miten Sannilta on voinut murtua luita jalkapöydästä?
Sanni oli hypännyt ilmaan ja tästä oli murtunut luu/luita jalkapöydästä. Onpa hauraat luut 23 vuotiaalla.
Kommentit (24)
Hmm, multa on murtunut luu jalkapöydästäja vain niin et tiputin lautasen jalalle. Yllättävän helposti meni, ei oikein edes sattunut enkä olisi tajunnut haketua lääkäriin jos ei olisi turvonnut niin paljon. Kuvattiin ja murtumahan siellä oli.
En ihmettele kyllä yhtään, Syömishäiriö altistaa osteoporoosille. Jos noin on tosiaan käynyt niin toivottavasti tämä herättelisi Sannia.
Oikeesti? Syömishäiriöisellä on osteoporoosi ja murtumien riski: vähäenerginen murtuma viittaa osteoporoosiin. Anoreksiassa painoindeksin ja kehon rasvan osuuden laskiessa vaarallisesti, jäävät kuukautiset pois ja tämän hormonaalisen häiriön pohjalta myös luut haurastuu. Joillain anorektikoilla voi pillereillä saadajotain vuotoa aikaiseksi. Pitäis hoitaa. Voi olla vaikutukset fertiliteettikin loppuelämäksi, ikävä juttu, jos ei lapsia saa. Sitä ei toki parikymppinen ehkä tajua. Ja hampaat reikiintyy, hiukset ohenee ym.
Kyllä sitä vaan voi. Kaveri teininä astui kerran rappusissa huonosti ja jalkalipes. Murtui jalkapöytä kahdesta kohtaa.
Ihan tavallinen, normaalipainoinen nuori, ei ruokaongelmia.
Se on herkkä menemään uudestaan, että viidestikö kaikkiaan mennyt 20 vuoden aikana. Vikan kerran jälkeen sinne tungettiin jo titaania tukemaan.
Tuossa juttua:
Anoreksia tosiaan estää estrogeenin tuotantoa ja luut haurastuu. Minusta tuossa tytössä ei ole mitään ihailun aihetta, päinvastoin.
Kai ne on tehneet luustontiheysmittauksen ? On varmaan, on Sen täytynyt käydä lääkärissä ja ortopedi on varmasti määrännyt luustontiheysmittaukseen. Ja sitten endokrinologille ja ravitsemusterapeutille. Ja tärkeintä : syömään. Nälkiintyneellä vammat, haavat, murtumat ym. Paranevat huonommin kuin jos ravitsemustila on normaali .
Jalkapöydän luut ovat erittäin pieniä ja murtuu helposti. Itse kaaduin kerran ja murtui kanssa siitä.. ihan normaali ruokainen olen
Kasvaville, nuorille tytöille toi on huono esikuva. Pikkupojan nälkiintynyt vartalo. Markkinoiden pitäisi reagoida. Esim. Kansainväliset muotitalot ei palkkaa kuvauksiin/näytöksiin sairaalloisen laihoja malleja. Levy-yhtiön ja keikkamyyjienkin pitäisi reagoida ja kantaa vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne on tehneet luustontiheysmittauksen ? On varmaan, on Sen täytynyt käydä lääkärissä ja ortopedi on varmasti määrännyt luustontiheysmittaukseen. Ja sitten endokrinologille ja ravitsemusterapeutille. Ja tärkeintä : syömään. Nälkiintyneellä vammat, haavat, murtumat ym. Paranevat huonommin kuin jos ravitsemustila on normaali .
Anorektikko onkin helppo ohjata syömään. Ravitsemusterapeuttia parempi olisi psykiatrinen hoito.
Mulla murtui jalkapöydästä luita, kun kompastuin. Lapsi tarrasi jalkaani, kun olin kävelemässä hänen ohitseen, ja alastulossa pari varvasta kääntyi alle. Sillä tavalla murtuivat. Takuulla ei ole luustontiheysongelmia, koska putosin juuri hevosen selästä, eikä tullut mitään vammoja.
Aika helposti murtuu jalkapöydän ohuet luut, jos hyppäät ja jalka vääntyy sopivasti. Itse astuin kerran vauhdilla lattialla lojuneen kengän päälle ja jalka muljahti oudosti ja naps, pikkuvarpaan luu poikki jalkapöydästä.
Vierailija kirjoitti:
Aika helposti murtuu jalkapöydän ohuet luut, jos hyppäät ja jalka vääntyy sopivasti. Itse astuin kerran vauhdilla lattialla lojuneen kengän päälle ja jalka muljahti oudosti ja naps, pikkuvarpaan luu poikki jalkapöydästä.
Sama kokemus.
Liika laihuus haurastuttaa luita.
Vierailija kirjoitti:
sanni ei oo todellakaan liian laiha
söpöA kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sanni ei oo todellakaan liian laiha
Mee saatanan proana takas sinne osastolle. Ei näköjään auttanu se viime osastojakso yhtään sun vääristyneeseen kehonkuvaan.
No mulla murtui jalkapöydästä luu ihan kun vaan kännissä toikkaroin ja kompastuin tasaisella maalla. Ja lääkäriin menin vasta seuraavana päivänä, koska jalka turposi paljon ja kipeytyi niin, ettei kävely enää tahtonut onnistua. Osteoporoosista en todellakaan ylipainoisena kärsi ja luut ovat muutenkin vahvat.
Pöljä