Feministinainen, miksi et ole käynyt armeijaa?
Kommentit (60)
En kelvannut. Kirjoitin ylioppilaaksi 1996, ja koska enpy ollenkaan tiennyt mitä halusin elämälläni tehdä, pyrin armeijaan "välivuotta viettämään". Minulla on lievä kuulovamma, joka ei juurikaan haittaa arkea, mutta armeijaan en sen takia kelvannut. Myöhemmin, kun tapasin mieheni, jolla myös on lievä kuulovamma, ihmettelin tätä. Mieheni nimittäin kelpasi armeijaan. En sitten tiedä oliko tuolloin alkuvuosina periaatteena, että vain parhaat hyväksytään.
Onneks mulla on niin pitkä mielenterveysongelma tausta, et saisin vapautuksen armeijasta. Eli minun ei naisena ainakaan tarvitse murehtia armeijaan joutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata koko armeijaa nykymuodossa. Eli ei pitäisi olla pakollinen miehillekään.
Kerropa sitten, miten ihmeessä Suomen kaltainen maa, jolla on piiiitkä maaraja erittäin herkkähipiäisen itänaapurin kanssa, suojaa tehokkaasti ja uskottavasti alueensa.
No ei ainakaan ap:n kaltaisten vässyköiden toimesta. Uskon, että Suomessa on kuitenkin vielä niitä ihan oikeitakin Miehiä, joille maanpuolustus ei ole joka päiväinen jalan maahan polkemisen ja kiukuttelun aihe.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi minun pitäisi mennä armeijaan.. Voisin samaten kysyä, että kusipäämies, miksi et siedä kuukautiskipua, toistuvaa seksuaalista häirintää, raskaus ja synnytyskipuja ja jatkuvaa kehoni seksualisointia ja arvostelua puolestani?
Lisäksi armeija ei ole arvomaailmani mukaista. Siksi en mene armeijaan, enkä suosittele sitä kenellekään muulle. Armeija on niin patriarkaalista ja maskuliinista, se ei sovi minulle. Lisäksi olen nainen, minulla ei ole sellaisia fyysisiä ominaisuuksia kuin miehellä, eikä minua ole kasvatettu aggressiiviseksi.
Aina oon tiennyt, että teillä femakoilla ei ole paljoa päässä, mutta nyt tuli ihan jackpot paskaa. Älä lisäänny ja tikkaa se silakalta haiseva pillus umpeen ettei sinne eksy yksikään taneli.
Ei ole koskaan ollut sellaista kuntoa että siellä pärjäisin, joten ei kiinnosta, meinasin kuolla kun yläasteella piti juosta joku 100 metriä. Ja silloin olin vielä hoikka, toisin kuin armeijaikäisenä, silloin olin jo ylipainoinen. Ei miehetkään kaikki käy armeijaa, sen välttää aika monet. Jos se olisi pakollinen naisille, niin olisin mennyt siviilipalvelukseen.
Oon pienestä tytöstä lähtien saanut miehiltä turpaani, isältäni niin kovaotteisesti, et mut jouduttiin (onnekseni) huostaanottamaan, ku ala-asteen terveystarkastuksessa ilmeni pahoinpitelyjäljet. Lisää fyysistä väkivaltaa olen myös saanut kestää miehiltä myöhemmin aikuistuessani ja sitten teini-iästä mukaan tuli seksuaalinen väkivalta. Miehiltä on tullut siis turpaan ja kunnolla, varmasti yhden kokonaisen sodan edestä, eli en ota mitään tällaisia armeija juttuja yhdeltäkään mieheltä vastaan. Niin olen saanut traumatisoitua kokemastani väkivallasta ja joutunut miehiä pelkäämään, pelkään edelleenkin, tämä on häirinnyt "normaalia" aikuisen elämääni, en ole kyennyt enää parisuhteisiin, saati perhettä perustamaan.
Koska olin vaikeasti masentunut ja yrittänyt itsemurhaa. Totesin sitten, että hoidan pääkopan kuntoon ennen inttiä, mutta nyt alan olla liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen feministi ja pasifisti. Vastustan sitä melko miehistä ideaa, että maailmaa hallitaan aseilla ja väkivallalla.
Toivon kuitenkin että Suomessa olisi ollut naisillekin pakollinen asepalvelus, koska olisin saanut ruveta totaalikieltäytyjäksi.Mä olisin ehdottomasti myös totaalikieltäytyjä, jos tapahtuisi sellainen vääryys, että naisillekin tulisi asevelvollisuus (istuisin todella ilomielin ja ylpeänä aatteeni toteuttamisesta vanikilassa). Jos naisille muodostuisi asevelvollisuus, olisi tasa-arvon oltava Suomessa jo hyvin pitkällä, naisia pitäisi täällä todella kunnioittaa, naisiin ei olisi esim. saanut vuosikausiin enää kohdistua minkäänlaista seksuaalista häirintää.
Mies on tässä patriarkaalisessa kulttuurissa ja yhteiskunnassa niin monin eri tavoin naista paremmassa ja turvallisemmassa asemassa, siksi en ollenkaan ymmärrä näitä armeija kitinöitä. Näitä tekee vain säälittävät luuserit.
Kerrotko kuka on suomalaista valkoihoista naista etuoikeutetumpi ihminen maailmassa vuonna 2016?
Patriarkaatista olisin myös kiinnostunut tietämään lisää, itse en ilmiötä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Oon pienestä tytöstä lähtien saanut miehiltä turpaani, isältäni niin kovaotteisesti, et mut jouduttiin (onnekseni) huostaanottamaan, ku ala-asteen terveystarkastuksessa ilmeni pahoinpitelyjäljet. Lisää fyysistä väkivaltaa olen myös saanut kestää miehiltä myöhemmin aikuistuessani ja sitten teini-iästä mukaan tuli seksuaalinen väkivalta. Miehiltä on tullut siis turpaan ja kunnolla, varmasti yhden kokonaisen sodan edestä, eli en ota mitään tällaisia armeija juttuja yhdeltäkään mieheltä vastaan. Niin olen saanut traumatisoitua kokemastani väkivallasta ja joutunut miehiä pelkäämään, pelkään edelleenkin, tämä on häirinnyt "normaalia" aikuisen elämääni, en ole kyennyt enää parisuhteisiin, saati perhettä perustamaan.
Sellainen miesvihatarina. Miten tämä liittyy maanpuolustukseen?
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että sairas isäni on kuitenkin käynyt armeijan, on hyvin maskuliininen ja perinteinen mies, painostanut rankasti veljiänikin armeijaan, muuta vaihtoehtoa heille ei ole edes annettu, sivarin käynyt on isäni mielestä hintti. Veljiänikin on pahoinpidelty lapsina ja heistä on kovan kurin avulla saatu kasvatettua isäni mieleisiä "äijiä". Isäni myös kävi meidän lasten nähden useasti käsiksi äitiini, meillä oli seksuaalisesti ylivirittynyt meininki kotona, joka teki hallaa minun ja sisarusteni seksuaaliselle kehitykselle. Meillä miessovinisti isäni puhui aina tosi halventavasti naisista, olivat huoria, läskiperseitä yms. Ainoa hieno asia naisissa oli hänen mielestään tissit ja varmaan myös pillu, mutta etenkin se, että tekevät ruokaa ja siivoavat kotia. Existäni en lähde tässä kirjoittelemaankaan, se olisi jo niin sairasta tekstiä, et parempi jättää väliin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi minun pitäisi mennä armeijaan.. Voisin samaten kysyä, että kusipäämies, miksi et siedä kuukautiskipua, toistuvaa seksuaalista häirintää, raskaus ja synnytyskipuja ja jatkuvaa kehoni seksualisointia ja arvostelua puolestani?
Lisäksi armeija ei ole arvomaailmani mukaista. Siksi en mene armeijaan, enkä suosittele sitä kenellekään muulle. Armeija on niin patriarkaalista ja maskuliinista, se ei sovi minulle. Lisäksi olen nainen, minulla ei ole sellaisia fyysisiä ominaisuuksia kuin miehellä, eikä minua ole kasvatettu aggressiiviseksi.
Surkeimmat tekosyyt maailmassa.
Fyysiset asiat ovat jokaisen oma ongelma. Jokaisen ihmisen velvollisuus on puolustaa tätä maata omalla hengellään ja tappaa niin paljon vihollisia kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen feministi ja pasifisti. Vastustan sitä melko miehistä ideaa, että maailmaa hallitaan aseilla ja väkivallalla.
Toivon kuitenkin että Suomessa olisi ollut naisillekin pakollinen asepalvelus, koska olisin saanut ruveta totaalikieltäytyjäksi.Mä olisin ehdottomasti myös totaalikieltäytyjä, jos tapahtuisi sellainen vääryys, että naisillekin tulisi asevelvollisuus (istuisin todella ilomielin ja ylpeänä aatteeni toteuttamisesta vanikilassa). Jos naisille muodostuisi asevelvollisuus, olisi tasa-arvon oltava Suomessa jo hyvin pitkällä, naisia pitäisi täällä todella kunnioittaa, naisiin ei olisi esim. saanut vuosikausiin enää kohdistua minkäänlaista seksuaalista häirintää.
Mies on tässä patriarkaalisessa kulttuurissa ja yhteiskunnassa niin monin eri tavoin naista paremmassa ja turvallisemmassa asemassa, siksi en ollenkaan ymmärrä näitä armeija kitinöitä. Näitä tekee vain säälittävät luuserit.
Noilla sun selittämillä asioilla ei ole mitään tekemistä koko asian kanssa.
Ikää liikaa, olen tosin urheilullinen ja olisin kyennyt käymään armeijan. Samalla olen pasifisti ja miesten pakollista asevelvollisuutta vastaan. Nykyinen systeemi suosii naisia ja on samalla epäluottamuslause naisia kohtaan. Olen tasa-arvon ja palkka-armeijan kannalla. Näin on useimmissa Euroopan sivistysvaltioissa ja USA:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että sairas isäni on kuitenkin käynyt armeijan, on hyvin maskuliininen ja perinteinen mies, painostanut rankasti veljiänikin armeijaan, muuta vaihtoehtoa heille ei ole edes annettu, sivarin käynyt on isäni mielestä hintti. Veljiänikin on pahoinpidelty lapsina ja heistä on kovan kurin avulla saatu kasvatettua isäni mieleisiä "äijiä". Isäni myös kävi meidän lasten nähden useasti käsiksi äitiini, meillä oli seksuaalisesti ylivirittynyt meininki kotona, joka teki hallaa minun ja sisarusteni seksuaaliselle kehitykselle. Meillä miessovinisti isäni puhui aina tosi halventavasti naisista, olivat huoria, läskiperseitä yms. Ainoa hieno asia naisissa oli hänen mielestään tissit ja varmaan myös pillu, mutta etenkin se, että tekevät ruokaa ja siivoavat kotia. Existäni en lähde tässä kirjoittelemaankaan, se olisi jo niin sairasta tekstiä, et parempi jättää väliin.
Siis sinun miesvihasi on Suomen maanpuolustuksen syytä?
Oletko koskaan ottanut mitään vastuuta omista valinnoistasi?
Raskaus , synnyttäminen ja kuukautiskivut. Uliuliuliuliuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.
Olen uhri, koska minulla on vittu.
En päässyt armeijaan, koska ykköstyypin diabetekseni hoitotasapaino ei ylittänyt vaadittua tasoa. Se on muuten todella ankara raja, yksi hypoglykemia kuukauden aikana vei minulta mahdollisuuden armeijaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta Suomi ei tartte armeijaa, koko maan voi mun puolesta liittää Venäjään.
Putintrolli vittuun mun internetistäni!
Armeija on tavallisten kansalaisten hyväksikäyttöä. Maan päämiehet päättävät omilla huonoilla vuorovaikutus taidoillaan riitaantua toisten maiden kanssa ja siitä saa maksaa hengellään ja terveydellään tavalliset kansalaiset, jotka alistuvat armeijaan. Maamme päämiesten, jotka näitä sotia aiheuttaa, ei tarvitse itse osallistua sotiin, ehitä suojellaan sotien aikana, mutta tavalliset kaduntallaajat, pienten lasten isät ja mahdollisesti äidit joutuvat sodassa puolustamaan näitä sadisti-paska-saasta-hyväksikäyttäjiä. Miksi annamme muiden hallita itseämme? Miksi alistumme niin paljon tässä yhteiskunnassa? Miksi emme ymmärrä, että meillä jokaikisellä on sama ihmisarvo, meidän ei tarvitse alistua toisillemme.
Armeijaan menee vain alistuvat ja hyväksikäytettävissä olevat tolvanat, jotka eivät osaa ajatella laatikon ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinun miesvihasi on Suomen maanpuolustuksen syytä?
Oletko koskaan ottanut mitään vastuuta omista valinnoistasi?
En ole ap, mutta mistä valinnoista puhut, oliskos hänen pitänyt valita isänsä? Miten se tapahtuu?
Armeija ja militarismi ovat asioita, jotka ovat osa maskuliinista identieettiä, ja jotka ylläpitävät patriarkaalista hierarkiaa ja myös naisia vihaavia asenteita. Monet kotiväkivaltaa harrastavat miehet ovat usein noita sota- ja asehulluja.
Ap:n tarina kertoo traagisen esimerkin tästä. Patriarkalismi näkyy tuossa myös niin että isä halveksui ja pahoinpiteli poikiaan, jotka eivät noudatteet kuria tai "palautuneet ruotuun" (huom. militaristinen sanonta) -- patriarkaatin hierarkiahan usein asettaa nuoret miehet vanhempien miesten alaisuuteen ja käskyvaltaan tai luo muuhun kuin ikään perustuvia hierarkioita, joiss toisilla on valtaa toisten ylle. Armeija sodassa on tästä patriarkaatin vallasta ääriesimerkki: vanhempi mies istuu turvassa linjojen takana ja käskee nuoremmat miehet etulinjaan ns. tykinruoaksi.
Sehän on jo Suomen perustuslakiin kirjoitettu. Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen puolustamaan isänmaataan. Myös naisten.
Kriisi- ja sotatilanteessa ei kaikki voi olla eturintamalla, jotta yhteiskunta toimisi, joka on äärettömän tärkeää konflikti tilanteessa. Naisten tehtäväksi jäisi huolehtia kotirintamasta ja puolustusvoimien vaatetuksesta, muonituksesta, sairaanhoidosta, viestinnästä, vanhuksista, lapsista jne.
Ja osa naisista menisi rintamalle, huolehtimaan puolustusvoimien huollosta.