Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

siis mitä voiko olla kilpirauhasen vajaatoiminta vaikka arvot normaalit?

Vierailija
10.10.2016 |

Kävin ottamassa kilppari arvot. Tsh on 1.42 ja tv4 oli 14. Arvot otettiin 11 jälkeen päivällä. Mutta lääkärin mukaan ei haittaa vaikka ei oo aivan aamusta otettuna.

Työkaveri väittää että mulla silti voi olla vajaatoimintaa ja että mun arvot pitäis mitata uudestaan...

Oireita on kyllä mitkä sopii kilpirauhsen vajaatoimintaan mm lapsettomuus, hiuksia lähtee paljon, väsyttää, paino nousee jne...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Hashimon tyreoidiittineli kilpparipakettiin toimii välillä vajaalla ja välillä ylikierroksilla. Kun se diagnosoitiin, olivat sekä TSH että t4v kauniisti viitearvojen sisällä, mutta tpoab aivan metsässä. Olin erittäin huonossa kunnossa ja vajaatoiminnan oireilla. Sain välittömästi lääkityksen. Ehkä työkaverisi tarkoittaa tätä, minäkin olisin diagnosoimaton (tai kuollut) jos olisi otettu vain nuo kaksi perusverikoetta, jotka täällä kuuluvat tk:n kilpparipakettiin. Anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitan tärisevässä bussissa.

Vierailija
2/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne arvot pitäisi ottaa ennen kymmentä, jostain syystä Suomessa otetaan nimenomaan kymmenen jälkeen ja arvot ovat sitten nippanappa normaalin puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne arvot pitäisi ottaa ennen kymmentä, jostain syystä Suomessa otetaan nimenomaan kymmenen jälkeen ja arvot ovat sitten nippanappa normaalin puolella.

Mut on kerran käännytetty labrasta, kun olin menossa ottamaan väärään aikaan muutamaa veriarvoa. Lääkäri ei ollut ohjeistanut lainkaan. Tietyissä näytteissä on tarkat kellonajat niiden ottoajalle, ja ainakin tässä labrassa niistä ohjeistettiin. Olisin toki saanut otattaa näytteen väärään aikaan, mutta eipä se kovin hyödyllinen olisi ollut.

Vierailija
4/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän yllättynyt.. Kävin yksityisellä ottamassa nämä arvot ja kukaan ei näyttänyt piittaavan siitä että kello oli jo niin paljon...

Ap

Vierailija
5/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet uusiin kokeisiin, älä syö tai juo mitään aamulla. Liiku myös niin vähän kuin mahdollista.

Vierailija
6/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeisiin 12h syömättä, juomatta (lasi vettä ok), ei kahvia/tupakkaa missään nimessä, ei lääkkeitä tai vitamiineja jos mahdollista, ei alkoholia edellisinä päivinä, ei liikuntaa sinä aamuna, nuku hyvin ja riittävästi edelliset yöt, mene heti herättyäsi kun labra aukeaa /mahd. aikaisin aamulla, mieluusti jo paljon ennen 10. Arvot paranee iltapäivää kohti mennessä ja jos poikkeat noista ohjeista ja käyt esim. pyörälenkillä tai hillua kolme tuntia hereillä.

Tsh pitäisi terveillä olla 1-2 yleensä, yli 2,5-3:n tsh on epäilyttävä. Samoin alle viitealueen puolivälin oleva t4v on huono. Aina sairaus ei näy noissa verikokeissa. Ne voi heitellä kausittain (ei normaalia) tai jotain käy ilmi vasta muissa verikokeissa tai ultrassa/ohutneulanäytteessä.

Vierailija
7/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä oteta. Aina on ohjeistus ollut että labraan mahdollisimman aikaisin, viimeistään ennen aamukymmentä.

