Mitä teen verkostomarkkinointiin hurahtaneen kaverini kanssa, joka ei millään usko etten tahdo mukaan?
Yksi kavereistani hurahti keväällä verkostomarkkinointiin. Se on koittanut kovasti puhua muakin mukaan enkä saa sitä millään tajuamaan, että mua ei kiinnosta. Verkostomarkkinointi on huijausta ja olen sen kaverillenikin sanonut, mutta kun se ei ymmärrä eikä tahdo kuunnella, olen antanut asian olla. Vaikka tuntuukin pahalta katsoa vierestä kuinka sitä kustaan silmään. Sillä on aikuisena ihmisenä täysi oikeus tulla huijatuksi ja menettää rahansa. Miksei se voi antaa mulle samanlaista mahdollisuutta tehdä pahaa virhettä kieltäytymällä (sen mielestä) hyvästä diilistä? Mikä pakko sen on jatkaa tyrkyttämistä kuukausikaupalla? Olen tuntenut sen niin kauan, että uskon sen haluavan tällä hyvää mulle enemmän kuin lisätienestejä itselleen (sehän tienaa sitä enemmän mitä enemmän ihmisiä se saa houkuteltua mukaan). En kuitenkaan kestä enää jatkuvia mainospuheita sun muuta. Miten saisin kaverini lopettamaan häiritsevän tuputtamisen, vai täytyykö tämän takia laittaa välit poikki?
Kommentit (19)
Ehkä et ilmaise itseäsi tarpeeksi selkeästi. Seuraavalla kerralla sanot näin: "EI". Sitten voit vaikka vielä kysyä häneltä, että mitä kohtaa tässä et ymmärtänyt.
Verkostomarkkinoinnissa menettää rahansa vain siinä tapauksessa, että on typerä ja ostaa varastoon tavaraa, jota ei ole saanut vielä myydyksi. Eri asia sitten on ansaitseeko myöskaan paljon mitään.
En sanoisi asiaa huijaukseksi, koska silloin toinen haluaa selventää asiaa ja todentaa sulle, ettei se ole sitä. Tällöin asian pointti menee väärin. Tosiasiahan on, että sua ei kiinnosta. Sanot vaan seökeesti ettei sua kiinnosta, ilman mitään selittelyjä ja jos keveri ei usko, sanot ettet kohta halua enää tavata, jos ei usko sua. Ja jos ei lopu, et tosiaan vähään aikaan tapaa häntä ja syyn kerrot suoraan. Kyllä se siitä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Verkostomarkkinoinnissa menettää rahansa vain siinä tapauksessa, että on typerä ja ostaa varastoon tavaraa, jota ei ole saanut vielä myydyksi. Eri asia sitten on ansaitseeko myöskaan paljon mitään.
Ainakin osa verkostomarkkinointifirmoista osaa rahastaa myyjiään. Kaikki jaettavat mainokset ym. materiaali voi maksaa, myyjällä voi olla velvollisuus tilata jatkuvasti maksullisia tuotteita omaan käyttöönsä, koulutuksiin ja muihin kokouksiin osallistumisesta voi tulla kallis lasku jne.
Välit poikki vaan.Ei ole muuta mahista.Ne ovat käännytysinnossaan kuin kiihkouskovaisia.
Mun ystävä yritti myydä poikansa puolesta koko ajan niitä verkostotuotteita. Välit viileni ja nyt ovat poikki kokonaan, lakkasin ottamasta yhteyttä, en tavannut, vastasin vain lyhyesti hänen viesteihinsä. Minua surettaa kyllä menetetty ystävä, toivottavasti sinä ap onnistut puhumalla asian hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin osa verkostomarkkinointifirmoista osaa rahastaa myyjiään. Kaikki jaettavat mainokset ym. materiaali voi maksaa, myyjällä voi olla velvollisuus tilata jatkuvasti maksullisia tuotteita omaan käyttöönsä, koulutuksiin ja muihin kokouksiin osallistumisesta voi tulla kallis lasku jne.
Tunnen aika monta firmaa, eikä missään ole "velvollisuutta". Toki kannustetaan tilaamaan itselle, mutta eihän mitään kamaa kannatakaan myydä, jos ei ole itse kiinnostunut käyttämään... Ja mainoksia ei ole mikään pakko ostaa, asiat voi hoitaa puhumalla.
Ymmärrän sua, ap. Ei se välttämättä mene jakeluun, vaikka kuinka selkeästi kieltäytyisi.
Exäni meni sekaisin verkostointimarkkinoinnista, yritti saada mua mukaan ja ei osannut enää muusta puhua. Kaikki jotka eivät tajunneet kuinka "hienosta" mahdollisuudesta oli kyse, oli idiootteja ja pelkureita, kun eivät ruvenneet takomaan rahaa.
Herra on itse melkein viis vuotta "tahkonu" rahaa: jääny miinukselle.
Älä lähde puhumaan tuosta miten koet sen olevan huijausta, asiaan hurahtaneille se on aivan turhaan. Sanot vaan suoraan: ei kiinnosta enkä halua enää kyseisestä aiheesta puhua, piste.
Otat etäisyyttä. Minun kaveri ei edes myynyt tuotteita, mutta tykkäsi itse ostella. Joten kaikki tapaamiset olikin sitten myyntitapahtumia. Ja ne myyjät kyllä osaa painostaa ostamaan. Jos tilauksia tulee niin-ja-niin paljon, saa emäntä tällaisen tai tuollaisen lahjan. Ja sitten odotellaan kuoleman hiljaisuudessa että kuka tilaa lisää.
Loppui sitten näkemiset sen ihmisen kanssa. Se on oikeasti todella inhottavaa kun se myyjäkin kyselee että joko täytit tilauksen, mitä aiot ostaa, täytänkö sun puolesta vai mikä siinä oikein kestää.
Mulla on kans yks kaveri. Ei tee mieli olla yhteyksissä, kun aina alkaa ne myyntipuheet.
On se kumma vaikka kymmeniä kertoja olen antanut ymmärtää ettei kiinnosta. Aina vaan yrittää. Sitten melkein suututaan tyyliin " teet tyhmän päätökset, et halua rikastua"
Kehuskeli vuosia sitten, kuinka voi jättää kohta omat työt. Jäädä eläkkeelle ja vaan matkustella.
No eipä siltä näytä. Joopa joo. Ehkä hän jonkun kympin saa ylimääräistä kuukaudessa ja mitä joutuu sen eteen tekemään.
Tää on kurja juttu, kun olisi muuten kiva kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen aika monta firmaa, eikä missään ole "velvollisuutta". Toki kannustetaan tilaamaan itselle, mutta eihän mitään kamaa kannatakaan myydä, jos ei ole itse kiinnostunut käyttämään... Ja mainoksia ei ole mikään pakko ostaa, asiat voi hoitaa puhumalla.
Se on tässä yhdentekevää, onko ostamiseen velvollisuutat vai ei. Tärkein pointti oli, että verkostomarkkinoinnissa voi menettää paljon rahaa muutenkin kuin ostamalla liikaa tavaraa varastoon.
Minullakin oli kaveri, joka yritti kaikkensa, että olisin lähtenyt mukaan. Kaveri vauhkosi asiastaan, työnsi sen joka ikiseen keskusteluun mukaan ja näin ollen sai minut niin vihaiseksi, että jouduin sanomaan rumasti ennen kuin meni perille. Pystyin osoittamaan hänelle selkeästi lukuina miten typeriä hänen vouhottamat asiat olivat, eli pistin paristakin asiasta selkeät numerot pöytään, mutta eivät nekään auttaneet, vaan kaveri jatkoi vain kunnes suutuin. Tästä on jo muutama vuosi ja kaveri ei enää ole ilmeisesti verkostomarkkinoinnissa juuri mukana, mutta meidän välit menivät.
Noissa myyntikutsuissa tulee kyllä aina vaivaantunut olo. Kaikkien pitäisi tilata jotain. Eräänkin kerran olen jättänyt tilaamatta ja muut lähinnä istuu ja tuijottaa että miksi tuo tänne tuli jos ei edes tilaa mitään. Ja ne tuotteet on monesti tosi kalliita. Enpä siis nykyään mene ellei joku todella läheinen ystävä pyydä.
Vierailija kirjoitti:
Noissa myyntikutsuissa tulee kyllä aina vaivaantunut olo. Kaikkien pitäisi tilata jotain. Eräänkin kerran olen jättänyt tilaamatta ja muut lähinnä istuu ja tuijottaa että miksi tuo tänne tuli jos ei edes tilaa mitään. Ja ne tuotteet on monesti tosi kalliita. Enpä siis nykyään mene ellei joku todella läheinen ystävä pyydä.
Menet mukaan vaan ja sanot reilusti kaikille, että tarjoilujen ja ilmaistuotteiden takia tulit. Kaikki ymmärtävät sinua kyllä, kaikkihan niin tekevät, mutta eivät kehtaa sitä ääneen sanoa.
Joo ne myyntikutsut on keljuja, etenkin silloin kun joku kutsuu viattomasti viettämään aikaa kavereiden kesken ja perillä odottaakin lipevä myyntitykki tyrkyttämässä ylihintaista tavaraa. Olen siis kerran joutunut siihen tilanteeseen, että illanvieton myyntiosuus tuli täytenä yllätyksenä. Se oli melkoinen shokki, koska mun on tosi vaikea sanoa ei ja rahasta teki todella tiukkaa. Tuskailin koko illan, saanko pidettyä pääni vai onko painostus ja ryhmäpaine liian kova. Onneksi pystyin sanomaan että kiitos ei, kun ajattelin kotona odottavia laskupinoja ja sitä mistä kaikesta jouduin muutenkin tinkimään välttyäkseni luottotietojen menetykseltä. Mutta koko illasta jäi paska maku suuhun pitkäksi aikaa. Välit kaveriinkin kärsi siitä, kun se ei kertonut etukäteen illanvieton todellista luonnetta. En olisi ikinä mennyt millekään myyntikutsuille, jos olisin tiennyt mistä on kyse.
Hauskoja juttuja verkostomarkkinoinnista: http://keskustelu.suomi24.fi/talous/verkostomarkkinointi
Eikö muka kukaan ole ollut samassa tilanteessa?