Kun terapia ja lääkkeet
Ei auta ja ikää on jo 38v. Lapsi on ja tuntuu et elämä menee ahdistuksen kanssa vaan vaikeammaksi ja aina tilanne useankin vuoden jälkeen päättyy siihen että haluaa tappaa itsensä.... voiko vaan lopettaa vai pitääkö jaksaa kun tietää että joskus tulevaisuudessa tuntuu hyvältä? Nyt tuntuu samalta kun juna ajais yli.
Kommentit (23)
Olen syönyt puolielämää lääkettä. Nyt viimeiset 4v cymbaltaa. Saanut laadukasta ja hyvää terapiaa. Silti tämä sama tilanne on taas edessä. Pelkään että katkean. Olen yhden sairaalajakson jo viettänyt. Elämä on ollut myös hyvin ja kaikki on ollut kunnossa ahdistus poissa ja kaikki hyvin. Nyt tipun taas kuoppaan josta en jaksa enää nousta pois...
Ap
Cymbalta ei auta muuhun kuin liiallisia seksuaalisiin himoihin ja ylipainoon. Joillekin ehkä myös krooniseen kipuun. Mene pyytämään parempia lääkkeitä äläkä jää suotta Cymbaltan varaan, sehän aiheuttaa mielettömiä kuukautisvuotoja ja anemiaakin.
Kokeile Voxraa, se pelasti henkeni.
T: myöskin 38v äiti
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkkeet ovat tehottomia, kokeiltu on tätäkin kyseistä lääkevalmistetta ja mitään muuta se ei tehnyt kuin sai oloni todella levottomaksi.
On melkein vääjäämätöntä, että jossain vaiheessa elämä näyttää valoisammalta, jos pohjalta katsotaan. Mitään aikaa en voi luvata, mutta sinnikkyyttä toivotan sinulle. Ei sairaalaan hakeutuminenkaan ole mikään paha juttu, jos siitä on apua vaikeassa tilanteessa.
Lisäksi voi miettiä, että tavoitteleeko ahdistuksetonta elämää, vai opetteleeko elämään ahdistuksen kanssa. Minua ahdistaa joka päivä, mutta näen silti elämässä paljon mielekkyyttä. Ahdistukseton elämä olisi ainakin minun kohdallani aika epärealistinen tavoite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lääkkeet ovat tehottomia, kokeiltu on tätäkin kyseistä lääkevalmistetta ja mitään muuta se ei tehnyt kuin sai oloni todella levottomaksi.
Mikä on se "teho", mitä lääkkeeltä odotat?
Onko lääkäri ehdottanut sähköhoitoa?Joillakin toimii todella hyvin ja ainut sivuvaikutus on hetkellinen lähimuistin heikkous,joka sius häviää nopsaan.
5nen ei ollut ap.
Cympalta auttaa mulla tinnukseen joka mut romahdutti 4v sitten. Seksihalut todella voimakkaat ja ylipainoa sairaalloisesti.
Yritän sietää ahdistusta. Elin ihanaa aikaa kun sitä ei ollut ja nyt yritän taas elää sen kanssa. Mutta se puristaa mut kasaan niin etten saa henkeä. Käyttäydyn hullusti enkä pysty syömään enkä tekemään mitään. Tiedän että se menee ohi mutta en pysty enää odottamaan jokainen sekunti tuntuu liian pitkältä.
Ap
Ja luulin että lääkeiden ja terapian avulla pystyn parantumaan. Nyt tajuankin että joudunkin vaan sietämään aina pahenevaa oloa. Pahinta tässä tekee se että olin jo terve. Olin parantunut. Ja nyt saan kivestä päähän. En halua hyväksyä tätä.
Ap
Minkälainen ruokavalio? Onko ylipainoa? Harrastatko mitään liikuntaa? Käytätkö alkoholia tai muita päihteitä?
Vierailija kirjoitti:
Ja luulin että lääkeiden ja terapian avulla pystyn parantumaan. Nyt tajuankin että joudunkin vaan sietämään aina pahenevaa oloa. Pahinta tässä tekee se että olin jo terve. Olin parantunut. Ja nyt saan kivestä päähän. En halua hyväksyä tätä.
Ap
Mitä tapahtuisi, jos hyväksyisit sen, että ahdistus on pysyvämpi matkaseuralaisesi? Jos pitäisitkin ahdistusta ystävänä tai kaverina, joka näyttää sinulle elämää syvemmin kuin monille muille ihmisille.
Onko elämänolosuhteissasi mikään, mitä voisit muuttaa? Työ, asuinpaikka, ihmissuhteet, harrastukset jne.
Kertooko ahdistus sinulle jostakin muutoksen tarpeesta?
Mene funktionaaliselle lääkärille! Googlaa esim. functional medicine mental health.
Mun mielestä on ongelmallista, ettei sitä Kelan tukemaa terapiaa saa kuin kolme vuotta. Itselleni se ei riittänyt ja vaikka nyt paremmassa kunnossa olenkin, niin tuntuu että vointi on koko ajan vähän niin ja näin. Eli hoito jäi kesken, ei tullut musta tuottavaa kansalaista...
Onko sulla oikea diagnoosi? Ahdistusthan on oire jostain. On paljon eroa hoidetaanko terapiassa esim pakko-oireista häiriötä, persoonallisuushäiriötä vai dissosiaatiohäiriötä vaikka niiden kaikkien oire on ahdistus. Ja nuo häiriöt minusta myös oire jostain esim. käsittelemättömistä traumoista tai jostain kiintymyssuhdeongelmasta.
Työtön, haluan kipeästi töihin.
En käytä päihteitä alkoholia enkä polta.
Pakko se ahdistus on kai hyväksyä... luulin että se poistuisi.
Haluan että tilanne muuttuu ja musta tulee normaali ahdistumaton ihminen. Olen ollut ahdistunut yksin, parisuhteessa, lapsen kanssa ja toisessa parisuhteessa.
Harrastan voimakasta fyysistä lajia 4xvko.
Olen sairaalloisen ylipainoinen.
Ap
Diagnoosi on epäselvä. Lääkärit vaihtuu, teraputti vaihtuu.
Uudessa terapiassa käydään vanhoja asioita läpi ja keskitytään tulevaan.
Olen kärsinyt pakko-oireista, masennuksesta, lapsuuden suhteissa vikaa vaikkei traumaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työtön, haluan kipeästi töihin.
En käytä päihteitä alkoholia enkä polta.
Pakko se ahdistus on kai hyväksyä... luulin että se poistuisi.
Haluan että tilanne muuttuu ja musta tulee normaali ahdistumaton ihminen. Olen ollut ahdistunut yksin, parisuhteessa, lapsen kanssa ja toisessa parisuhteessa.
Harrastan voimakasta fyysistä lajia 4xvko.
Olen sairaalloisen ylipainoinen.Ap
Mä lähtisin laittamaan ruokavaliota kuntoon, pidät huolen, että saat riittävästi vitamiineja ja mineraaleja. Purkista D vitamiinia ja kalanmaksaöljyä. Hyviä rasvoja ruokavaliosta, proteiinia ja hyviä hiilareita. Ei sokeria muussakuin hedelmien muodossa. Ylipaino pois. Menee aikaa tässä, mutta 1kk olo on jo parempi vuodessa voi olla ahdistus poistunut kokonaan.
Onko sinulta otettu hormonikokeita? Onko kilpirauhaskokeita otettu (tsh ja t4v)? Tosin nuo kaksi verikoetta ei aina kerro kaikkea ja ne voi olla hyvät, vaikka henkilöllä silti on kilpirauhassairaus (muita tutkimuksia on mm. vasta-aineverikokeet, ultra ja ohutneulanäyte). Kilpirauhasen vajaatoiminta voi monilla oireilla mielialaoireina, juuri tuollaisena ahdistuksena, masennuksena, pakkoajatuksina ja itsemurha-ajatuksilla. Näissä tapauksissa ei masennuslääkkeet tuo ainakaan täyttä apua aina. Vähän niinkuin diabetestäkään ei voi hoitaa masennuslääkkeillä.
http://www.kilpirauhanen.com/tietopankki/kilpirauhanen/mielenterveys-ja…
Joskus kilpirauhassairauksien takana voi olla maksan huono toiminta, keliakia, maitoallergia, raudan puutos, muita hormoniongelmia ym. Onko tällaisia koskaan tutkittu?
Noilla aiemmin mainituilla funktionaalisilla lääkäreillä on paras osaaminen kilpirauhassairauksien ja kokonaisvaltaisen hoidon suhteen. Heille saattaa vain ikävä kyllä olla pitkät jonot, mutta kannattaa varata aika!
Tällä hetkellä ahdisukseen on ihan syy joten oletan ettänkyseessä "mielenterveys" eikä kilppari
Ap
Harvalle käy ensimmäisenä kokeiltu lääke. Nyt lääkäriin ja uusi lääke testiin.