Opiskeluvinkkejä (kauppatieteiden) pääsykokeisiin!
Eli tosiaan kohta julkaistaan kauppatieteiden pääsykoemateriaalit ja tänä vuonna haluaisin aloittaa lukemaan niihin ajoissa mutta pikkuhiljaa, etten kyllästy. Nyt tarvittaisiin siis opiskeluvinkkejä pääsykokeisiin lukemiseen: mitkä tavat olet kokenut hyödyllisiksi? Tiedätkö jotain erikoisempia ja hauskempia keinoja, kuin vain lukeminen ja muistiinpanot? Miten säilyttää motivaatio? Muita vinkkejä?
Kiitos vastanneille! :)
Kommentit (25)
Muista aina lukiessasi kaupankäynnin ydin:
Jos on kysyntää, luo tarjonta.
Jos on tarjontaa, luo kysyntä.
Vierailija kirjoitti:
Mä luin kirjat kolmesti läpi; eka läpi ilman muistiinpanoja, toisella kerralla yliviivaten ja muistiinpanoja tehden ja kolmannella kerralla näitä molempia selaten. Lisäapuna oli valmennuskurssin muistiinpanot ja erilaisia tietoiskuja ympäri asuntoa. Yhdellä seinällä oli esimerkiksi yhden kirjan tärkeimpiä juttuja puuksi askarreltuna ja eri seinillä ja kaappien ovissa mm. laskiksen kaavoja.
Erilaiset muistisäännöt ja -laulut, piirrokset, tehtävät, ristikot, harjoitukset, ulkopuoliset motivaattorit ("saan tehdä asiaa x, kun olen lukenut luvut y–z"), vapaa-aika, liikunta, bloggaaminen, asioista keskustelu tuttujen kanssa / netissä ja kertaaminen voisivat myös toimia. :)
Kiitos vinkeistä! :)
Jotenkin asiaa hankaloittaa se, kun en ole koskaan oppinut opiskelemaan ahkerasti, sillä vielä lukiossakin sain hyviä arvosanoja juuri yhtään lukematta.. Ja itsekurin puute vaikeuttaa myös, esim tuo "saan tehdä asiaa x kun olen lukenut luvut y-z" ei varmaankaan toimi itselläni:( harmikseni myöskään kukaan kavereistani ei ole lähdössä opiskelemaan samaa alaa, eli ei oikein ole ketään keskustelukaveria... Blogin pitämistä voisinkin kokeilla, se vaikutti ihan kivalta idealta! :) Luin pääsykokeisiin jo viime keväänä, joten ajattelin, että voisin tällä kertaa aloittaa suoraan muistiinpanojen teolla, tuskin siitä haittaa on :D voisin myös kokeilla tuota asunnon vuoraamista muistilapuilla :)
Ap
Supermaster-kurssin ohje: 40 tuntia viikossa riittää,37,5 tuntia ei riitä. Kirjat piti olla luettu kahteen kertaan ennen kuin valmennuskurssi edes alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Supermaster-kurssin ohje: 40 tuntia viikossa riittää,37,5 tuntia ei riitä. Kirjat piti olla luettu kahteen kertaan ennen kuin valmennuskurssi edes alkoi.
Hahhah :D
Vierailija kirjoitti:
Jep :D
Katsele niitä vanhoja pääsykokeita. Varsinkin, jos on samoja pääsykoekirjoja, niin kysymykset ovat melko samankaltaisia. Netistä löytyy myös muutamia sellaisia harjoituskokeita, jotka ovat ilmaisia.
Minä luin kirjat kerran kunnolla läpi ja tein niistä kunnon muistiinpanot, joita sitten tahkosin moneen kertaan. Mieti, millaisia asioita voidaan kysyä. Kun noita vanhoja kokeita lukee, tulee kyllä aika helposti käsitys, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä eivät. Käsitteet, isot kokonaisuudet, laskukaavat jne.
Vierailija kirjoitti:
Katsele niitä vanhoja pääsykokeita. Varsinkin, jos on samoja pääsykoekirjoja, niin kysymykset ovat melko samankaltaisia. Netistä löytyy myös muutamia sellaisia harjoituskokeita, jotka ovat ilmaisia.
Minä luin kirjat kerran kunnolla läpi ja tein niistä kunnon muistiinpanot, joita sitten tahkosin moneen kertaan. Mieti, millaisia asioita voidaan kysyä. Kun noita vanhoja kokeita lukee, tulee kyllä aika helposti käsitys, mitkä asiat ovat tärkeitä ja mitkä eivät. Käsitteet, isot kokonaisuudet, laskukaavat jne.
Minulla on ainakin ongelmana se, että en ihan oikeasti hahmota niitä tärkeitä asioita ja siksi kirjoitankin käytännössä kirjat uusiksi jos lähden tekemään muistiinpanoja, lähinnä lyhentelen juttuja mutta varsinaisesti mitään asiaa en jätä pois mistäkään aiheesta..
Ap
Onko täällä kauppikseen keväällä hakevia abeja? Mulla vikat kirjoitukset maaliskuun lopulla, ja mietin alkaisiko lukemaan pääsykokeeseen vasta kirjoitusten jälkeen vai samaan aikaan. Eri opot jne antavat erilaisis vinkkejä asioiden suhteen. Riittäisikö vain reilut 2,5kk siis lukemiseen..?
Ite suosittelen pomodoro -tekniikkaa, tulee sopivasti pieniä taukoja työntekoon. Toinen hyvä itselle havaittu opiskelukeino on vaihtaa lukupaikkaa, välillä kirjastolla, välillä kahvilassa, välillä kotona. Ainakin kohdallani se piti mielenkiitoa yllä paremmin. Aamulla on paras aika aloittaa, kun lukeminen jäi iltaan niin ei oikein tullut valmista.
Sitten kun kauppiksesta on kyse, niin annan pienen säästövinkin. Itse ostin kaverin kanssa kirjat puoliksi aikanaan, niitä oli silloin 5 kpl. Säästettiin puolet rahoista ja tosiasiassa kuitenkin pystyy lukemaan vain yhtä opusta kerrallaan. Lisäksi hän halusi mennä valmennuskurssille, jonka materiaaleja sain sitten itse myös katsella ilmaiseksi, samalla hän kävi siellä opittua minulle läpi (toiselle opettaminen on hyvä keino itselle jäsentää ja erottaa oleellinen vähemmän tärkeästä).
Itsellä reilu 2,5 kk riitti hyvin, toki voithan vähän silmäillä joitakin kirjoja, niistä voi kummasti olla apua myös reaalissa (tai kirjasta riippuen matikassa).
Mielenkiinnon pysyminen yllä pääsykokeisiin asti tuskin tulee onnistumaan, kyllä ne kirjat ja aiheet jossain vaiheessa alkaa tuntumaan puulta. Pakko pakottaa itsensä lukemaan. Mutta vähän inhimillisemmäksi prosessia saa, jos onnistuu tekemään lukemisesta jollain tavalla mielekästä.
Minä osallistuin aikanaan valmennuskurssille ja aika perinteisin keinoin mentiin. Minä sain pakotettua itseni lukemaan lähinnä sillä, että halusin menestyä valmennuskurssin välikokeissa ja vertasin omia tuloksia muiden kurssilaisten tuloksiin ja sillä tavalla pakottauduin pysymään kurssin lukutahdissa. Näköjään kannatti, koska pääsin sisään.
Ekalla lukukierroksella kirjat kannattaa lukea enempi selaillen läpi. Eli hommaat itsellesi käsityksen siitä, mitä kaikkia asioita missäkin aineessa pitää opetella, millä tavalla kirja on rakennettu, minkä tyylistä teksti on ja näin että saa vähän kokonaiskuvaa projektista. Tämän jälkeen keskityin lukemaan tarkemmin ja siinä hommassa iso osa työtä on juurikin tunnistaa ne kirjojen olennaisimmat kohdat ja teemat.
Sitten mitä itse tein paljon, kun kirjojen lukeminen tökki: vanhojen pääsykoetehtävien selaaminen, erilaiset muistiharjoitukset, lappujen tekeminen, asioiden kirjoittaminen ylös, laskutehtävien harjoitteleminen ihan vaan laskemalla paljon (laskis, kansis, matikka).
Nojoo, mä en varmaankaan olisi omin avuin päässyt sisään, koska olisin juurikin keskittynyt vaan tankkaamaan pirusti kirjojen asioita. Se, mikä mulla autto, oli kaikki mahdolliset harjoitustehtävät, joita sain valmennuskurssilta. Valmennuskurssin kautta tuli myös kirjoista tiivistelmät, joissa oli kirjojen keskeiset kohdat. Oikeastaan ihan alkukevään jälkeen en tainnut lukea kirjoja enää kertaakaan kokonaan, vaan keskityin tiivistelmiin, laskemiseen ja muihin harjoitustehtäviin/-kokeisiin ja opettelin asioita tätä kautta. Aina välillä tarkistin kirjasta jotkut kohdat ja taisin selata sellaiset pätkät vielä kertaalleen ennen koetta läpi, joita ei ollut valmennuskurssitiivistelmissä käsitelty. Tällä tavalla ei lukeminen tympinyt niin pahasti, kun keskittyi tekemiseen.
Kannattaa muuten myös kirjata itselleen ylös, kuinka paljon aikaa käyttää lukemiseen. Voi yllättyä, kuinka iso osa "menen kirjastoon ja luen" onkin hengailua ja puhelimen näpräämistä. Minä taisin lukea helmikuusta alkaen keskimäärin 20-25 tuntia viikossa tehokkaasti ja tämä riitti hyvin Aaltoon koepistekiintiössä.
Kylläpä joillakin voi olla helppo urakka jos muutamat kirjat pitää vain lukea muutamaan kertaan. Itse haen vuosia lukion käymisen jälkeen lääkikseen ja pitää opiskella fysiikka, kemia ja biologia itsenäisesti. Kaikista olen käynyt lukiossa vain pakolliset kurssit. Tosin fysiikkaa oli AMK:ssa, joten se ei täysin tuntematonta ole. Nyt vasta aloitin, joten tuskin pääsen sisään vielä ensi vuonna, mutta aion kuitenkin yrittää.
Toki muita alavaihtoehtojakin voisi vielä miettiä, mutta kauppatieteet on mielestäni vähän turhan epämääräinen ala ja opiskelu on varmaan aika tylsää.
Oikeustieteet on tietenkin yksi vaihtoehto ja se voisi ehkä kiinnostaakin, mutta opiskelu on varmaan siinäkin aika puuduttavaa, mutta voisin pitää itse työstä. Toisaalta tuo on siinä mielessä helppoa, että eihän tuo juuri älykkyyttä vaadi. Itselläni kuitenkin älykkyys vahvempi osa-alue kuin muisti, joten kaiken tuon tiedon tankkaaminen voisi olla ehkä haastavaa ja turhauttavaa.
Psykologiaa olen myös miettinyt ja se onkin erittäin varteenotettava vaihtoehto lääkiksen ohella. Palkka ei kuitenkaan ole kovin hyvä, eikä minua kiinnosta esimerkiksi ongelmaisten nuorten kanssa työskentely, joka on ilmeisesti kohtalaisen yleistä tuolla alalla. Pääsykokeisiin lukeminenkin olisi helpompaa, koska olen käynyt lukiossa kaikki kurssit hyvin arvosanoin. Toki tuosta on aikaa, mutta jos asiat on joskus osannut kohtalaisen hyvin, niin on niiden muistiin palauttaminen paljon helpompaa kuin uuden opiskelu itsenäisesti. Tilastomatematiikkaa joutuisin opiskelemaan tuossakin itsenäisesti, mutta se ei minua kovin paljon pelota.
Farmasia on myös ala, jota olen miettinyt ja tavallaan pystyn valmistautumaan siihen samalla kuin lääkikseen, joten jos pääsisi jompaan kumpaan sisään ja vaihtaa farmasiasta lääkikseen vuoden päästä jos silloin pääsee sisään.
Aivan turhan tiukille jää, kun en ole edes vielä alavalintaa kunnolla tehnyt.
Lataa puhelimeen Forest-sovellus ja koneen selaimeen esim. Strict Workflow -lisäosa, jolla blokkaat AV-palstan, Facebookin yms. tietyksi ajaksi ja keskityt siis lukemiseen.
Vaikka lukisit kirjat 10 kertaa läpi, sillä ei ole mitään merkitystä kauppiksen pääsykokeessa, jos et ole sisäistänyt asioita. Sinun täytyy ymmärtää, miksi jokin on näin (ja miksi se ei ole noin), koska kokemuksesta tiedän, että ne pääsykokeet on maailman karseimmat sille, joka hallitsee isot kokonaisuudet, muttei ymmärrä yksityiskohtia. Ja laske laskiksen, kansiksen ja talousmatikan tehtävät vain ja ainoastaan sillä nelilaskimella myös kotona, älä yhtään anna itsesi fuskata funktiolaskimella harjoitteluvaiheessakaan, ettei sitten kokeessa mene aivot lukkoon laskimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kuitenkin, että aloittaja on menossa opiskelemaan kauppatieteitä ei kaupankäyntiä, joten kysynnän voi unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kauppikseen keväällä hakevia abeja? Mulla vikat kirjoitukset maaliskuun lopulla, ja mietin alkaisiko lukemaan pääsykokeeseen vasta kirjoitusten jälkeen vai samaan aikaan. Eri opot jne antavat erilaisis vinkkejä asioiden suhteen. Riittäisikö vain reilut 2,5kk siis lukemiseen..?
Kokemuksesta viime vuodelta sanon, että alottaisin lukemaan jo aikaisemmin pääsykokeisiin, sillä itselleni ei riittänyt se 2kk jonka luin kirjoitusten jälkeen. Tosin se on asenne- ja tottumiskysymys, sillä en ollut tottunut lukemaan niin isoja määriä niin lyhyessä ajassa ja siksi rupesinkin ajattelemaan, että en ehdi lukemaan tarpeeksi = en päässyt sisään. Mutta toisaalta nyt 2017 taitaa tulla jokin uudistus, että pelkillä yo-kirjoitusten arvosanoilla voi päästä sisään, eli tänä vuonna ehkä olisi sittenkin ihan hyödyllistä keskittyä ensin kirjoituksiin. Yhteenvetona siis sanoisin, että riippuu henkilöstä. Joku tuolla sanoi aikaisemmin että hänelle se aika riitti, minulle taas ei.
En ole lukenut kauppiksen pääsykokeisiin, mutta tuossa aloitusviestissä pisti silmään tuo, "etten kyllästy". Oletko pyrkimässä oikealle alalle, jos jo pääsykoekirjojen lukeminen tuntuu kyllästyttävältä? Nehän pitäisi olla mielenkiintoista luettavaa, jotka luet ahmien ja innostuneena!
Mutta tuohon kyllästymiseen lääkkeeksi ehdottaisin sitä, että laajenna aluetta pääsykokeiden ulkopuolelle. Tilaa itsellesi Arvopaperi ja Talouselämä (näiden tilauskulut saat vähennettyä pääomatuloista tulonhankintamenona) ja ala seurata taloutta laajemmin myös netin kautta. Tämä saattaa antaa sinulle vähän käsitystä siitä, miten ne kirjoista lukemasi asiat näyttäytyvät reaalimaailman puolella. Ota muutama pörssiyhtiö seurantaan ja tutustu niiden osavuosikatsauksiin. Kuuntele kävely- tai juoksulenkillä Nordnetin rahapodeja.
Diplomi-insinöörin määritelmä on, että DI tietää kaiken, mutta ei osaa mitään. Älä anna itsestäsi tulla kauppatieteilijää, joka tietää kaiken, muttei ymmärrä mitään.
Ja kun menet opiskelemaan, niin kaikkein tärkein neuvoni on: Sijoita opintolainasi! Tämä saa sinut seuraamaan taloutta tarkemmin ja ymmärtämään yritysmaailmaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut kauppiksen pääsykokeisiin, mutta tuossa aloitusviestissä pisti silmään tuo, "etten kyllästy". Oletko pyrkimässä oikealle alalle, jos jo pääsykoekirjojen lukeminen tuntuu kyllästyttävältä? Nehän pitäisi olla mielenkiintoista luettavaa, jotka luet ahmien ja innostuneena!
Mutta tuohon kyllästymiseen lääkkeeksi ehdottaisin sitä, että laajenna aluetta pääsykokeiden ulkopuolelle. Tilaa itsellesi Arvopaperi ja Talouselämä (näiden tilauskulut saat vähennettyä pääomatuloista tulonhankintamenona) ja ala seurata taloutta laajemmin myös netin kautta. Tämä saattaa antaa sinulle vähän käsitystä siitä, miten ne kirjoista lukemasi asiat näyttäytyvät reaalimaailman puolella. Ota muutama pörssiyhtiö seurantaan ja tutustu niiden osavuosikatsauksiin. Kuuntele kävely- tai juoksulenkillä Nordnetin rahapodeja.
Diplomi-insinöörin määritelmä on, että DI tietää kaiken, mutta ei osaa mitään. Älä anna itsestäsi tulla kauppatieteilijää, joka tietää kaiken, muttei ymmärrä mitään.
Ja kun menet opiskelemaan, niin kaikkein tärkein neuvoni on: Sijoita opintolainasi! Tämä saa sinut seuraamaan taloutta tarkemmin ja ymmärtämään yritysmaailmaa.
Jos opintolainan sijoittaa, niin millä sitten elää? Töitä on vaikea saada ja hanttihommat vaan vie opiskeluaikaa. Opintotuesta ei vuokran jälkeen jää paljon mitään vaikka solussa asuisikin.
Kiitos kaikille vastanneille, tänne onkin jo tullut monia hyödyllisiä vinkkejä! :) mielelläni kuulen vielä lisää kokemuksia!
Mä luin kirjat kolmesti läpi; eka läpi ilman muistiinpanoja, toisella kerralla yliviivaten ja muistiinpanoja tehden ja kolmannella kerralla näitä molempia selaten. Lisäapuna oli valmennuskurssin muistiinpanot ja erilaisia tietoiskuja ympäri asuntoa. Yhdellä seinällä oli esimerkiksi yhden kirjan tärkeimpiä juttuja puuksi askarreltuna ja eri seinillä ja kaappien ovissa mm. laskiksen kaavoja.
Erilaiset muistisäännöt ja -laulut, piirrokset, tehtävät, ristikot, harjoitukset, ulkopuoliset motivaattorit ("saan tehdä asiaa x, kun olen lukenut luvut y–z"), vapaa-aika, liikunta, bloggaaminen, asioista keskustelu tuttujen kanssa / netissä ja kertaaminen voisivat myös toimia. :)