Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua annoskokojen normalisointiin!

Vierailija
09.10.2016 |

Montako tällaista kauhallista otatte esim. kasvissosekeittoa?

http://www.orthexgroup.fi/tuotteet/keittio/keittiovalineet/kauhat/kauha…

Yritän kiinnittää huomiota annoskokoihin, koska mulla on paha tapa lappaa lautanen kuin lautanen täyteen ruokaa sen kummempia miettimättä. Vääntäkää mulle siis ihan rautalangasta, mikä on ns. normaali annos?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissosekeittoa voit syödä niin paljkuin jaksaat

Vierailija
2/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali annos on se, jolla tulet kylläiseksi.  Ruuan sisällöstä se määrä riippuu, ei ruuan nimestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3

Vierailija
4/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on joka ruuassa. Ei kannatakaan syödä enempää kuin jaksaa. Tosin jos kasviskeitossa on pelkkää kasvista, sitä joutuu syömään ison määrän eikä silti ole tyytyväinen, kylläisyys puuttuu.

Vierailija
5/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmintä ruokaa 300g + lisukesalaatti. Keittoa 350-400g.

Vierailija
6/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä nämä määrät olet saanut?  Ilman mitään tietoa, mitä ruoka sisältää?

Vierailija
7/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mäkin olen kuvitellut ja nyt tarttis vähän laihduttaa :D

Ap

Vierailija
8/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei annoskokoja grammoilla mitata.

Vierailija
9/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et laihdu pelkällä kasviskeitolla.

Vierailija
10/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä mittana omaa nyrkkiä. Lihaa/kanaa/kalaa nyrkillinen, pastaa/perunaa/riisiä toinen, kasviksia tai salaattia kaksi.

Keittoa kolme nyrkillistä ja ruisleipä.

Osta pienmmät lautaset ja kulhot, saa tas laittaa kukkuralleen.

Vierailija
11/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä mittana omaa nyrkkiä. Lihaa/kanaa/kalaa nyrkillinen, pastaa/perunaa/riisiä toinen, kasviksia tai salaattia kaksi.

Kiitos! Juuri tällaisia käytännön vinkkejä kaipasinkin, koska mun on vaikea nähdä itseäni mittailemassa desejä tai grammoja ruoka-annosta kootessani.

Ruokalautaset olen vaihtanut leipälautasiin ja tuntuu toimivan. Tuo keittoannoksen koko pitää vielä fiksata.

Ap

Vierailija
12/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuva kun isket käden soppakattilaan ja kauhot muutaman nyrkillisen keittoa. Sori :D

Vierailija
13/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on joka ruuassa. Ei kannatakaan syödä enempää kuin jaksaa. Tosin jos kasviskeitossa on pelkkää kasvista, sitä joutuu syömään ison määrän eikä silti ole tyytyväinen, kylläisyys puuttuu.

No Ap:n kasviskeitossa on useimmiten perunaa, kasviksia, kasvislientä ja sulatejuustoa. Varsinaista laihdutustarvetta ei ole, joten en näe syytä alkaa keventää näitä normaaleja kotiruokiani, koska kuten sanoin, ongelmana on annosten liian suuri koko. Keiton kanssa syön yleensä hapankorppua margariinilla.

Vierailija
14/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä pienempää lautasta. Joukkoruokailuissa laita pääruoka salaattilautaselle.

Vierailija
15/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Et laihdu pelkällä kasviskeitolla.

Tulihan sieltä se riivinraudan vastaus tähänkin ketjuun.

Vierailija
16/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoa voi ottaa 2-3 dl. Voithan ensimmäisen kerran mitata sen. Toisaalta normaali keittolautanen ei ole kovin suuri joten sen voit laittaa täyteen keittoa. Jos on suuri keittokulho niin silloin en itse laita ihan kukkuroilleen keittoa.

Vierailija
17/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkoteillä mitään hahmotuskykyä kuinka pieni määrä on 2dl keittoa... Mittaappa joskus ihan mitalla, ja kotso onko tosiaan näin mitä otat/kuvittelet ottavasi.

Vierailija
18/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kun aloin käyttää pienempiä lautasia. Tosin kyläillessä tai muualla syödessä lapan sen suuremman lautasen täyteen, en siltikään ole oppinut isolle lautaselle laittamaan vain vähän ruokaa.

Toinen seikka oli se, että otan ensin lautaselle salaatin ja sitten vasta pääruuan. Yleensä ottaessani ensin pääruuan, laitan sitä ihan liikaa lautaselle eikä salaatille meinaa enää jäädä tilaa. Nyt tulee syötyä enemmän salaattia ja kasviksia, mikä on tietysti hyvä juttu!

Etsiskelin myös reseptejä ruokiin, joissa on vähän kaloreita (esim parsassa oli vain jotain 20kcal/100g). Näin sain laihdutuksen alkumetreillä syödä kuitenkin vatsan täyteen, mutta esimerkiksi lasagneen verrattuna kaloreita tuli vain ripaus. Ei tarvinnut olla nälissään, sillä nälkäisenä olen aika epämukava persoona. Toki piti syödä myös proteiinia ja rasvoja, jotka sitten pitävät pitkään kylläisenä.

Vierailija
19/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittoa 2-3 kauhallista eli 3 dl, saman verran laatikko- tai pataruokia. Muuten 1 peruna/2dl täysjyväriisiä tai -pastaa. Lihaa 100g eli broilerin ohutleike tai 1/2 kokonaisesta fileestä. 3 lihapullaa tai 1,5 cm siivu mureketta. Lihakastiketta 1 kauhallinen eli n 1-1,5 dl. Kasviksia ja salaattia niin paljon kun lautaselle mahtuu

Ap: mittaa sun soppakauhan tilavuus. Helpottaa kummasti keittomäärän laskemista. Tai ota kerran pastaa kourallinen ja katso miltä se näyttää lautasella. Hyvin oppii hahmottamaa.

Vierailija
20/22 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile syödä tietoisesti "liian pieneltä" näyttävä annos ja pidä sen jälkeen taukoa. Tunnustele oloasi vaikkapa puolen tunnin kuluttua: onko nälkä, vai riittikö tuo ruokamäärä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme