Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiasivaltuutettu vetoaa - kaikki synttäreille

Vierailija
09.10.2016 |

Lapsiasiavaltuutettu vetoaa synttäreitä järjestäviin vanhempiin: "Kun muut juhlivat, yksi itkee itsekseen" http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016100922437612_uu.shtml

Nytkö ohjeistetaan vanhempia siihen, että kaikki muka oikeasti tulisivat toimeen keskenään? Voi tulla tuollaisen kasvatuksen saaneelle lapsena yllätyksenä aikuisiässä työpaikkakiusaamisen fakta, eriarvoisuus maailmassa ja sosiaalisten luokkien ero myös Suomessa. Kohtelu sen mukaista.

Missä pumpulissa tuollaiset päättäjät kasvavat? Aina on suositut ja syrjitys, halusi tai ei.

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni eivät ole yleensä edes synttäreiltä tultuaan muistaneet, ketkä kaikki siellä olivat. Muistavat nimetä vain muutaman ja sanovat, että olisi siellä vielä muitakin. Eivätkä aivan varmana tiedä, ketkä oli kutsuttu ja ketkä ei, jos ko lapsi ei juhlissa ollut. Joillain on tosi tarkkaavaiset ja hyvämuistiset lapset, kun pystyvät koko vuoden ajalta sanomaan, kuka oli kenenkin synttäreillä, ketä ei ollut edes kutsuttu ja kuka jäi kutsusta huolimatta tulematta. 

Se lapsi jota ei koko vuotena kutsuttu kenenkään synttäreille kyllä muistaa. Muistaa myös ettei kutsuttu viime vuonnakaan, eikä sitä edellisenä. Eikä tarvitse edes mitenkään ihmeellistä muistia tähän.

Mutta tosi kiva että sinun lapsesi on niiden kutsuttujen listalla.

Mutta miten minä voisin tietää, että jotain lapseni päiväkodista tai koulusta ei ole kutsuttu koko vuonna yksillekään synttäreille, jos omaa lastanikaan ei ole kutsuttu kaikkien synttäreille eikä hän muista niistäkään synttärijuhlista, joihin on ollut kutsuttu, kaikkia kutsuttuja? Jos mä kysyisin lapseltani, onko hänen luokallaan joku lapsi, jota ei ole kutsuttu kenenkään synttäreille, niin ei hän tietäisi. Enkä voi minäkään tietää. 

Mutta sinä voit vaikuttaa siihen ketä sinun lapsesi kutsuu. Ihan keskustelemalla lapsesi kanssa siitä että minkälaista on olla ryhmän ainut ulkopuolinen. Empatiaa, toisten huomioonottamista ja käytöstapoja voi oikeasti opettaa lapsilleen.

Vierailija
82/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin ottaa esille sellaisen näkökulman, että on olemassa lapsia, joiden synttäreille ei tule kukaan tai jotka eivät ole koskaan olleet kenenkään lapsen synttäreillä. Meidän lapsemme on nyt 4 vuotias, kotihoidossa, sillä olen työtön ja päiväkotiin ei ole varaa (mies töissä, ja menee juuri rajan yli että maksu olisi 290 e kk). Muutenkaan täällä Helsingissä ei saa lasta normaaliin ryhmään jos vanhempi kotona, jotwn 13 lapsen osapäiväryhmä olisi ainut vaihtoehto ja se touhu on niin sekavaa etten tiedä mite kaverisuhtet tms kehittyvät... siinä lapset siis pk:ssa 13 lapsen ryhmässä ja yksi hoitaja 3 tuntia päivässä. Käymme kerhoissa mutta lapsi ei ole saanut kavereita kun ne kerhot ovat vain pari krt vko ja muutaman tunnin kerrallaan, lapset vaihtuvat usein. 

Nyt lapsi on kuullut vain kirjoista millaista synttäreillä on, meillä ei ole sukulaisia joilla on lapsia eikä ystäväperheitä joten omilla synttäreillään on käynyt mummi ja kummi vanhempien lisäksi. Näin näyttää jatkuvan koulualaiseksi asti, itse vain omasta lapsuudesta muistan synttärikutsujen alkaneen jo päiväkodissa joten lapsen puolesta asia surettaa. 

Olkaa te iloisia, joilla lapsella on kavereita, joita kutsua, mielelläni minäkin "valittaisin" tälläistä ongelmaa että liikaa lapsia kutsuttavana, kun ei ole ainuttakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opettanut omalle lapselleni jo pienestä pitäen, että aina ei pääse kaikkialle mihin haluaa ja aina ei saa kutsua kaikkien kavereiden ja tuttujen synttäreille. Hän on tämän hyväksynyt, eikä ole koskaan itkenyt tms. jos ei ole jonkun synttäreille päässyt. Joskus kerran otti asian puheeksi, mutta sitten perustelin, miksi häntä ei ehkä ole kutsuttu (saanut kutsua rajallisen määrän, ei ole tilaa jne.) ja asia oli sillä käsitelty.

En todellakaan oleta, että oma lapseni aina kutsuttaisiin kaikkialle tai että hän saisi kutsun niiltä, joita on itse kutsunut.

Emme itsekään voi kutsua kaikki kotiimme. Tällä hetkellä luokassa on 18 tyttöä, lisäksi muut kaverit ja harrastuskaverit päälle. Ei kertakaikkiaan tila riittäisi kaikille ja tosiaan järjestän vain yhdet synttärit (en joka porukalle erikseen). Pakko on karsia ja kutsua saa max 10 henkilöä.

Vierailija
84/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhön lapsiasiainvaltuutetun kommentissa pointtina ollut se, että synttärikutsujen jakamisesta ei tehdä päiväkodissa show'ta, vaan kutsujen jakaminen hoidetaan muuta kautta, jos ei olla kutsumassa kaikkia lapsia tai kaikkia tyttöjä / poikia.  Ennen oli ihan tavallista pitää pieniä synttäreitä, eikä niistä tullut kenellekään paha mieli, kun juhliin kutsuminen pidettiin erillään päiväkodin arjesta. Puistattaa lukea täällä olevia kommentteja.  Tulee ihan mieleen eräs tv-ohjelma, jossa brittipoika piti (vanhempiensa hyväksynnällä!) kaikille lapsille Idols-tyylisen koe-esiintymisen (kaverit tuomareina), jossa sitten arvosteltiin ja pilkattiin "koe-esiintymiseen" osallistuneita muita lapsia ja heidän ulkonäköään ja jaeltiin synttärikortteja "jatkoon päässeille".  Yksikin poika itki jäätyään ulkopuolelle "ruman" Spider Man -paidan vuoksi.  Toivon, että miettisitte, millaisia lapsia kasvatatte ja millaista arvomaailmaa opetatte heille.  Täällä olevien kommenttien perusteella koulukiusaaminen tulee vain raaistumaan ja pahenemaan vanhempien ajatusmaailman ollessa tällainen.  Surettaa ja harmittaa.

Juuri näin! Täällä taidetaan olla vähän tahallaankin ymmärretty valtuutetun pointti väärin. Pienet kutsut hänenkin mielestä ok, mutta jos synttärikutsut tuodaan päikkyyn tai kouluun niin silloin niistä tulee koulun asia.

Minä en halua kotonani kasvattaa mitään WT-porukkaa. Hyvät tavat ja muiden huomiointi kunniaan, mutta silti meillä saatetaan järjestää myös vain pienen porukan synttäreitä. Täysin erillään päiväkodista ja koulusta kutsut ja juhlista puhumiset.

Ja minä olen samaa mieltä. Synttäreille vain lapsen oikeat kaverit eikä kaikkia lapsia, joiden kanssa joutuvat olemaan päivisin tekemisissä. Kutsut jaetaan muualla kuin koulussa tai päiväkodissa. 

Vierailija
85/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opettanut omalle lapselleni jo pienestä pitäen, että aina ei pääse kaikkialle mihin haluaa ja aina ei saa kutsua kaikkien kavereiden ja tuttujen synttäreille. Hän on tämän hyväksynyt, eikä ole koskaan itkenyt tms. jos ei ole jonkun synttäreille päässyt. Joskus kerran otti asian puheeksi, mutta sitten perustelin, miksi häntä ei ehkä ole kutsuttu (saanut kutsua rajallisen määrän, ei ole tilaa jne.) ja asia oli sillä käsitelty.

En todellakaan oleta, että oma lapseni aina kutsuttaisiin kaikkialle tai että hän saisi kutsun niiltä, joita on itse kutsunut.

Emme itsekään voi kutsua kaikki kotiimme. Tällä hetkellä luokassa on 18 tyttöä, lisäksi muut kaverit ja harrastuskaverit päälle. Ei kertakaikkiaan tila riittäisi kaikille ja tosiaan järjestän vain yhdet synttärit (en joka porukalle erikseen). Pakko on karsia ja kutsua saa max 10 henkilöä.

Se ettei kutsuta aina tai ettei kutsuta koskaan on kumminkin eri asia.

Vierailija
86/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni eivät ole yleensä edes synttäreiltä tultuaan muistaneet, ketkä kaikki siellä olivat. Muistavat nimetä vain muutaman ja sanovat, että olisi siellä vielä muitakin. Eivätkä aivan varmana tiedä, ketkä oli kutsuttu ja ketkä ei, jos ko lapsi ei juhlissa ollut. Joillain on tosi tarkkaavaiset ja hyvämuistiset lapset, kun pystyvät koko vuoden ajalta sanomaan, kuka oli kenenkin synttäreillä, ketä ei ollut edes kutsuttu ja kuka jäi kutsusta huolimatta tulematta. 

Se lapsi jota ei koko vuotena kutsuttu kenenkään synttäreille kyllä muistaa. Muistaa myös ettei kutsuttu viime vuonnakaan, eikä sitä edellisenä. Eikä tarvitse edes mitenkään ihmeellistä muistia tähän.

Mutta tosi kiva että sinun lapsesi on niiden kutsuttujen listalla.

Mutta miten minä voisin tietää, että jotain lapseni päiväkodista tai koulusta ei ole kutsuttu koko vuonna yksillekään synttäreille, jos omaa lastanikaan ei ole kutsuttu kaikkien synttäreille eikä hän muista niistäkään synttärijuhlista, joihin on ollut kutsuttu, kaikkia kutsuttuja? Jos mä kysyisin lapseltani, onko hänen luokallaan joku lapsi, jota ei ole kutsuttu kenenkään synttäreille, niin ei hän tietäisi. Enkä voi minäkään tietää. 

Mutta sinä voit vaikuttaa siihen ketä sinun lapsesi kutsuu. Ihan keskustelemalla lapsesi kanssa siitä että minkälaista on olla ryhmän ainut ulkopuolinen. Empatiaa, toisten huomioonottamista ja käytöstapoja voi oikeasti opettaa lapsilleen.

Tottakai voin. Mutta väännän nyt rautalangasta. Meillä on olohuoneessa ruokapöytä, johon saan ympättyä enintään 10 lasta istumaan. Lapseni kutsuu koulukavereistaan synttäreilleen parhaat kaverinsa Riikan, Miian ja Jonnan. Pihakavereistaan hän kutsuu Minnan, Sannan ja Leenan. Harrastuskavereistaan Sofian ja Annican. 8 kutsuttua. Jos tietäisin, että luokalla on joku tyttö, jota ei ole koskaan kutsuttu kenenkään synttäreille, voisin sopia mieheni kanssa, että hän lähteekin nuoremman tyttäreni kanssa vaikka elokuviin tai jonnekin synttäreiden ajaksi, jolloin ruokapöydän ääreen mahtuisi vielä yksi lapsi. Kysymys kuuluu: mistä minä tiedän, kuka luokassa on se lapsi, jota ei ole koskaan kutsuttu kenenkään  synttäreille? 

Vierailija
87/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvänen aika! Ei meillä ole kotona tilaa lapseni ryhmän 15 tytölle, saati koko ryhmälle! Synttäreille on kutsuttuna myös muita lapsen muita hyviä kavereita ja sukulaislapsia eskarin ulkopuolelta. Eikä meillä ole varaa järjestää naapureille, eskarikavereille, muille kavereille ja sukulaisille erikseen juhlia (joillain on tapana muuten tehdä niin!), meillä ei myöskään ole varaa ulkoistaa syntymäpäiviä jonnekin hoplopiin. Mitä vikaa on viettää syntymäpäiviä muutaman lähimmän ystävän seurassa...? En minäkään aikuisena kutsu kaikki työpaikkani ihmisiä omiin kemuihini. 

Ei mitään vikaa. Kyse on vaan siitä, että ei sitten jaetakaan niitä kutsuja siellä minne ne ei kuulu.

Vierailija
88/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä keskustelu menee nyt vähän ohi siitä, mitä tuo valtuutettu alunperin sanoi (osin lehtijutun vikaa - lehtijuttu ei selvästi kerro hänen viestiään oikein). Hänen pointtinsahan on, että jos kutsut JAETAAN päikyssä/eskarissa/koulussa niin sitten pitää olla joko kaikki pojat tai tytöt kutsuttuna. Jos ei ole niin sitten ei jaetakaan niitä siellä päiväkodissa/eskarissa/koulussa. Se on sinällään ihan järkevä ajatus, koska mitä ihmettä ne kutsut sinne päikkyyn/eskariin/kouluun kuuluukaan. Eipä aikuisetkaan jakele hääkutsujaan jne töissä. Ja tuo idea on muuten taidettu ottaa täältä palstalta - täällähän aiemmissa keskusteluissa valtaosa on ollut juuri tuota mieltä, että ei sotketa kutsujen jakoja päikkyyn/eskariin/kouluun jos ei kaikkia kutsuta (kaikki tai tytöt/pojat). Muunlaisten kutsujen kortit jaetaan sitten vapaalla. 

Meillä on ollut molempia kutsuja: Kaikki päikystä kutsuttu ja kutsut jaettu siellä. On myös ollut kutsuja, joihin kutsuttu muutama luokalta, muutama harrastuksista ja muutama naapuristosta - ja kutsut jaettu koulun ulkopuolella.

Äitinä olen aina opettanut niin että kaikkia ei tarvitse kutsua (on ok kutsua luokan 12 pojasta 6 tms), mutta sitten ei kouluun kutsuja viedäkään, eikä synttäreistä koulussa tehdä numeroa. Tähän pidän poikkeuksena sitä jos luokalla on yksi hyvin väkivaltainen lapsi (tms), jota ei voi sen takia kutsua, silloin on ok kutsua 11 12:sta, mutta tällöin myös jaetaan kutsut koulun ulkopuolella.

Mun lapsen kutsuja ei olisi pystynyt toimittamana jos niitä ei olisi saanut viedä päiväkotiin tai kouluun. Asumme syrjässä, täällä ei ole muita lapsia lähistössä. En tiedä muiden lasten osoitteita, en aina edes sukunimeä. Jokainen vanhempi/päiväkoti voi opettaa omalle lapselle käytöstapoja ja sen että lokeron kuoret avataan vasta kotona niin ei tule Heikki-Pekalle paha mieli.

Vierailija
89/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapset saa ihan itse päättää, keiden kanssa ovat kavereita? Ei sitä voi mikään ulkopuolinen taho määrätä. Kutsut voi antaa huomaamattomasti eikä juhlista tarvii tehdä mitään numeroa. Pakottaminen ei vaan ihmissuhteissa toimi. Vanhempien pitää itse huolehtia siitä, että kasvattavat lapsistaan sosiaalisia ja sellaisia, joiden kanssa muut lapset haluavat vapaaehtoisesti olla.

Ne syntymäpäiväkutsut on päiväkoti-ikäisten valtapeliä. Niistä puhutaan päiviä tai viikkoja ennen kutsujen jakamista. Jos teet noin, niin mä kutsun sut. Tai sitten lällätellään uudestaan ja uudestaan että sua ei kutsuta. Juhlien jälkeenkin menee useampi päivä kuiskailuihin ja ryhmän ulkopuolelle sulkemisiin.

Ja kaikki lapset siellä ryhmässä tietää kenen lokerossa on se kutsu ja kenen ei. Pahimmillaan se menee siihen että jos sä kutsut ton niin mä en kutsu sua.

