Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennuksen ja ahdistuksen fyysiset ja kognitiiviset oireet?

Vierailija
07.10.2016 |

Kuulisin mielelläni millaisia oireita teillä esiintyy. Varsinkin, jos olette varmoja että kyse ei ole jostakin lääkityksen sivuvaikutuksesta.

Itselläni esiintyy huimausta, ns. heittoa näkökentässä, pahoinvointia, levottomuutta, epätodellisuuden tuntua, olo on "jäykkä" liikkuminen tuntuu kovin kömpelöltä ja esim. tämän tekstinkin kirjoittaminen tuntuu vaikealta kun sormet osuvat vääriin näppäimiin. Keskittymiskyky on olematon, en pysty lukemaan kirjaa tai lehteä tai katsomaan mitään ohjelmaa televisiosta. Puhuminen tuntuu kankealta.

Jotenkin yhdistäisin nämä oireet masennukseen ja ahdistukseen (jotka minulla siis ovat jatkuneet jo vuosia). Nyt on taas jostain syystä vaikeampi kausi ja nämä fyysiset oireet häiritsevät todella paljon.
Onko kenelläkään muulla vastaavaa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma, ettei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Vierailija
2/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko varma, ettei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Kilpirauhasarvot mitattiin joitakin kuukausia sitten ja ne olivat ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Täsmälleen samat oireet. Kesivaikea masennus ja ahdistus. Lääkitys ei auta. Onko sinua auttanut?

Vierailija
4/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus ei näistä oireista ensimmäiseksi nouse mieleeni. Enemmänkin fyysisen puolen ongelmia. Toki masennus aiheuttaa myös fyysisiä ongelmia, mutta sinuna lähtisin ensin liikkeelle menemällä oman alueesi terveyskeskukseen/ työterveysasemalle selvittääksesi, onko vaivojesi taustalla mahdollisia elimellisiä syitä. Palstalla ei voida diagnoosia tehdä, ainoastaan antaa suuntaviivoja. Tilaa aika lääkärille. T. Lekuri.

Vierailija
5/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla voimakas ahdistus kanavoitui ihon yliherkkyytenä ja rinnat tuntui painavan enemmän kuin normaalisti. Lisäksi hengitysoireita. Kärsin näistä koko huonon suhteeni ajan. Kun tämä parin vuoden suhde päättyi, oireet helpottivat. Onko kellään ollut vastaavanlaisia kummallisuuksia?

Vierailija
6/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samoja. On otettu kilpparit ja kaikki mahdolliset verikokeet, ei mitään. Myös raskaustestejä on tullut tehtyä, lähinnä pahoinvoinnin takia ja negatiivista näyttää. En tiedä kehtaanko enää mennä lääkärille jos olenkin vaan luulosairas, kun olen niin ahdistunut kaikesta. Ehkä nää oireet vaan sit on seurausta mielen ongelmista.

Vierailija
7/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen kognitiivisiin oireisiin kuuluu keskittymiskyvyn ja muistin heikkeneminen sekä toiminnanohjauksen ongelmat jotka näkyvät esim. aloittamisen vaikeutena. Ahdistus ja masennus molemmat kapeuttavat ajattelua ja vaikeuttavat uusien ratkaisujen löytämistä. Tyypillisesti toipumisvaiheessa mieliala kohenee ensin ja silloin on vaikeaa jaksaa olla kärsivällinen ja luottaa siihen, että myös kognitio palautuu ajan kanssa.

Psykologi

Vierailija
8/8 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla voimakas ahdistus kanavoitui ihon yliherkkyytenä ja rinnat tuntui painavan enemmän kuin normaalisti. Lisäksi hengitysoireita. Kärsin näistä koko huonon suhteeni ajan. Kun tämä parin vuoden suhde päättyi, oireet helpottivat. Onko kellään ollut vastaavanlaisia kummallisuuksia?

Minulla on ollut hengitysvaikeuksia. Vaikea hengittää, hengittäminen tuntuu jotenkin raskaalta. Välillä on sellainen olo ettei saa tarpeeksi happea. Tämä on kausittaista ja itse ainakin luulisin oireen jotekin liittyvän ahdistuneisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi