Lapsen synttäriongelma
Moi! Lapsellani Miinalla on 8w synttärit tässä kuussa joten tehtiin kutsut ja lähetettiin ne Miinan kavereille. Laitoin kutsuun, että ruoka-aine allergiat pitää ilmoittaa ajoissa. Lähetettiin kutsu myös Miinan kaverille Sofialle. Sofian äitiltä tuli vastaus; Moikka! Sofialla ei ole ruoka-aine allergioita, mutta Siirille (Sofian pikkusiskolle) ei käy soija, viljat, kananmuna. MITÄ HITTOA?!? Eli siis kutsuttiin synttäreille ainoostaan Miinan kaveri Sofia, ei hänen pikkusiskoaan. Laitoin todella nätisti viestin että; Moikka! Kutsu oli tarkoitettu Sofialle. En myöskään olisi valitettavasti voinut tehdä ruokia, jos noin moni ruoka-aine on kielletty.
Hetken päästä tuli uusi viesti; Jos Sofia pääsee synttäreille, niin Siirinkin pitää päästä!
Mitä tässä tilanteessa pitää sanoa/tehdä? Sofia ja Miina on siis 8-vuotiaita ja Siiri vasta 4w. Kenelläkään muulla ei ole allergioita ja ajattelin että pääsen helpolla, mutta ei. Minulla ei todellakaan ole aikaa tehdä noin paljon erikoisruokia... En tiedä mitä Miina ajattelee että hänen prinsessasynttäreille tuleekin joku pikkunen...
(Kaikki nimet muutettu)
Kommentit (18)
En ymmärrä miksi osan vanhemmista pitää saada tuoda sitten koko lapsikatras synttäreille. Eikö se lapsista mene joka kutsuttu? Voin kuvitella, että ap:n tyttökin "tosi iloinen" neljä vuotta nuoremmasta juhlijasta.
Yksinkertaista, Sofiaa ei sitten kutsuta lainkaan.. Mitä tuosta jankkaamaan, jos ei kerran jotain tarjottavaa ehdi tehdä, eikä ilman pikkusiskoa voi tulla, niin sitten molemmat on kotona. Ongelmaa ei ole, on vain järjestelykysymyksiä.
Toki se toinen äiti nyt köyttäytyi huonosti, mutta ihan kohteliasta olisi tuollaisessa tilanteessa antaa sen siskon tulla. Pure hammasta vaan. Ehkäpä se perhe jossain vaiheessa tajuaa jutun juonen tai sitten ei.
Kaupan pakastealtaasta löytyy valmiita gluteenittomia tuotteita, osta vaikka pari muffinsia ja teer poppareita kaikille niin siinä on jo jotain mitä siskokin voi syödä.
Pitää näköjään laittaa viesti että Sofia saa tulla, ilman siiriä tai sitten ei tuu kumpikaan...
Ikävä juttu tyttärelleni, koska Sofia on hänen tosi hyvä ystävänsä.
-ap
Laittaisin itse että kutsut on tarkoitettu Sofian "luokalle". Jos hän ei kuitenkaan syystä tai toisesta voi tulla ilman pikkusiskoa tai on joku olosuhde taustalla josta en tiedä, niin toki Siirikin on tervetullut.
Parhain terveisin,
av-mamma
Käyttäjä134 kirjoitti:
Toki se toinen äiti nyt köyttäytyi huonosti, mutta ihan kohteliasta olisi tuollaisessa tilanteessa antaa sen siskon tulla. Pure hammasta vaan. Ehkäpä se perhe jossain vaiheessa tajuaa jutun juonen tai sitten ei.
Kaupan pakastealtaasta löytyy valmiita gluteenittomia tuotteita, osta vaikka pari muffinsia ja teer poppareita kaikille niin siinä on jo jotain mitä siskokin voi syödä.
Viljaton ei ole sama asia kuin gluteeniton.
Yrittäisin kyllä ehkä vielä jutella Sofialla Siirin äidin kanssa ja selittää,että synttärilahjat suunniteltu isompia lapsia ajatellen... Tai jotain.
Laita sille mammalle viestiä että voi pieni jäädä isompien jalkoihin kun leikkivät riehakkaampia synttärileikkejä, eli omalla vastuulla 4v juhliin mukaan. Lisäksi kannattaa mainita, ettet voi olla koko ajan valvomassa jos 4v syö jotain hänelle sopimatonta herkkua.
Minä laittaisin viestin että juhlat on luokkalasille ja että kukaan ei ole vahtimassa alle kouluikäisiä ulkoleikeissä.
Mitä siitä tulisi jos kaikki lasten sisarukset tulisi?? Haloo. Ottakaa se pieni älyn pahanen naiset käyttöön.
Onko ne juhlat jotenkin kaukana heiltä tai jossain sisäleikkipuistossa? Meillä nimittäin on pikkusisko ihan pakosta välillä pantu sinne mukaan, koska minä olen ollut töissä ja isä ylsin lasten kanssa, kemut jossain hornan tuutissa tunnin päässä meiltä. Sitten isä on jäänyt sinne sisäleikkipuistoon myös, maksanut sen pienemmän ja tämä aitten "kuokkinut" siellä. Kun siinä välissä ei ehdi kotiin, pientä ei voi jättää yksin ja mitään missä odottaa ei ole lähimaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko ne juhlat jotenkin kaukana heiltä tai jossain sisäleikkipuistossa? Meillä nimittäin on pikkusisko ihan pakosta välillä pantu sinne mukaan, koska minä olen ollut töissä ja isä ylsin lasten kanssa, kemut jossain hornan tuutissa tunnin päässä meiltä. Sitten isä on jäänyt sinne sisäleikkipuistoon myös, maksanut sen pienemmän ja tämä aitten "kuokkinut" siellä. Kun siinä välissä ei ehdi kotiin, pientä ei voi jättää yksin ja mitään missä odottaa ei ole lähimaillakaan.
Mahtaako tässä olla kyse, ettei Siirin hoito muuten järjesty, vaan, että oletetaan, että Siirikin voii tulla automaattisesti mukaan! Siirin äiti olisi voinut viestittää, että ei onnistu järjestää toisen lapsen hoitoa ja siten Sofiakaan ei voi tulla, mutta nyt tunne on, että Sofian ja Siirin äiti ei lähtökohtaisesti ymmärrä, että nyt on 8 v lasten synttärit, eikä 4v lasten synttärit!
Sanot nyt vaan, että monella kutsutulla on sisaruksia ja valitettavasti teillä ei tilat riitä siihen, että myös kaikkien sisarukset kutsuttaisiin mukaan. Juhlat on rajattu vain Miinan kavereille/luokkakavereille.
Miksi et kohteliaasti ilmoita että harmillista, että Sofia ei tällä kertaa pääse synttäreille mukaan, mutta mukavaa, että ilmoitit siitä ajoissa. Ongelma on Siirin ja Sofian äidillä, ei sinulla.
Tuskin selittäisin erityisesti mitään. Vastaisin vain, että alle kouluikäisiä ei näihin juhliin voi tulla, ja on tosi ikävää jos Sofiakaan ei sen vuoksi pääse. Miettiköön äityli sitten tykönään. Minulle olis aivan taivaan sama mitä mieltä noin pöljä ihminen on minusta.
Jatkossa kyllä olisin tarkalla kuulolla millainen vatipää se Sofian äiti on, ja käyttääkö isompaa lasta lastenvahtina.
Miten se Sofia sitten kouluunkaan voi mennä ilman pikkusiskoa? Entäs jos koulussa on jotain hirmu hauskaa vaikka?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän eri asia, kun isä maksaa pikkusisaren sisään ja valvoo häntä. SIsäleikkipuistot on yleisiä julkisia paikkoja, kyllä sinne saa tulla kuka vaan. Tässä tilanteessa ei voi myöskään odottaa, että synttäritarjoilu koskisi automaattisesti myös pikkusisarusta, siellä voi olla katettu tasan sille kutsutulle määrälle.
Eri asia ja kuokkimista olisi se, että pikkusisko laitetaan juhlien vetäjän vastuulle ja odotetaan, että hän on tasa-arvoinen vieras muiden kanssa.
Et tietenkään ota 4 vuotiasta 8 vuotiaiden synttäreille!
Tuon ikäistähän pitää vahtia, etenkin kun on allerginen.
Jotkut vanhemmat vain ovat törkeitä! Käyttävät hyväkseen sitä, että tietävät synttärisankarin ja hänen vanhempien ajattelevan kuinka Sofialle tulee paha mieli, kun ei pääse synttäreille ollenkaan, jos ei Siirikään pääse.
Vanhemmat siis luovat tarkoituksella epämukavan tilanteen kaikille.
Veikkaan, että äiti haluaa syntymäpäivien ajaksi omaa aikaa. Käytännöllisesti ajattelee, että siinä missä isosisko menee syntymäpäiville, niin myös pikkusiskokin. Ihme touhua! Laita tekstiviesti, kohtelias, jossa vielä kerran sanot, että kutsu on alunperin tarkoitettu 8-vuotiaille. Rajattu määrä vieraita, kiitos. Etenkin korostat, että et voi ottaa tilaisuuden luonteen vuoksi vastuuta nelivuotiaan erikoisruokavaliosta, etenkin kun kutsut eivät ole tarkoitettu nelivuotiaille. Ilmoita, että nelivuotias pikkusisko voi tulla joskus toiste kernaasti isosiskonsa kanssa teille, kahdestaan. "Odotamme innolla 8-vuotiaan Sofian pääsyä meille.." "Mutta seuraavalla kerralla odotan innokkaasti molempien tyttöjesi tapaamista!".
On niin helvetin kummallisia äitejä. Ja isejä. Outoja vanhempia, jotka syystä tai toisesta eivät ole kovin hyviä sosiaalisissa suhteissa. On niin paljon säätöä, luovimista, silkkihansikkain kohtelua. Rasittavaa. Itsekin olen kahden lapsen äiti. Kahden tytön. (Entäpä jos tilanne olisi sellainen, että "kun meidän 8v. ville tulee teille synttäreille, niin myös 4v.kalle....").
Syntymäpäivien vietosta on muodostunut ihmeellinen, rasittava rituaali, seremonia. Hirveä paine vanhemmille. "Jos et tee niin kuin mä haluan, niin dissaan sua..."
Minusta ongelma on Sofian äidin puolella, ei teillä! Minusta hyvin ymmärrettävää, että 8-v synttäreihin ei haluta 4 v pikkusiskoa mukaan ja se pitäisi myös Sofian äidin ymmärtää! Minun kohdalla juttu menisi niin, että Sofia ei siitten tule, ellei pääse ilman siskoaan!