Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ruotsin kieltä aikuisten oikeesti tarvitsee 10 vuoden kuluttua, kun

Vierailija
10.10.2016 |

pakkoruotsinsa nyt aloittavat siirtyvät työelämään?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille lapsilleni olen sanonut, että ruotsi on englantiakin tärkeämpi kieli, koska Ruotsi ja Norja ovat ihan naapurissa ja siellä on töitä. Norjassa on jopa sairaanhoitajalla varaa elää ihan hulppeasti.

Eikö kannattaisi opiskella siis norjaa eikä ruotsia?

Aika rajoittunut maailmankuva sinulla, jos maailmaan ei muita maita mahdu. Jos et tiennyt, niin koko EU:n alueelle voi mennä helposti töihin. Mistä tiedät, missä töitä on 10 vuoden kuluttua? Ehkäpä työvoimapuolaa onkin Ranskassa tai Espanjassa?

Et sitten osaa lukea. Itse saatan hyvinkin vielä 10 vuoden päästä olla Suomessa ja näkisin, että lapseni olisivat töissä jossain lähimaisemissa mieluummin kuin Espanjassa. Toisekseen Suomessa on vaikea opiskella sujuva espanja tai ranska, kun taas ruotsalaista tarjontaa on runsaasti. Omassa suvussa on paljon ihmisiä, jotka ovat olleet ja ovat tälläkin hetkellä töissä Norjassa ja Ruotsissa, ja palkka on näissä maissa toisekseen suhteessa parempi kuin esim. Englannissa ja Irlannissa, joka olisi toinen realistinen vaihtoehto kielitaidon puolesta.

Hienoa, että sinä päätät mihin lapsesi lähtevät töihin? Entä jos lähtevät downshiftailemaan tyynelle valtamerelle?

Sitten lähtevät. Ainakin heille on annettu mahdollisuus valita myös työelämä.

Täältä USAsta käsin tuntuu hassulta, että joku pitää ruotsia jonkinlaisena työelämässä menestymisen edellytyksenä. Ja minä ole pakkoruotsista laudaturin kirjoittanut. Jo yli sata vuotta sitten ihmiset olivat kykeneviä vähän laajempaan ajatteluun, miksi nykylapsille ne Pohjoismaat olisi kiinnostavin kohde?

Kyllä ainakin itse asuisin ja työskentelisin sata kertaa mieluummin Ruotsissa tai Norjassa kuin USAssa.  Ei kai tätä tarvitse enempää avata. USAkin on tuttu, mutta työtahti on todella vaativa ja yhteiskunta ikävä verrattuna Pohjoismaihin.

Ja koska sinä tykkäät, kaikkien muidenkin on pakko?

Vierailija
42/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille lapsilleni olen sanonut, että ruotsi on englantiakin tärkeämpi kieli, koska Ruotsi ja Norja ovat ihan naapurissa ja siellä on töitä. Norjassa on jopa sairaanhoitajalla varaa elää ihan hulppeasti.

Aika rajoittunut maailmankuva sinulla, jos maailmaan ei muita maita mahdu. Jos et tiennyt, niin koko EU:n alueelle voi mennä helposti töihin. Mistä tiedät, missä töitä on 10 vuoden kuluttua? Ehkäpä työvoimapuolaa onkin Ranskassa tai Espanjassa?

Et sitten osaa lukea. Itse saatan hyvinkin vielä 10 vuoden päästä olla Suomessa ja näkisin, että lapseni olisivat töissä jossain lähimaisemissa mieluummin kuin Espanjassa. Toisekseen Suomessa on vaikea opiskella sujuva espanja tai ranska, kun taas ruotsalaista tarjontaa on runsaasti. Omassa suvussa on paljon ihmisiä, jotka ovat olleet ja ovat tälläkin hetkellä töissä Norjassa ja Ruotsissa, ja palkka on näissä maissa toisekseen suhteessa parempi kuin esim. Englannissa ja Irlannissa, joka olisi toinen realistinen vaihtoehto kielitaidon puolesta.

Hienoa, että sinä päätät mihin lapsesi lähtevät töihin? Entä jos lähtevät downshiftailemaan tyynelle valtamerelle?

Lapsesi lähtevät töihin Nepaliin. 

Aivan, eikös siellä toimikin useampi ruotsalainen kansalaisjärjestö...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä USAsta käsin tuntuu hassulta, että joku pitää ruotsia jonkinlaisena työelämässä menestymisen edellytyksenä. Ja minä ole pakkoruotsista laudaturin kirjoittanut. Jo yli sata vuotta sitten ihmiset olivat kykeneviä vähän laajempaan ajatteluun, miksi nykylapsille ne Pohjoismaat olisi kiinnostavin kohde?

Kyllä ainakin itse asuisin ja työskentelisin sata kertaa mieluummin Ruotsissa tai Norjassa kuin USAssa.  Ei kai tätä tarvitse enempää avata. USAkin on tuttu, mutta työtahti on todella vaativa ja yhteiskunta ikävä verrattuna Pohjoismaihin.

Mistä tämä pakko tähän tuli? Itse asuisin mieluummin Norjassa kuin USAssa, minua ei haittaa yhtään jos itse asut mieluummin siellä USAssa. Makuja on monia.

Vierailija
44/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että voi muuttaa pois tästä uppoavasta laivasta.

Ai Ruotsiin, joka on uponnut jo aiemmin ??

Mihin Ruotsi uppoaisi? Siellä menee erittäin hyvin Suomeen verrattuna.

Mieti sitä yhteiskunnan tilannetta noin niinku muutoin kuin talouden näkökulmasta :D

Volvo on jo myyty kiinalaisille. Ruotsalaiset vaan teeskentelee taloudellista menestystä.

Tässäpä viime vuoden tilastot. Talous kasvoi Ruotsissa 4,1% ja työttömyys oli 7,1%.

http://www.focus-economics.com/countries/sweden

Mitkäs olikaan Suomen luvut?

Vierailija
45/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on GDP per capita aina n. 10 000 dollaria enemmän kuin Suomessa. Joka vuosi. 

Vierailija
46/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun 10 vuoden päästä ruotsissa kirjoitetaan vain arabialaisilla kirjoitusmerkeillä.

Ei siihen mene 10 vuotta ! 

Vierailija
47/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä pakko tähän tuli? Itse asuisin mieluummin Norjassa kuin USAssa, minua ei haittaa yhtään jos itse asut mieluummin siellä USAssa. Makuja on monia.

Ymmärsin, että olit pakkoruotsin kannalla. Mutta jos sinustakin on ok että ihmiset saavat vapaasti valita ne kielet, mitä pitävät tärkeinä, olen ihan samaa mieltä.

Vierailija
48/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin koomista, kun valitetaan yhden kielen opiskelusta. Tuolla maailmalla, mm. niiden halveksimienne turvapaikanhakijoiden keskuudessa, on ihan tavallista osata kohtalaisesti jopa kolmea-neljää kieltä ja ymmärtää vielä useampaa. Suomessakaan ei tarvitse mennä kuin reilut sata vuotta taaksepäin, kun pääkaupunkiseudulla puhuttiin ruotsia, venäjää ja jopa ranskaa. Vain juntit osasivat pelkkää suomea.

Ei voi oikeasti olla niin aikaa ja voimia vievää oppia edes auttavaa ruotsia, että siitä jaksaa valittaa!

Olet niin oikeassa! Lähi-idän ja Afrikan maissa on ihan tavallista osata useaa paikallista kieltä ja sitten käydä koulua ja yliopistoa jollakin eurooppalaisella kielellä.

Samoin tulee mieleen Kallion flikka eli mummini, joka oli suomenkielinen, mutta oppi kadulla ruotsia, venäjää, ja viroa. Lisäksi esperanto oli muodissa, hän opiskeli sitä teini-ikäisenä. Ja hän oli siis ihan työväkeä. En usko että hänelle olisi tullut mieleenkään itkeä jotain "pakkoruotsia".

Vierailija
49/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on GDP per capita aina n. 10 000 dollaria enemmän kuin Suomessa. Joka vuosi. 

Norjassa on varmasti vielä enemmän. Jos joku Pohjoismaa kusessa, se on nimenomaan Suomi. Eikä ihme, kun eihän täällä ole muuta kuin kommunismia ja mielivaltaa tarjolla.

Vierailija
50/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheellinen kysymys todellakin. Meillä on paljon lähempi historia Venäjän kanssa kuin Ruotsin. Pakkoruotsin sijaan lapsille tulisi opettaa venäjää. 

Suomalaista politiikkaa hallitsevat russofobi-natottajat ovat kuitenkin vuosikymmenten ajan ylläpitäneet täysin luonnotonta kielimuuria maidemme välillä. Asenteet ovat kuin talvisodasta tai vielä kauempaa historiasta, Bobrikovin touhuista. Kyrillisen kirjaimiston ulkonäkö on varmasti sekin edesauttanut venäjän kieleen kohdistuvaa karsastamista.

Me olemme kuitenkin Venäjän naapuri ja se on tärkeä kauppakumppani. EU on tehnyt meille suunnattomasti haittaa kun pakotteet estävät meiltä vapaan idänkaupan. EU pakotteineen voi suksia jorpakkoon. Tuskin sitä 10 vuoden päästä enää onkaan. Venäjä kuitenkin on olemassa. Opetelkaamme venäjää.

Vierailija
51/51 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllähän se tuotti olisi hyvä kieli mutta ei tää meidän muumiruotsi jota täällä opetetaan :D Aidot ruotsalaiset nauraa melkein päin naamaa jos niille suomenruotsia alkaa puhua.. Tilannetta Voisi verrata jos joku meänkieltä/murretta puhuva juttelisi koko ikänsä stadissa asuneelle, kumpikaan ei oikein tajuaisi toista vaikka samaa kieltä puhuvatkin

Nauretaanko siellä Stefan Ingvesille ja Björn Wahlroosille? Kaipa he puhuvat "muumiruotsia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän