Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä kokemusta mononukleoosista?

Vierailija
09.10.2016 |

Lähinnä teininä tai aikuisena, jolloin se tulee voimakkaampana.

Teinilläni on nyt mononukleoosi. Kaikki vinkit ja kokemukset ovat tervetulleita!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja osaatteko sanoa, miten itse saitte tartuntanne? (Olen lukenut, että taudin kerran sairastanut erittää virusta aika-ajoin siten, että voi tarttua)

Ootteko saaneet joltain sellaiselta, joka itse sairastaa parhaillaan tautia?

Ap

Vierailija
42/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon saattaa liittyä myös bakteeriperäinen angiina, joka taas pitää hoitaa antibiooteilla, niinkuin meidän lapsellamme oli. On kamala tauti, jossa on todelliset vaarat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amoksisillin aiheuttaa tuon ihottuman, mutta jos nielussa kasvaa streptokokki kyseeseen tule penisilliini tai kefeksiini.

Vierailija
44/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja osaatteko sanoa, miten itse saitte tartuntanne? (Olen lukenut, että taudin kerran sairastanut erittää virusta aika-ajoin siten, että voi tarttua)

Ootteko saaneet joltain sellaiselta, joka itse sairastaa parhaillaan tautia?

Ap

Mä olin ollut pitkällä matkalla ja oli tullut oltua läheisissä tunnelmissa parinkin miehen kanssa reissun loppuvaiheessa. Olisin varmaan epäillyt ebolaa, elleivät miehet olisi olleet pohjoismaalaisia :D t. Tuo sama 22v

Vierailija
45/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häneltä otettiin kyllä streptokokki pikatesti ja se oli negatiivinen, mutta meni viljelyyn vielä. Jos viljely olisi positiivinen, saino lääkäri soittavansa. Ei ole soittanut. (Mietin, vaan, että onhan se streptokokki voinut mennä mukaan nyt myöhemminkin vielä tietty.)

Tarttumisesta vieläkin teiltä kyselen. Se lääkäri sanoi, että tarttuu myös pisaratartuntana, ei pelkästään suutelemalla, kuten pusutauti-nimitys viittaisi. Mutta mitähän tää pisaratartuntana tarttuminen oikein köytännössä tarkoittaa? Miten teillä on varottu muita perheenjäseniä tartuttamasta ja onko teillä jollain silti tarttunut?

Ap

Vierailija
46/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää lääkäriin.

Meillä teinillä oli mononukleoosi ja lääkäri lähetti suoraan korvapäivystykseen, siellä sai heti nesteytystä suoneen, sekä antibiootit ja särkylääkkeet. Osastolle tuli myös siirto, jossa oli kolme yötä. Kotona ei saanut juotua eikä otettua lääkkeitä kunnolla, kun kipu oli niin hirmuinen.

Vierailija
47/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarttui lapsesta toiseen, ensimmäisellä todella lievä ja toisella perna turvoksissa ym.

Vierailija
48/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tarttunu keneenkään, enkä tiedä mistä olin itse saan taudin, kukaan lähipiiristä ei sairastanut. Ainakaan pussailemalla en sitä saanut, joten varmaan pisaratartuntana jostain muualta, vaikka pöpökammoisena olen tarkka hygieniasta.

Lapsetkin on sen voineet tuoda kotiin, koska pienet lapset sen voi sairastaa lähes oireettomanakin.

Menin lääkäriin viikon kurkkukivun jälkeen ja otettiin mononukleoosi- sekä streptokokkitestit, mistä varmistui mono. Antibiootteja en saanut, koska niistä ei olisi ollut apua vaan päinvastoin voi olla jopa haittaa.

Vierailija
49/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kävimme lääkärissä viime keskiviikkona. En vaan osannut kysyä siellä mitään, kun tauti oli mulle yllättävä ja tuntematon.

Kuume vaan jatkuu edelleen. (Iltaisin 38.8) ja nyt on ne valkoiset katteet muuttuneet sinivihreiksi.

Lisäksi olen alkanut pelätä, että voiko tämä tarttua muihin perheenjäseniin ja miten helposti ja miten voisi välttää?

Ap

Vierailija
50/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna teinille Panacodia jauheena niin saa paremmin juotua ja nukuttua tai, jos sitä ei ole niin menkää lääkäriin uudelleen hakemaan tehokkaampaa lääkettä. Burana ei yleensäkään kuumetta alenna.

Vierailija
51/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 mutta netistä luin, että panadolia tai panacodia ei saisi antaa mononukleoosissa, kun ne rasittavat maksaa ja maksa on tässä taudissa muutenkin kovilla.

Totta on, että kuume ei tunnu Buranalla laskevan kovinkaan paljon.

Ap

Vierailija
52/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on edelleen yhtä kipeä kuin aikaisempinakin päivinä.

Ap

Vierailija
53/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taudin sairastaneena rupesin etsimään tietoa itämisajasta (halusin tietää, oliko tullut suuteloista vai jotenkin muuten), ja löysin siinä googlettaessa varsin hyvän linkin. Sisältää varmaan kaiken mitä on tarpeen tietää aiheesta.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

...Niin, ja päädyin siihen, että suuteloista oli tullut, vaikka kumppanilla ei tautia ollutkaan. Mutta kuten artikkelissa mainitaan, virusta voi erittyä vaikka olisi oireeton.

Vierailija
54/54 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi