Apua! Miten kummassa maksan isäni hautauksen?
Tein virheen, olisi pitänyt jättää persaukisena kuollut isäni sossun haudattavaksi.No hoidin homman itse ja nyt on kylmä hiki otsalla jatkuvasti.
Sossusta käskettiin mennä erääseen tiettyyn hautausliikkeeseen, sieltä 1400€ lasku käteen vaikka kaikki halvinta mahdollista.
Kiven siirto ja laatta 600€ kun laitoin sinänsä maksuttomaan sukuhautaan.
450€ seurakunnalta.
700€ isän laskuja (sairaala yms.)
80 € perunkirjat kun tein itse.
Nyt sossusta luvataan 750€ ja liitolta tuli 150.
Ei paskan hajuakaan millä maksan loput!
Mitä teen?
Kommentit (25)
Perukirjat tehdään jotta saadaan perillisille perintövero määritettyä.
Tässä tilanteessa perukirjat tehdääb jotta ( kuka ?) saa määritettyä pesän varattomaksi? Verottaja?
Sehän on selvä että varattomaan pesään saa avustuksen sossulta joka on sen 750 € joka käytetään välttämättömiin hautauskustannuksiin, siihenkin on muka laskettu jo hauraustoimiston kulut ja srk.n kulut. Varattoman pesän veloista en tiedä.
Muuta en tiedä kuin että pesälle saa tuon korkeintaan 750 € ja sillä pitäisi hoitaa.
Kuollut ei voi hakea toimeentulotukea..
Vierailija kirjoitti:
Johan noista laskuista on eräpäivät paukkuneet kauan sitten jos perukirja on jo tehty. Jos mitään omaisuutta ei ollut kodin irtainta lukuunottamatta hae pesä konkurssiin. Ei ole mitään järkeä omistaan noita maksaa jos pesässä ei ole yhtään mitään.
Jos olisi jotain jota voit myöhemmin myydä (muttet juuri nyt voi realisoida) hakisin lainaa laskujen maksuun.
Haet kuolinpesän konkurssiin. Jos velkaa on enemmän kuin varoja, niitä laskuja ei maksa kukaan.
Et sinä itse mitään lainaa hae, vaan kuolinpesä maksaa mitä maksaa - JOS maksaa.
Vähävaraisen sairaala-, vuokra- ja sähkölaskut menee varattomalta poistoon, niitä ei peritä. Ainoastaan peritään ne, mitä perikunta on tilannut esim. hautajaisten järjestelyyn. Sossu ei maksa koskaan vähävaraiselle edes puista ristiä saatikka kiveä.
Up