Onko täällä ylipainoisia ihmisiä, joilla ei ole taustalla mitään terveydellistä
selittävää tekijää, esim. kilpirauhasongelmia, masennusta, syömishäiriötä ym, vaan ovat ihan vain väärillä elintavoilla lihottaneet itsensä.
Itse olen jonkin aikaa taistellut ylimääräisten kilojeni kanssa ja nyt minulle paljastui poikkeamat kilpirauhasarvoissani. Eli olen vain utelias tietämään että onkohan tämä kovinkin yleistä.
Kommentit (8)
Syön aina mahan täyteen (eli ähkyyn asti). Voiko joku vika aiheuttaa sen ettei näläntunne häviä?
Minä olen ainakin huomannut, että nyt ylipainoisena minulle ei tule ähkyä oloa niin helposti kuin silloin ko olin normaali. Nykyään saa syödä aika hirvittäviä määriä ruokaa eikä tunnu missään!
Vierailija:
selittävää tekijää, esim. kilpirauhasongelmia, masennusta, syömishäiriötä ym, vaan ovat ihan vain väärillä elintavoilla lihottaneet itsensä.
Mulle ylipaino kyllä tuli masennuksen sivussa (n. 25 kg parissa vuodessa). Kun masennuksesta selvisin, en saanut laihdutettua, mutta yritin palata suht terveelliseen ruokavalioon, siinä onnistumatta. Nyt olen ollut jo kolme vuotta " terve" , mutta enpä ole saanut ruokailutottumuksia muutettua. En ole lihonut lisää, mutta enpä kyllä laihtunutkaan...
Eli syön sairaan epäterveellisesti, kuitenkin vain sen verran, etten lisää liho. Laihduttaminen on uskomattoman vaikeaa. Pitäisi vain ottaa itseä niskasta kiinni, ettei söisi niin usein suklaata ja herkkuja.
Ottamatta kantaa siihen terveellisyyteen niin se on helppo keino laihduttaa. Sitten kun olet saanut vaikka 15 kiloa pois on jo mielikin paljon virkeämpänä muuttamaan elämän tapoja terveelliseksi.
Olen aina taistellut ylipainoa vastaan. Kun rupesin ensimmäistä lastani odottamaan painoin n 90kg. Lapsen synnyttyä laihduin vuodessa 72 kiloiseksi ja olin tosi tyytyväinen. Toisen lapsen jälkeen en onnistunut laihduttamaan vaikka joskus todella yritin ihan tosissani, mitään ei lähtenyt. Rupesin odottamaan kolmatta lasta ja häntä imetin 8kk, en kuitenkaan vieläkään laihtunut YHTÄÄN (huom että kun ensimmäistä imetin 7kk laihduin 20 kg pelkästä imetyksen voimasta, ilman laihduttamista). Nuorimman ollessa vuoden lähdin töihin ja rutiinitarkastastuksessa lääkäri huomasi että kilpirauhasarvoni oli ihan päin seinää. Nyt syön lääkkeitä mutten ole vielä onnistunut ottamaan itseni niskasta kunnolla kiinni että saisin laihdutettua, ehkä se nyt olis helpompaa kun syön kilpirauhaslääkettä. Epäilen että kilpirauhanen oli toiminut huonosti jo pari vuotta tietämättäni ja tämä on ollut osasyy lihomiseeni, nyt kuitenkin tuntuu tosi vaikealta kun periaatteessa pitäis saada jotain 40kg pois :-(
Raskauden alusta asti aloin lihoa suunnattomasti, kiloja tuli n.25 lisää..
Tulin heti uudelleen raskaaksi, enkä ollu saanu kuin 10kg pois. Lihoin lisää, painoa oli 30kg enemmän kun raskaaksi tullessa. Masennuin, sain syömishäiriön. Paranin, laihduin, aloin taas lihoa. Kunnes paljastui nämä kilpirauhas ongelmat. Nyt kilot ovat samat, mutta pystyn jo jonkin verran hallitsemaan syömistäni.
Viimeinen juttu oli hormoonikierukka, se oli minulla 1,5 vuotta, lihoin koko ajan sen ollessa. Nyt se on poistettu, ja minulla on ihan toinen olo.
Aion ottaa itseäni niskasta kiinni, ja laihtua kesään mennessä edes jonkin verran. aluksi tavoite on 20kg jolloin painaisin saman verran kuin raskaaksi tullessa.
Makea on ollu minullekin ongelma, siksi aloitin kromin syömisen, pidän sitä kuurina 100 mikrogrammaa päivässä, siihen asti kunnes makeaa ei enää tee niin usein mieli, eikä sitä pysty syömään niin paljoa. Sen jälkeen palaan normaaliin annokseen joka on 50mikrogrammaa päivässä. Kokeilkaa muutkin..
Haluan laihtua oman terveyteni, mieleni ja oloni vuoksi.
En ole koskaan edes kuvitellut että syy ylikiloihini olisi muussa kuin siinä, että yksinkertaisesti mätän suuhuni liikaa tavaraa.