Asemilla löntystelijät!
Voitteko siirtyä rullaportaissa oikealle puolelle, olla seisomatta tiellä, tekemättä äkkipysähdyksiä aikataulua tuijotellen ja muutenkin liikkua niinkuin ihmiset joilla on olevinaan edes syytä käyttää julkisia. Joudun teidän takianne lisäämään työmatkaan päivittäin pari minuuttia aikaa, koska olette tiellä ja ohittamisenne vie aikaa. Kiitos!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Miten se on muiden ihmisten vika jos sinä et osaa suunnitella aikatauluasi sopivaksi?
Kuinka syvälle sinne omaan napaan voikaan kaivautua?Suunnittele kulkemisesi siten että otat huomioon ruuhka-ajat. Ihan vaan vinkkinä voin sanoa että liikkumiseen kannattaa varata silloin enemmän aikaa kun tietää liikkeellä olevan muitakin ihmisiä.
Kerrohan, miten jokainen saa suunniteltua vaikkapa juna- ja bussiaikataulut täsmälleen itselleen sopiviksi? Ihan vinkkinä, niitä ei voi vaihtaa ihan sellaisiksi kuin itse haluaa. Esim. joku vaihtoaika voi mennä joko täpärälle tai sitten tolkuttoman pitkäksi. Mutta jos sinulla on joku käytännön konsti, miten ne aikataulut saa modattua sopivaksi jokaiselle ihmiselle, laita viestiä joukkiliikennesuunnittelijoille, ottavat varmasti mielellään vastaan.
Älä sitä ja älä tätä... Ap:n kaltaisten ihmisten kannattaisi pysyä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran tiedät, että joka päivä törmäät näihin ärsyttäviin löntystelijöihin, jotka ovat tielläsi, miksi et lähde sitä kahta minuuttia aiemmin ja säästä omia hermojasi? Kiire on usein itse tehtyä.
Tuo auttaakin aivan hirveästi jossain Pasilan asemalla. Minä lähden pari minuuttia aikasemmin himasta=> junat alkavat lähetä pari minuuttia aikaisemmin. Kiitti Sherlock, olisihan tuo pitänyt tajuta itsekin.
Löysääs vähän sitä pipoasi. Mihinkään ei ole hoppu valmiissa maailmassa.
Ja jos valtatiellä ei passaa hyvällä kelillä vetää nopeusrajoituksen osoittamaa vauhtia niin körötelkää herran tähden vanhaa tietä.
Nämä ihmiset ovat ongelma kyllä kaikissa muissakin paikoissa. Esimerkiksi kaupassa ja etenkin baarissa pysähdytään yhtäkkiä juttelemaan keskelle kapeaa käytävää, kun on ilmiselvää, että tuossa liikkuu jatkuvasti ihmisiä. Ensinnäkin siirtykää pois siitä kapeimmasta kohdasta ja jos aiotte vaihtaa vain pari sanaa, niin menkää edes seinää vasten, jotta ohi mahtuu.
Kaupassa jäädään keskelle käytävää ja kärry poikittain lukemaan ostoslistaa. Kärry jätetään maitojen eteen, joka on ilmeisesti niitä ostetuimpia tuotteita ja siten sellainen paikka, joka pitäisi jättää vapaaksi.
Näitä ihmisiä on mahdoton muuttaa, joten parempi vain lähteä aiemmin ja ottaa rento asenne. Kaikki ihmiset eivät vain osaa tai halua olla yhtä ajattelevia ja huomaavaisia kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos valtatiellä ei passaa hyvällä kelillä vetää nopeusrajoituksen osoittamaa vauhtia niin körötelkää herran tähden vanhaa tietä.
Se on suurin sallittu nopeus, joten hitaampaakin saa ajaa. Usein se on jopa suotavaa, vaikka harvoin niin tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Löysääs vähän sitä pipoasi. Mihinkään ei ole hoppu valmiissa maailmassa.
Jollain on aina hoppu, joten voisi välillä käyttää sitä päätään ja toimia niin, että ei tarpeettomasti estä kiireisimpien kulkua. Tässä ei kyse ole edes mistään liikenteen vaarantamisesta, kuten autolla turhia ohituksia tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on muiden ihmisten vika jos sinä et osaa suunnitella aikatauluasi sopivaksi?
Kuinka syvälle sinne omaan napaan voikaan kaivautua?Suunnittele kulkemisesi siten että otat huomioon ruuhka-ajat. Ihan vaan vinkkinä voin sanoa että liikkumiseen kannattaa varata silloin enemmän aikaa kun tietää liikkeellä olevan muitakin ihmisiä.
Kerrohan, miten jokainen saa suunniteltua vaikkapa juna- ja bussiaikataulut täsmälleen itselleen sopiviksi? Ihan vinkkinä, niitä ei voi vaihtaa ihan sellaisiksi kuin itse haluaa. Esim. joku vaihtoaika voi mennä joko täpärälle tai sitten tolkuttoman pitkäksi. Mutta jos sinulla on joku käytännön konsti, miten ne aikataulut saa modattua sopivaksi jokaiselle ihmiselle, laita viestiä joukkiliikennesuunnittelijoille, ottavat varmasti mielellään vastaan.
Eihän niitä täydelliseksi pystykään sovittamaan. Pitää pyrkiä löytämään paras mahdollinen vaihtoehto. Itsekin joudun odottamaan puoli tuntia seuraavaa bussia jos ensimmäinen on yhtään myöhässä tai joudun odottamaan liikennevaloissa. Se nyt vaan on semmoinen asia minkä kanssa täytyy elää jos haluaa kulkea julkisilla. Sitä joutuu sopeutumaan ja ottamaan ympäristönsä huomioon. Muiden ihmisten syyttäminen ja opettaminen eivät auta.
Sitä täytyy vaan lähteä aikaisemmalla bussilla jos on pakko ehtiä siihen aikaisempaan vaihtoon.
Vaihtoehto on hankkia oma auto ja kulkea sillä. Silloinkin joutuu kuitenkin ruuhka-aikana varaamaan enemmän aikaa liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa, kun lähtee liikkeelle niin on aikaa löntystellä. Vihaan sitä muka kiirettä, että tulen jatkossakin lähtemään riittävän ajoissa.
Jaxuhaleja<3
Ei minulla juurikaan ole kiire, mutta kyllähän se ärsyttää jos toinen piittaamattomuuttaan selvästi estää normaalia liikennevirtaa ilman mitään järkevää syytä. Tuo oli hyvä esimerkki, että poistuvat ensimmäisenä ja sitten eivät etene, jotta muutkin mahtuvat poistumaan. Sieltä alkaa kiireisimmät tunkemaan selkään kun itse odottelen, että hidastelija ottaisi edes muutaman sivuaskeleen, että itse voisin poistua ruuhkasta.
Eli kyse ei ole välttämättä kiireestä, vaan siitä, että siinä tungoksessa ei halua olla pidempään kuin on tarpeellista. Haluan myös sujuvoittaa ihmisten nopeaa poistumista tiloista.
Juurihan täällä oli auton omistamista käsittellyt ketju, jossa pääkaupunkiseudulla asuvat hehkuttivat, että julkinen liikenne kulkee jatkuvasti niin, ettei aikatauluilla ole väliä. Niin mitä sillä parilla minuutilla sitten on väliä?
Ei kyllä kuulosta hääppöiseltä, jos kieli vyön alla ja muita edestä pois tuuppien pitää ravata asemilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran tiedät, että joka päivä törmäät näihin ärsyttäviin löntystelijöihin, jotka ovat tielläsi, miksi et lähde sitä kahta minuuttia aiemmin ja säästä omia hermojasi? Kiire on usein itse tehtyä.
Tuo auttaakin aivan hirveästi jossain Pasilan asemalla. Minä lähden pari minuuttia aikasemmin himasta=> junat alkavat lähetä pari minuuttia aikaisemmin. Kiitti Sherlock, olisihan tuo pitänyt tajuta itsekin.
No sitten sun tarvii lähteä himassa 20 minuuttia aikaisemmin jos aikaisempi juna/bussi/mikälie lähtee silloin, tai vaikka 50 minuuttia aikaisemmin. En minä tiedä sun bussiaikatauluja.
Ratko itse ongelmasi äläkä mäkätä muille.
Kamala aloitus.
Koeta tosiaan löysätä pipoa.
Taidankin tulla pitkästä aikaa käymään Helsingissä ja maleskelen asemalla oikein hartaasti :D
Sanotaan että matkailu avartaa. Ja se on aivan totta.
Itse lähdin nuorena Lontooseen opiskelemaan ja opin siellä liikkumaan tungoksessa ruuhka-aikana. Tietysti opin paljon muutakin 😉
Mutta eipä ole sen reissun jälkeen mitkään Helsingin pikku-ruuhkat ärsyttäneet.
Muutenkin se reissu löysäsi pipoa kivasti.
Elämä opettaa. Jos ei muuta, niin hitaasti kävelemään. Viimeistään siinä 80 vuoden iässä.
Ongelma on aloittajan korvien välissä, jos Helsingissä ei mahdu liikkumaan.
Siis ihan kaksi minuuttia laskee ap menettävänsä päivässä! Hänellä on varmaan kiire joogatunnille rentoutumaan.
Juurikin tällaisten aivottomien kuumakallejen takia löntystän.