Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70v eläkeläinen keräsi tatteja 4000e edestä. Mitä sinä työtön teit vapaa-ajalla?

Vierailija
07.10.2016 |

Marjat ja sienet mätänee metsiin..

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä sä sitten täällä roikut, juokse jo! Lehmä.

Vierailija
42/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti useampikin työtön tuon tekisi, jos olisi noin helppoa löytää tatteja. En tiedä missä päin maata hän on niitä kerännyt, mutta ainakaan minun asuinseudullani niitä ei olisi mitenkään mahdollista löytää tuollaisia määriä. Itse kävin loppukesän ja alkusyksyn aikana sienestämässä varmasti 20 kertaa, ja herkkutatteja löysin tuona aikana ehkä yhteensä kaksi kiloa. Kantarelleja löysin selvästi enemmän, mutta niitäkin vain sen verran että kaikki riittivät omaan käyttöön. Ei puhettakaan että minun kotiseudullani voisi sienten keruusta tehdä itselleen elinkeinon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä välin kun aktiivieläkeläinen tyhjäsi metsät sienistä, niin minä makasin sohvalla masentuneena omasta saamattomuudestani ja köyhyydestäni. Välillä tirautin pikku itkut. Pidin verhot kiinni, ettei naapurit vaan huomaa, että siellä se laiska loinen vaan lojuu kotona päivät pitkät. Syyllistin ja häpesin itseäni. Tämänkö sä ap halusit kuulla? Herättääkö se sussa jotain tunteita?

Mussa tuo herättää RAIVOA!!! Olen myös hävennyt ja itkenyt monta vuotta näiden paskapäiden takia kunnes alkoi riittää. En ole tehnyt mitään niin väärää että tätä kaikkea olisin ansainnut, enkä ole ainoa. Varokaa vaan kusipäät ettei satuta mihinkään kasvotusten. Joo eli mäkin kysyn nyt sulta ap että mitäs tuumit? Otetaanko matsi? Tule irl keskustelemaan reilusti kasvokkain ja FAKTOILLA jos velliperse uskallat edes. Taas joku tosielämän nyhverö hiirulainen joka netissä haukkuu ja syyllistää mutta pn oikeasti paskat huosussa kun vieressä vähän ärähtää. Säälittävät luuserit.

Vierailija
44/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on varmaan **** tattia 4000 egen edestä?

Vierailija
45/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua oikeasti kiinnostaisi sienestäminen. Mutta en vain uskalla luottaa siihen että tunnistaisin varmasti myrkylliset.

Olen yrittänyt siis etsiä tatteja kun käsitin ettei niitä voi sekoittaa -niillä on pillit, eikä myrkyllisiä pitäisi täällä pohjoisessa kasvaa. Niitä kantarelleja ei kai juuri täällä olekaan?

Luulen tunnistaneeni kangastatin, ei kyllä vaikuttanut kovin herkulliselta. Ja mahdollisesti näin näillä sieniretkilläni ehkä kaksi erittäin kaluttua herkkutattia(?) vai onko niitä muita ruskeita.

Juu, ei taida tuo sienestäminen olla minun hommani. Anteeksi että olen neurootikko ja toistaitoinen.

Vierailija
46/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ens vuonna lähteä Karjalaan.

Keräsin marjoja tänä vuonna ja sain satoja euroja.

Vierailija
47/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon viinaa ja tykitän piriä.

Vierailija
48/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein erästä pikkuprokkista, joka poiki minulle työn josta saan pari tonnia kuukaudessa hyvin pienellä työmäärällä.

Mitä tulee tähän sienimieheen, niin mikäs siinä on poimiessa. Jos nimittäin sattuu tykkäämään. Ja tykätä täytyy rämpiessä aamuvarhaisesta yömyöhään alle 10 euron tuntipalkalla. 

Ei pidä paikkaansa .

Se tuli ajoissa mettästä pois.

Jos saa 200 euroa päivässä, mikäs onkaan tuntipalkka?

Vierailija
49/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti useampikin työtön tuon tekisi, jos olisi noin helppoa löytää tatteja. En tiedä missä päin maata hän on niitä kerännyt, mutta ainakaan minun asuinseudullani niitä ei olisi mitenkään mahdollista löytää tuollaisia määriä. Itse kävin loppukesän ja alkusyksyn aikana sienestämässä varmasti 20 kertaa, ja herkkutatteja löysin tuona aikana ehkä yhteensä kaksi kiloa. Kantarelleja löysin selvästi enemmän, mutta niitäkin vain sen verran että kaikki riittivät omaan käyttöön. Ei puhettakaan että minun kotiseudullani voisi sienten keruusta tehdä itselleen elinkeinon.

Hieman hankalaahan tuosta sienestyksestä on tehdä vakituista elinkeinoa, kun on niin sesonkiluonteista, samoin muu marjastus ym. Täytyy myös olla konkari ja tietää hyvät apajat. Määrä tuntuu siltikin uskomattomalta, hyvin ympäripyöreää päivää saisi tehdä tuon eteen. Ei kovin realistisen kuuloista siis.

Vierailija
50/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän tonnin lisätienesti vuodessa tarkoittaa 333 euroa ekstraa kuussa. Sieniä ja marjoja kun saa vain niin lyhyen aikaa.

P.s. kaks kiloa suppilovahveroita jääkaapissa, kun en löydä niille ostajaa... eli ei se pelkkä kerääminen rikastuta.

Vierailija
51/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä  myös eläkeläinen  en pysty metsässä  kävelemään . Onneksi mökin pihassa  on kanttarellejä, niitä oli paljon  annnoin sukulaisille ja tutuille.  E n maksua ottaisi hyvä mieli tuli , kun  sain antaa   jolla ei ole mahdollisuutta kerätä.

Vierailija
52/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei uskalla ei, kela vie vielä koko korvauksen lopullisesti http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/114385-marj…

http://www.kela.fi/ajankohtaista-tyottomat/-/asset_publisher/I7X3vuEkRe…

Vierailija
53/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräsin tattini omaan käyttöön.

Kysyin paikallisilta ravintoloilta, tarjontaa niin paljon etteivät enää ottaneet vastaan. Dalla Vallen auton reitile olis ollu 30 km matkaa ja mulla ei ole autoa. OLISIHAN sitä voinut pyörälläkin tietty, mutta, oon laiska ja työtön ja tekosyitä riittää.

Mutta talveksi on tattia tarjolla.

Vierailija
54/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo 4000€ käteen jäävä osuus vai ennen veroja?

Sekä että.

Pitäskö sun perehtyä vähän tohon lisää?

Vierailija
55/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää työttömät marjametsään, siellä sitä rahaa kasvaa, kuuluu keskustelupalstojen vakiovinkki. Neuvon noudattaminen voi koitua työttömän vahingoksi, sillä liiallinen marjastus tai sienestys saattaa johtaa työttömyysetuuden menetykseen.

– Jos työmäärä on niin suuri, että kokoaikaisen palkkatyön vastaanottaminen ohelle olisi mahdotonta, silloin henkilön työllistyminen on päätoimista eikä työttömyysturvaan ole oikeutta, vanhempi hallitussihteeri Timo Meling työ- ja elinkeinoministeriöstä selventää.

Sivutoimisesti työttömänkin on lupa kerätä marjoja myyntiä varten. Olennaista on, että marjanpoiminnalta jäisi teoriassa aikaa myös palkkatyölle – oli sitä tarjolla tai ei.

Vierailija
56/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä herra asuu herkkutattiapajien lähellä Itä-Suomessa ja hän tuntee metsät, joissa sieniä on ja ei ole. Hän myös asuu lähellä tatteja ostavaa yritystä. Tämä eläkeläisherra on koko kauden ajan käyttänyt sienien hankkimiseen aikaa 6-12 h päivittäin. Ja mikä huomion arvoisinta, hän on ajanut omalla autollaan päivittäin kymmeniä, jopa satoja kilometrejä eikä vähentänyt bensakuluja tuotosta. Niiden jälkeen pari tonnia kolmen kuukauden päivittäisestä työstä on aika vähän ammattilaiskerääjälle, joka tuntee maastot.

Vierailija
57/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua oikeasti kiinnostaisi sienestäminen. Mutta en vain uskalla luottaa siihen että tunnistaisin varmasti myrkylliset.

Olen yrittänyt siis etsiä tatteja kun käsitin ettei niitä voi sekoittaa -niillä on pillit, eikä myrkyllisiä pitäisi täällä pohjoisessa kasvaa. Niitä kantarelleja ei kai juuri täällä olekaan?

Luulen tunnistaneeni kangastatin, ei kyllä vaikuttanut kovin herkulliselta. Ja mahdollisesti näin näillä sieniretkilläni ehkä kaksi erittäin kaluttua herkkutattia(?) vai onko niitä muita ruskeita.

Juu, ei taida tuo sienestäminen olla minun hommani. Anteeksi että olen neurootikko ja toistaitoinen.

Ihana! Just samat fiilikset täällä!

Vierailija
58/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minne ne sit myy ne?

Vierailija
59/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienten tunnistamista on oikeasti helppoa opetella. Katso netistä kuvia ja useimmilta sienisivuilta näet myös "matkijasienet", joita joillain harvoilla lajeilla on. Helpointa on lyöttäytyä jonkun sieniä tuntevan mukaan, mutta netillä tai sienikirjallakin pääsee pitkälle. Tateista on helppo aloittaa, ja rouskut ovat satoisia myös pohjoisessa. 

Mutta varo, ettet suututa eläkeläisiä, astumalla heidän sieniapajilleen.

Vierailija
60/75 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin pääsykokeisiin ja sain opiskelupaikan. Huomattavasti parempi diili työllistymisen kannalta kuin extra neljä tonnia.