Jos Vaasa saa päivystyssairaalaan, pakkoruotsi pitää poistaa
Koko pakkoruotsi menettää merkityksensä, jos Vaasa saa Seinäjoen sijaan päivystyssairaalan kielellisin perustein. Kaikki Seinäjoen sairaalan työntekijät ovat pakkoruotsinsa lukeneet, joten he ovat kelvollisia palvelemaan ruotsinkielisiä. Jos tämä ei kelpaa, ei pakkoruotsille ole enää mitään perusteita.
"Pohjalaisen ja Vasabladetin päätoimittajat julkaisivat lehtiensä etusivuilla vahvan kannanoton Vaasan keskussairaalan laajan päivystyksen puolesta."
Kommentit (110)
Terkkarityöläinen kirjoitti:
Täytyy todella kysyä, kenellä on asennevamma? Ei kai se nyt vaasalaisilla ole, ainakaan näistä typeristä kommenteista päätellen.
Vaasa on sentään kunnon kaupunki, joka elää vahvasta vientiteollisuudestaan. Sen vahvuus on -yllätys, yllätys - kansainvälisyys ja kaksikielisyys.
Miksi ruotsinkieliset eivät osaa suomea, vaikka kaksikielisyys on rikkaus?
”Vahvasti vientiteollisuudesta!”
😂😂😂
Kertokaapa totuus teidän ”vientimiehistä” Aasiassa!
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂
Aasiassa ei puhuta ruotsia, joten miten ne muka pystyvät sinne myymään mitään? Kun suomen oppiminen on niin ylivoimaisen vaikeaa, tuskin kiinakaan heiltä sujuu.
Pakkosaame pois Ivalon terveyskeskuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten niin, että Vaasan sairaalasta tulee ruotsinkielisten ja kaikkien muidenkin ulkomaankielisten sairaala ja suomenkieliset vaasalaiset menevät Seinäjoelle. Se olisi ihan järkevä ratkaisu ja täyttäisi perustuslain asettamat vaatimukset. Vaasan keskussairaala on huono sairaala. Kukaan pohjalainen ei halua enää edes synnyttää siellä vaan äidit ovat jo pitkään halunneet mennä Seinäjoelle synnyttämään koska Vaasassa synnyttäjiä kohdellaan huonosti ja synnytyksissä kuolee eniten lapsia juuri Vaasassa.
Olin pari vuotta sitten päivystyksessä. Neljä tuntia odotettuani pääsin lääkärille ja asia muuttui sen jälkeen kiireelliseksi. En saanut edes kävellä itse enää ja jouduin jäämään osastolle. Siellä odotti vuoroaan myös kolarissa loukkaantunut teini-ikäinen poika yhtä kauan. Hän oli kyllä ihan järjissään, mutta hei, kolari!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂
Aasiassa ei puhuta ruotsia, joten miten ne muka pystyvät sinne myymään mitään? Kun suomen oppiminen on niin ylivoimaisen vaikeaa, tuskin kiinakaan heiltä sujuu.
Mites se hoidetaan se kiinan tulkkaus ruotsista kiinaksi? Vai meneekö ”käsipelillä” sekin kauppa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten niin, että Vaasan sairaalasta tulee ruotsinkielisten ja kaikkien muidenkin ulkomaankielisten sairaala ja suomenkieliset vaasalaiset menevät Seinäjoelle. Se olisi ihan järkevä ratkaisu ja täyttäisi perustuslain asettamat vaatimukset. Vaasan keskussairaala on huono sairaala. Kukaan pohjalainen ei halua enää edes synnyttää siellä vaan äidit ovat jo pitkään halunneet mennä Seinäjoelle synnyttämään koska Vaasassa synnyttäjiä kohdellaan huonosti ja synnytyksissä kuolee eniten lapsia juuri Vaasassa.
Olin pari vuotta sitten päivystyksessä. Neljä tuntia odotettuani pääsin lääkärille ja asia muuttui sen jälkeen kiireelliseksi. En saanut edes kävellä itse enää ja jouduin jäämään osastolle. Siellä odotti vuoroaan myös kolarissa loukkaantunut teini-ikäinen poika yhtä kauan. Hän oli kyllä ihan järjissään, mutta hei, kolari!
Vaasassa siis. Kohtelu oli kyllä asiallista ja sattui onneksi suomenkielinen lääkäri.
Vaasassa on vain 23% ruotsinkielisiä, joten aika heikot geenit on, jos ei kaupungin ja koko maan valtakieli tartu kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
huoh kuolevien pikkukylien onnettomat sairaalat ja rajoittuneet ihmiset kinaavat keskenään
Pohjanmaa on Suomen peräsuoli
Parempi kuitenkin kuin avanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂
Mites se hoidetaan se kiinan tulkkaus ruotsista kiinaksi? Vai meneekö ”käsipelillä” sekin kauppa?
Käsipelillä Onneen!
Terveisiä suomenkieliseltä Vaasasta. Kaikki täällä asuvat tietää että työpaikat junailee ruotsinkieliset toisilleen. Maakuntauudistus pelottaa, koska näiden ruotsinkielisten pikkupaikkakuntien takia Pohjanmaan maakunnasta tulee ruotsinkielinen. Ihan hyvin voin ajella Seinäjoelle päivystykseen, tästä on taas tehty ihan mahdoton kielipoliittinen show.
Olen vaasalainen, mutta tunnustan, että paljon mieluummin olen synnyttänyt seinäjoella.
Sairaala luotettavamman oloinen kaikinpuolin. Siisti, viihtyisä ja rauhallisempi.
Vaasassa vähän" kansainvälinen " meininki.
On kuin olisi asemalla. Hulinaa ja huutomölinää riittää.
Olen agateeminen koulutettu nainen. Minun mielestä Jussi Halla-aho on paras presidentiksi ja Huhtasaari piispaksi. Me kaikki agateemiset naiset haluamme myös suomenruotsalaisille!
Voi saat..ana että mä vihaan noita H U R R EJ A!!! PAINUKAA sinne saat an an ruotsiinne puhumaan sitä naurettavaa mongerrustanne.
Olen vaasalainen ja noi bättre folkeksi itseään kutsuvat eivät muka OSAA SUOMENKIELTÄ.
Meidän pitäisi täällä osata, palvella ja kumartaa heitä.
Suomalaisten kyykyttäminen siis jatkuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen agateeminen koulutettu nainen. Minun mielestä Jussi Halla-aho on paras presidentiksi ja Huhtasaari piispaksi. Me kaikki agateemiset naiset haluamme myös suomenruotsalaisille!
Taidat olla vaasalainen vienti-inssi - akateemiset opinnot käymättä! Sulla toi käsipeli onnistuu!
Näin kun miettii, niin myös pakkosaamenkieli, jota puhuu vain murto osa suomessa, kuten ruotsiakin, pois. Siis pohjoisista kunnista.
Naurettavaa, että koko suomi joutuu opetella vähemmustön kielen( ruotsi) ja he eivät itse viitsi ja muka osaa maan omaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Voi saat..ana että mä vihaan noita H U R R EJ A!!! PAINUKAA sinne saat an an ruotsiinne puhumaan sitä naurettavaa mongerrustanne.
Olen vaasalainen ja noi bättre folkeksi itseään kutsuvat eivät muka OSAA SUOMENKIELTÄ.
Ei ne voi mennä Ruotsiin kun ei niitä ymmärretä sielläkään. Kieli on jo niin eriytyny vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämä!!! Ovat nuo ruotsinkieliset niin ylimielisiä ja katselevat nenänvarttaan pitkin meitä suomenkielisiä.
Ollaan sitten niin "vad? Vad?" Jag förstå inte"
Ja silmät pyöreänä muka ihmetellään ja tiuskitaan kun on " hoono palvelu"
T. Myyjä vaasasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten kyykyttäminen siis jatkuu edelleen.Juuri tämä!!! Ovat nuo ruotsinkieliset niin ylimielisiä ja katselevat nenänvarttaan pitkin meitä suomenkielisiä.
Ollaan sitten niin "vad? Vad?" Jag förstå inte"
Ja silmät pyöreänä muka ihmetellään ja tiuskitaan kun on " hoono palvelu"
T. Myyjä vaasasta
Siellä on soraa tuherossa ”svenska talande bättre folkilla”. En ymmärrä miksi heitä yleensä palvellaan tuolla asenteella.
Jännä juttu, että arabiankieliset, somalinkieliset jne potilaat saadaan kyllä hoidettua, mutta ikänsä Suomessa asuneet suomen kieltä asennevammansa vuoksi oppimattomat ruotsinkieliset kuolevat, jos heitä ei palvella ruotsiksi! Ehkä tässä toimii ns. luonnonvalinta? Ne, jotka eivät sopeudu asumaan täällä, niin...