiä, jotka törkeästi vievät lapset päiväkotiin, olevan? Tuskinpa heidän lapsistaan päiväkodit täyttyvyt. Ja oletko ajatellut, että voit itsekin jonakin päivänä jäädä työttömäksi. Olisiko sinusta kivaa, jos lapsesi siirrettäisiin siinä vaiheessa pois tutusta päiväkoidista, sanotaan nyt vaikka 40 minuutin matkan päähän, jonne kuskaisit joka aamu sen 40 min, ehtisit sitten olla kotona 2,5 h ja lähtisit hakemaan. Sitten jos saisit töitä, saisit sen kokoaikaisen paikan lapsellesi kahden viikon kuluttua, sanotaan vaikka 50 min matkan päästä kotoasi. Siinähän sittne kuskaisit lastasi ja voisit olla tyytyväinen kun työttömänä ollessasi lapsesi ei vienyt parempien ihmisten lasten paikkaa lähipäiväkodissasi. Mitä siitä, jos seuraavan vuoden ajan lapsesi hoitoaika on 11 tuntia päivässä, koska sinulla menee matkoihin päiväkodille ja töihin yli tunti suuntaansa. Mitä sitten, jos lapsesi joutuu seuraavana syksynä taas vaihtamaan päiväkotia ja tuttua ryhmää, että pääsee siihen lähipäiväkotiin. MItä siitä, jos sitten taas teillä tulee yt:t ja saatkin taas kenkää. No ei mitäään, sitten taas hakemaan osa-aikaista paikkaa vaikkapa tunnin matkan päästä ja niin edelleen.

Mietipä ihan oikeasti omalle kohdallesi. Työttömät eivät ole "niitä" ja "muita". Sinäkin voit olla työtön. Sinunkin lapsesi voi olla sellainen ei-haluttu työttömän lapsi joka vie tärkeämmät paikat päiväkodissa.

Ja mitenkähän kuvittelet että taivaasta tipahtaa joku MLL hoitaja hoitamaan lastasi kahden viikon ajaksi joka päivä klo 8-17? Voin kertoa, että MLL hoitajankin saaminen on työn ja tuskan takana, ja onnistuu yleensä parhaiten iltaisin ja viikonloppuisin. MLL hoitajat ovat yleensä lukiolaisia tai opiskelijoita, ja heillä on päivisin koulua. Itseasiassa arkipäivisin saattaa olla aika k*siset paikat jos yrität hakea hoitajaa lapsellesi. Ja miten kuvittelet löytäväsi sen sitten päivän varotusajalla kahdeksi viikoksi? Kokeilepa tätä vaikka ihan harjoitustehtävänä ja mieti sitten uudelleen, ennen kuin ehdotat että työttömät voisivat tehdä noin töitä saatuaan. Oletat aika paljon.

Tuo sinun asenteesi "työttömien lapset kauemmas minusta syrjäisiin päiväkoteihin ja MLL hoitajien hoidettavaksi" takaa sen, että saat pienestä palkastasi elättää verorahoillasi työttömiä jatkossakin. Jos oikeasti ajattelisit vaikka pelkkää taloudellista näkökulmaa, olisi parempi pyrkiä työllistämään jokainen työtön mahdollisimman pian. Ja antaa heidänkin lapsilleen kunnon hoitopaikat, että he voisivat työn ottaa vastaan.

Jos tuolle linjalle lähdetään, että arvostelet työttömien lapsen hoidon vähemmän tärkeäksi kuin työssäkäyvän tai opiskelijan lapsen, niin mitäs jos lähdettäisiin kehittämään ajatustasi vähän pitemmälle? Entä jos jokaisen, alle 6000 e/kk tienaavan lapset olisivat niitä huonompia, joille ei pitäisi antaa päivähoitopaikkaa ollenkaan, koska heidän verorahansa eivät siihen riitä, ja he ovat jossain surkeassa nollamaksuluokassa tai saavat muita maksualennuksia eli heidän lastensa hoidosta kunta ei saa edes rahaa. Mitäs jos päiväkotiin pääsisivätkin vain hyvätuloisten lapset, jotka maksavat täyden max hoitomaksun, ja muut sinne syrjäisiin hoitopaikkoihin? 

Olipas typerä ja aggressiivinen vuodatus.

Olen ollut itsekin työtön ja kuten sanoin, ymmärrän tilanteen kyllä. Siitä huolimatta ensisijassa mielestäni ovat ne, joiden on aikataulujen kanssa vaikeampi joustaa, eli työlliset. Se että työssäkäyvän lapsi joutuu joka päivä olemaan kymmentuntista päivää on kuitenkin isompi ongelma kuin se, että työllistyessään työttömän lapsi on hetken tilapäisessä paikassa. Ja ehdottomasti kuntien tulisi tajuta, että nykyään on monenlaista tarvetta, kun työttömiä on paljon, ja tarvitaan nopeita ketteriä hoitomuotoja mm haastatteluja ajatellen.

Ps. Omat lapseni ovat jo koulussa ja ymmärrän täysin, että voin joku päivä jäädä vaille työtä

Olen samaa mieltä. Se on todellakin väärin, että työssäkäyvät (tai opiskelijat) joutuvat työstressin lisäksi murehtimaan kuinka ehtiä hoitaa lapset vaikkapa kahteen eri päiväkotiin. Tai ruuhkassa kauas kotoa/väärään suuntaan töihin nähden. Se on erityisen väärin niille lapsille, joiden päivät venyvät, samalla kun jonkun joka lähes aina pystyy järjestämään joustavasti haun/viennin, lapsi tekee vaihdellen kokopäivää, puolipäivää, tms lähipäiväkodissa.

Ei tämä ole mikään vastakkainasettelukysymys. Jokainen tajuaa, että tänä päivänä ei varmoja työpaikkoja ole kuin ehkä lääkäreillä, jos heilläkään. 

En tiedä kuinka iso on se ilmiö, että viedään lapset hoitoon päiväksi ja itse lähinnä oleskellaan. Ja senkin tiedän, että hyvin tehty työnhaku vie aikaa. Tosin, väitän ettei sellaisia kyllä oikeasti ole, jotka työnhaun takia tarvitsevat kokopäiväisen hoitopaikan. Joustoa kyllä, juuri haastatteluiden tai kurssien varalle. Ja kunnollisen takuun siitä, että hoitopaikka varmasti järjestyy, kun työllistyy.

Vierailija
22/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette vaan sano niille tarhatädeille että mun lapsi/lapset on tänään sitten muuten koko päivän koska mulla on työhaastattelu. Ei ne sitä lasta uloskaan voi kipata.

Tiedät kai itsekin että ei se ihan noin mene? Eihän se nyt käy että lapsi on yhtäkkiä koko päivän tai paljon piedempään kun paljon pienemmistäkin muutoksista menee ihan pasmat sekaisin. Jos pikku Pirreä ei ole merkattu listaan että haetaan vaikka viimeistään viideltä vaan kolmelta niinkuin aikaisemmin niin eihän se nyt käy että yhtäkkiä haetaan myöhemmin. Siinä menee jo kaikki työvuorot sekaisin ja koko hoitajien elämä...

Niin, onhan se nyt ihan ennenkuulumatonta, ettäkö päiväkodin hoitajilla voisi olla muutakin elämää työpäivänsä jälkeen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt lapset käyttävät koko 20h viikossa, koska työnhaku on oikeasti todella aikaa vievää puuhaa! Äskenkin tein yhtä hakemusta kaksi tuntia, nyt tulin myöhäiselle lounaspaussille tabletin ääreen ja kohta onkin haettava sitten lapset hoidosta.

Ettäkö lapset pitää saada 8 tunniksi päiväkotiin, että saat päivän aikana tehdä kaksi tuntia työhakemusta ja syödä lounaan selaillen vauvapalstaa. Mitä teit sen loput viisi tuntia?

Vierailija
24/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan niitä työhakemuksia tehdä illallakin kotona kun puoliso tulle töistä ja katsoo lapsia.Ei siihen koko päivää tarvita.Itsekin olen tehnyt työhakemuksia työpaikkaa vaihtaessa illalla työpäivän jälkeen en sitä varten ole vapaapäivää ottanut.Vuorokaudessa on 24 tuntia.Kyllähän työhakemuspohja on jo tallennettuna pohjaksi sitä vaan muovaa sopivaksi hakemaansa paikkaan.Se kyllä olisi hyvä käytäntö että kunnalta saiis tarvittessa tilapäisen hoitopaikan mahdollisen työhaastattelun ajaksi.

Vierailija
25/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette vaan sano niille tarhatädeille että mun lapsi/lapset on tänään sitten muuten koko päivän koska mulla on työhaastattelu. Ei ne sitä lasta uloskaan voi kipata.

Tiedät kai itsekin että ei se ihan noin mene? Eihän se nyt käy että lapsi on yhtäkkiä koko päivän tai paljon piedempään kun paljon pienemmistäkin muutoksista menee ihan pasmat sekaisin. Jos pikku Pirreä ei ole merkattu listaan että haetaan vaikka viimeistään viideltä vaan kolmelta niinkuin aikaisemmin niin eihän se nyt käy että yhtäkkiä haetaan myöhemmin. Siinä menee jo kaikki työvuorot sekaisin ja koko hoitajien elämä...

Kun työt yksityiselle ja maksat vähän enemmän, niin saat joustoakin.

Vierailija
26/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan niitä työhakemuksia tehdä illallakin kotona kun puoliso tulle töistä ja katsoo lapsia.Ei siihen koko päivää tarvita.Itsekin olen tehnyt työhakemuksia työpaikkaa vaihtaessa illalla työpäivän jälkeen en sitä varten ole vapaapäivää ottanut.Vuorokaudessa on 24 tuntia.Kyllähän työhakemuspohja on jo tallennettuna pohjaksi sitä vaan muovaa sopivaksi hakemaansa paikkaan.Se kyllä olisi hyvä käytäntö että kunnalta saiis tarvittessa tilapäisen hoitopaikan mahdollisen työhaastattelun ajaksi.

Minäkin ihmettelen näitä, joilla menee muka viikossa monta päivää työhakemusten kirjoittamiseen ja lähettämiseen. Kun tekee yhden hyvän hakemuksen, niin sitä muokkaamalla (jos edes tarvitsee muokata) saa muutamassa minuutissa tehtyä aina uuden hakemuksen. Ja kun joku tulee nyt sanomaan, että joihinkin pitää täyttää firman oma hakemuslomake, niin ratkaisu on copy-pastella ottaa siitä omasta hakemusmallista vastaukset. Aika universaaleja ne työhakemuksessa vaadittavat tiedot kuitenkin ovat. Ja jos joku tosiaan aloittaa työhakemuksen aina tyhjästä Word-asiakirjasta, niin ei ole ihmekään, ettei ole töitä löytynyt...

Ja tuollainen tilapäinen hoitopaikka on jo käytäntönä olemassa. Harva ilmeisesti tietää, mutta päiväkodeista voi ostaa yksittäisiä hoitopäiviä, olikohan max 5 kuukaudessa. Sen kun soittaa kaikki mahdolliset päiväkodit läpi ja kyselee johtajilta. Yleensä päiväkodeissa on aina sen verran lapsia sairaana, tai vapaapäivällä, että johtajat suostuvat myymään hoitopäiviä.

Vierailija
27/27 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just, no tuskinpa niitä työhaastatteluja niin tiuhaan on, että osa-aikainen hoito ei riittäisi. Sen voi sitten pidentää jos töitä sattuu löytymään. Eikä työt yleensä ala tosta noin vain. Ja jos on haluttu tekijä, niin kyllä he sen aikaa odottaa, että lapsen hoitoaika järjestyy.

Rajaaminen on hyvä asia.

Onpas kiva olettaa noin paljon ja tehdä siitä johtopäätöksiä. Tässä ketjussakin on esimerkkejä, miten paljon haastatteluja on ollut saman viikon aikana. Itse kerkesin olemaan 1,5 kk työtön, ja sinä aikana taisi olla yksi viikko, kun minulla ei ollut yhtään haastattelua, ja kaikilla muilla viikoilla oli vähintään kaksi haastattelua/psykologista testiä. Haastatteluihin tuli kutsu päivän- kahden varoitusajalla. 

En ainakaan itse ole mikään super haluttu työntekijä, vaan ihan rividuunari. Jos en pääse töihin, niin työnantaja ottaa seuraavan jonosta. Ei ainakaan minua työnantaja odottaisi kahta viikkoa, neljästä kuukaudesta puhumattakaan, että saisin lastenhoidon järjestettyä. Kun sain töitä, se tapahtui yhden viikon varoitusajalla ilmoituksesta työn alkuun. Ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia aloittaa töitä ollenkaan jos lapseni eivät olisi olleet hoidossa.

Ja osa-aikaista ei noin vain muuteta kokoaikaiseksi. Päiväkoti voi olla täynnä, ja lapsi joutuu toiseen päiväkotiin, joka voi olla logistisesti mahdoton, ja lisäksi jos lapsi on pieni, ja ei halua päivähoidon aloituksesta ihan kamalaa showta, on hyvä järjestää viikon, jopa kahden totuttelujakso uudessa päiväkodissa. Tässä siis menisi jopa neljä viikkoa yhteensä ennen kuin olisin valmis aloittamaan työpaikassa. Siinä ajassa työnantaja valitsisi jo jonkun toisen, joka pääsisi aloittamaan heti.