Vierailija
8/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina oon kuullut paljon juttuja muilta ja lukenut netistä, kuinka lääkärit ja hoitajat on sanoneet, että ei ole väliä miten tulee labraan, saati monelta/pahin on tainnut olla kun jollekin oli sanottu, että voi mennä vielä klo 14... En tiedä, mistä nää jutut on lähteneet? Onko kilpirauhassairaudet yleistyneet nyt niin paljon, että hoitohenkilökunta yrittää näin vesittää ihmisten tuloksia ja saada näin vääriä hyviä tuloksia?

Vierailija
9/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen liikatoiminnan kohdalla verikokeiden ohjeistus on "ennen klo 14".

Vierailija
10/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lääkärit eivät ymmärrä kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ja ne arvot on todellakin otettava ennen 10, niinkuin monet fiksut on sanonut. Mä vaadin ennen 9, vaikka labranaikkoset ei pidä siitä, koska aamuajat on varasto paastoaville. So fucking what, niin pitää kilpparitkin ottaa aamulla. Ja multa otettiin myös jotekus vasta-aineet tai vastaavat joskus, en muista täsmälleen miksi niitä kutsuttiin, jos joku tietäisi niin voisi kertoa? Mulla oli siellä kohouma vaikka t4v ja tsh olivat viitearvoissa..

Vierailija
11/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilppariarvoihin ei tarvitse paastota. Syöminen ei muuta arvoja. Jos on lääkitys jo kilppariin niin ei lääkkeitä ja testit ennen kello 10

Vierailija
12/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites tuo kahvi ja tupakka niihin arvoihin vaikuttaa? Kävin ennen kymmentä ja samat arvot kuin ap:lla. Tosin oli pakko polttaa pari tupakki ennen sitä ja join lasin pepsi maxia. Kaikki oireet on, mutta voi johtua varmaan muustakin, vaikka suvussa kilppariongelmia.

Vierailija
13/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvot kannattaa ottaa klo  8-9, mahdollisimman pian heräämisestä (!) ja nukkua edellisenä yönä 7-8 tuntia ainakin. ei kahvia, ei tupakkaa ennen koetta. tarkistuta myös varastorauta (ferritiini) ja t3v, eteenkin jos tsh ja t4v normaalihkot. joskus tehokas rautakuuri poistaa vajaatoiminta- oireet, jotka ovat hyvin samanlaiset kuin anemian oireet. hemoglobiinin mittaaminen ei yksin riitä. ja kilpirauhaslääkityshän ei myöskään toimi huonoilla raudoilla.

Vierailija
14/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle just viime viikolla endokrinologian toimesta painotettiin, että käy labrassa aamulla ennen ysiä. kyseessä on just tuo kilpirauhasarvojen mittaus.

Ole mielellään myös syömättä (ja tupakoimatta), saa aidomman tuloksen.

niin ja toinen mikä aiheuttaa kilpirauhas vajiksen kaltaisia oireita on matalat varastoraudat. eli ferritiini ja seerumin rauta olis hyvä mitata. se hemoglobiini voi olla ihan hyvä, vaikka olisi jo raudanpuutosta. tämänkin tietää endokrinologit paremmin, ei tk-yleislääkärit. ne tuijottaa vaan hemoglobiiniarvoja.

Vierailija
15/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa paikoissa on jo ohjeet, että jos nyt kuitenkin ennen kahta, niin se riittää.

Vierailija
16/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi olla, eiväthän nuo kaksi arvoa kerro koko totuutta.

Ja ei tarvitse mennä syömättä, ilman tupakkaa kylläkin. Aamulla mahd.pian heräämisen jälkeen.

T.vajislainen

Vierailija
17/17 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites tuo kahvi ja tupakka niihin arvoihin vaikuttaa? Kävin ennen kymmentä ja samat arvot kuin ap:lla. Tosin oli pakko polttaa pari tupakki ennen sitä ja join lasin pepsi maxia. Kaikki oireet on, mutta voi johtua varmaan muustakin, vaikka suvussa kilppariongelmia.

Ei vaikutakaan, täällä tavan mukaan taas ohjeistetaan väärin.