Mitä sinä olet hyötynyt neuvola-toiminnasta?
Saanut jotain ohjeistuksia sinne tänne... Saanut varmistusta ajatuksillesi, toimitkohan oikein vaiko et..
Eikö lapsen kanssa aivan normaali järjenkäyttö ole sallittua? Tarvinneeko neuvolassa pohtia, asiaa että , voinkohan lähteä vauvani kanssa syntymäpäiväjuhliin koska hän on vasta 3viikkoa vanha...
Jos lapsella on jokin perussairaus , saatko jonkinlaista tukea siihen lapsesi perussairauteen?
Uskotko todella kaiken mitä terveydenhuollon alan ammattilainen sulle sanoo, pidät tätä täysin totena? Ei , eivät he ole mitään yli-ihmisiä, jotka eivät tee virheitä tai tiedä kaikkea...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Olipa kummallinen avaus! Otsikon nähtyäni ajatukseni oli tulla kehumaan oman paikkakuntani neuvolaa, mutta et ilmeisesti halua sellaisia vastauksia.
Saa kehua omaa neuvolaa, niin halutessaan ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa kummallinen avaus! Otsikon nähtyäni ajatukseni oli tulla kehumaan oman paikkakuntani neuvolaa, mutta et ilmeisesti halua sellaisia vastauksia.
Saa kehua omaa neuvolaa, niin halutessaan ;)
Ihmettelen vain, miksi asenteesi on niin hyökkäävä.
Mitenkö olen hyötynyt? Lapseni ovat terveitä ja elossa. Myös minä olen terve ja elossa raskauksista huolimatta.
Olen oppinut yhdyssanat. Neuvolatoiminta kirjoitetaan yhteen, jos tarkoitetaan neuvolatoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkö olen hyötynyt? Lapseni ovat terveitä ja elossa. Myös minä olen terve ja elossa raskauksista huolimatta.
Ihan samaa olin tulossa sanomaan. Sekä lapseni että minä olemme elossa tai ainakin terveitä neuvolan toiminnan ansiosta.
Lastenneuvolatoiminnan yksi tärkeimmistä tarkoituksista on seurata lapsen kasvua ja kehitystä. Tämä auttaa sairauksien ja erilaisten kehitykseen liittyvien poikkeamien löytämisessä. Äitiysneuvolassa seurataan raskautta ja yritetään sen seurannan kautta ehkäisemään erilaiset komplikaatiot (esim. havaitsemaan raskausmyrkytys ja -hepatoosi). Näiden lisäksiää neuvolan tarkoituksena on tarjota tietoa lapsen kasvusta ja kehityksestä sekä tukea vanhempia.
-
Meillä sekä äitiys- että lastenneuvolassa on todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua. Olen aina saanut vastauksia kysymyksiini ja neuvolassa on aina paneuduttu asioihin. Toissijaisiin asioihin ei ole puututtu. Meillä myös monet lasten muuhun terveydenhuoltoon liittyvät asiat pyritään hoitamaan neuvolan kautta. Myös perussairauden hoitoon on saanut apua, vaikka pääsääntöisesti se hoidetaan erikoissairaanhoidon kautta.
Lapseni on päässyt neuvolan kautta tarvittaviin tutkimuksiin nopeasti ja saanut siten tarvittavaa hoitoa.
Minulla on ollut raskaus ajasta asti sellainen asenne neuvolaa kohtaan, että kuuntelen kyllä, mitä sanotaan, mutten ajattele, että se on 100% totta ja ainoa oikea vaihtoehto. Olen aina käyttänyt omaa järkeä lapsen kanssa, niinkuin myös raskaus aikana. Lapsen syntymän jälkeen usko neuvolaa kohtaan on karissut tosi paljon, on ollut niin tyhmiä juttuja ettei ole tosikaan. Yksi oli se, että parin kuukauden iässä vauva alkoi oksentamaan, kun söi niin paljon, ei maito riittänyt pitämään nälkää. Neuvolasta käskivät antaa vähemmän vain maitoa, kyllä se joskus lopettaa huutamasta. Se oli vain sellainen asia, mitä en voi hyväksyä, että huudatetaan pienellä ihmisellä tieten tahtoen nälkää. Olen sitä mieltä, että käytä omaa järkeäsi lasten kanssa, kuuntelee neuvolaa suuntaa antavana, älä usko sokeasti kaikkeen. Ja muista, että neuvola ei ole sinun lapsesi äiti tai isä, vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten. Lapset eivät ole samasta muotista kaikki.
Rokotteet. Jos lapsi on terve ja kasvaa normaalisti, niin eihän neuvolasta ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut raskaus ajasta asti sellainen asenne neuvolaa kohtaan, että kuuntelen kyllä, mitä sanotaan, mutten ajattele, että se on 100% totta ja ainoa oikea vaihtoehto. Olen aina käyttänyt omaa järkeä lapsen kanssa, niinkuin myös raskaus aikana. Lapsen syntymän jälkeen usko neuvolaa kohtaan on karissut tosi paljon, on ollut niin tyhmiä juttuja ettei ole tosikaan. Yksi oli se, että parin kuukauden iässä vauva alkoi oksentamaan, kun söi niin paljon, ei maito riittänyt pitämään nälkää. Neuvolasta käskivät antaa vähemmän vain maitoa, kyllä se joskus lopettaa huutamasta. Se oli vain sellainen asia, mitä en voi hyväksyä, että huudatetaan pienellä ihmisellä tieten tahtoen nälkää. Olen sitä mieltä, että käytä omaa järkeäsi lasten kanssa, kuuntelee neuvolaa suuntaa antavana, älä usko sokeasti kaikkeen. Ja muista, että neuvola ei ole sinun lapsesi äiti tai isä, vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten. Lapset eivät ole samasta muotista kaikki.
Niin se vielä unohtui, että neuvolan avulla tiedän, että lapsi kasvaa normaalisti ja saa tarpeeksi ruokaa, näin vanhemmalla iällä.
No, sanotaanko nyt vaikka näin että tämä meidän neuvolatoimintahan on yksi isoimmista syistä siihen, miksi meillä on lapsikuolleisuus pienimpiä maailmassa. Eikö tää ole siis jo aika keskeinen ja itsestään selvä hyöty, että lapset ja vauvat säilyy hengissä..? Kyllähän sieltä voi kaikenlaista kysyä, jos jokin mietityttää, mutta ei se tieto ole sen tasoista etteikö sitä samaa vastausta löytäisi esim. kirjoista tai ihan internetistä. Kaikki vanhemmat vaan eivät ole niin kiinnostuneita tai tietoisia niistä asioista, mitä siellä kerrotaan ja siten ilman neuvolaa moni aika oleellinenkin informaatio saattaisi jäädä näiltä ihmisiltä saamatta. Neuvolan päätehtävähän on nimenomaan pitää lapset hengissä, seurata heidän kehitystään sekä tukea eri elämäntilanteissa olevia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Rokotteet. Jos lapsi on terve ja kasvaa normaalisti, niin eihän neuvolasta ole mitään hyötyä.
Jaa, kyllä mä olen saanut hyötyä terveidenkin lasten kohdalla.
Lapsen kasvun seuranta ja raskauden seuranta ovat/olivat ihan hyödyllisiä. Emme ole olleet neuvolan kanssa tekemisissä peruskäyntejä enempää.
Olen saanut apua ja tukea.
-lapselle rokotteet
-päästy lääkärille aina tarvittaessa
-saatu lähetteitä tutkimuksiin
-kuuntelijan kun elämässä oli vaikeaa
-tukea ja ymmärrystä
- lapsen kasvun ja kehityksen seurannan
-tarvittavia todistuksia
-lisäksi olen itse saanut vaikeassa raskaudessa seurannan ja apua
Tämä kaikki on ainakin saatu pikaisella mietinnällä.
Neuvolalääkäri laittoi kuukauden ikäisenä lähetteen sairaalaan ultraan ja tarkistettiin, onko lonkkaluksaatiota (ei onneksi ollut). Mun lähipiirissä tapahtui myös eräs iso kriisi, kun vauva oli ihan vastasyntynyt ja perhetyöntekijän kanssa käydyt keskustelut oli tosi iso apu, kun piti koittaa saada pidettyä itsensä kasassa. Psykologille pääsin myös ja siitä olen neuvolatoiminnalle kiitollinen. En usko kaikkea, mitä neuvolatädit sanoo, mutta kyllä siellä on aina ollut silti hyvä käydä. Tuollainen säännöllinen tsekkaus on mun mielestä tosi hyvä vain ja musta on kiva, kun ihastelevat lasta :-) ja saan kysellä kaikki mieltä askarruttavat jutut. Harmi vain, kun ajat on aina niin lyhyitä. Meillä riittäisi heittämällä asiaa aina yli tunniksikin. :-D
Kai tuollaisen seulontatyyppisen toiminnan ajatus on se että suurin osa käy siellä 'turhaan'.
Konkreettisesti olen hyötynyt sen että kuopuksen voimakas kasvu todettiin ja pääsin jatkotutkimuksiin ja lopulta sektioon.
Lasten kohdalla ei juuri mitään ihmeellistä ole tullut ilmi mutta en silti ajattele että esim lapsen näkö on tutkittu turhaan kun se oli normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä mä olen saanut hyötyä terveidenkin lasten kohdalla.
Esimerkiksi mitä? Kyllä me vanhemmat nyt ihan itsekin nähtiin, että lapsi kasvaa hyvin. Ja tiesimme ilman neuvolaankin, että osaa piirtää ja koota palikoista tornin jne...
Miten te saatte helposti lähetteitä tutkimuksiin? Mitä on ollut oireina ja mitä lähetteitä olette saaneet?
Mitään en ole neuvolasta saanut mitä ei muualta olisi voinut saada, paitsi rokotteet.