Miksi kuukautiskipuihin ei ole kehitetty lääkettä
Kipu on varmaan lähellä synnytyskipua, miksi ei ole kehitetty jotain puuduttavaa lääkettä, miksi tuputetaan e- pillereitä, kun ne eivät läy kaikille ja kaikki eivät niitä välttämättä halua käyttää, kun vaikuttavat hormoneihin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kipuhan johtuu siitä, että limakalvo repeytyy irti kohdun seinämästä. Olisiko niin vaikea kehittää täsmälääke sinne vereslihalla olevaan kohtuun?
.
Voi taivaan vallat mitä taikauskoa....
Ei. Ei se kipu johdu siitä. Kohdun limakalvo itse asiassa tuntee varsin vähän mitään. Kipu johtuu nimenomaan lihasten kouristelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa on myös se, että miesten ehkäisypillerin (vai -kapselin?) kehitys lopetettiin, koska se aiheutti miehille mielialan vaihteluita ja muita elämää hankaluttavia oireita :D NO SHIT, SHERLOCK...
Miksi sinusta on naurettavaa, että miehet eivät halua käyttää hankaloittavaa pilleriä, ihan vaan jotta nainen ei tulisi raskaaksi?
Miksi naisten pitäisi käyttää elämää ja kehon- sekä mielenterveyttä hankaloittavaa pilleriä ihan vain sen takia, ettei miesten tarvitse ruveta maksamaan elareita?
On keksitty vaikka mitä särkylääkkeitä. Normaalin rajoissa olevat menkkakivut menee särkylääkkeellä ohi. Synnytyskipuiin verrattavat ei ole normaaleja ja vaativat lääkärissä käynnin.
No kun ei mene, ei auta buranat, ipuprofeenit, miramax ja lääkärissä käyty ja kuvattu kaikki, ei ole lääkäri todennut endometrioosia niin alanko väittämään vastaan , että kyllä siellä sellainen on.
Lääkäri tarjoaa vain e- pillereitä ja ne eivät sovi minulle. Ja niitäkin on kokeiltu. useita merkkejä.
En myöskään halua niitä käyttää.
Täytyy olla jokin muukin lääke, ei kaikkia voida vaatia käyttää jotain kierukkaa sun muuta.
Puudutuspiikki olisi varmaan ainoa oikea.
Vierailija kirjoitti:
Kipu on varmaan lähellä synnytyskipua, miksi ei ole kehitetty jotain puuduttavaa lääkettä, miksi tuputetaan e- pillereitä, kun ne eivät läy kaikille ja kaikki eivät niitä välttämättä halua käyttää, kun vaikuttavat hormoneihin.
Onhan noita lääkkeitä joka lähtöön. Mulle ei ole koskaan e-pillelreitä tuputettu kivunhoitoon.
Ehkä siksi koska näitä kivun vähättelijöitä on eniten nimenomaan naisissa...
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiskipuhin auttavat särkylääkkeet jotka liittyvät prostaglandiineiden käyttäytymiseen kehossa. Näitä ovat mm. ibuprofeeni (Burana esim.), ketoprofeeni (Ketorin esim.) sekä naprokseeni (esim. Naprometin). Mikä vaikeus?
En lukenut koko ketjua. Vaikeus on siinä, että minulla alkoivat kivut ja kovat vuodot heti kun menkatkin 12-vuotiaana alkoivat, menkkojen ajan (lähes viikon) söin säännöllisesti buranaa ja aikuisena ei tarvitse buranaan enää koskea, koko ruoansulatus menee siinä tuusannuuskaksi. Mieheni on lääkäri ja hänestä burana on ihan kohtalainen myrkky ja minä olen vetänyt nappia naamaan monta, monta vuotta säännöllisesti. Ei paljon naurata ajatella, mitä lääke on minulle tehnyt. Olen suoraan sanoen tosi vihainen siitä, miten sitä markkinoitiin meille teinitytöille kuin jotain leipää, kun tätä syöt, on kaikki hyvin.
Miksiköhän toisilla naisilla on niin voimakkaat kuukautiskivut? Itselläni ei ole juurikaan kipuja. Minua rassaavatkin lähinnä henkisen puolen PMS-oireet. Onneksi niihin on olemassa lääke. Jos naisella on synnytyskipuihin verrattavia kuukautiskipuja, niin varmasti kannattaisi käydä tarkemmissa tutkimuksissa!
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttaa Litalgin! Nimenomaan voimakkaisiin kramppeihin. Tosin kaikki lääkärit eivät sitä mielellään määrää...
Sama juttu. Mikään muu lääke ei auttanut ja olen rampannut lääkäreillä ja gynellä koko ikäni valittamassa kivuista. Lopulta, kun sanoin lääkärille, että seuraavan kerran soitan ambulanssin (kipu on oikeasti nii kovaa), niin kirjoitti litalginia. Lääkkeessä on omat riskinsä, mutta se pari tablettia kerran kuussa on parempi kuin jäätävän kouristelevat kivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis toimii parhaiten
Kannabiksesta on aivan älyttömästi haittavaikutuksia.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0887899416304787
Jos kerran kuussa kolmena päivänä polttaa pilveä niin ei ne haittavaikutukset minusta niin kamalat ole verrattuna kipuun minkä ne vie pois. Nukkumaan mennessä kun poltan, selviän seuraavan työpäivänkin ilman kipulääkettä, kipu alkaa vasta reilusti iltapäivän puolella. Silloin otan sitten kipulääkettä vatsasuojalääkkeen kans (koska en töissä tietenkään voi nauttia kannabista). Kipulääkkeet aiheuttaa mulle niin suuria vatsakipuja että lähinnä tuntuu hirvittävältä joutua syömään sellaisia lääkkeitä, kun tiedän että parempikin ja tehokkaampi kivunlievityskeino on olemassa.
Ja voihan sen kannabiksen vaikka syödä. Joka tapauksessa, 3pvää kuussa ei minusta ole sellaista säännöllistä suurimääräistä käyttöä mikä aiheuttaisi haittavaikutuksia. Verrattuna esim. Siihen, etten itse voi ottaa mitään särkylääkkeitä (paitsi panadolia, joka ei auta kuukautiskipuun) syömättä myös vatsansuojalääkettä. Ja vatsa saattaa tulla kipeäksi silti suojalääkkeestä huolimatta. Ei tule kannabiksesta vatsa kipeäksi.
Tästä näkee, ettei ole ihan meille menkkailevillekaan selvää, mistä kivut johtuvat :/ Miksi näin, vaikka noin puolet maailman ihmisistä käy tätä läpi kuukausittain?