Entä jos murrosikää ei tule?
Onko jotain pielessä jos teini on tyytyväinen, hyvä koulussa, höneen voi luottaa jne? Kaikki pelotteli hirveällä uhmalla, mutta mitään ei näy.
Kommentit (22)
Miten ymmärrät murrosikä käsitteen? Fyysinen ja psyykkinen muutos?
Onko teillä perheessä sekä isä että äiti? Oletko lapsesi paras kaveri tyylinen vanhempi?
Miehen murrosikä tuli vasta lähempänä 18 v. ikää, heillä isä piti sellaista kuria ettei siinä psljon kyseenalaistettu tai uhmattu.
Millainen oma murrosikäsi oli?
Joillain murrosikä on hiljaisempaa ja lähinnä omassa sisimmässä tuntuvaa. Minulla siitä seurasi maailmantuskaa melkein 35-vuotiaaksi asti.
Sanotaan, että jos ei ole murrosikää, se tulee sitten keski-iän kriisinä.
Tarkoitan siis sitä räiskettä ja kuohuntaa ja ovien pauketta jne. Meillä ei ole kova kuri, ydinperhe. Edes sisarukset ei tappele. itsenäinen teini, siis ei ripustaudu, muttei sulkeudukaan.
Meillä 13 vuotiaalla kasvaa vasta karvoja, tissit on ihan pienet vasta! Semmoiset nyppylät.
Hänellä ei ollut uhmaikääkään, jolloin kaikki sanoivat että teininä on sitten kamala... voiko se uhma tulla vasta lukiossa?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan siis sitä räiskettä ja kuohuntaa ja ovien pauketta jne. Meillä ei ole kova kuri, ydinperhe. Edes sisarukset ei tappele. itsenäinen teini, siis ei ripustaudu, muttei sulkeudukaan.
Olitko itse samanlainen?
Vierailija kirjoitti:
Onko jotain pielessä jos teini on tyytyväinen, hyvä koulussa, höneen voi luottaa jne? Kaikki pelotteli hirveällä uhmalla, mutta mitään ei näy.
Ei se tarkoita sitä että ei ole murrosikää. Luepas vähän peruskoulun biologiaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanotaan, että jos ei ole murrosikää, se tulee sitten keski-iän kriisinä.
Njääh. Tätä käytetään perusteluna vain sille, että oltiin teininä ihmisperseitä eikä kyetä myöntämään sitä itselleen. Normaali ihminen ei oireile missään iässä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko itse samanlainen?
Mies oli. Minulta kuoli isä kun olin 14, joten olin teininä lähinnä näkymätön etten olisi vaivaksi.
Minulla oli nuorena iso tarve olla aikuinen. En viettänyt aikaa koukukavereiden kanssa, halveksin kaikkea, mitä tekivät. En halunnut alentua heidän tasolleen.
Elin nuoruuteni sitten 40 v avioeroni jälkeen... Ihan sairaan hauskaa.
Nykyään ei enää uskota että kiukuttelu ym on tarpeen vaan se on reaktio ympäristöön. Samoin myös uhma.
Tasaiselta näyttävä lapsi ja teini - tasainen aikuinen
Meillä on myös helpot teinit. Saavat kertoa mielipiteensä ja omaa tilaa on. Eipä juurikaan kuohuntaa
Pahin vaihe oli kuudennella. Kiukkua, itkua ym
Sen jälkeen ei mitään
Siskojen kanssa tappelin itse verissäpäin. Nää ei tappele koskaan. Siis ikinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei enää uskota että kiukuttelu ym on tarpeen vaan se on reaktio ympäristöön. Samoin myös uhma.
Tasaiselta näyttävä lapsi ja teini - tasainen aikuinenMeillä on myös helpot teinit. Saavat kertoa mielipiteensä ja omaa tilaa on. Eipä juurikaan kuohuntaa
Sen jälkeen ei mitään
Minkäikäisiä he ovat nyt?
Ei minun pojallani 16 v ole pahaa murrosikää. Kun annetaan sopivasti vapautta, ja hän kykenee säätelemään itse omia impulssejaan, ei hänen tarvitse kapinoida. Sanoo odottavansa, että pääsee muuttamaan kotoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun pojallani 16 v ole pahaa murrosikää. Kun annetaan sopivasti vapautta, ja hän kykenee säätelemään itse omia impulssejaan, ei hänen tarvitse kapinoida. Sanoo odottavansa, että pääsee muuttamaan kotoa pois.
Mun lapsi juttelee myös ajasta kun ei asu kotona. Ei haikaillen vaan tulevana faktana. Myös vaihtariksi olisi lähdössä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaiselta näyttävä lapsi ja teini - tasainen aikuinenMeillä on myös helpot teinit. Saavat kertoa mielipiteensä ja omaa tilaa on. Eipä juurikaan kuohuntaa
Sen jälkeen ei mitäänMinkäikäisiä he ovat nyt?
Poika teillä. Ei ikinä kuohuntaa
Tyttö lukion ekalla. Kuudennella oli pientä tunnekuohua
Molemmat pärjää koulussa, harrastaa, kavereita on. Ei tarvi rajoittaa mitään. Ovat aina ajoissa kotona ja luotettavia.
Ap, meillä sama tilanne ja samanikäinen. Siskoista toisella mennyt samalla tavalla, toisen kanssa oli rankempaa, raivoa ym. kuohuntaa.
Minkä ikäinen? Tyttö vai poika?