Tälläisillä hampailla en saa oikomishoitoa Tampereella!
Pitäisikö teidän mielestä saada ilmainen oikomishoito näille hampaille?
Täältä näet kuvat hampaistani:
http://aijaa.com/4DgzPN
http://aijaa.com/ZxDia2
Tiedän, ne on keltaiset ja noi kuvat ihan järkyttäviä :-D. Pointti on se että miten noin vinoille hampaille ei saa oikomishoitoa/rautoja?
Ylipurentakin on reipas ja kun laitan suun kiinni vasemman puolen hampaiden väliin jää rako/tilaa/ilmaa, niin että ei siis mene yhteen.
Pitäisikö tälläsille hampaille saada oikomishoitoa? Kuitenkin ei ole kyse pelkästä kosmeettisesta haitasta...
Toivon asiallisia vastauksia!
Kommentit (62)
Mulla on täysin eri kokemus, vaikka hampaat ei esteettisesti niin hurjat ollutkaan. Kunnallisella aikuisena oikomishoito, koska purentavika oli niin paha. Hoito päättyi puolivuotta sitten.
Miten teini-ikäisellä on tuollaista eroosiota hampaissa? Mitä oikein juot?
Pitäisikö siis kaupungin mielestäsi maksaa esteettinen oikomishoito? Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä maassa saa hampaiden hoitoa vaikka olisi minkälainen ongelma tahansa. Ainakaan kunnallisella. Kaikessa vedotaan esteettisyyteen (miksi hampaiden esteettisyys on paha asia, sitä en ole ymmärtänyt). Sillä pystytään kieltäytymään kunnallisella puolella hoitamasta hampaita, oli sitten kyseessä oikominen, hampaiden puuttuminen tai eroosio.
Se, että hampaat on limittäin ja päällekkäin ja vinossa, vaikeuttaa merkittävästi hampaiden puhtaana pitämistä, mikä johtaa sitten hammaskiven kertymiseen ja reikiintymiseen, kun ei niitä saa kotioloissa edes putsattua kunnolla. Mutta oikomista ei saa, koska kaikki on vaan esteettistä.
Yksityisellähän hoidetaan kaikki, mutta valitettavasti edes keskituloisella ei ole varaa siellä kovin paljon antaa tehdä. Jo pelkkä yhden hampaan paikkaus maksaa ihan pirusti.
Odotan sitä aikaa, kun Suomessa otetaan terveydenhoidossa hampaat huomioon ja annetaan se hoito, mitä tarvitaan, että voi elää edes jotenkuten ihmismäistä elämää. Tuskin tapahtuu minun elinaikanani, jos koskaan.
Tämä on aivan totta. Itselläni on niin voimakas yöpurenta, että olen purrut usemman hampaan halki ja ne on jouduttu poistamaan. Kelan mielestä puuttuvat hampaat on pelkästään kosmeettinen haitta, eikä implanttien laittoon saa minkäänlaista kelakorvausta. Kuitenkin poistetuista hampaista kaksi oli nimenomaan ns. puruhampaita eli implanit oli pakko laitattaa, muuten purentani olisi mennyt entistä pahemmaksi.
Itse asiassa kosmeettisista syistä en olisi implantteja edes laitattanut, koska puuttuvat hampaat eivät olisi näkyneet esim. hymyillessä. Maksoin kahdesta implantista 5000 €, mikä on jo sellainen summa, että kaikilla ei ihan oikeasti ole varaa moiseen. Itse otin lainan ko. operaatiota varten.
Meitä -80 luvun lopulla syntyineitä on ainakin useita jätetty oikomatta samannäköisillä hampailla.
Omalla kohdalla tehtiin niin että repivät neljä hammasta pois kun ne ei mahtuneet suuhun. Hoito olisi tietysti kuulunut viimeistellä vielä raudoilla, mutta minulta, 10-vuotiaalta kysyttiin hammaslääkärissä haluanko raudat. Sanoin tietenkin en. Joten se jäi sitten siihen. Tietenkin se nyt aikuisiällä paljon harmittaa, tulee tosi helposti reikiäkin noihin väleihin kun hampaat ei ole suorassa vaan miten sattuu. Yksityisellä kävin kerran perustarkastuksessa, alkoi sitten moittia että nää sun hampaat on vähän niinkuin olis puupökkelöitä lyöty vieri viereen miten sattuu. Että oikomista tarttis. Hinta oli kuitenkin sen verran tähtitieteellinen, että ei omasta pussista pysty...
Meillä teini pääsi paljon vähemmän vinksallaan olevilla hampailla oikomishoitoon. Nyt on raudat alhaalla, yläleuan osalta katsotaan myöhemmin.
Kun minä oli lapsi (80-luvulla, mulla tuli esim. alaleuassa hampaat niin, että alaetuhampaiden viereen kuuluvat hampaat tulivat suoraan niiden alaetuhampaiden taakse, siis kahteen riviin. Muutenkin olivat aivan vinksin vonksin, etuhampaat ylhäällä myös osin päällekkäin. Oli kuulemma kosmeettinen haitta, ei oikomisen tarvetta.Mun vanhemmat onneksi näki tarpeelliseksi oikoa ne hampaat yksityisellä ja mulla on ollut varmasti kaikki mahdolliset ja mahdottomat kojeet mitä oikomishoitoon kuuluu kiinteistä raudoista niskavedon kautta kitalakirautaan. En edes uskalla arvailla mitä maksoi, kun oikojana oli vielä alan huippu. Lopulta multa vedettiin pysyviä hampaita pois varmaan vähintään 4 kpl, maitohampaita enemmän.Hampaat on sellaisessa kuosissa nyt yli 40-vuotiaana, että kun avaan suun hammaslääkärissä, tulee vakiona kommentti että jestas, onpas hienot hampaat. Mulla ei ole yhtäkään reikää ja olen vakuuttunut, että osittain siinä on auttanut se, että hampaat on suoristettu, niitä sikin sokin olevia olis ollut mahdoton pitää puhtaana.
Jos ei kunnallisella oiota, niin oikokaa noi hampaat yksityisesti!
Mun hampaat on oiottu. Suussa oli kai liian vähän tilaa, rautahampaat tulivat maitohampaiden päälle tuolla lailla "toramaisesti", joten kävin oikomishoidoissa monta vuotta. Aika kamalat hampaat varmasti olisi nyt, jos ei oltaisi oiottu tuolloin, olen siis iloinen vaikka silloin harmitti. Eräällä kaverillani kuitenkin alahampaat ovat ihan vinksin vonksin, siis todella vinot, paljon vinommat kuin omat alahampaani olivat koskaan, silti häntä ei ikinä otettu oikomishoitoon. Tutkimattomat ovat hammaslääkäreiden tiet.
Näyttää aika paljon mun hampailta, purennasta en tuon perusteella tietenkään osaa sanoa. Mä olisin saanut oikomishoidon lapsena 2003, mutta en suostunut. Yksi hammas kyllä poistettiin. Mä ymmärrän silloista päätöstäni siinä tilanteessa, mutta KYLLÄ KADUTTAA! Ainut lohtu on se, että hampaani ovat ruman muotoisetkin, että ei niitä olisi oikomallakaan täydellisiksi saanut.
Kuinka kamalina te pitäisittekään mun hampaita jos jo ap:n hampaat on teidän mielestä vinksallaan ja oikomishoidon tarpeessa...
En taida hymyillä enää ikinä.
Muuta Ouluun. Täällä oiotaan paljon vähemmän vinoja kunnallisella. Aloittavat jo noin 10-vuotiaalta ohjailemaan kaikenlaisilla niskavedoilla ja yökiskoilla, ettei tarvitse edes kiinteitä kojeita. Hienosti hoidetaan...
Vierailija kirjoitti:
Heh... Juon aikas paljon coca-cola zeroa ja kahvia... Pitäs ehkä vähentää varsinkin sitä cokista...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siis kaupungin mielestäsi maksaa esteettinen oikomishoito? Haloo.
Huoh..
Minulla on tuon tapaiset hampaat, eikä niitä saanut oiottua 30-35 vuotta sitten. Pitäisin outona, että nykyään saisi, kun kaikesta pitää säästää. Eihän ne nätit ole. Omien lasten hampaat oiottiin yksityisellä, upeat on hymyt nyt.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää aika paljon mun hampailta, purennasta en tuon perusteella tietenkään osaa sanoa. Mä olisin saanut oikomishoidon lapsena 2003, mutta en suostunut. Yksi hammas kyllä poistettiin. Mä ymmärrän silloista päätöstäni siinä tilanteessa, mutta KYLLÄ KADUTTAA! Ainut lohtu on se, että hampaani ovat ruman muotoisetkin, että ei niitä olisi oikomallakaan täydellisiksi saanut.
