Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En haluaisi mennä "kuokkimaan" hautajaisiin

Vierailija
09.10.2016 |

Olemme seurustelleet vasta vajaan vuoden, emme asukaan yhdessä. Nyt on miesystäväni tädin hautajaiset tulossa. Tähän mennessä olen tavannut vain hänen vanhempiaan ja siskon perhettä, en muita sukulaisia ollenkaan. Miesystäväni haluaisi minut kuitenkin mukaan hautajaisiin, mutta minusta se ei tunnu oikein soveliaalta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehelle tämä. Sano että tapaat mielellään hänen sukulaisiaan jossain yhteydessä, mutta et koe luontevaksi tulla sinulle tuntemattoman ihmisen hautajaisiin.

Tosin joskus ja jossain on ekan kerran sukulaiset tavattava ja usein sukua tavataan hautajaisissa. Jos hautajaisten järjestäjä on sinusta tietoinen ja kutsu on esitetty niin, että sinäkin voit tulla, niin en näe estettä osallistumisellesi. Mutta ymmärrän kyllä, jos mieluummin tutustut sukuun jossain muussa yhteydessä.

Vierailija
2/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvun ensitapaaminen jossain iloisemmassa juhlassa voisi olla paikallaan, kun et edes tuntenut vainjaa tai hänen perhettään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro miehelle tämä. Sano että tapaat mielellään hänen sukulaisiaan jossain yhteydessä, mutta et koe luontevaksi tulla sinulle tuntemattoman ihmisen hautajaisiin.

Tosin joskus ja jossain on ekan kerran sukulaiset tavattava ja usein sukua tavataan hautajaisissa. Jos hautajaisten järjestäjä on sinusta tietoinen ja kutsu on esitetty niin, että sinäkin voit tulla, niin en näe estettä osallistumisellesi. Mutta ymmärrän kyllä, jos mieluummin tutustut sukuun jossain muussa yhteydessä.

Kutsu tulee yleensä vainajan perheeltä, ei sukulaiselta.

Vierailija
4/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä on haudankaivajat ihan seurakunnan puolesta, ei tarvitse vieraiden tehdä mitään!

Vierailija
5/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Jos vainaja on miehen täti, niin hänen perheensä lienee miehen sukulainen?

Vierailija
6/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystävä haluaa sinut sinne jakamaan suruaan mutta sinusta se on kuokkimista?

Vierailija
7/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Jos vainaja on miehen täti, niin hänen perheensä lienee miehen sukulainen?

Ap tarkoittanee sitä että jos täti on naimisissa ja lapsia ni he kutsuu ja jos ei ni se läheisin kutsuu joka hautajaiset järjestää. Ei niin että yksityiseen suruun kutsutut kutsuu kenet haluaa vielä lisäksi

Vierailija
8/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miesystäväni on yksi kantajista. Kyllähän serkut ja leski minusta tietoisia ovat ja suurinpiirtein muutkin. Jotenkin tuntuu vähän oudolta ajatukselta istua omaisten pöydässä esim., vaikken kukkia laskisikaan. Miesystäväkin perusteli, että tapaisinhan kerralla kaikki. Olisi niin paljon mukavampaa, jos olisi vaikka häät ja avecit kutsuttuna.On kyllä serkuiltaan kysynyt, jos sopii että tulen mukaan. Ehkä minä vain itse vieroksun ajatusta. Mitä minä ajattelisin, jos oman tätini hautajaisiin tulisi ennestään tuntematon. Onhan siellä sentään tuttuja minulle nämä miesystäväni vanhemmat ja sisko perheineen. Ehkäpä mietin liikaa.

ap

Vierailija
9/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kutsun esittää tädin puoliso tai lapset, ei siskon/veljenpoika.

Vierailija
10/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin puolesta voit mennä vallan mainiosti. Hautajaisiin saa mennä koska kukaan ei voi sanoa kuinka läheinen olit vainajalle.

Vierailija
11/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa tuo olisi nimenomaan kuokkimista. Erityisesti vanhemmat ihmiset katsoisivat pahalla (ja tässä tilanteessa "vanhempiin" kuuluu jo ne nelikymppiset sukulaiset). Suosittelen jäämään kotiin ja puhumaan miehelle kuten olit ajatellutkin.

Ainoa poikkeus jossa sallisin tällaisen kuvion olisi, jos kyseessä olisi todella läheisen hautajaiset eli ydinperheen jäsen olisi kuollut ja mies pyytäisi tukemaan häntä. Kaukaisemmat sukulaiset ovat paikalla muistelemassa vainajaa ja tukemassa nimenomaan näitä läheisiä surussaan eikä ole sopivaa mennä esittäytymään tilaisuuteen.

Vierailija
12/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksaisi hautajaisissa aloittaa small talkin ja tutustumisen johonkin täysin tuntemattomaan ihmiseen, kyseessä ei ole sellainen avec tilaisuus kuin vaikkapa häät.

Saati sitten että tinkaisin kutsua uudelle ihmiselle, jota muut eivät tunne.

Vierailija
13/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän isän hautajaisiin suunnilleen osa ihmisistä kutsui itse itsensä, eikä näistä osa ollut edes sukulaisia. Muutama oli kirkossa, mutta ei tullut muistotilaisuuteen. Oli myös serkkuni naisystävä, jonka mm. minä näin ensimmäisen kerran. Ihan ok se oli, serkkukin kysyi voiko naisystävänsä tulla. Kukkien laskuun ei tämä naisystävä mennyt, vaan serkut laskivat kukat yhdessä, toisen puoliso tosin ei päässytkään paikalle terveyssyistä. Voit mennä istumaan sinne ei- omaisten puolelle ihan hyvin, ei sun ole pakko istua miehesi vieressä. Tätäkin joskus näkee. Nykyään kyllä ihmiset istuvat missä sattuu, kun etikettiä ei oikein tunneta syystä että hautajaisiin ei enää kutsuta useimmiten kuin lähimmät.- 

Vierailija
14/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko asiaa ollenkaan niin että mies ei halua sinua sinne tutustumaan sukuun vaan omaksi tueksi raskaana päivänä. Itse menisin jos mies pyytäisi mukaan.

Vierailija
15/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksaisi hautajaisissa aloittaa small talkin ja tutustumisen johonkin täysin tuntemattomaan ihmiseen, kyseessä ei ole sellainen avec tilaisuus kuin vaikkapa häät.

Saati sitten että tinkaisin kutsua uudelle ihmiselle, jota muut eivät tunne.

Ei hautajaisissa hirveästi edes jutella. Kirkossa ollaan hiljaa ja muistotilaisuudessa on ehkä se ruoka ja kahvi. En minä ehtinyt jutella kuin muutaman kanssa, moni olisi kyllä jutellut mielellään minun kanssani, kun eivät olleet vuosiin nähneet. 

Vierailija
16/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaiset eivät todellakaan ole mikään esittelytilaisuus, varsinkaan, kun vainaja ei ole tuttu.

Vierailija
17/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa hautajaisissa on tuntemattomia ihmisiä. En minä esimerkiksi tunne mummoni ystäväpiiriä laisinkaan, saati kaukaisempia sukulaisia, jotka ovat kuitenkin mummooni pitäneet yhteyttä. Varmaan sinne hautajaisiin aikanaan tulee entisiä työ- ja harrastuskavereitakin ja seurakunnan työntekijöitä, jotka ovat olleet mummon kanssa tekemisissä.

Vierailija
18/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuokkiminen on varsin ikävä ja epäsopiva ilmaisu tässä yhteydessä.

Jos menet niihin hautajaisiin, voit varautua kahdenlaiseen suhtautumiseen: ystävälliset ihmiset ajattelevat että onpa mukavaa kun tuet poikaystävääsi ja epäystävälliset ajattelevat että onpa epäkohteliasta tulla tuntemattoman hautajaisiin.

Vierailija
19/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa hautajaisissa on tuntemattomia ihmisiä. En minä esimerkiksi tunne mummoni ystäväpiiriä laisinkaan, saati kaukaisempia sukulaisia, jotka ovat kuitenkin mummooni pitäneet yhteyttä. Varmaan sinne hautajaisiin aikanaan tulee entisiä työ- ja harrastuskavereitakin ja seurakunnan työntekijöitä, jotka ovat olleet mummon kanssa tekemisissä.

Huom. Sinä et tunne mutta vainajan tunsivat. Aapeen tapauksessa tilanne päinvastainen.

Vierailija
20/20 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsotte hautajaisilmoituksia, niin huomaatte että suurin osa vainajista on haudattu läheisten läsnäollessa. Eli ei ole enää avoimia kutsuja kaikille kiinnostuneille.