Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin muutin elämäni suunnan!!!

Vierailija
11.10.2016 |

Jäin työttömäksi amk:n jälkeen. Kouluttauduin humanistiselle alalle ja töitä oli mahdotonta löytää kun joutui kilpailemaan akateemisten maistereiden ja jopa tohtoreiden kanssa.

Lähes viiden vuoden työttömyysjakson aikana fyysinen ja henkinen kuntoni rapistuivat, kunnes rapahtui täydellinen romahdus. Sairastuin vaikeasti immunologiseen sairauteen viisi vuotta sitten. Sairaala- ja kuntoutusjaksot kestivät puolitoista vuotta. Tämä aika kuitenkin muutti elämäni. Ymmärsin, etten ole 30-vuotiaana valmis työkyvyttömyys- ja työttömyyskierteeseen mielenterveysongelmineen ja toimeentulotukiasiakkuuteen. Halusin elämältäni enemmän ja päätin toteuttaa haaveeni.

Kun rutiinitarkastuksessa kysymys työkyvyttömyyseläkkeestä taas tuli esille, vastasin rohkeasti "ei!" ja valitsin elämälleni uuden suunnan.

Viikon kuluttua olin kerännyt tyhjiä pulloja ja tölkkejä niin paljon, että minulla oli varaa vuokrata vanha paku ja kirpparipaikka. Laitoin ilmoituksia lähialueiden kauppojen ilmoitustauluille, että siivoan maksutta ullakoita, kellareita ja asuntoja sitä vastaan, että saan pitää tavarat ja myydä ne kirppareilla. Kaatopaikalle vietävästä tavarasta perin kuljetus ja käsittelykuluja ja pientä provokkaa vastaavan maksun. Sain paljon asiakkaita, etityisesti vanhempaa väkeä ja kiireisiä lapsiperheitä, jotka halusivat eroon kaikesta rojusta. Jo viikon kuluttua pystyin palkkaamaan työttömän tuttavani apumieheksi ja kantoavuksi. Tavarat säilöimme hänen tyhjään autotalliinsa.

Nämä asiakaskontaktit poikivat myös muuta työtä: siivoamista ja lemmikkien hoitoa ja ulkoiluttamista. Heräsin kello viisi joka aamu ja lähdin ennen kuutta aamun ulkoilutuskierrokselle. Kahdeksalta lähdimme ensimmäiselle raivauskeikalle, päivällä kävin ulkoiluttamassa ja ruokkimassa lemmikeitä kolmen tunnin ajan, iltapäivällä toinen raivaus- tai siivouskeikka, neljältä kolmas ja illalla kahdeksasta kymmeneen lemmikkien ulkoiluttamista ja ruokintaa.

Viikonloput kuluivat kirppareilla kierrätettävää tavaraa myydessä. Pian palkkasin toisen tuttavan apulaiseksi ja ryhdyimme myymään tavaraa myös netissä.

Puolessa vuodessa olin ansainnut niin paljon, että vuokrasin oman asunnon rivitalosta ja lähdin ensimmäiselle ulkomaanmatkalleni 10 vuoteen!!!

Pian oli aika toteuttaa suunnitelmani vaihe kaksi: siirsin työt yhtiökumppaneilleni ja aloin lukea yliopiston pääsykokeisiin. Minulla oli säästössä niin paljon, että pystyin keskittymään pääsykokeisiin koko kevään ajan. Pääsinkin sisälle lukemaan haluamaani pääainetta!

Kesän tein taas ullakkosiivouksia ja keräsin voimia opiskeluihin. Syksyllä kun yliopisto alkoi, keskityin lemmikkien ulkoiluttamiseen ansaitakseni sen verran, että opintorahaoileuteni säilyy. Otin myös opintolainaa pariin kertaan opintojeni aikana. Olin aluksi ajatellut valmistuvani neljässä vuodessa, sillä pystyin hyödyntämään amk-opintojani myös yliopiston puolella. Päätin kuitenkin hankkia vielä kaupallisen koulutuksen ja pyrin kaksi vuotta sitten lukemaan ekonomiksi. Filosofian maisterin paperit sain vuosi sitten, ekonomiin on vielä kolme vuotta jäljellä.

Olen työskennellyt vuoden harjoittelijana ja osa-aikaisena eräässä oman alani johtavassa pohjoismaisessa yrityksessä. Olen opiskeluaikanani hankkinut täydellusen ruotsinkielen suullisen ja kirjallisen taidon olemalla mm vuoden vaihdossa Ruotsissa. Samalla sain paljon alalle tärkeitä kontakteja. Motoni on aina ollut: yrittänyttä ei laiteta ja koskaan en luovuta!

Olen nyt 35 kg hoikempi kuin viisi vuotta sitten, minulla on varaa kauniisiin vaatteisiin ja lomamatkoihin. Käyn edelleen säännöllisesti lenkittämässä naapuruston koiria ja silloin tällöin lähden kantoavuksi vintinraivauskeikalla.

Olen tyytyväinen elämääni ja onnellinen siitä, että olen päässyt näin pitkälle työttömyys- ja sairausputken jälkeen!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava tarina, vaikka en totena pidäkään. Myy jollekin iltapaivalehdelle!

Vierailija
2/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No wow. Hieno saavutus kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites verotusasiat? Työntekijöiden vakuutusmaksut yms. Tuollainen voi toimia pimeänä.

Vierailija
4/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu. Kuka muka ostaa niitä tavaroita joita ihmisillä tyypillisesti jostain varastoista löytyy? Ei kukaan, kun ne samat kamppeet löytyy omastakin varastosta.

Vierailija
5/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen vain yhdestä asiasta: jos olet kirjoittanut fil maisteriksi, niin miksi et osaa kirjoittaa?

Vierailija
6/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites verotusasiat? Työntekijöiden vakuutusmaksut yms. Tuollainen voi toimia pimeänä.

Alusta alkaen kaikki tehty viimeisen mukaan. Oma toiminimi, apulaisten palkat, verot ja sivukulut palkat.fi kautta. Jotain hyötyä amk-opinnoistakin oli! Ja olihan tietysti muutakin! Ap

Vierailija
7/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sait kyllä todella hyvin asiakkaita heti kun aloitit.

Hieno juttu, että onnistuit!

Vierailija
8/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alusta alkaen kaikki tehty viimeisen mukaan. Oma toiminimi, apulaisten palkat, verot ja sivukulut palkat.fi kautta. Jotain hyötyä amk-opinnoistakin oli! Ja olihan tietysti muutakin! Ap

Vierailija
9/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellinen stoori.

Vierailija
10/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma. Hyvin tehty.

Vierailija
11/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten heräsit ja huomasit olevasi wannabe-porvari ja kokoomuksen äänestäjä.

Vierailija
12/12 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno stoori kamu. Mites oikeessa elämässä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän