Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytöllä keskiarvo 8.9, opo suositteli amista!

Vierailija
06.10.2016 |

Tyttö kertoi juuri kuinka opo oli kannustanut häntä hakemaan ammattikouluun kun lukiopaperit ovat nykyään kuulemma vain kosmetiikkaa.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tytärtä itseään kiinnostaisi ammatiksi tai opiskelupaikaksi? Minne hän itse haluaisi? Onko tytön toiveet sellaisia, että ne toteutuu paremmin ammattikoulutuksella kuin lukiokoulutuksella sekä AMK/akateemisella koulutuksella? Yleensä kyllä lukion käyminen on kannattavaa ja fiksua...

Vierailija
2/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on yleissivistystä. Peruspohja johon on hyvä rakentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle opo suositteli, keittiöapulaisen työtä, koska pidin kotitaloudesta ja opon testien mukaan olin syrjäänvetäytyvä.

Muistelen sitä aina kun joskus teen rauhassa ruokaa isolle porukalle ja pilkon pieneksi esim ison määrän vihanneksia, hemmetin rentouttavaa.

Ehkä olisi pitänyt uskoa opoa, vaikka nautin työstäni, jossa puhua pälpätän päivät pitkät, ison ryhmän jäsenenä.

Vierailija
4/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä varmemmin saa työpaikan, jos opiskelee ammatin.

Vierailija
5/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetiikasta tuli mieleen, että eikö kosmetologikoulutus ole juuri yksi niistä aloista, joille vaaditaan korkea keskiarvo peruskoulussa?

Tottahan sekin on, että hyvä oppilas pääsee yliopistoon ja ammattikorkeaan kyllä amiksen kautta yhtä hyvin kuin lukion ja voi menestyä aivan hyvin. Ei lukio-opintoja varsinaisesti tarvita muilla aloilla kuin sellaisilla, joille voi päästä sisään pelkällä todistuksella tai joka perustuu jokseenkin täydellisesti lukion oppimäärään jo pääsykokeessa.

Vierailija
6/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amis on myös hyvä vaihtoehto. Itse kävin amiksen ja nyt opiskelen yliopistossa. Itselleni lukio ei siis ollut tarpeellinen. Amiksesta sen sijaan olen hyötynyt, koska sen vuoksi pääsin töihin ja voin nytkin tehdä keikkatöitä.

7/76 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mikä tässä nyt oli ongelmana? Vai luuletko, että huonon keskiarvon omaavat oppilaat hakevat ammattikouluun ja hyvän keskiarvon omaavat lukioon?

8/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Niin, mikä tässä nyt oli ongelmana? Vai luuletko, että huonon keskiarvon omaavat oppilaat hakevat ammattikouluun ja hyvän keskiarvon omaavat lukioon?

Niinhän asian laita oli useimpien yläasteensa päättävien lasten vanhempien nuoruudessa. Omana aikanani sanottiin, että ne jotka eivät pääse lukioon, menevät amikseen. Ne, jotka eivät pääse sinnekään, menevät kauppikseen. Asenteet ja ajatukset muuttuvat hitaasti, vaikka nykyään joillekin aloille amiksessa vaaditaan parempi todistus kuin lukioon.

Vierailija
9/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SouthernGrove kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Niinhän asian laita oli useimpien yläasteensa päättävien lasten vanhempien nuoruudessa. Omana aikanani sanottiin, että ne jotka eivät pääse lukioon, menevät amikseen. Ne, jotka eivät pääse sinnekään, menevät kauppikseen. Asenteet ja ajatukset muuttuvat hitaasti, vaikka nykyään joillekin aloille amiksessa vaaditaan parempi todistus kuin lukioon.

Noin se oli jo 15 vuotta sitten. Hain amikseen 7, 4 keskiarvolla, en päässyt. Sen sijaan pääsin lukioon (oli toisena vaihtoehtona). Eikä kyse ollut edes mistään tuppukylän lukiosta. Noh, hain kyllä jo seuraavassa yhteishaussa amikseen ja pääsin haluamalleni linjalle. Lukio ei vain ollut minua varten, tykkäsin (ja tykkään vieläkin) tehdä enemmän käsilläni. Niin opin parhaiten.

Vierailija
10/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ongelma.

Tyttärelläsi on hyvät mahdollisuudet päästä amikseen. Jo useamman vuoden ajan kun sinne on vaadittu korkeampi keskiarvo, kuin lukioon.

Vierailija
11/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulu on jäänyt koulutuksista pahasti säästöleikkurin alle. Opettajat ovat itsekin todella turhautuneita tilanteeseen. En todellakaan suosittele nykyammattikoulua! Ottaisin opetuksen tasosta ainakin todella tarkasti selvää ennen hakua.

Vierailija
12/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tytärtä itseään kiinnostaisi ammatiksi tai opiskelupaikaksi? Minne hän itse haluaisi? Onko tytön toiveet sellaisia, että ne toteutuu paremmin ammattikoulutuksella kuin lukiokoulutuksella sekä AMK/akateemisella koulutuksella? Yleensä kyllä lukion käyminen on kannattavaa ja fiksua...

Ammattikorkeaan pääsee hyvin myös ammattikoulutodistuksella, toisinaan jopa paremmin kuin yo -todistuksella (= joillain aloilla kova keskiarvovaatimus edes pääsykokeeseen pääsemiseksi ja ammattikoulussa helpompi saada hyvä päättötodistus).

Kummallista, miten usein vielä ajatellaan ettei ammattikoulusta olisi pääsyä kolmannelle asteelle.

Vierailija
13/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amis on myös hyvä vaihtoehto. Itse kävin amiksen ja nyt opiskelen yliopistossa. Itselleni lukio ei siis ollut tarpeellinen. Amiksesta sen sijaan olen hyötynyt, koska sen vuoksi pääsin töihin ja voin nytkin tehdä keikkatöitä.

Hei... psst... katso vaikka anatis.fi

Vierailija
14/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amikseen vaan jos löytyy mieluinen ala. Yliopistoon taas amiksen kautta on vaikeampi päästä, kuin lukion

Vierailija
15/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni yliopistoala vaatii käytännössä lukiotason kielitaidon ja lukiotason osaamisen esim matematiikassa ja kemiassa/fysiikassa. Esim di- tai lääkäriopinnoista tuskin amispohjalla selviää.

Eli vaikka teoriassa myös amis antaa jatkokoulutuskelpoisuuden, niin käytännössä opinnoista selviäminen ilman lukiota voi olla hankalaa.

Vierailija
16/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii,amikseen ja korkeisiin jos kiinnostaa.Saapahan ammatin ja ei sylje kattoon kolmea vuotta.

Vierailija
17/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni yliopistoala vaatii käytännössä lukiotason kielitaidon ja lukiotason osaamisen esim matematiikassa ja kemiassa/fysiikassa. Esim di- tai lääkäriopinnoista tuskin amispohjalla selviää.

Eli vaikka teoriassa myös amis antaa jatkokoulutuskelpoisuuden, niin käytännössä opinnoista selviäminen ilman lukiota voi olla hankalaa.

Höpsis,amis- lukiokin on keksitty.

Vierailija
18/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyillä aloilla yliopisto-opinnot ovat raskaita jos ei ole oma-aloitteisesti satsannut erityisesti kieliopintoihin. Opintojen alusta alkaen tenttikirjat ovat usein englanniksi. Viimeistään maisterivaiheessa kirjat ja usein opetuskin voi olla englanninkielistä. Ruotsin kieli on edelleen pakollinen osa kaikkia tutkintoja. Lisäksi jonkun verran tilastomatikkaa taitaa kuulua kaikkiin tutkimusmenetelmäopintoihin. Joillain aloilla aika paljonkin. Kannattaa myös satsata opiskelutaitoihin ja lukunopeuteen jos mielii ammattikoulupohjalta yliopistoon. Ja olla varautunut siihen, että lukion käyneillä kurssikavereilla on näiden asioiden suhteen helpompaa. Itsellä voi olla sitten muita vahvuuksia!

T. Yliopisto-opiskelijoita työkseen opintoasioissa auttava

Vierailija
19/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksoistutkintoa mä suosittelisin.

Vierailija
20/76 |
07.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähdin peruskoulusta reilusti alle 6.5 keskiarvolla kymppiluokalle. Sieltä amikseen ja työelämään. Nyt amk:ssa kolmatta vuotta ja tästä meinasin jatkaa yliopisto-opinnoilla. Hyvin oon pärjänny ihan ilman lukiotakin.