Lapsi ois halunnu nukkua päivävaatteissa
Tuli hirveä vääntö, kun 5 v lapsi ei olisi halunnut riisua uusia vaatteita edes nukkumaan mennessä.
Olisi halunnut mennä ne päällä nukkumaan. Tuli hirveä huuto kun sitten itse puin lapselle sen yöpuvun.
Jäi vain paha mieli kun lapsi meni itkien nukkumaan. Olisiko kuitenkin pitäny antaa nukkua ne vaatteet päällä vaikka olisivatki olleet epämukavat? miten teillä ois tehty?
Kommentit (35)
Olin esikoisen kanssa tosi tiukka ja meillä oli tarkat periaatteet ja säännöt, mutta toisen lapsen kohdalla otin asenteen "pick your battles". Meillä siis saa nykyisin lähtökohtaisesti tehdä kaikkea sellaista, joista ei ole muille haittaa eikä itselle vakavaa haittaa. Olisin siis antanut nukkua ne päivävaatteet päällä, sama se minulle.
Meillä ei kyllä mentäs päivävaatteilla nukkumaan. Pois otettas, aamulla sais taas ne päälle.
Mä laitan aina yöksi jo seuraavan päivän vaatteet ni ei tarvii ku aamulla lähteä auoraan päiväkotiin aamupalalle. Mut päivävaatteilla ei mennä nukkumaan, puhtaalle iholle iltapesun jälkeen puhtaat vaatteet.
Minä sitten kerään myöhemmin sitä satoa, kun lapsena on totuttu saamaan asiat läpi itkemällä ja työelämässä se e onnistukaan. Niin nähty.
t. Henkilöstöpäällikkö
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monesta muusta asiasta lapsi vänkää ja itkee ja sulla jää siitä paha mieli? Periksi ei pidä antaa tai muuten se saa kaiken läpi itkemällä.
Tietenkään ei pidä antaa periksi tai oppii siihen. Mutta on ihan normaalia, että jää pahamieli. Minullekin on monesti jäänyt pahamieli, jos lapsen käydessä nukkumaan meillä on ollut riitaa.
Olen 50-vuotias nainen ja nukun joskus (päiväunet) farkut ja villapaita päällä, koska se tuntuu epämääräisellä tavalla hyvältä - jotenkin turvalliselta. Jos olisit antanut lapsesi nukkua uudet vaatteet päällä, mikä olisi ollut pahinta mitä olisi voinut tapahtua? Ehkä lapselle olisi jäänyt hyvä muisto asiasta: "sain uusia vaatteita ja tykkäsin niistä niin paljon, että halusin nukkuakin ne päällä"...?
Meillä usein lapsi nukkuu seuraavan päivän vaatteissa, ainakin osittain. Mitä eroa siinä edes oikeastaan on jos lapsi nukkuu esim trikoopaidassa, alkkareissa/leggareissa vrt pyjama?
Olisin antanut nukkua. Tietenkään lapselle ei pidä antaa periksi kaikessa, mutta mitättömistä asioista simputtaminen on naurettavaa. Ja kyllä sillä lapsellakin joku itsemääräämisoikeus pitää olla.
Siitähän ei mitään haittaa ole, jos nukkuu päivävaatteet päällä, kun kyse ei varmaan ollut mistään ulkohousuista millä on myllätty koko päivä hiekkalaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sitten kerään myöhemmin sitä satoa, kun lapsena on totuttu saamaan asiat läpi itkemällä ja työelämässä se e onnistukaan. Niin nähty.
t. Henkilöstöpäällikkö
Johtaminen on Suomessa pääosin paskaa, joten se että sinä ajaudut työpaikalla konflikteihin työntekijöiden kanssa, ei tuo tähän keskusteluun mitään lisäarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Olin esikoisen kanssa tosi tiukka ja meillä oli tarkat periaatteet ja säännöt, mutta toisen lapsen kohdalla otin asenteen "pick your battles". Meillä siis saa nykyisin lähtökohtaisesti tehdä kaikkea sellaista, joista ei ole muille haittaa eikä itselle vakavaa haittaa. Olisin siis antanut nukkua ne päivävaatteet päällä, sama se minulle.
Miksi teillä on lapset noin eriarvoisessa asemassa?
Ei se ole periksi antamista, jos alunperin sanoo et joo, saat nukkua niissä vaatteissa.
Olisin perustellut asian, että vaatteet menee yöllä ryppyisiksi ja hikoontuvat, ne pitää laittaa sitten pesuun yön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin antanut nukkua. Tietenkään lapselle ei pidä antaa periksi kaikessa, mutta mitättömistä asioista simputtaminen on naurettavaa. Ja kyllä sillä lapsellakin joku itsemääräämisoikeus pitää olla.
Siitähän ei mitään haittaa ole, jos nukkuu päivävaatteet päällä, kun kyse ei varmaan ollut mistään ulkohousuista millä on myllätty koko päivä hiekkalaatikkoa.
Eli opettaisit lapselle "simputtamaan naurettavasta ja mitättömästä" asiasta =)
Tuohan nimittäin on naurettavaa alkaa vinkumaan siitä, nukkuuko yövaatteet vai päivävaatteet yllään. Meillä nukutaan yövaatteet päällä öisin, ja siitä ei simputeta eikä keskustella. Yhden ainoan kerran lapsi 3v kiukutteli illalla, ja kun ei muuta keksinyt niin päätti että nukkuu päivävaatteet päällä. Sanoin vain että ei käy ja yöpuku päälle.
Sama kun lapsi päättäisi, että hän lähtee yöpuku päällä hoitoon/kouluun. Antaisitko mennä?
tilastofakta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Henkilöstöpäällikkö
Johtaminen on Suomessa pääosin paskaa, joten se että sinä ajaudut työpaikalla konflikteihin työntekijöiden kanssa, ei tuo tähän keskusteluun mitään lisäarvoa.
Hakeudu toki itse esimieheksi tai johtajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä laitan aina yöksi jo seuraavan päivän vaatteet ni ei tarvii ku aamulla lähteä auoraan päiväkotiin aamupalalle. Mut päivävaatteilla ei mennä nukkumaan, puhtaalle iholle iltapesun jälkeen puhtaat vaatteet.
Meillä tehdään tätä, kun on miehen vuoro viedä lapsi. Mies on ihan toivoton aamuisin. Ja kun lapsikin on aamu-uninen, niin ne aamut meinaavat johtaa katastrofiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettaisit lapselle "simputtamaan naurettavasta ja mitättömästä" asiasta =)
Tuohan nimittäin on naurettavaa alkaa vinkumaan siitä, nukkuuko yövaatteet vai päivävaatteet yllään. Meillä nukutaan yövaatteet päällä öisin, ja siitä ei simputeta eikä keskustella. Yhden ainoan kerran lapsi 3v kiukutteli illalla, ja kun ei muuta keksinyt niin päätti että nukkuu päivävaatteet päällä. Sanoin vain että ei käy ja yöpuku päälle.Sama kun lapsi päättäisi, että hän lähtee yöpuku päällä hoitoon/kouluun. Antaisitko mennä?
Niin anteeksi mitä? En saanut tosta sun kirjoittamasta oksennuksesta mitään selvää? Mikä sun mielestä on simputtamista ja mikä naurettavaa?
En ainakaan alkaisi asiasta tappelemaan. Selittäisin miksi itse en menisi, jos silti haluaa väen vängällä mennä niin menköön. Ei se nyt eka lapsi olis jolla on yöpaita hoidossa päällä. Kuule mulla oli vielä lukiossa tansseissa pari joka tuli kerran kouluun mörköyöpaita päällä. Tiedän, koska isälläni oli samanlainen. Eikä kukaan kuollut eikä halvaantunut loppuiäkseen. Suurin osa ei varmaan edes tiennyt että se on myyty kaupassa yöpaita-osastolla eikä päiväpaita-osastolla. Ziisus.
Samoin ois täällä toimittu ja perusteltu asiaa. Eihän nyt päivävaatteissa mennä nukkumaan.
Ei ainakaan meillä menis.
Mitä muuta se sitten on jos ei periksi antamista? Eikö tuo ole rinnastettavissa samaan kuin hammaspesu, nukkumaanmenoaika, kotiintuloaika jne? Eikö lapsen täydy pitää kiinni sovituista säänöistä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta se sitten on jos ei periksi antamista? Eikö tuo ole rinnastettavissa samaan kuin hammaspesu, nukkumaanmenoaika, kotiintuloaika jne? Eikö lapsen täydy pitää kiinni sovituista säänöistä?
Juu, kyllä meillä on sääntöjä. Mutta se saako yöllä nukkua hello kitty paita päällä vai nalle puh paita päällä, ei kuulu niihin sääntöihin. Turhat säännöt on simputtamista.
Kuinka monesta muusta asiasta lapsi vänkää ja itkee ja sulla jää siitä paha mieli? Periksi ei pidä antaa tai muuten se saa kaiken läpi itkemällä.