Uusavuttomin tietämänne ihminen ja miten tämä ilmenee?
Itsellä yksi mies jota tapailin. Hän oli tuolloin 28-vuotias. Teimme yhdessä pizzaa ja pyysin häntä avaamaan tonnikalapurkit. Hän aikansa sönkötti ja kyseli enkö minä voi avata. Minulla sattui olemaan käsi paketissa joten se olisi ollut hankalaa. Kävi ilmi että hän ei ollut koskaan elämässään avannut säilykepurkkia jossa ei ollut vetolenkkiä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Intissä petti pokka kun 18-19 vuotiaista jätkistä ei kaikki osanneet kuoria perunoita. Poikia oli pikkusen äitylit passanneet liikaa. Niiten onni etten voinut käskyttää niitä. Tuommoinen avuttomuus aikuisilta miehiltä ei vain ole hyväksyttävää. Jos se olisi ollut mun päätettävissä niin nämä avuttomat olisivat oppineet hyvin äkkiä.
Tietämättömyyden voin ymmärtää mutta avuttomuutta en siedä. Virheistäkin oppii jos ei ole ihan idari.
Miksi pitäisi kuoria perunoita? Minä söin perunat kuorineen siitä lähtien, kun koulussa ne alettiin siten tarjota. Naureskelin vaan ruokalassa, kun muut sohlasivat sormet jossain nakkikastikkeessa perunoita kuoriakseen.
M27
Minä näiden viestien motiivi on? Korottaa itseään ja mollata muita, niinkö?
Jokaisella meillä on yksitäisiä asioita, joita emme ole tehneet, mutta moni muu on tehnyt. Ei se tee meistä arvottomampia ihmisiä. Ihmistä ei tarvitse saattaa naurunalaiseksi tai kutsua uusavuttomaksi, jos ei ole tehnyt kaikkea mitä muut ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa laittaa roskia roskikseen saati viedä roskia ulos. Säilöö roskat taskuihin, jättää lojumaan niille sijoilleen tai tunkee mitä kummallisimpiin paikkoihin, kenkiin tms. Jättää maitopurkin happanemaan tiskipöydälle, kun on liian vaivalloista laittaa se takaisin jääkaappiin.
Ei osaa kiertää minkään purkin kantta jengoilleen vaan vääntää aina vinoon. Avaa muoviset paketit hampailla paketin keskeltä, vaikka repäisynauha ja minigrip-sulkija ovat paketissa. Että varmasti sisältö kuivuu ja menee pilalle.
Kieputtaa koirien talutushihnat solmuksi, kun on liian vaivalloista niputtaa ne erikseen naulakkoon siististi omalle kiepilleen.
Tunkee pyykit suoraan lajittelematta pesukoneen rumpuun niin, että kaikki värit ja eri pesuohjelmia vaativat pyykit ovat sekaisin. Pesee mustat ja valkoiset samassa erässä.
Ei laita ruokaa koskaan mutta vinkuu, jos ruokaa ei ole. Vaikka kaapit olisivat aineksia täynnä.
Haluatteko arvata ihmisen iän ja sukupuolen?
tunnen ko. tapauksen ja kyseessä on 45 v nainen, ison perheen äiti.
En tunne yhtään uusavutonta ihmistä. Kaikilla kavereillani ja tutuillani on normaalit kodinhoidossa tarvittavat perustaidot.
En myöskään ymmärrä, miksi tuo perunan kuoriminen on suomalaisille niin pyhä asia.
Olen lapsesta asti syönyt keitetyt perunat kuorineen, koska siten ne on sekä parempia että terveellisempiä. Keitetyn perunan kuorimisessa olen erittäin kömpelö. Toki tiedän teoriassa miten se hoidetaan. Olisiko pitänyt jostain irrallisesta syystä opetella, ettei kukaan naura? Järjen vastaista.
Raa'an perunan osaan kuoria ongelmitta, vaikka nyt muusia varten. Mutta se on eri asia kaiketi.
Reilusti yli 30-v perheenäiti, joka ei osaa keittää perunoita, pastaa tai riisiä saati että osaisi valmistaa jotain ruokalajia. Osaa juuri ja juuri lämmittää einesruokia mikrossa.
Periaatteessa osaa kyllä siivota mutta ei viitsi, sukulaiset käy siivoamassa.