Luoja että hävettää, veljen 4v meni sitten kaupassa kysymään romaninaiselta "Oletko sinä prinsessa"
Nainen ei vastannut mitään, mulkaisi vain ja jatkoi matkaansa. Toivottavasti hän ei loukkaantunut? Onko loukkaava kysymys?
Kommentit (17)
Kaverin lapsi kysyi synttäreillä yhteiseltä tutulta "oletko sä mursu?", joka oli mielestäni pahempi. Tyyppi ei silti loukkaantunut. Ja oli siis nainen.
Tais olla huono päivä. Minäkin oon pikkutyttönä kaupassa huutanut äidilleni että "kato äiti, prinsessa!" Ja osoittanut romaninaista. Mutta se romanitäti oli ollut silminnähden otettu tästä :D
No tuohan oli nätisti sanottu lapselta. Mun poika sanoi 3-vuotiaana romaninaiselle, että "rouvalla on niin kaunis puku".
No ihana kysymys! Ja kyllähän suomalaiset romaninaiset ovatkin aika prinsessoja upeissa vaatteissaan :)
Oma lapsi kysyi kaupassa eräältä naiselta "miksi sä olet noin ruma!?"
Ei edes ollut mitenkään poikkeavan näköinen, ihan tavallinen suomalainen keski-ikäinen. En ymmärrä miksi sanoi noin.
Mun 3v alkoi huutamaan suoraa huutoa nähdessään kaupassa vastaantulevan naisen: "Äiti kato hilviö!" ja tuo naisparka oli vain isokokoinen, pukeutunut harmaaseen trikooseen päästä varpaisiin, tukka sekaisin + lilansävyiset lasit. Mua hävettti...
No ihan suloinen kysymys.
Mä olin aikanaan barnflickana silloin jo suvaitsevaisessa Ruotsissa. Lähdimme perheen kanssa Kyprokselle lomalle ja puhuimme etukäteen paljon auringon ottamisesta ja ruskettumisesta. Kuinka palatessamme olisimme kuin kahvipavut, ruskeita ja kaikkea.
Olimme sitten ekaa päivää altaalla ja tää mun n. 2-vuotias hoidokkini näki siellä ruotsalaisen perheen, johon oli ilmeisesn selvästi adoptoitu lapsukainen, pikimusta pieni poika. Lapsen silmät revähtivät lautasen kokoiseksi ja hän sanoi kovalla äänellä että "Hän on kyllä ottanut aurinkoa todella, todella paljon!". Siis kommentti oli aivan viaton ja hän vaan ei ollut a)nähnyt aikaisemmin mustaihoista b) oli sisäistänyt idean siitä, että mitä enemmän auringossa, sitä ruskeammaksi tulet.
Perheen äiti mulkaisi meitä vihaisesti. Varmaan hän koko sen rasistiseksi, mutta sitä se ei todellakaan ollut. Vaikka itsellä oli naurussa pitelemistä, tottakai siinä sitten yritin valistaa ja selittää lapselle, että eripuolilla maailmaa on luonnostaan erilaisia ihmisiä ja blaa, blaa.
Miksi hävetä? Oma 3-vuotiaskin on aivan lumoissaan "prinsessoista", ja mitä olen muilta kuullut, sama juttu aika monella lapsella. Se nolottaa, kun lapsi kommentoi jotain "isoksi" tai "paksuksi", vaikka ei ole sitä kotona oppinut eikä tarkoita pahalla, kunhan havannoi.
Me asumme pikkukaupungissa, jossa ei ole pakolaisia. Mentiin sitten Vaasaan ja Lidliin, jossa käytävällä tulee vastaan mustaihoinen nainen. 3-v poika pysähtyi niille teloilleen keskelle käytävää, ei sanonut mitään mutta tuijotti ja tuijotti siinä paikoilleen jähmettyneenä. Tämä nainen sitten selvällä suomen kielellä hänelle selitti, että on olemassa eri värisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapsi kysyi kaupassa eräältä naiselta "miksi sä olet noin ruma!?"
Ei edes ollut mitenkään poikkeavan näköinen, ihan tavallinen suomalainen keski-ikäinen. En ymmärrä miksi sanoi noin.
Lapsi vain heijasti sanomisissaan kasvuympäristöään ja teidän omia juttujanne ja arvojanne ja mitä oli siinä oppinut.
Vierailija kirjoitti:
Mun 3v alkoi huutamaan suoraa huutoa nähdessään kaupassa vastaantulevan naisen: "Äiti kato hilviö!" ja tuo naisparka oli vain isokokoinen, pukeutunut harmaaseen trikooseen päästä varpaisiin, tukka sekaisin + lilansävyiset lasit. Mua hävettti...
;D
Meidän kolmevuotias on onneksi aika arka ja puhuu hiljaa. Jos tulee outo juttu vastaan, hän jää tuijottamaan ja korkeintaan osoittaa sormella. Minä ehdin siinä sitten sopivasti kommentoimaan lapselle, että "onkos tädillä sun mielestä kivan väriset silmälasit" (niin kuin olisin varmaan sanonut tuosta "hilviöstä") ja sitten lapsi vain nyökkää ja tokenee. Olisi kyllä tosi noloa tuollainen ;D
Tuskin loukkaantui, romaninaisethan ovat kaikki "hienoja ladyja". Minäkin lapsena tykkäsin romanien vaatteista ja ulkonäöstä. Sitten eräs ikäiseni romanityttö tuli pokkana haukkumaan "rumaksi ja ihan miehen näköiseksi". Että sellanen pikkuprinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hävetä? Oma 3-vuotiaskin on aivan lumoissaan "prinsessoista", ja mitä olen muilta kuullut, sama juttu aika monella lapsella.
Jos prinsessalumo jatkuu vielä muutaman vuoden niin lapsestasi tulee Saara Aalto.
Oma 4-v tyttäreni sanoi romaninaisesta rautakaupassa: "Tätillä on tosi iso hame kun sinne alle mahtui moottorisahakin".
Ei ollut loukkaavaa...
Mut hei, toi on ihan normaalia. Teinejä hävettää kaikki!;)
No ei todellakaan ollut loukkaavaa. Ihanasti oikeastaan sanoi. Kun tyttäreni oli pieni, niin hän romaninaisen perässä kävellessämme tuumasi, että kylläpäs tädillä on kaunis mekko(tai paita, en muista enää). No mie siihen, että jon kyllä todella kaunis. Nainen kääntyi katsomaan meitä, hymyili ja sanoi Kiitos.
No ei ollut loukkaava. 4vuotiaalta.