Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, joka ei ymmärrä television välttämättömyyttä?

Vierailija
08.10.2016 |

Koko tv välineenäkin tuntuu jo niin ahdistavalta, pilaa kodin tunnelman ja luo levottomuutta. Olen itse saanut lahjaksi television, jonka laitan usein komeroon. Esille otan sen silloin, jos vaikka joku vieras haluaa tulla varta vasten katsomaan ohjelmaa.

Uutiset näkee internetistä, samoin internetistä yleensä pääsee katsomaan myös ohjelmia, jos joku pitää aivan välttämättä katsoa. Saan aina kuulla siitä, kuinka televisio on ihan välttämätön kotona. Tai että minun pitäisi hankkia isompi televisio, koska "tuohon sopisi". Mikä ihme hienous tuossa televisiossa oikein on? Miksi se on niin tärkeä? Luulisi, että ihmisillä olisi muutakin tekemistä kuin television katselu.

Kertokaa ihmeessä, miksi ihminen tarvitsee television. En ole uskovainen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on telkkarittomia, just koska netistä näkee kuitenkin tarvittavat. Ei minua ainakaan ole ihmetelty.

Itseäni häiritsee tv:n melu, kamalat mainokset ja ärsyttävät ohjelmatunnarit. Hiljaisuus maittaa paremmin.

Vierailija
2/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on televisio koska tykkään katsoa leffat ja sarjat isommalta ruudulta, mutta aika vähän itse televisiota tulee katsottua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluat ihmisten uskovan että et ole hihhuli, niin hanki se telkku.

Vierailija
4/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti-tv:stä voi tarkistaa oikean kellonajan.

Vierailija
5/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkään en tarvitse televisiota mihinkään, mutta en kyllä ymmärrä, miten se voi ketään ahdistaakaan. Meillä on kyllä telkkari, koska muut perheenjäsenet katsovat sitä välillä, mutta ei se minua mitenkään haittaa.

Vierailija
6/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyin kun vauvapiiristä tuttu äiti kertoi, ettei heillä ole ollenkaan telkkaria. Sitten jäin miettimään, että itse olen telkkarin laittanut päälle noin puoli vuotta sitten ja silloinkin radion puolelle soittamaan musiikkia.

Mies kyllä katsoo telkkaria välillä ja käyttää sitä pelatakseen pleikkarilla. Ei millään tapaa välttämätön kapistus.

Eihän telkkarista miltään kanavalta sitä paitsi tule ikinä mitään katsomisen arvoista juuri silloin kun minulla olisi aikaa katsoa :D. Mukavempaa silloin katsella vaikka puhelimen näytöltä netistä niitä ohjelmia mitä haluaa nähdä, kuin tyhmänä vain katsella kuraa telkkarista ja kirota jokaista mainoskatkoa.

Vierailija
7/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tärkeä kapine kirjoitti:

Ai niin koska tietokoneestako ei voi?

Vierailija
8/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on noita tuttuja, joille televisio on ihan must. Se on vain tottumuskysymys. Jos on tottunut olemaan ilman telkkaria, niin ei se ole mikään ongelma. Mutta näille, joille televisio muodostaa kotialttarin kovan ytimen, tuntuu olevan kova paikka, ettei televisiota löydy olohuoneen paraatipaikalta.

Minua häiritsee/ahdistaa televisio silloin, kun ollaan vaikka kylässä ja televisio on silti päällä. Vielä pahempi, jos se jätetään päälle silloinkin kun varsinainen katsoja poistuu huoneesta. Appiukko tekee tätä usein, tulee olohuoneeseen katsomaan uutiset kun me muut jutellaan anopin kanssa, ja lähtee uutisten jälkeen pois, mutta jättää television päälle. Voiko raivostuttavampaa olla?

Minua ärsyttää myös sellainen television katselu, että hypellään kanavalta toiselle. Jos ollaan katsomassa jotain ohjelmaa, niin sitten mainostauolla alkaa se kauhea kanavapujottelu ja sitten saa jännätä palataanko oikealle kanavalle ennen mainoskatkon loppua vai missataanko jotain. Tai sellainen, että laitetaan televisio päälle, että "mitähän sieltä tulee" ja pujotellaan kanavalta toiselle. Helvetti soikoon, ne ohjelmat voi katsoa netistä ja suunnitella etukäteen, milloin sitä televisiota katsotaan!

Meillekin tuli nyt hiljattain televisio monen vuoden tauon jälkeen. En edes muista oltiinko ilman 10 vuotta vai pidempään. Muistan että meillä oli televisio kun oli 9/11. Nyt mies sitten hankki itselleen television, jota voi katsella omassa nurkkauksessaan. Televisio oli ilmestynyt sellaisena viikonloppuna kun en itse ollut kotona. Luojan kiitos ei ängennyt sitä olohuoneeseen!

Vierailija
9/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kertokaa ihmeessä, miksi ihminen tarvitsee television."

Ihminen voi katsella televisiosta uutisia ja ohjelmia, kuten sinäkin katsot netistä jollain muulla laitteella. Tallentavan digiboksin avulla pääsee eroon aikatauluista ja mainoksista. Tietokoneenkin voi liittää televisioon. Televisio on siis kännykkää, tablettia ja tietokonetta isompi monitori ja elokuvakangas.

"Saan aina kuulla siitä, kuinka televisio on ihan välttämätön kotona."

Miksi kummassa et ole kysynyt noin sanoneilta ihmisiltä, miksi se telkkari on välttämätön?

Kirjoitin seuraavan ajatuksen erääseen samanlaiseen ketjuun, mutta se sopii tähänkin: lauantai-iltana saunan jälkeen on niin kiva kääriytyä viltteihin sohvalle koko perheen voimalla ja katsoa jokin kiva elokuva kännykällä. :)

Vierailija
10/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei ole telkkaria. Katsotaan kyllä tv-ohjelmia, mutta netistä. Mäkään en tykkää tv:stä medianjakeluvälineenä, koska siitä on liian helppo jäädä katsomaan jotain sellaista, jota ei oikeasti halua katsoa. Mä myös inhoan sitä, jos tv on muuten vain päällä, ja se tv:n taustahäly nimenomaan ahdistaa mua. 

Vierailija
11/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tärkeä kapine kirjoitti:

Ai niin koska tietokoneestako ei voi?

Tietokoneessa on usein väärä kellonaika (koska niissä on halvalla tehdyt kellot, jotka edistävät/jätättävät ihan miten sattuu).

Vierailija
12/21 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään katsoa televisiosta ohjelmia. Osaa kai voisi netistäkin katsoa, mutta en tykkää katsoa pieneltä tietokoneen ruudulta etenkin kun nettiyhteyskin on niin huono ja niihin nettiohjemiin tulee mainoksia, joita ei pysty kelata toisin, kun taas televisio-ohjelmat nauhoitan ja kelaan mainosten yli. Minulla television katsominen on käytännössä siis harrastus.

Vierailija
13/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää myös sellainen television katselu, että hypellään kanavalta toiselle. Jos ollaan katsomassa jotain ohjelmaa, niin sitten mainostauolla alkaa se kauhea kanavapujottelu ja sitten saa jännätä palataanko oikealle kanavalle ennen mainoskatkon loppua vai missataanko jotain. Tai sellainen, että laitetaan televisio päälle, että "mitähän sieltä tulee" ja pujotellaan kanavalta toiselle. Helvetti soikoon, ne ohjelmat voi katsoa netistä ja suunnitella etukäteen, milloin sitä televisiota katsotaan!

Olen täysin samaa mieltä. Mielestäni se oikea tapa katsoa televisiota on suunnittella katsomisensa etukäteen. Televisiota ei kuulu käyttää kuin internettiä. Internetissä voi surffailla sinne tänne. Televisiossa on rytmi, jota täytyy vain noudattaa. Jos tuo rytmi ei sovi itselle, niin kannattaa miettiä, olisiko syytä korjata päivärytmiä.

Oikein käytettynä televisio tuo jopa vapautta. Kun tietää, että ohjelma alkaa tunnin päästä, voi mennä vielä nauttimaan kevätilmasta. Sitten kun ohjelma alkaa, riittää kun painaa paria nappia, ja katsoo. Sitten taas ulkohommiin odottamaan seuraavaa ohjelmaa.

Olen kirjoittanut aiheesta tuonnekin:

http://digitaalinenilluusio.blogspot.fi/2017/01/vanha-televisio-osa-2-r…

Vierailija
14/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hyvin sitä pärjää ilman televisiota ja on oikeastaan hieman pelottavaa kun laskee yhteen kuinka paljon kuitenkin käyttää toisinaan sen katsomiseen aikaa. Mihin tuon ajan olisi voinut käyttää johonkin muuhun, muka hyödyllisempään..  Itse tykkään lukea myös kirjoja ja kuunnella radiota. Sinkku kun olen niin on myönnettävä, että joskus avaan televison ihan vain kuullakseni ja nähdäkseni, "muiden" elämää; tai eleitä ja ilmeitä, puhetta...    

Vierailija
15/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret eivät enää noin ajattele. Opiskelukavereistanikaan melko harva on television hankkinut. Syinä eivät ole pelkästään pienituloisuus, vaan pääasiassa se, että "kaikki" tulee netistä silloin kun itse ehtii katsoa.

Vierailija
16/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko nyt televisiota esineenä, vai televisiolähetyksiä, jotka voi seurata netinkin kautta tietokoneella?

Itse katselen telkkaria kyllä jonkin verran, kun tykkään esim. isoja urheilukisoja seurata. Jäänyt sellainen tapa lapsuudesta. Lähinnä juuri urheilua tulee katsottua, se ei oikein muuten onnistu kuin television välityksellä. Mutta tietokonetta käytän siihen. Televisio esineenä on ihan turha kyllä.

Vierailija
17/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on

-2 telkkaria

-iso kokoelma dvd-levyjä

- pelikonsoli

-taulutietokone

-tabletti

-2 läppäriä

-5 kännykkää (joista 4 älyllisiä)

Eikä mistään aiota luopua

Vierailija
18/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin seuraavan ajatuksen erääseen samanlaiseen ketjuun, mutta se sopii tähänkin: lauantai-iltana saunan jälkeen on niin kiva kääriytyä viltteihin sohvalle koko perheen voimalla ja katsoa jokin kiva elokuva kännykällä. :)

Sitä varten on videotykki...

Vierailija
19/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin katson nykyään telkkariohjelmia TV:stä silloin, kun niiden lähtetysaika. Uutiset joskus.

Digiboksille tallennetaan leffoja, Netflixiä käytetään paljon ja samoin kuin Yle Areenaa. Pidän siitä, että mainokset saa kelattua ohi.

Radiota en muista kuunnelleeni kuin pitkillä automatkoilla.

Vierailija
20/21 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sovitintikku tietokoneessa, jolla näkee "aidot" televisiolähetykset. Televisiota en ole digisiirtymän jälkeen hankkinut.

Siis se esine ja jakelutekniikka on eri asioita. Putkitelkkarilla voi katsoa NetFlixiä ja tietokoneella televisiolähetystä.