Turhaan syytät itseäsi. Vanhempiesi olisi pitänyt laittaa sinut oikomishoitoon vastustelustasi huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teini pääsi paljon vähemmän vinksallaan olevilla hampailla oikomishoitoon. Nyt on raudat alhaalla, yläleuan osalta katsotaan myöhemmin.
Kun minä oli lapsi (80-luvulla, mulla tuli esim. alaleuassa hampaat niin, että alaetuhampaiden viereen kuuluvat hampaat tulivat suoraan niiden alaetuhampaiden taakse, siis kahteen riviin. Muutenkin olivat aivan vinksin vonksin, etuhampaat ylhäällä myös osin päällekkäin. Oli kuulemma kosmeettinen haitta, ei oikomisen tarvetta.Mun vanhemmat onneksi näki tarpeelliseksi oikoa ne hampaat yksityisellä ja mulla on ollut varmasti kaikki mahdolliset ja mahdottomat kojeet mitä oikomishoitoon kuuluu kiinteistä raudoista niskavedon kautta kitalakirautaan. En edes uskalla arvailla mitä maksoi, kun oikojana oli vielä alan huippu. Lopulta multa vedettiin pysyviä hampaita pois varmaan vähintään 4 kpl, maitohampaita enemmän.Hampaat on sellaisessa kuosissa nyt yli 40-vuotiaana, että kun avaan suun hammaslääkärissä, tulee vakiona kommentti että jestas, onpas hienot hampaat. Mulla ei ole yhtäkään reikää ja olen vakuuttunut, että osittain siinä on auttanut se, että hampaat on suoristettu, niitä sikin sokin olevia olis ollut mahdoton pitää puhtaana.
Jos ei kunnallisella oiota, niin oikokaa noi hampaat yksityisesti!
Niin just toi, varsinkin noita alahampaita on vaikee pitää puhtaana ja sinne aina takertuu jotain ruokaa joka saattaa olla siellä viikkoja enkä vaan saa sitä pois.
No mitä tuohon kuvaan voisi sanoa, verrattuna minun hampaisiin. Sinulla on kauniit hampaat. Olen vuosia käynyt Tampereella yksityisellä hammaslääkärillä, kuuntelemassa hänen ongelmiaan, ottamassa puolihoidot kun lääkäri unohtelee. Hampaani ovat aina olleet vinot, reikäiset ja vanhemmiten tummuneet, ei lääkäri välitä. Viis asiakkaan hampaista, pääasia että raha menee lääkärin tilille. Olisiko kenelläkään suositella hyvää yksityistä hammaslääkäriä Tampereelta, joka osaa työnsä ja välittää, mitä miten työnsä tekee?
Ihanko tosissaan kymmenvuotiailta on kysytty laitetaanko raudat? Eikös vanhemmat päätä nuo asiat, vai onko tässä joku kierous mukana, kun harva lapsi niitä rautoja haluaa... Säästyy aikaa, vaivaa ja rahaa.
Nuo ovat ihan ok hampaat. Veljelläni on paljon pahemmat eikä saanut oikomishoitoa. Itse taas olin aivan järkyttävä tapaus ja pääsin hoitoon. Siis ettei voi kuvitellakaan kuinka hirveät hampaat voi lapsella olla :D.
Hirviöhampaat kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh... Juon aikas paljon coca-cola zeroa ja kahvia... Pitäs ehkä vähentää varsinkin sitä cokista...
No pitäis ehkä... tuossa suussa vinot hampaat ei näytä olevan se suurin ongelma. Eihän sulla olet kuin piikit jäljellä parinkymmenen vuoden päästä, jos tuota menoa jatkat!
Nykyiseen hampaiden vinouteen vaikuttaa liian pehmeä ruoka.
Leukojen kasvu jää vajaaksi kun niihin ei kohdistu voimia ja tärinää.
Periaatteessa kasvuikäisen hampaille voisi saada riittävästi tilaa jos hän söisi säännöllisesti vaikkapa kuivaa ruisleipää.