Ja osa vanhemmista kannustaa tätä käytöstä.

Tässä olisi hyvä vaan ottaa käytännöksi, että enintään 1/4 tarhakavereista saa kutsua. Siis vanhempien ottaa käytännöksi. Silloin suurin osa jäisi kutsumatta eikä kukaan olisi se ainoa, jota ei kutsuta.

Miten sitten menetellään, jos lapsella onkin vain kolme tarhakaveria? ;)

Kutsutaan vain ne kolme ja muut jätetään kutsumatta. Toki jos koko päiväkotiryhmässä ei ole kuin neljä lasta, niin sitten kaiketi voi kutsua vielä sen yhden mukaan? Pointtihan koko tuossa hommassa on, että joko kutsutaan kaikki tai sitten jätetään useampi kuin yksi kutsumatta. 

Mutta 3/3 on enemmän kuin tuo ehdotetun käytännön mukainen 1/4. Jos kutsuisi vain yhden (1/3) kavereista, sekin menisi jo yli sallitun.

Vierailija
90/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin ottaa esille sellaisen näkökulman, että on olemassa lapsia, joiden synttäreille ei tule kukaan tai jotka eivät ole koskaan olleet kenenkään lapsen synttäreillä. Meidän lapsemme on nyt 4 vuotias, kotihoidossa, sillä olen työtön ja päiväkotiin ei ole varaa (mies töissä, ja menee juuri rajan yli että maksu olisi 290 e kk). Muutenkaan täällä Helsingissä ei saa lasta normaaliin ryhmään jos vanhempi kotona, jotwn 13 lapsen osapäiväryhmä olisi ainut vaihtoehto ja se touhu on niin sekavaa etten tiedä mite kaverisuhtet tms kehittyvät... siinä lapset siis pk:ssa 13 lapsen ryhmässä ja yksi hoitaja 3 tuntia päivässä. Käymme kerhoissa mutta lapsi ei ole saanut kavereita kun ne kerhot ovat vain pari krt vko ja muutaman tunnin kerrallaan, lapset vaihtuvat usein. 

Nyt lapsi on kuullut vain kirjoista millaista synttäreillä on, meillä ei ole sukulaisia joilla on lapsia eikä ystäväperheitä joten omilla synttäreillään on käynyt mummi ja kummi vanhempien lisäksi. Näin näyttää jatkuvan koulualaiseksi asti, itse vain omasta lapsuudesta muistan synttärikutsujen alkaneen jo päiväkodissa joten lapsen puolesta asia surettaa. 

Olkaa te iloisia, joilla lapsella on kavereita, joita kutsua, mielelläni minäkin "valittaisin" tälläistä ongelmaa että liikaa lapsia kutsuttavana, kun ei ole ainuttakaan.

Mihin nelivuotias tarvitsee ylipäätään kaverisynttäreitä?

Vierailija
91/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut ehkä hieman eri asiasta. Ei kaikki tarvitse kutsua (kukaan ei ole niin väittänytkään), eikä aina tule itsekään kutsutuksi. Mutta on eri asia jäätkö kutsumatta kun 17/18 on kutsuttu vai kun 9/18 on kutsuttu. Ja on eri asia tehdäänkö kutsujen/kutsumattomuuden ympärille show vai ei. Valtuutettu nosti esille päikyissä/kouluissa tapahtuvan kiristämisen ja kaupankäynnin kutsuilla (tee noin täin näin niin kutsutaan, noin niin ei kutsuta). Kyse lienee siitä, että vaa yhtä ei jätetä kutsumatta (ellei oikeasti joku väkivalta tms syy) ja että aina kutsujen jakaminen ei kuulu päikkyihin/kouluun.

Vierailija
92/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on sitä mieltä, että kaikki ryhmän tytöt/pojat pitäisi kutsua, ettei ketään syrjitä. Eikö tuo aseta lapset hurjan epätasa-arvoiseen asemaan, kun eivät pääse jonkun synttäreille vain siksi, että ovat väärää sukupuolta? Jos siis vaikka synttärisankarin luokalla on hänen lisäkseen 10 tyttöä ja hän saa kutsua synttäreilleen 10 koulukaveria, niin hänen pitäisi jättää kaksi hyvääkin kaveriaan kutsumatta, koska he ovat poikia ja jossain aikuisten kesken on päätetty, että täytyy kutsua kaikki saman sukupuolen edustajat luokalta?

Vierailija
93/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos joskus pyytäisitte jonkun näistä kerhokavereista leikkimään muuna aikana teille tai lähipuistoon? Tällöin voisi tutustua edes yhteen kaveriin paremmin. Tai onko teillä pihassa tai naapurustossa noin samanikäisiä lapsia, kenen kanssa leikkiä ja joihin voisi tutustua?

Järjestäkää vaikka nyt syksyllä Halloween juhlat ja kutsukaa pari naapurin lasta mukaan tai pari sieltä kerhosta. Eiköhän lapsi kuitenkin leiki siellä kerhossa jonkun kanssa -joten leikkikaverin voi hyvin kutsua (vaikka ei niin bestis olisikaan/tai henkilö lopettaisi kerhossa käynnin). Hetken olisi kuitenkin kivaa yhdessä ja juhlista jäisi mukavia muistoja.

Vierailija
94/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän päätetä seuraavassa vanhempainillassa yhteisesti, että synttäreille kutsutaan aina aakkosjärjestyksessä viisi itsestä seuraavaa luokkakaveria, niin on tämäkin ongelma ratkaistu. Viis siitä, kenen kanssa lapset itse haluaisivat vapaa-ajallaan juhlia.

Vierailija
95/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä keskustelu menee nyt vähän ohi siitä, mitä tuo valtuutettu alunperin sanoi (osin lehtijutun vikaa - lehtijuttu ei selvästi kerro hänen viestiään oikein). Hänen pointtinsahan on, että jos kutsut JAETAAN päikyssä/eskarissa/koulussa niin sitten pitää olla joko kaikki pojat tai tytöt kutsuttuna. Jos ei ole niin sitten ei jaetakaan niitä siellä päiväkodissa/eskarissa/koulussa. Se on sinällään ihan järkevä ajatus, koska mitä ihmettä ne kutsut sinne päikkyyn/eskariin/kouluun kuuluukaan. Eipä aikuisetkaan jakele hääkutsujaan jne töissä. Ja tuo idea on muuten taidettu ottaa täältä palstalta - täällähän aiemmissa keskusteluissa valtaosa on ollut juuri tuota mieltä, että ei sotketa kutsujen jakoja päikkyyn/eskariin/kouluun jos ei kaikkia kutsuta (kaikki tai tytöt/pojat). Muunlaisten kutsujen kortit jaetaan sitten vapaalla. 

Meillä on ollut molempia kutsuja: Kaikki päikystä kutsuttu ja kutsut jaettu siellä. On myös ollut kutsuja, joihin kutsuttu muutama luokalta, muutama harrastuksista ja muutama naapuristosta - ja kutsut jaettu koulun ulkopuolella.

Äitinä olen aina opettanut niin että kaikkia ei tarvitse kutsua (on ok kutsua luokan 12 pojasta 6 tms), mutta sitten ei kouluun kutsuja viedäkään, eikä synttäreistä koulussa tehdä numeroa. Tähän pidän poikkeuksena sitä jos luokalla on yksi hyvin väkivaltainen lapsi (tms), jota ei voi sen takia kutsua, silloin on ok kutsua 11 12:sta, mutta tällöin myös jaetaan kutsut koulun ulkopuolella.

Mun lapsen kutsuja ei olisi pystynyt toimittamana jos niitä ei olisi saanut viedä päiväkotiin tai kouluun. Asumme syrjässä, täällä ei ole muita lapsia lähistössä. En tiedä muiden lasten osoitteita, en aina edes sukunimeä. Jokainen vanhempi/päiväkoti voi opettaa omalle lapselle käytöstapoja ja sen että lokeron kuoret avataan vasta kotona niin ei tule Heikki-Pekalle paha mieli.

Vai olisiko sinun kuitenkin pitänyt itse osata aikuisena kysyä niitä yhteystietoja..? Toki päikyn/koulun väki ei saa toisten yhteystietoja antaa, mutta olisit reippaana aikuisena nostanut asian esille vanhempainillassa ja pyytänyt muiden yhteystietoja tätä varten. Tai jos ei ole vielä ollut vanhempainiltaa, olisit pyytänyt päikyn/koulun väkeä keräämään tätä varten listaa, johon vanhemmat antavat yhteystietons ajos haluavat. Näiden listojen kerääminen on ihan arkipäivää valtaosassa kouluja/päikkyjä.

Ja ehkäpä Heikki-Pekat ovat osanneet olla kuorensa avaamatta päikyssä, mutta sinun oma Purjo-Petteri on hihkunut koko päivän kovaan ääneen, että kenen lokerosta kuori löytyy tai ei!!!

Vierailija
96/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut ehkä hieman eri asiasta. Ei kaikki tarvitse kutsua (kukaan ei ole niin väittänytkään), eikä aina tule itsekään kutsutuksi. Mutta on eri asia jäätkö kutsumatta kun 17/18 on kutsuttu vai kun 9/18 on kutsuttu. Ja on eri asia tehdäänkö kutsujen/kutsumattomuuden ympärille show vai ei. Valtuutettu nosti esille päikyissä/kouluissa tapahtuvan kiristämisen ja kaupankäynnin kutsuilla (tee noin täin näin niin kutsutaan, noin niin ei kutsuta). Kyse lienee siitä, että vaa yhtä ei jätetä kutsumatta (ellei oikeasti joku väkivalta tms syy) ja että aina kutsujen jakaminen ei kuulu päikkyihin/kouluun.

Milloin muuten on tullut tämä käytäntö, että synttärikutsut jaetaan päiväkodissa tai koulussa? Ja tuohon ongelmaan olisi yksi ihan tepsivä keino: päiväkodit ja koulut kieltävät synttärikutsujen jakamisen tiloissaan. 

Vierailija
97/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parin vuoden päästä lapsesi menee eskariin, jolloin hänellä on viimeistään mahdollisuus ystävystyä muiden samanikäisten kanssa ja vierailla syntymäpäivillä puolin ja toisin. 4-vuotiaat harvemmin ramppaavat kaverisynttäreillä muutenkaan. Se taas ei ole muiden vika, että teillä ei ole lähipiirissä muita lapsiperheitä, jotka voisi synttäreille kutsua.

Vierailija
98/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän päätetä seuraavassa vanhempainillassa yhteisesti, että synttäreille kutsutaan aina aakkosjärjestyksessä viisi itsestä seuraavaa luokkakaveria, niin on tämäkin ongelma ratkaistu. Viis siitä, kenen kanssa lapset itse haluaisivat vapaa-ajallaan juhlia.

Kukaan kun ei ole mitään ajatellut mihinkään äärilaitaan viedä. Ainoastan on ollut puhe siitä, että missä kutsut jaetaan ja osaavatko lapset olla niillä kiristämättä tms. Pienet kutsut lienevät tässäkin ketjussa kaikille ok, kunhan se kutsujen jako suoritetaan muualla kuin koulussa/päikyssä.

Vierailija
99/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin muuten on tullut tämä käytäntö, että synttärikutsut jaetaan päiväkodissa tai koulussa? Ja tuohon ongelmaan olisi yksi ihan tepsivä keino: päiväkodit ja koulut kieltävät synttärikutsujen jakamisen tiloissaan. 

Viimeisen 10-15 vuoden aikana. Elle-Petterien saavutettua päikkyiän.

Vierailija
100/186 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeisen 10-15 vuoden aikana. Elle-Petterien saavutettua päikkyiän.

Kiitos tiedosta. Mietinkin, että omien lasteni lapsuudessa ei tuollaista tapaa vielä ollut vaan kutsukortit käytiin tiputtamassa kavereiden postiluukuista sisään. Tosin siihen aikaan ei ollut porraskäytävien alaovetkaan päivisin lukossa, nykyisin tilanne on varmaan hankalampi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi