Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mehiläinen osti Mainio Vire -ketjun - aloitti välittömästi työtuntien vähentämisen

Vierailija
11.10.2016 |

http://yle.fi/uutiset/3-9220500

Hyvää tulevaa sotea meille kaikille! Yhden asian yksityiset toimijat osaavat tosi hyvin, ja se yksi asia on voittojen maksimointi ja niiden maksaminen paratiisisaarille. Kuopiossa yhden toimipisteen johtaja ja vastaava hoitaja on työtuntien vähentämisen vuoksi irtisanoutunut ja Tehy epäilee, että Mehiläinen ei toimi kunnalle antamansa sitoumuksen mukaisesti. Kunta selvittää asian. Avustavaa henkilöstöä on vähennetty ja hoitohenkilökunnan velvollisuus osallistua esim. ruokajärjestelyihin näkyy väistämättä vanhusten hoidossa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaan hoitaa perheen vanhukset kotona, niin säilyy perinnöt suvussa.

Vierailija
42/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan järjetöntä, että yksityisissä hoivakodeissa yms. ei palkata alan ihmisiä tekemään hommiaan, vaan esim. sairaanhoitajalle kuuluu ruokahuoltoa ja siivoustakin! Hoidollinen puoli sitten "hieman" kärsii, mutta voittojen maksimointihan se on tärkeintä.

Et perusta itse hoivakotia syystä, että ___?!

Moraali? Ymmärretään, että jos sote-alalla tuottaa voittoa se syntyy heikosta palvelusta, henkilökunnan selkänahasta ja julkisen rahan lypsämisestä.

Miten tämä vastasi kysymykseen miksi et itse perusta hoivakotia?

Haluat nyt julistaa pyhää oman pään totuuttasi kuten evankeliumia?

Ilmesisesti sinulle ei mikään ole pyhää, kunhan rahaa tulee.

Moraali ei työllistä yhtään ihmistä. Mitä asialle sitten pitäisi tehdä?

Yhteiskunnallinen järjestys ja rakenne ovat hajonneet. Mikä on  johtanut ihmisten taantumiseen suhteissaan toisiinsa ja arvojen sanelijoiksi näyttävät tulleen kasvottomat markkinavoimat ja rahan valta. On luisuttu arvosekaannukseen tai suoranaiseen arvotyhjiöön ja vahvin voittaa. 

Joten pidä turpasi kiinni ja tyydy osaasi. Mielipiteesi ei kiinnosta ketään.

Ja juuri moraalin ja etiikan puute on yhteiskunnan rapauttanut, minäminä ja minun tissini ja perseeni, tee rahaa kasvattamalla persettä tissejä ja rahaaarahaaaa.

Oliko mielipiteeni väärä vai?

Siitäkö tässä oli vain kyse, että oletko sinä oikeassa vai et? 

Ei vaan siitä, että sinä kiellät minua esittämästä mielipidettäni, ilmeisesti se on mielestäsi väärä ja sinulta loppuu argumentit, puolustaa omaasi.

Mutta lopetan tämän typerän juupas eipäs ja lähden hoitamaan kunnalliseen vanhainkotiin vanhuksia, paikkaan, jollaisia vanhusten hoitopaikkojen tulisi olla, kukaan ei tee voittoa ja mummot ja papat tulee siliteltyä, ne jotka sitä haluavat, nukkumaan.

Ja samalla lasket  kuinka paljon sinulle siitä maksetaan ja katsot kellosta, että työaikasi päättyi nyt. Ei sinusta löydy sitä talkoohenkeä yhtään enempää kuin muistakaan.

Sinne se vanhus jää vaipoissaan aloittajan lähtiessä kotiin, kun se työaika päätttyy tasan nyt. Ylitöistä, kun ei makseta. Siellä ne kollegat tekee työtä vajaa miehityksellä, kun aloittajalla on vapaapäivä, eikä voi tulla paikkaamaan sairastunutta.

Ja tämäkö on työntekijän vika? Vai olisiko työnantajalla mitään tekemistä resurssien riittävyyden kanssa?

Sinä yksinkertainen jankkaaja, voisit jo poistua ketjusta. Näkeehän sen jo peukutuksistakin, että olet yksin mielipiteidesi kanssa.

Työnantajanko pitäisi tehdä omaa työtään hyvyttään, mutta samaa ei voi vaatia työntekijöiltä? Kasvattaa resursseja, vaikka tekisi tappiota?

Peukkujako täällä kertään? Jos ei riittävästi tykätä pitää poistua? :D

Samaa mieltä. Minusta jokaisessa työpaikassa työntekijöiden pitäisi tehdä tunti, pari joka päivä ilmaista ylityötä. Ei mitään saldovapaita. Samoin vapaapäivänä voisivat käväistä töissä tekemässä ilmaiseksi hommia loppuun, jos joku on sairastunut.

Suomi nousuun tällä ja yrittäjälle hieman suolarahaa leivän lisäksi.

Mitä suotta.

Mehiläinen  voisi vaan lopettaa toimintansa niin kaikilla olisi hyvä mieli. 

Mehiläiset, esperit, attendot, saavat toki tehdä bisnestä ja hoitaa niitä, joilla on varaa itse maksaa, verovaroilla tulee sivistyneessä yhteiskunnassa hoitaa vanhukset, ei ed.mainittujen ulkomaille verovarojamme kantaville yrityksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alan yrittäjät eivät _minun mielestäni_ lähtökohtaisesti voi odottaa samanlaisia voittoja, kuin muilla aloilla. Voitot eivät tule hyvästä bisneksestä, innovaatioista tms, vaan ketjussa jo edelläkin mainistuista _minun mielestäni_ moraalittomista käytännöistä.

Julkisella sektorilla on tehostamisen varaa, käytäntöjä voitaisiin paljonkin hioa, mutta tämä yksityistäminen kyllä kuohuttaa aivan *piiiiiiiip*.

Vierailija
44/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Mehiläinen työnantajana noin muutenkaan kauhean eettisesti toimi.

http://www.vauva.fi/keskustelu/2684283/mehilainen-epailyttava-tyonantaja

Vierailija
45/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan järjetöntä, että yksityisissä hoivakodeissa yms. ei palkata alan ihmisiä tekemään hommiaan, vaan esim. sairaanhoitajalle kuuluu ruokahuoltoa ja siivoustakin! Hoidollinen puoli sitten "hieman" kärsii, mutta voittojen maksimointihan se on tärkeintä.

Moraali? Ymmärretään, että jos sote-alalla tuottaa voittoa se syntyy heikosta palvelusta, henkilökunnan selkänahasta ja julkisen rahan lypsämisestä.

Yhteiskunnallinen järjestys ja rakenne ovat hajonneet. Mikä on  johtanut ihmisten taantumiseen suhteissaan toisiinsa ja arvojen sanelijoiksi näyttävät tulleen kasvottomat markkinavoimat ja rahan valta. On luisuttu arvosekaannukseen tai suoranaiseen arvotyhjiöön ja vahvin voittaa. 

Ja juuri moraalin ja etiikan puute on yhteiskunnan rapauttanut, minäminä ja minun tissini ja perseeni, tee rahaa kasvattamalla persettä tissejä ja rahaaarahaaaa.

Ei vaan siitä, että sinä kiellät minua esittämästä mielipidettäni, ilmeisesti se on mielestäsi väärä ja sinulta loppuu argumentit, puolustaa omaasi.

Mutta lopetan tämän typerän juupas eipäs ja lähden hoitamaan kunnalliseen vanhainkotiin vanhuksia, paikkaan, jollaisia vanhusten hoitopaikkojen tulisi olla, kukaan ei tee voittoa ja mummot ja papat tulee siliteltyä, ne jotka sitä haluavat, nukkumaan.

Ja samalla lasket  kuinka paljon sinulle siitä maksetaan ja katsot kellosta, että työaikasi päättyi nyt. Ei sinusta löydy sitä talkoohenkeä yhtään enempää kuin muistakaan.

Sinne se vanhus jää vaipoissaan aloittajan lähtiessä kotiin, kun se työaika päätttyy tasan nyt. Ylitöistä, kun ei makseta. Siellä ne kollegat tekee työtä vajaa miehityksellä, kun aloittajalla on vapaapäivä, eikä voi tulla paikkaamaan sairastunutta.

Näin sitä työntekijää syyllistetään, vaikka nuo tilanteet ovat seurausta työnantajan mokaamisesta.

Vierailija
46/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkö on työntekijän vika? Vai olisiko työnantajalla mitään tekemistä resurssien riittävyyden kanssa?

Sinä yksinkertainen jankkaaja, voisit jo poistua ketjusta. Näkeehän sen jo peukutuksistakin, että olet yksin mielipiteidesi kanssa.

Työnantajanko pitäisi tehdä omaa työtään hyvyttään, mutta samaa ei voi vaatia työntekijöiltä? Kasvattaa resursseja, vaikka tekisi tappiota?

Peukkujako täällä kertään? Jos ei riittävästi tykätä pitää poistua? :D

Jos työnantaja ei saa hommaa kannattamaan ilman, että työntekijöiden pitää tehdä töitä talkoilla, niin vika on kyllä työnantajassa ja hänen osaamisessaan.

Vierailija
47/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli "hauskaa", kun se pomo eilen telkkarissa perusteli vuolaasti, kuinka johtoa motivoidaan ja sitoutetaan hommiinsa palkkioilla ja osakkeilla jnejne. Sitten, kun haastattelija kysyi, että miten suorittavan tason työntekijöitä palkitaan ja motivoidaan, niin vastaus oli tyyliin "he saavat tehdä tärkeää työtä ja on etenemismahdollisuuksia" -   Mua aina haastatteluissa ärsyttää se, että miksi ei kysytä tämmöisessä kohtaa lisäkysymyksiä. Esim. "miksi tärkeän työn tekeminen ja etenemismahdollisuudet eivät riitä kannustimiksi johtotasolla, vaan heille pitää antaa rahaa yms mutta hoitajien yms. oletetaan motivoituvan vaan ihan siitä, että saavat tehdä töitä?" 

Vierailija
48/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsut aina valittavat raskaasta työstään, nyt voivat downshiftata ja viettää enemmän aikaa perheen kanssa.

Vierailija
49/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli "hauskaa", kun se pomo eilen telkkarissa perusteli vuolaasti, kuinka johtoa motivoidaan ja sitoutetaan hommiinsa palkkioilla ja osakkeilla jnejne. Sitten, kun haastattelija kysyi, että miten suorittavan tason työntekijöitä palkitaan ja motivoidaan, niin vastaus oli tyyliin "he saavat tehdä tärkeää työtä ja on etenemismahdollisuuksia" -   Mua aina haastatteluissa ärsyttää se, että miksi ei kysytä tämmöisessä kohtaa lisäkysymyksiä. Esim. "miksi tärkeän työn tekeminen ja etenemismahdollisuudet eivät riitä kannustimiksi johtotasolla, vaan heille pitää antaa rahaa yms mutta hoitajien yms. oletetaan motivoituvan vaan ihan siitä, että saavat tehdä töitä?" 

Tajuaisit varmaan, että vastasit itseasiassa omaan kysymykseesi, jos asiaa hieman miettisit. Mihin ne *JOHTAJAT* siitä etenisivät, jos ovat jo *JOHTAJIA*. Ei siellä kovin montaa *TOIMITUSJOHTAJAA* voi olla kerrallaan. Vai meinaatko, että heidän pitäisi pyrkiä työstään etenemään presidentiksi tai miksipä ei ohitettaisi turhia mutkia ja pyrittäisi suoraan jumalaksi. Miettikää nyt edes hetki näitä älynväläyksiänne.

Vierailija
50/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailutustilanteessa kunta ostaa palvelut siltä, joka lupaa ne halvimmalla. Kauniista puheista huolimatta. Yksityinen hoivakotihan toimii useimmiten julkisella rahalla. Isot ketjut polkevat hintoja eikä pieni toimija voi satsata laatuun. Näin meidän veromarkat päätyvät pahimmillaan veroparatiisiin kuten juurikin mehiläisen tapauksessa.

T. Huolestunut veronmaksaja ja omainen

Vierailija
51/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ollut hyviä kunnallisia vanhainkoteja sekä kehitysvammaisten -ja mielenterveyskuntoutujien asumisyksiköitä. Olen ollut useammassa tällaisessa töissä eri kaupungeissa ympäri suomea. Ne paikat eivät ole olleet mitään kustannustehottomia ja työntekijät on ammattitaitoisia ja ahkeria. En vain pysty ymmärtämään miten tämän saman palvelun voisi tuottaa halvemmalla yksityisessa yksikössä, jossa pitää vielä tehdä voittoa päälle. Samoin terveyskeskusjärjestelmä on ollut kattava ja taannut hoidon kaikille. Kaikki nämä toimivat järjestelmät nyt halutaan näivettää ja syytää rahat pörssiyhtiöille.

Vierailija
52/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei saa laatua vanhustenhoidossa.

Vierailija
53/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ollut hyviä kunnallisia vanhainkoteja sekä kehitysvammaisten -ja mielenterveyskuntoutujien asumisyksiköitä. Olen ollut useammassa tällaisessa töissä eri kaupungeissa ympäri suomea. Ne paikat eivät ole olleet mitään kustannustehottomia ja työntekijät on ammattitaitoisia ja ahkeria. En vain pysty ymmärtämään miten tämän saman palvelun voisi tuottaa halvemmalla yksityisessa yksikössä, jossa pitää vielä tehdä voittoa päälle. Samoin terveyskeskusjärjestelmä on ollut kattava ja taannut hoidon kaikille. Kaikki nämä toimivat järjestelmät nyt halutaan näivettää ja syytää rahat pörssiyhtiöille.

Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että kunnat pystyisivät jatkossakin ylläpitämään näitä toimia, ettei tarvitsisi ulkoistaa!

Vierailija
54/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityistämiseen kuuluva asiakkaan valinnanvapaus ei myöskään toteudu, kun asiakas on muistisairas tai muuten avuttomassa tilassa.

Tuntuu että nyt koetellaan kunnolla sitä missä rajat menevät, toivottavasti valvovat viranomaiset pitävät tiukkaan kiinni sovituista laatukriteereistä ja sanktioista. Nämä monikansalliset hoitotehtaat kuten attendo eivät muuta toimintatapojaan kuin pakon edessä.

Vierailija
55/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sote-alan yrittäjät eivät _minun mielestäni_ lähtökohtaisesti voi odottaa samanlaisia voittoja, kuin muilla aloilla. Voitot eivät tule hyvästä bisneksestä, innovaatioista tms, vaan ketjussa jo edelläkin mainistuista _minun mielestäni_ moraalittomista käytännöistä.

Hyvin pitkälti voitot tulevat verovaroista. Yksityiset vanhainkodit, vammais- ja mielenterveyslaitoksista puhumattakaan eivät pyörisi ilman kuntien ostopalveluasiakkaita, joilla ei ole varaa maksaa 4000 e/kk perustason hoidosta. Kokonaan omalla rahallaan asiakkaina olevien määrä on häviävän pieni, ja ne eivät kyllä edes ole missään Mehiläisen bulkki-"kodeissa", vaan muutamissa laadulla kilpailevissa "luksuskohteissa". 

Vierailija
56/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha raha raha vain ratkaisee näissä firmoissa.. Ei mikään muu.

Vierailija
57/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi miettiä miksi palveluiden takaamiseksi pitää maksaa kokoajan enemmän. Vanhusten ruoka ei ole kalliimpaa vaan paremminkin heikkolaatuisempaa, hoitajia ei ole enempää, paremminkin henkilöstöä supistettu ja sijaisia ei saa ottaa. Toki hintataso on noussut, mutta niinhän se on kaikkialla.

Sääntely on lisääntynyt viimeisen 10 vuoden aika roimasti. Toki hoitajien aikaa menee laadukkaaseen kirjaamiseen, tilastointiin, suunnitelmiin ja pakollisiin diipadaapa verkkokursseihin.

Vierailija
58/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli työnantajan pitäisi vain työllistää ja luoda niitä palveluja, mutta hänelle ei siitä saisi jäädä itselleen mitään?

Jos ei työnantajalle jää itselle mitään, ilman, että työntekijät hänelle ilmaista työpanosta lahjoittavat, niin kyllä se on ihan työnantajan taidottomuutta.

Toinen asia on sitten se, jos työnantajalle periaatteessa jää, mutta liian vähän, se kai se näiden pääomasijoittajien omistuksessa olevissa yhtiöissä on se ongelma.

Vierailija
59/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pitkälti voitot tulevat verovaroista. Yksityiset vanhainkodit, vammais- ja mielenterveyslaitoksista puhumattakaan eivät pyörisi ilman kuntien ostopalveluasiakkaita, joilla ei ole varaa maksaa 4000 e/kk perustason hoidosta. Kokonaan omalla rahallaan asiakkaina olevien määrä on häviävän pieni, ja ne eivät kyllä edes ole missään Mehiläisen bulkki-"kodeissa", vaan muutamissa laadulla kilpailevissa "luksuskohteissa". 

Kyllä osa niistä 4000e/kk tai enemmän eläkettä saavista ovat ihan kunnallisissakin laitoksissa. Läheskään kaikilla paikkakunnilla ei vielä ole yksityisiä hoivapalveluita.

Vierailija
60/64 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroäyreihin tuntuvat korotukset, että kunnat pystyisivät jatkossakin ylläpitämään näitä toimia, ettei tarvitsisi ulkoistaa!

Olen tässä 20 vuoden aikana ihmetellyt, kun veroprosentti vaan pienenee ja valtion velka kasvaa. Mielelläni maksaisin 2-3% enemmän veroa, jos ihmisten hyvinvointia ja heikoimpien oloja saataisiin kohennettua.