Miten vitussa voi saada lähihoitaja soveltuvuuskokeista 0 pistettä?
Jokunen vuosi sitten sain saman puljun soveltuvuuskokeilla pisteet joiden mukaan sovelluin alalle vallan mainiosti.
Nyt tulos 0, psykologin haastattelu 8/10, oppimisvalmiudet 4,2/5 mutta sosiaaliset- ja työskentelyvalmiudet muka 0/10. Nolla! Voisin käsittää jos olisi sieltä yli kasista tippunut vaikka neloseen-vitoseenkin mutta nolla! Ja siis sitä myöten koko tulos 0 :(
Tässä on pakko olla joku virhe, en voi uskoa tätä. Ja kyllä, lähetin sähköpostia ja huomenissa soittelen testin järjestäneeseen psykologitiimiin.
Onks jollain kokemusta tällaisesta?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko toi kirosanojen käyttö kirjallisessa ilmaisussa? Kuten vaikka tämän aloituksen otsikossa. Jos kirjoitit samalla tavalla kokeissa, niin en ihmettele ollenkaan.
Mitäpä luulet kirjoitinko kokeissa samalla tavalla? Tai puhuinko haastattelussa noin? Öö, en.
:D
Ap
Juuri tällaiset vastaukset paljastavat häijyn ja kitkerän, alentuvan asenteen kanssaihmisiin. Vastailet palstalla nenäkkäästi useammankin ketran.
Sellainen persoona on sinusta näkynyt läpi, vaikka kenties olet yrittänyt esittää muuta. Lisäksi osoitat melkoista ylemmyyttä arvostelemalla testitilannetta, olet vaatinut (olisit tahtonut vaatia) erityistä kohtelua juuri Sinun vastauspapereillesi jne. Tulee kuva helposti stressaantuvasta, joustamattomasta ihmisestä, joka ei kestä kritiikkiä.
Hyvin pienistä eleistä jo tällä palstalla muodostuu kuva ihmisestä, joka ei ole parhaimmillaan perushoivatyössä.
Sh, jolla aikoinaan omat testit ja haastattelut toivat täydet soveltuvuuspisteet
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt pääse tästä yli. Eivät ole vastanneet sähköpostiin enkä saa puhelimellakaan kiinni.
Yöllä mietin et millainen ihmishirviö mä olen (tai millainen musta on muutamassa vuodessa tullut) että voi saada tuollaisen tuloksen :(
Tai sit tä vaan on joku "poliittinen" hylky mut aika julmaa on...Ap
Laita sähköposti jollekin muulle kuin sille psykologiryhmälle. Jollekin, joka vastaa noista sisäänottamisista. Asiallinen ja selkeä viesti. Eikö siellä olekin jokin kanava, mitä kautta saa nuo tarkat tulokset?
Minulle sanoi psykologi suoraan että olen liian tunnollinen.
Lisäksi kehui mielikuvitustani.
Sama juttuhan se on intin "johtajakoulutukseen" hakeutumisen kanssa. Ei sinne "liian fiksuja" oteta. Tässä maassa keskinkertaisuudet loistavat jokaisella alalla, kun eroaa riittävästi normeista niin minnekään ei pääse. Turha siitä on masentua, vaan ottaa se ennemminkin kunnianosoituksena.
Olisi mielenkiintoista tehdä tuollainen testi, koska koen etten mitenkään pystyisi tekemään hoitotyötä. Joskus lähemmäs 20v sitten hain bioanalyytikoksi. Ns.tekniset osiot testeissä meni loistavasti mutta kokonaispistemäärä oli huono soveltuvuuden takia. Enkä siis päässyt opiskelemaan.
Olen myös sillä tavalla läpeensä paska tapaus etten kelvannut mäkkäriinkään. Ehkä kokinpaperit olivat heille pikkuisen liikaa.
-eri
Olen itse saanut myös nollan terveysalalle (AMK) pyrkiessäni. Olin kyllä todella ihmeissäni, miten se voi olla edes mahdollista? Ei kiinnostanut enää sen jälkeen kyseiseen paikkaan hakea. Hain ensi vuonna muualle ja pääsin. Tutkinto on viittä vaille valmis ja en ole koskaan kuullut keneltäkään, että en olisi sopiva alalle. Päinvastoin.
Kyllä nämä "soveltuvuuskokeet", varsinkin jos ovat rasti ruutuun testejä, joihin ei liity haastattelua (miksi on valinnut minkäkin kohdan testistä), ovat aika höpö höpöjä. Itse aikanaan lukiossa ollessani kävin ammatinvalintapsykologilla, joka laittoi tekemään juurikin tällaisen rasti ruutuun, "valitse eniten lähellä oleva vaihtoehto" -testin. Tuloksena oli, että haluan ryhtyä esimiestehtäviin, mutta ei ole kykyjä esimiehenä toimimiseen. Arkana lukiolaistyttönä olin ihan hämmästynyt kun en kuollaksenikaan halunnut mihinkään pomotehtäviin. Millään tavalla tämä psykologi ei haastatellut minua siitä, miksi olin valinnut mitäkin vaihtoehtoja. Jos hän olisi tämän tehnyt, olisi hän luultavasti osannut auttaa minua ammatinvalinnassa. Jälkeen päin sitten hoksasin mitä oli tapahtunut. Olin usein valinnut sellaisen kohdan missä puhuttiin toiminnan organisoimisesta tai kokonaisuuksien hahmottamisesta. Eli tunnistin vahvuuteni jo silloin, mutta se oli testissä tulkittu että haluan pomoksi. :/ Onkin osoittautunut myöhemmässä elämässäni että olen hyvä organisoimaan asioita ja saamaan ihmiset tekemään parhaansa osana tiimejä. Mutta onhan se nyt selvä, että ei ujolla lukiolaisella mitään esimieskykyjä ole. Myöhemmässä elämässäni olen myös esimiestehtäviinkin ajautunut, ja ihan hyvin pärjännyt ja hyvää palautetta saanut.
Pointtini siis on, että suurin osa näistä ns. soveltuvuustesteistä on ihan konsulttifirmojen kuntayhtymille myymiä huuhaatestejä, joilla ei ole mitään tieteellisiä perusteita. Ap:nä ottaisin yhteyttä, niin kuin joku jo ehdottikin, ihan suoraan valinnoista vastaavaan tahoon, enkä pelkästään tähän psykologiryhmään. Jos nimittäin ovat tehneet testit huolimattomasti, voi siellä olla muillakin virheitä, ja tuskin tätä itse myöntävät. Parempi että asian tutkii työn tilaaja. Ja ap:nä toisin myös tuon esille, että edellisessä testissä pisteet ovat olleet 8/10. Luulisi hieman selitystä kaipaavan moinen tason pudotus.
Minusta 0 pistettä kuulostaa todella epäilyttävältä, voisi olla virhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko toi kirosanojen käyttö kirjallisessa ilmaisussa? Kuten vaikka tämän aloituksen otsikossa. Jos kirjoitit samalla tavalla kokeissa, niin en ihmettele ollenkaan.
Mitäpä luulet kirjoitinko kokeissa samalla tavalla? Tai puhuinko haastattelussa noin? Öö, en.
:D
ApJuuri tällaiset vastaukset paljastavat häijyn ja kitkerän, alentuvan asenteen kanssaihmisiin. Vastailet palstalla nenäkkäästi useammankin ketran.
Sellainen persoona on sinusta näkynyt läpi, vaikka kenties olet yrittänyt esittää muuta. Lisäksi osoitat melkoista ylemmyyttä arvostelemalla testitilannetta, olet vaatinut (olisit tahtonut vaatia) erityistä kohtelua juuri Sinun vastauspapereillesi jne. Tulee kuva helposti stressaantuvasta, joustamattomasta ihmisestä, joka ei kestä kritiikkiä.
Hyvin pienistä eleistä jo tällä palstalla muodostuu kuva ihmisestä, joka ei ole parhaimmillaan perushoivatyössä.
Sh, jolla aikoinaan omat testit ja haastattelut toivat täydet soveltuvuuspisteet
En ole ap, mutta haluan vastata viestiisi.
Niin, sinä näet asiat tuolla tavoin. Esim. siten, että ap "olisi vaatinut erityiskohtelua omille papereilleen". Kysehän voi olla myös siitä, että ap on vain huomioinut toimintatavassa (paperien palautus) mahdollisia epäkohtia, joiden takia papereita voi esim. hukkua. Ehkä hänen silmäänsä vain on osunut tuollainen asia, ei kyse tarvitse olla arvostelusta tai itsensä korottamisesta. Terve kriittisyys on normaalia ja suotavaa!
En saanut sinusta kovin positiivista kuvaa kirjoittamasi viestin perusteella. Taidatkin provoilla tarkoituksella.
Kelpasin sosionomiksi, mutta en lähäriksi 😋 Nykyään teen työtä noiden ammattien välimaastossa ja pärjännyt olen hyvin.
Ap, miten kävi? Vai oletko vielä ehtinyt reklamoida?
Sähköpostiin en ole saanut vastausta, kysyin sähköpostissa myös koska heidän palautepuhelimeensa voi soittaa (nettisivuilla näkyy vain yli kk takainen päivämäärä eikä siihen eilen saanut yhteyttä).
Puhelimitse en saanut muutenkaan yhteyttä, odottelen nyt jos jotain sähköpostiin vastaisivat, en viitsi pommittaa enempää.
Noista koepapereiden palautuksista yms: en todellakaan millään lailla vaatinut erikoiskohtelua :D ihan hiljaa olin mutta kunhan huomasin että oli aikamoista touhua kun epämääräisiä lappupinoja kulki kymmenien käsien kautta ja ainakin kerran tippuikin välillä ja paperit levisivät pisin lattiaa. Osa palautti papereitaan kysymysvihkosten väleissä ja osa piti viedä lähtiessä pöydälle epämääräiseen pinoon. Oikeasti ihmettelen jos jokainen tärkeä lippulappunen on tallessa sen jälkeen.
Googlettelin vähän (tai aika paljonkin) kokemuksia Päämäärän testeistä ja kyllä negatiivista kommenttia löytyi paljon! Moni oli ko. firman testeillä saanut 0- tai soveltumattoman tuloksen ja toista kautta aivan eri tulokset!
Maksullista palautetta en meinaa itselleni tilata koska sekin kuulemma hyvin suurpiirteinen eikä oikeasti ns. kerro mitään (vrt. ilmaiset nettitestit), esimerkki myös näkyy nettisivuilla eikä oikein vakuuta että siitä paljoa irti saisin, maksoin jo tosta nollatuloksestani tarpeeksi :D
Epäilen kyllä yhä että joku mun lappu on kadonnut tms. jos tulos olisi ollut vaikka 1-5 niin ok, olisin ihmetellyt laskua, mutta nolla kuulostaa entisen testin ja nytkin hyvin menneen haastattelun perusteella oudolta.
Oisko sit voinut vaikuttaa että sekä haastattelussa että testeissä mainitsin tuosta että ehdottomasti haluan jatkaa sh:ksi, en tiedä. Jos nimenomaan lähäriksi haluavia hakivat.
Ap
Olen opiskellut sote-alalle AMK:ssa ja valmistuin pari vuotta sitten. Pärjäsin hyvin valintakokeen osioissa mutta tunnistin kyllä jo opintojen aikana etenkin harjoittelujaksoilla, ettei ole minun alani... (Jatkuvasti hyödyn näistä opinnoista silti nykyisessä työssäni, eli hukkaan ei mennyt.)
Opiskelupaikkaa valitessani päätin, että nyt kunnon haastetta peliin ja mietin, mikä olisi minulle se kaikkein vaikein. Koen että selvisin valintakokeista ihan vain älyn avulla. Kuvittelin tietäväni mitä he hakevat ja toimin sen mukaisesti. Ikään kuin näyttelin sitä henkilöä, jonka he halusivat.
AP, oletko miettinyt että hakisit sairaanhoitajaksi päiväopiskelijana ja sitten myöhemmin vaihtaisit monimuotoon? Meillä oli ryhmässä monta, jotka ekan vuoden jälkeen tekivät näin. Se lähärihomma saattaisi olla silkkaa ajanhukkaa tuossa vaiheessa.
Lähihoitajakoulutukseen haetaan sellaisia opiskelijoita jotka viihtyisivät siinä ammatissa eivätkä olisi heti siirtymässä sairaanhoitaka/sosionomikoulutukseen. EI siis kannata hakutilanteessa ainakaan kertoa jatko-opintoideoista.
Sähköpostiin en ole vieläkään saanut vastausta eikä sivuille ole päivittynyt palautepuhelinaikoja. Prkl mitä touhua.
Tänäänkään ei aamupäivällä kukaan vastannut normaalista puhelinnumerosta kun koitin soittaa kysyäkseni koska siihen palautepuhelimeen voisi soittaa. Pitäköön tunkkinsa.
Aikamoista asiakaspalvelua.
Ap
Ap täällä.
Hain toista kautta opiskelemaan lähihoitajaksi. Testitulokset loistavat, kuulemma testiryhmän parhaat. Haastattelussa ja keskusteluissa open kanssa mua kehotettiin menemään suoraan amk tai yliopistoon, että lähihoitajakoulutuksessa menisin "hukkaan".
Ehkä tää selittää tuota nollaakin, sainpahan mielenrauhan senkin puolesta.
Oliko Turussa? Yksi tuttu juuri kertoi kuinka poikansa oli hakenut johonkin ja saanut muka ihan surkeat pisteet vaikka hakija itse tiesi mitä tulokseksi pitäisi tulla (matemaattisista jutuista kyse). Ei antanut periksi vaan rupesi vaatimaan että saa nähdä paperinsa ja sitten yhtäkkiä pisteet riittikin sisäänpääsyyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut vuosia sitten tekemässä noita soveltuvuustestejä. Olen antanut lähihoitajakoulutukseen pyrkivälle lukiosta 9.8 papereilla päässelle, erittäin mielyttävälle henkilölle 0p soveltuvuudesta. Olin varma, että henkilö ei ikinä tulisi lähihoitajan töitä tekemään, lopettaisi koulutuksen varmasti kesken jos pääsisi jonnekin muualle (lääkikseen sanoi myös pyrkivänsä niin kauan kuin pääsee). Voi siis myös olla liian hyvä.
OT, mutta kokaiselle lääkärille tekisi kyllä enemmän kuin hyvää hankkia ensin perustietotaito alalle lähihoitajan/sairaanhoitajan työssä.
Silloin vuosia sitten ( kokeet ovat varmaankin muuttuneet siitä), soveltuvuuskokeen ykköstarkoitus oli valita hakijoita jotka pystyisivät läpäisemään koulutuksen eivätkä jättäisi sitä kesken. Tämä oli erittäin selkeästi meille sanottu. Tarkoituksena säästää valtion rahoja, jotta ei tuhlata rahaa keskeyttäneisiin. Jos henkilö sanoi haluavansa oikeasti jonnekin muualle ja lopettavansa koulutuksen kesken jos jotain parempaa ilmaantuu, niin soveltuvuudeksi merkittiin 0.
Mutta siis tuo 0 annettiin haastattelusta, mikä ei ollut ap: n tilanne.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että kympin keskiarvolla lukiosta päässeen pitäisi osata todella hyvin perustella miksi haluaa juuri lähihoitajaksi, jotta näkisin hänet tuohon koulutukseen soveliaaksi.