Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisillä on ihan hirveästi tavaraa

Vierailija
08.10.2016 |

Kun katsoo tämänkin sivun kuvia, niin sitä rojua riittää joka nurkkaan ja lattian täydeltä. Ei ihme, että monilla on vaikeuksia pitää kotinsa järjestyksessä.

http://unfuckyourhabitat.tumblr.com/page/2

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama huomio viesteihin nro 2 ja 3. Kun ostaa uutta, vanha laitetaan "pois" - mihin? Mun mielestä tavaran pois laittaminen ei ole niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa. Esimerkki: jos ostan uuden paidan, koska vanha on nuhjaantunut (mutta käyttökelpoinen), mihin laitan sen vanhan paidan? Kirpparille? Tuskin. Kirpparit ovat täynnä tavaraa muutenkin, ei sinne kannata laittaa tavaraa, joka on huonoa. Roskiin? Viime vuosina on puhuttu aika paljon tekstiilijätteestä ja sen ongelmista. Nämä asiat ovat merkityksellisiä monille, ja oikeastaan niiden pitäisi olla merkityksellisiä kaikille. Mikä vaihtoehto on? Mulla se, että pidän nuhjuisempaa paitaa kotona ja sellaisissa paikoissa, missä ei ole niin väliksi. Uusia pitää kuitenkin aina välillä ostaa, jos tarvitsee siistimpää vaatetta.

-

Toinen juttu tavaran kertymisestä. Jos on lapsia, tavaraa tulee väkisinkin. Lapset kasvavat ulos vaatteista, pitää saada lisää. Jos on sisaruksia (tai jos sellaisia meinaa hankkia), vanhat vaatteet pitää säilöä jonnekin. Jos taas lapset on tehty ja nuorimman lapsen vaatteet laitetaan kiertoon, niitäkin pitää säilöä jossain, mikäli haluaa myydä niitä kirpparilla. Sitten on lelut, harrastusvälineet, kausivaatteet, kirjat jne. - vaikka ei ihan hirveästi haalisi noita, niitä kyllä kertyy. 

-

Sitten omat harrastusvälineet: jos harrastaa sellaisia asioita, joihin tarvitsee erilaista kampetta, nekin pitää säilöä jossain. Mä esimerkiksi harrastan moottoripyöräilyä, ratsastamista, retkeilyä ja liikuntaa (aika paljon kotosalla, mutta välineitä siihenkin tarvitsee). Kaikki nuo pitää säilöä jossain.

-

Jos asuu omakotitalossa, tarvitsee kaikenlaista tavaraa pihan ja talon hoitamiseen. Jos remontoi, tarvitsee vielä enemmän. Sitten on sellaista materiaalia, jota kannattaa säilyttää siltä varalta, että sitä tarvitsee. Esim. meillä käytettiin juuri vanhojen pyykkitelineiden putkia erään asian korjaamiseen. Toki voi aina käydä ostamassa kaupasta uuden tarvikkeen, mutta se ei ainakaan minun mielestäni ole hirveän ekologista.

-

Musta olisi tosi kiva juttu, jos kaapeissa olisi enemmän tyhjää kuin täyttä. Mutta koska en yksinkertaisesti pysty ajattelemaan asiaa vain siltä kannalta, mikä musta on kivaa, mun täytyy sietää tavaraa ympärilläni. Nykyään tavarasta on tullut kirous, ja vaikka itse toisaalta pidänkin sitä kirouksena, tässä ollaan myös menty mielestäni vahingolliseen ääripäähän. Se, että säilyttää vähän tavaraa, ei nimittäin automaattisesti ole ekologista, vaan se voi myös lisätä ostelemista.

Aamen!

Ja lisäyksenä vielä, tätä uusiokäytön takia säilyttämistä näyttää minun mielestäni olevan enemmän varakkailla perheillä kuin köyhillä - mistä se sitten kertoo?

Minä olen monasti sanonut, että minulla on pula-aikageeni perittynä isovanhemmiltani :)

Mutta meillä myös jo vuosikausia on teinien joulu ym lahjat ollaan vain joko tarpeellista (jääkiekkomaila , vaatteita tmv ) tai sitten yhteisiä tekemisiä - esim etelänlomia.

Ja vaatteissa boikotoimme ensi pesun jälkeen pois heitettävän näköisiä max 3kk kestäviä sesonkirytkyjä by h&m, Lindex, Seppälä, kappahl jne

Vierailija
22/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa myöskään ymmärtää. Oma mummo ja pappa on sellaisia, että niillä on isossa omakotitalossa vaan kujat mitä pitkin kävellä, kun roinaa on niin paljon. Kerroksia kolme ja neliöitä ties millä mitalla. Siihen päälle vielä pihalla makaavat roinat. Ja koko ajan haalitaan lisää ja lisää kirpputoreilta ja ties mistä. Sitten valittavat kun on niin sotkuista, mutta eipä se apukaan koskaan kelpaa. 

Meillä on itsellä siisti pieni koti. Vaikka on kaksi lastakin. Pieneksi jääneet vaatteet ja turhat lelut kierrätän tehokkaasti kirpputorilla. Lähes kaiken tarpeettoman olen siellä saanut myytyä. Joskus harvoin menee joku vaate roskiin, kun ei kehtaa myydä eikä heittää uffin laatikkoonkaan enää. Toki sitä inventaariota pitää tehdä pitkin vuotta ja ennenkaikkea pitäisi koittaa pidättäytyä ostamasta aina uutta roinaa tilalle. Moni tekee sen virheen että esim. ne lasten vaatteet ja tarvikkeet säilötään kymmeneksi vuodeksi varastoihin. Aika ajaa niistä ohi, vaatteet ei ole enää muodikkaita, ne hapertuu, haalistuu, kamat homehtuu yms. Eihän niistä sitten enää mitään rahaa takaisin saakkaan. Ne pitäisi karsia pari kertaa vuodessa pois, kevät ja syksy on hyvää aikaa myydä sesongin tuotteita kirppiksellä pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristöasiat ovat itselle tärkeitä, tavaraa ei noin vain voi laittaa roskiin.

No niinpä. Pisti silmään viesti nro 8, "vanhat rikkinäiset puhelimet= roskiin" . No toivottavasti ei!? Elekrtoniikkarojua eli vietävä kierrätykseen. Mullakin muhii kaapissa yhä edellisten asukkaisen jättämää pientä ongelmasälää, kun en ole jaksanut lähteä konkeloimaan sorttiasemalle niiden takia.

Ja mitä muuten on "petivehkeet"? Lakanoita? Ei niitäkään pitäisi laittaa roskiin vaan tekstiilikierrätykseen. Ei vaan hajuakaan missä sellainen on. Paitsi H&M taitaa järjestää.

Meillä vanhat petivehkeet (peitot?) menee koiran alustaksi. Lakanat pilkotaan siivousliinoiksi (viimeks aluslakana repesi, kun suoristin jalan peiton alla).

Vierailija
24/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työhuoneessani yhden oven kaappi ja työpöytä, jossa on tavaroitani ja papereitani.

Miehelläni on tavaraa täynnä kaksi autotallia, kaksi varastokoppia, iso työhuoneensa, jossa on korkea kaksiovinen kaappi, neljä laatikostoa, iso kirjahylly ja muutama seinähylly ja on vallannut vielä puutarhavajankin. Hengästyn sen roinamäärän ajattelemisestakin.

Asun hamsterin kanssa....

Vierailija
25/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristöasiat ovat itselle tärkeitä, tavaraa ei noin vain voi laittaa roskiin.

Jos ympäristöasiat ovat itselle tärkeitä, tavaraa ei noin vain osteta, eli ei ole mitä laittaisi roskiin.

Mä sanoisin, että se ei ole ihan noin yksinkertaista. Pyrin itse ostamaan mahdollisimman vähän tavaraa (esim. todellakin ostan mieluummin yhdet kalliit hyvät kuin kolmet halvat ja huonot), mutta silti tavaraa on pakko ostaa, kaikenlaista. Ja kyllä sitä menee roskiinkin. Vaikkapa rikkoutuneita astioita ei yleensä voi korjata.

10

No ei se tietenkään ole noin yksinkertaista, mutta ei sitä niin paljon kerry, kun ei joka kerta osta niitä eri saippuapurkkeja tai kynttiläkippoja kun mieli tekee.

Mä kirjoitin tuolla edellisellä sivulla siitä, millä tavalla tavaraa kertyy, vaikkei erityisesti harrastelisikaan ostamista. Mä en esim. ostele mainitsemiasi asioita, mutta tavaraa kuitenkin on ja sitä tulee lisää.

10

Vierailija
26/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mieheni kanssa tuollaisia tavarahamstereita. Esim. olen säilyttänyt vanhoja pöytäliinoja ja lakanoita ja tehnyt niistä lapsille naamiaisasuja mutta fakta on, että suurin osa näistä on hyllyillä turhaan ja vain pieni osa pääsee uusiokäyttöön. Mies nikkaroi samalla tyylillä vanhoista tuolinjaloista ja pöytälevyistä hyllyjä jne. Nyt on säilytystila aivan loppu ja tavaroita pursuavat kaikki kaapit ja jopa huoneet.

Olen miettinyt paljon, miksi olen tällainen hamsteri. Lapsuudenkodissani tavaroita karsittiin jatkuvasti liian pienien säilytystilojen takia ja usein muistan itkeneeni jonkun vanhan paidan tai lelun perään. Meillä oli aina siistiä, nykyään taas ei. Lapseni ovat vielä pahempia hamstereita, ovat ehkä oppineet esimerkistä mutta miksi ihmeessä minä en ole oppinut vanhempieni esimerkistä. Päinvastoin, ahdistaa mennä liian siistiin kotiin. Ystäväni on minimalisti ja heillä olohuoneessa on vain sohva ja matto sekä tv. Mistään ei näe, että kenelläkään olisi mitään harrastuksia tai lempipuuhia. Lastenhuoneessakin kummallakin lapsella on yksi lelukori, jota karsitaan kerran kuussa. Pienellä hyllyköllä on kummallakin lapsella kaksi isompaa lelua (viimeksi tytöllä nukkekoti ja Elsa-nukke ja pojalla iso roska-auto ja merirosvolaiva). Mitään muita leluja ei ole. Kirjoja ei saa ostaa, ne lainataan kirjastosta ja lahjoitetaan heti lukemisen jälkeen pois, jos jostain on sellaisia saatu. En tiedä, onko heillä piirustusvälineitä tai muovailuvahaa tai askartelutarvikkeita, niitä ei ole näkyvillä mutta niitä ei ole myöskään piilotettu kaappeihin. Lapsilla on yksi tankokaappi ja yksi hyllykaappi, josta löytyy kaikki vaatteet takeista lakanoihin, aikuisilla on sellainen avonainen vaatehuone, jossa on tangoilla vaatteet ja hyllyillä kenkiä, laukkuja, vyörasia ja korurasia. Keittiössä on kaksi ikkunatonta pientä kaappia, muissa on astioita siististi aseteltuna. Lisäksi on ulkovarasto, joka on erittäin pieni.

Missä ovat harrastusvälineet, vuodevaatteet, kirjat, vieraspatja, luistimet, sukset, polkupyörät, ruohonleikkuri, lumikola, pulkat, puutarhatyökalut jne? Ulkovarastossa varmaan on iso osa mutta kun se on niin pieni, pienempi kuin vaatehuone, niin ei sinne kovin paljon tavaraa mahdu.

Ihailen ja kadehdin ja toisaalta ihmettelen. Rakastan kirjojani ja luen niitä jatkuvasti uudelleen. Ei minusta vain ole tuohon. Lapsillakin on harrastuksia ja harrastusvälineitä, jotka vievät tilaa. Olohuoneestamme näkee, mitä perheessämme harrastetaan (soittimia, nuottitelineellä nuotteja, ompelukori, kirjahylly ja dvd-hylly), lapsilla on huoneissaan piirustusvälineitä ja tehtävävihkoja, omia kirjoja ja omia mielenkiinnon kohteita useampia. Pakko sanoa, että tavarapaljoudesta huolimatta koti on meidän näköisemme, ei sellainen, jossa voisi asua kuka tahansa. Kun vain pystyisi heittämään tarpeettomia tavaroita pois tai ylipäätään tietämään, mikä on tarpeetonta ja mikä ei.

Vierailija
27/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ympäristöasiat ovat itselle tärkeitä, tavaraa ei noin vain osteta, eli ei ole mitä laittaisi roskiin.

Kaikkea ei tarvitse itse ostaa, sitä on tullut myös vuosien myötä lahjaksi.

Omilleen muuttaessani sain kavereilta lahjaksi paljon kahvimukeja. Nättejä ja käytännöllisiä, ne oli vuosia käytössä. Nyt ne on vielä ehjiä, mutta kuluneita ja vieläkin säilön niitä kaapin kätköissä. Muutaman sain annettua lapsille, kun he muuttivat pois kotoa. Tahallaan en mukeja viitsi rikkoa, ehjiä en haluaisi laittaa roskiin, mutta niitä ei kukaan halua edes ilmaiseksi, kun kaupasta saa eurolla uusia.

Meillä on myös paljon mummojen ja sukulaisnaisten lapsille kutomia sukkia, pipoja ja lapasia. Niilekään ei ole järkevää paikkaa. Äitini saisi halvauksen, jos hän kuulisi, että hänen 15 vuotta sitten kutomiaan sukkia laitettaisiin roskiin.

Vierailija
28/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kulahtaneet petivehkeet voi viedä eläinhoitolaan, missä niille käyttöä esim. häkkien pohjalla tai vastaavaa. Siis kodittomien eläinten. En ole itse vielä näin tehnyt, mutta kuulemma tämä mahdollista joissakin kaupungeissa ainakin.

Vierailija
29/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla sai kaiken tarpeettoman heittää roskiin. Taloyhtiöiden jätekatoksissa oli ihan ok, että sinne jätettiin niin lasten pinnasängyt kuin sekajätekin. Joskus ilmestyi pinnasänkyyn tai muuhun ihan hyvään tavaraan lappu "varattu asukkaalle B41" ja silloin jäteautonkuljettajat tiesivät, että eivät vie pinnasänkyä pois. Asukas B41 kävi noutamassa pinnasängyn roskiksesta, vei omaan kotiinsa ja kunnosti omalle lapselleen. Nykyisin monissa taloyhtiöissä on molokit. Puoliksi maan sisässä oleviin säiliöihin, joiden aukko on vain puolisen metriä, pitää mahduttaa kaikki jäte. Paitsi niitä, jotka ei mahdu. Molokeista et myöskään kaiva naapurisi hyväkuntoista tavaraa omaan käyttöösi. Meillä oli vielä jokin aika sitten tavallinen roska-astia lasijätteelle ja olen kerännyt sieltä aika monta ihan käyttökelpoista lasiastiaa omaan käyttööni. Jopa yhden taidelasiastian. Nyt ne kaikki tiputetaan molokin syvään kitaan. Kierrättäminen on erittäin hyvä asia, itsekin hankin lähes kaiken "uuden" kirppiksiltä netistä tai ihan paikan päältä. Nyt olen huomannut, että retrohullunakin mulla on liikaa retrotavaraa. Mulla on lähes kokonainen sarja oranssia brabantian keittiötarviketta, joista luopumista olen harkinnut. Voisin laittaa ne johonkin retroryhmään myyntiin, mutta se pakkaaminen ja  postitus!!! Jos yksi ihminen ostaisikin ne kaikki, niin voisin jostain käydä hankkimassa riittävän suuren laatikon, kuplamuovit ja muut pakkaustarvikkeet. Mutta koska todennäköisesti ne menisivät yksitellen, niin keittiössä seisovat. 

Mulla tavarapaljouteen vaikuttaa vielä sekin, että esikoisen oma asunto on pieni yksiö, johon ei muuttaessaan voinut ottaa kaikkia tavaroitaan mukaan. Tiedän myös, että esikoiseni ottaisi riemusta kiljuen nuo brabantiat heti, kun saisi isomman asunnon.  Nyt siis odotellaan aikaa, jolloin hänellä olisi varaa isompaan asuntoon. Nykyisessä työllisyystilanteessa voi hyvinkin vierähtää vielä vuosia. Tunnen useammankin ikäiseni ihmisen, joka on samassa tilanteessa. Nuoret aikuiset joutuvat käyttämään vanhempiensa koteja tavaroidensa varastoina, koska heidän omissa kodeissaan ei ole niille tilaa. Joitain tavaroita tarvitaan vain muutamia kertoja vuodessa ja niiden säilyttäminen jossain pienessä kerrostaloasunnossa olisikin ihan järjetöntä. 

Mua ahdistaa tavarapaljous ja konmarittaminen alkaa olla itsellänikin haaveissa. Nykyään vaan KAIKILLA tuntuu olevan nurkat niin täynnä tavaraa, ettei kukaan huoli mitään edes ilmaiseksi. 

Vierailija
30/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä tavaroiden karsimisessa on niin vaikeaa? Miksi ei tiedä voiko luopua vai ei?

-vanhat kulahtaneet petivehkeet =roskiin

Rikkinäiset puhelimet ym sälä=roskiin

Vaatteita mitkä ei ikinä käytä=kierrätä/roskiin

Lehtiä/kirjoja=divariin/lahjoita/roskiin

Huonot huonekalut=kierrätä/kaatopaikalle

Niin ja vältä hankkimasta halpaa ja huonoa tai turhaa tavaraa kuten muotisisustuskrääsää, hanki vähän laadukkaampaa jolla on arvoa ja kestää paremmin

Periaatteessa hyvät neuvot mutta käyttökelpoinen tavara pitäisi kierrättää. No, meilläkin on kaikennäköisiä isoäidin huonekaluja ja astioita joita olemme esim Torissa yrittäneet lahjoittaa mutta noutajaa ei vaan löydy vaan 'voitko tuoda tänne 100km päähän' 'laitatko lisäkuvia' 'annatko lisämittoja' jnejne.

Ja sinunko mielestäsi on liian rankkaa sitten antaa tarkempia mittoja tai kuvia, kun joku kiinnostunut kysyy?

Vierailija
31/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhat kulahtaneet petivehkeet voi viedä eläinhoitolaan, missä niille käyttöä esim. häkkien pohjalla tai vastaavaa. Siis kodittomien eläinten. En ole itse vielä näin tehnyt, mutta kuulemma tämä mahdollista joissakin kaupungeissa ainakin.

Helsingin eläinsuojeluyhdistys ei ainakaan ottanut vastaan viimeksi kun tsekkasin. Hukkuvat niihin.

Vierailija
32/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierailija kirjoitti:

Meikit, saippuat kestävät avattuna jonkun vuoden, joten ihan surutta heitän roskiin mitä en käytä. Jos joku suihkugeeli onkin epämieluisa, en hilloa sitä suihkun hyllyllä, vaan täytän sillä käsisaippuapulloja. En ymmärrä purkkikaaoksia kylppärissä, mutta jokainen tavallaan. Meillä on 3 hengen kaikki pesuaineet yhdellä pienellä tasolla. Alle 15 purkkia, ja siinäkin muutama liikaa.

Samaa mieltä. Meillä kahden hengen taloudessa riittää 2 pesuainetta: suihkusaippua ja shampoo. Suihkusaippua toimii myös vessassa käsien ja kasvojen pesuun.

Vierailija
33/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan vielä lukenut Kondon Spark Joy -kirjaa? Kannattaako ostaa? Minulla ei ole ihan niin paha tilanne kotonani kuin monella muulla, en esimerkiksi voi sietää nurkissa mitään epämääräisiä nyssyköitä ja bokseja täynnä roinaa, joten kodin yleisilme on ihan siisti. Kuitenkin sitä tavaraa on aina silti liikaa kaapeissa. Vaatteitakin on liikaa kun säilön pieniä.

Vierailija
34/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kauhistuttaa kiinaroinan hamstraaminen kiinakaupparyhmissä :D siis aivan kamalaa, mitä ihmiset tekee kaikella turhalla? "En tiiä miks ostin tän, mut -" on aika yleinen lause siellä.

Kivojahan esineitä ne on, ja kaikkea kivaa itsekin löytäisin kyseisistä kaupoista, mut mitä helvettiä mie teen jollain koristekivellä jos mulla on jo kivat koristeet hyllyillä? Tai miks ostaisin söpön huulipunan (jota ei edes uskalla käyttää, koska Kiinan kemikaalit jne...) vain sen ulkonäön takia :D?

Ilomielin nakkelin tänään kuivahtaneita tuotteita, huonoja höyliä yms. paskaa wc:nkin kaapista menemään. Ja pienet lastenvaatteet lahjoitan tuttavaperheelle. Vielä kun lapsi heräis päiväunilta saisin kaapista poistettua muutaman vaatteen lisää... Odotan myös innolla että pääsemme muuttamaan, silloin sitä vasta lähteekin roinaa kierrätykseen kun on motivaatiota käydä joka ikinen säilö läpi. Aah.

Vierailija
35/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kauhistuttaa kiinaroinan hamstraaminen kiinakaupparyhmissä :D siis aivan kamalaa, mitä ihmiset tekee kaikella turhalla? "En tiiä miks ostin tän, mut -" on aika yleinen lause siellä.

Kivojahan esineitä ne on, ja kaikkea kivaa itsekin löytäisin kyseisistä kaupoista, mut mitä helvettiä mie teen jollain koristekivellä jos mulla on jo kivat koristeet hyllyillä? Tai miks ostaisin söpön huulipunan (jota ei edes uskalla käyttää, koska Kiinan kemikaalit jne...) vain sen ulkonäön takia :D?

Ilomielin nakkelin tänään kuivahtaneita tuotteita, huonoja höyliä yms. paskaa wc:nkin kaapista menemään. Ja pienet lastenvaatteet lahjoitan tuttavaperheelle. Vielä kun lapsi heräis päiväunilta saisin kaapista poistettua muutaman vaatteen lisää... Odotan myös innolla että pääsemme muuttamaan, silloin sitä vasta lähteekin roinaa kierrätykseen kun on motivaatiota käydä joka ikinen säilö läpi. Aah.

Kysymys kuuluu, mitä sä teet siellä kiinaryhmässä?

Vierailija
36/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju kannusti minua käyttämään vapaapäivän komeroiden siivoamiseen. Kiitos.

Vierailija
37/37 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kyllä ihan surutta ROSKIIN on sitten sallittua tai ei. En ala ajelemaan ympäriinsä viemään yksittäisiä tavaroita kierrätyspisteille. Tosin sitä roskiin menevää tavaraa ei ole paljon koska ostan vain vähän ja silloin laadukasta tavaraa. Vanhat mutta toimivat puhelimet vien ihan itse Afrikkaan joten tulevat käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi