Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ois halunnu nukkua päivävaatteissa

Vierailija
10.10.2016 |

Tuli hirveä vääntö, kun 5 v lapsi ei olisi halunnut riisua uusia vaatteita edes nukkumaan mennessä.
Olisi halunnut mennä ne päällä nukkumaan. Tuli hirveä huuto kun sitten itse puin lapselle sen yöpuvun.

Jäi vain paha mieli kun lapsi meni itkien nukkumaan. Olisiko kuitenkin pitäny antaa nukkua ne vaatteet päällä vaikka olisivatki olleet epämukavat? miten teillä ois tehty?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin esikoisen kanssa tosi tiukka ja meillä oli tarkat periaatteet ja säännöt, mutta toisen lapsen kohdalla otin asenteen "pick your battles". Meillä siis saa nykyisin lähtökohtaisesti tehdä kaikkea sellaista, joista ei ole muille haittaa eikä itselle vakavaa haittaa. Olisin siis antanut nukkua ne päivävaatteet päällä, sama se minulle. 

Miksi teillä on lapset noin eriarvoisessa asemassa?

Esikoisen ollessa pieni olin hänen kanssaan tiukempi. Sittemmin ajatukseni kasvatuksesta muuttuivat ja nykyisin meillä on samat säännöt toki kaikilla. -2

Vierailija
22/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha taistelu ja kontrollifriikkien kerho tässä. Minä kohta 50 v perheenäiti nukun lähes aina päivävaatteissa enkä käy edes pesulla kuin pari kertaa viikossa, silloin vaihdan ne vaatteet. Lapsistani 7v nukkuu päivävaatteissa, 11v on ruvennut omasta halustaan vaihtamaan yöpuvun, teinipojat nukkuu toinen alushoususillaan toinen alasti. Erittäin rasittavaa tuollainen että joku pukeutuminenkin pitää sanella ja määritellä miten se "kuuluu" tehdä! Päättäköön jokainen ihan itse miten itselle on mukavinta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän meillä tuo voitaisiin katsoa tapauskohtaisesti. Pääsääntöisesti kuitenkin katson, että lapset laittavat yöpuvun päälle yöksi.

Vierailija
24/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha taistelu ja kontrollifriikkien kerho tässä. Minä kohta 50 v perheenäiti nukun lähes aina päivävaatteissa enkä käy edes pesulla kuin pari kertaa viikossa, silloin vaihdan ne vaatteet. Lapsistani 7v nukkuu päivävaatteissa, 11v on ruvennut omasta halustaan vaihtamaan yöpuvun, teinipojat nukkuu toinen alushoususillaan toinen alasti. Erittäin rasittavaa tuollainen että joku pukeutuminenkin pitää sanella ja määritellä miten se "kuuluu" tehdä! Päättäköön jokainen ihan itse miten itselle on mukavinta!

Ei kai se nyt ole kontrollifriikkeyttä huolehtia päivittäisisten perusasioiden toimivuudesta.

Vierailija
25/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mielestäsi ei olisi saanut nukkua uusissa hienoissa vaatteissa? Miksi se olisi ollut vaarallista tai jotenkin tuomittavaa? Kyllä minä olisin antanut lapsen niissä nukkua, jos ne kerran eivät olleet mitään toppavaatteita tai likaisia vaatteita.

Meillä kolmevuotias jää sänkyyn itsekseen nukkumaan iltasadun jälkeen, mutta menee aikaa ennen kuin uni tulee. Lapsi käy kolme neljä kertaa kurkkaamassa, että me olemme telkkua katsomassa tai sängyssä. Joka kerta hänellä on eri vaatteet päällä, kun hän niitä tykkää vaihdella siinä unta odottaessaan. Mitä siitä. Aamulla sitten ihmetellään, mitä on päälle jäänyt, kun uni on yllättänyt.

Vierailija
26/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monesta muusta asiasta lapsi vänkää ja itkee ja sulla jää siitä paha mieli? Periksi ei pidä antaa tai muuten se saa kaiken läpi itkemällä.

Tietenkään ei pidä antaa periksi tai oppii siihen. Mutta on ihan normaalia, että jää pahamieli. Minullekin on monesti jäänyt pahamieli, jos lapsen käydessä nukkumaan meillä on ollut riitaa.

Voiko paha mieli oikeasti olla jonkun mielestä yhdyssana?

Vierailija
27/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos äiditkin pitäisivät pienet norminpurkutalkoot ja ottaisivat vähän leppoisammin tämän elämän.

Vierailija
28/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monesta muusta asiasta lapsi vänkää ja itkee ja sulla jää siitä paha mieli? Periksi ei pidä antaa tai muuten se saa kaiken läpi itkemällä.

Tietenkään ei pidä antaa periksi tai oppii siihen. Mutta on ihan normaalia, että jää pahamieli. Minullekin on monesti jäänyt pahamieli, jos lapsen käydessä nukkumaan meillä on ollut riitaa.

Voiko paha mieli oikeasti olla jonkun mielestä yhdyssana?

Voiko joku oikeasti olla tajuamatta kirjoitusvirhettä? Minulla jää padilta tosi usein välilyönti tulematta, enkä aina huomaa sitä ajoissa.

Vierailija
29/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut trikoovaatteet venähtävät, jos niissä nukkuu. Ainakin itselläni, kun nukun mahallaan ja möyrin muutenkin paljon. Senkin takia säästäisin uudet vaatteet päiväkäyttöön.

Vierailija
30/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin esikoisen kanssa tosi tiukka ja meillä oli tarkat periaatteet ja säännöt, mutta toisen lapsen kohdalla otin asenteen "pick your battles". Meillä siis saa nykyisin lähtökohtaisesti tehdä kaikkea sellaista, joista ei ole muille haittaa eikä itselle vakavaa haittaa. Olisin siis antanut nukkua ne päivävaatteet päällä, sama se minulle. 

Miksi teillä on lapset noin eriarvoisessa asemassa?

Olisko siksi että esikoisen kanssa sitä on niin kirkasotsaisen mustavalkoinen, mutta toisentullessa on oppinut että ihan kaikesta ei kannata tehdä periaatekysymystä - ei esikoisen eikä kuopuksen kohdalla.

Vierailija
31/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se nyt ole kontrollifriikkeyttä huolehtia päivittäisisten perusasioiden toimivuudesta.

Arkihan sujuu paljon mukavammin, kun ei tarvi käyttää aikaa turhiin vaatteitten vaihtelemisiin. Kävelee vaan sängystä töihin, kouluun tai päikkyyn.

Vierailija
32/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öhm, mä kyllä oisin antanut nukkua niillä päivävaatteilla. Oikeasti, ei tuollaisella ole väliä. Miksi olla kauhea tyranni asioissa joilla nyt ei ole kamalasti merkitystä? Elämässä saa olla leikkiä ja rentoutta. Joskus pidetään pyjamapäivä ja joskus nukutaan tonttulakki päässä, sehän on vaan hauskaa, että välillä rutiinit menee rikki. Tietenkin on asioita, joista pidetään kiinni: ruoka-ajat, kohteliaisuusjutut, se että ollaan ystävällisiä ja empaattisia muita kohtaan jne. :)

Vierailija
33/35 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se sitten on jos ei periksi antamista? Eikö tuo ole rinnastettavissa samaan kuin hammaspesu, nukkumaanmenoaika, kotiintuloaika jne? Eikö lapsen täydy pitää kiinni sovituista säänöistä?

Musta kaikki on kiinni perustelusta. Hampaidenpesu, nukkumaanmenoaika ym. ovat perusteltavissa terveydellä ja turvallisuudella, mutta milläs perustelet, ettei päivävaatteilla voi nukkua? Kyllä aikuisetkin välillä laistaa tuonkaltaisista asioista, niin ihan hyvin voi lapsellekin joskus sallia tuollaisen hassuttelun.

Vierailija
34/35 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin toiminut samalla lailla kuin ap. Meillä ei todellakaan menis lapset nukkumaan päivävaatteilla.

Se pukeeko yöpuvun on oma asia mutta päivävaatteet olisin myös ottanu lapselta pois. Päivällä päivävaatteet ja yöllä yövaatteet tai alusasu.

Vierailija
35/35 |
12.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolesta lapsi saisi nukkua vaikka farkut jalassa. Olisin antanut nukkua päivävaatteilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä