Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Miten kummassa maksan isäni hautauksen?

Ihminen on tyhmä
08.10.2016 |

Tein virheen, olisi pitänyt jättää persaukisena kuollut isäni sossun haudattavaksi.No hoidin homman itse ja nyt on kylmä hiki otsalla jatkuvasti.
Sossusta käskettiin mennä erääseen tiettyyn hautausliikkeeseen, sieltä 1400€ lasku käteen vaikka kaikki halvinta mahdollista.
Kiven siirto ja laatta 600€ kun laitoin sinänsä maksuttomaan sukuhautaan.
450€ seurakunnalta.
700€ isän laskuja (sairaala yms.)
80 € perunkirjat kun tein itse.
Nyt sossusta luvataan 750€ ja liitolta tuli 150.
Ei paskan hajuakaan millä maksan loput!

Mitä teen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen sellaisen pari tonnia velkaa.Sossusta lupaavat tuon summan kuolinpesän hoitoon.En käsitä, miten olisivat haudanneet isän 50 € ??? ..aatellen et toi sairaalalasku on jo tuon verran..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sinun tarvitse maksaa isän sairaalalaskuja, jos yksinkertaisesti haet kuolinpesän konkurssiin.

Vierailija
4/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalalaskut ym. maksetaan kuolinpesästä ja jos kuolinpesä on varaton, siitä seuraa oma menettelynsä. Sosiaalitoimiston maksamaa hautausavustusta ei voi käyttää kuolinpesän velkojen maksuun, sillä maksetaan vain hautaaminen. Olet tehnyt virheen perukirjaa tehdessäsi.

Osakkaat vastaavat perittävän veloista kuolinpesän varoilla, mutta eivät henkilökohtaisesti, elleivät pesän varat riitä velkojen maksuun. Osakkailla on myös palautusvastuu, mikäli pesän varoja on jaettu ennen kaikkien velkojen maksamista. Tämän lisäksi perunkirjoitusvelvollinen osakas voi joutua ns. vahingonkorvausluonteiseen vastuuseen vainajan velkojille, mikäli hän laiminlyö perunkirjoituksen toimittamisen määräajassa tai antaa tahallaan perunkirjoituksessa vääriä tietoja ja vaarantaa velkojien oikeutta.

Vierailija
5/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sairaala- ym. laskut jätät maksamatta, ne jäävät sairaalan tappioksi koska kuolinpesästä ei löydy varoja niiden maksamiseen. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta niitä maksaa. Jäikö isältäsi yhtään mitään rahaksi muutettavaa? Ihan vaatteista ja astioistakin voi kirpparilla saada jotain.

Vierailija
6/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hautaamisen tulisi sujua valtion piikkiin ilmaiseksi niille joitten tulot ovat tonnin pintaa. Srk ei tulisi ottaa mitään myöskään. Suomilimiittiin yhteys neuvottele laina. Tai pankkilainta. Tiedän tuskasi sillä olen itsekin vielä samassa ja pelottaa jo etukäteen. 666

Vierailija
7/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli olen sellaisen pari tonnia velkaa.Sossusta lupaavat tuon summan kuolinpesän hoitoon.En käsitä, miten olisivat haudanneet isän 50 € ??? ..aatellen et toi sairaalalasku on jo tuon verran..

EI SOSSU ANNA RAHAA KUOLINPESÄN HOITOON VAAN MAKSAA HAUTAUSAVUSTUSTA!

Olet ymmärtänyt väärin.

Jos kuolinpesällä on enemmän velkoja kuin varoja, kuolinpesä haetaan konkurssiin.

Ehkä sun ei olis kuitenkaan kannattanut tehdä sitä perukirjaa itse, kun et näemmä ymmärrä siitä yhtään mitään.

Vierailija
8/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta on kun ottaa tuhkauksen ja tuhkat ripottelee joko hautausmaan muistolehtoon tai sitten metsään tai mereen (ainakin Helsingissä on tietty alue merellä, jonne on sallittua) tai kesämökille. Mitään lattoja tai kiviä ei metsiin saa laittaa, mutta muistolehtoon saa halutessaan pienen laatan yhteiseen kiveen (hintaa en osaa arvioida). Toki tuhkaukseenkin tarvitaan arkku ja kuljetukset ja uurna, mutta tulee silti halvimmaksi. No nyt, kun hautaus on jo hoidettu näin, kun on, niin ei auta kuin otta lainaa noihin lisäkuluihin. Isän laskuja sun ei tarvii maksaa, jos isäsi kerran oli varaton, eikä perintöä jäänyt eli sen 700 voit jättää maksamatta. Muut varmaan joudut maksamaan. Mitä sisältää hautaustoimiston lasku ja mitä seurakunnan?

Vierailija
9/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit selvittänyt mitä sossu maksaa etukäteen. Nyt on myöhäistä.

Laskuista soitat sossuun. Joko maksavat tai sitten jos isälläsi ei ollut omaisuutta niin anna mennä pesä konkaan. Ei kuollut luottotiedoilla mitään tee. Tämä jälkimäinen siis jos et olisi muutenkaan saamassa pesältä mitään.

Muutenkin ole yhteydessä laskutajiin ja viranomaisiin. En nyt tarkalleen muista miten asia menee miten pesä laitetaan konkursiin mutta jos et ole mokannut pahasti voi olla että jää alle 1000€ omasta pussista jos olet fiksu nyt.

Vierailija
10/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen lasku seurakunnalta tuli? 

Vierailija
11/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sossun kautta ei ostella esim. mitään kiviä, vaan tulee puinen risti joka mätänee kun mätänee. Arkku on toki kallis ja hautaus paikkakuntalaiselle jotain satasia yleensä. Hautapaikka on halvin mahdollinen jos ei ole mitään sukupaikkaa.

Vierailija
12/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No perukirja on tehty ja noi laskut pitäisi kuollettua.Isältä ei jäänyt penniäkään.Olen ollut asiasta sossuun yhteydessä jo kun isä kuoli ja sieltä "pakotettiin" ottamaan paikkakunnan kallein hautaustoimisto kun kuolinpesälle haetaan erillinen kuolinpesän toimeentulotuki.Perukirjahan sen vasta määrittää onko kuolinpesä varaton.

Seurakunnalta tuli hautauksesta 450 € lasku hautauksesta.Sen ihmeemmin asiaa ei siinä eroteltu.

Olin varautunut itse maksamaan kiven ja laatan koska sossun mielestä oli pirun hyvä ja edullinen vaihtoehto haudata ilmaiseen sukuhautaan.

Katsotaan miten tässö käy.

Eniten ihmetyttää tuo sossun touhu kun ensin neuvovat tekemään tietyllä tavalla ja sitten pyörtävät puheensa.

Jos asianajaja olisi tehnyt perukirjat, olisi mulla siitä vielä lisäksi yli 600€ lasku,no thanks.

Vierailija
13/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei jäänyt penniäkään. Isällä oli kuollessaan tilillä 26 €. Ei siinä, käsitän että sossusta saa 750 € haitaukseen.Teki asian kuinka edullisesti vaan, ei tuo summa saa ketään hautaan. Jo kun srkunnalta tuli siunaamisesta tuollainen summa.

Uskon että muut laskut kuollettuu mutta noita hautaamisesta aiheutuneita kuluja- kuka hitto ne maksaa?

Vierailija
14/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli kuolinpesän toimeentulohakemukseen katsotaan hautauskustannukset ja seurakunnan kulut.Kun seurakunnalta tulee 450€ lasku niin hautakseen jää 300€.Sillä ei edes polta ketään ja ruumis pitäisi siirtää itse kottikärryillä sairaala- siunaus-ruumishuone-krematorio.

Vierailija
15/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista ettei aikuisella miehellä ole sääastöjä

Vierailija
16/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista ettei aikuisella miehellä ole sääastöjä

No siinäpä sulle elämän nuoraa..koita kuolla toisella tavalla. Niin mäkin.

Vierailija
17/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo eli kuolinpesän toimeentulohakemukseen katsotaan hautauskustannukset ja seurakunnan kulut.Kun seurakunnalta tulee 450€ lasku niin hautakseen jää 300€.Sillä ei edes polta ketään ja ruumis pitäisi siirtää itse kottikärryillä sairaala- siunaus-ruumishuone-krematorio.

Sossu ois hoitanut sen sillä 750 eurolla.

Vierailija
18/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan noista laskuista on eräpäivät paukkuneet kauan sitten jos perukirja on jo tehty. Jos mitään omaisuutta ei ollut kodin irtainta lukuunottamatta hae pesä konkurssiin. Ei ole mitään järkeä omistaan noita maksaa jos pesässä ei ole yhtään mitään.

Jos olisi jotain jota voit myöhemmin myydä (muttet juuri nyt voi realisoida) hakisin lainaa laskujen maksuun.

Vierailija
19/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kuittien kanssa sossuun ja kysy, mitä sinun pitää tehdä. Samalla saat neuvoja siitä, mitä sinun pitää tehdä sairaalalaskun kanssa. Tässä on nyt se ongelma, että kun olet tehnyt perukirjan itse etkä ole ilmeisesti tajunnut hakea kuolinpesää konkurssiin, niin voit joutua vastuuseen myös tuosta sairaalalaskusta.

Mistä hautaustoimiston lasku koostuu? On aika outoa, jos sossun määräämä hautaustoimisto laskuttaa enemmän kuin mitä sossun korvaus kattaa, jos olet oikeasti tehnyt kaiken minimin mukaan. Kattaako lasku nyt kuitenkin jotain ylimääräistä, esim. tarjoilun muistotilaisuuteen?

Vierailija
20/25 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene kuittien kanssa sossuun ja kysy, mitä sinun pitää tehdä. Samalla saat neuvoja siitä, mitä sinun pitää tehdä sairaalalaskun kanssa. Tässä on nyt se ongelma, että kun olet tehnyt perukirjan itse etkä ole ilmeisesti tajunnut hakea kuolinpesää konkurssiin, niin voit joutua vastuuseen myös tuosta sairaalalaskusta.

Mistä hautaustoimiston lasku koostuu? On aika outoa, jos sossun määräämä hautaustoimisto laskuttaa enemmän kuin mitä sossun korvaus kattaa, jos olet oikeasti tehnyt kaiken minimin mukaan. Kattaako lasku nyt kuitenkin jotain ylimääräistä, esim. tarjoilun muistotilaisuuteen?

No kuolinpesä todetaan varattomaksi vasta kun perukirjat on tehty. Se on tuo konkurssiin hakeminen niin kuin sinä sen sanot.Mitään laskuja ei tarvitse maksaa jos vainajalla ei penniäkään tilillä?Ei mulla ainakaan ole 700 € ylimääräistä..

Hautaustoimiston laskussa oli halvin arkku,pukemiset ja siirrot ja arkkukukka sekä toimistomaksut plus apumies.