Kokemuksia Älvsbytaloista, muurametaloista ja designtaloista
Suunnittelemme talopaketin (avaimet käteen ratkaisu) ostoa. Vaihtoehtoina Älvsby- muurame- ja designtalot. Mitä kokemuksia teillä on edellämainituista? Sen verran mitä lueskelin huomasin et älvsbyta haukkuivat sellaiset joilla ei sitä itsellään ollut, omistajat olivat tyytyväisiä.
Kiitos kovasti vastauksista jo etukäteen niistä on varmasti suurta apua!
Heidi
Kommentit (10)
me muutettiin 05 marraskuussa designtaloon ja ollaan tykätty ja rakentaminen sujui ongelmitta. suosittelen hinta/laatu kohdallaan.
Emme ota ihan taysin valmiina, mutta alakerta on valmis. Muutoksia teimme jonkin verran ja itse rakennamme siis loput pikku hiljaa (ulkovuoraus, kuistit, yläkerta, autotalli...). Mutta se mitä olemme Muurametalojen kanssa asioineet, niin olemme erittäin tyytyväisiä. Meillä ainakin on olleet hyvät työntekijät heiltä, esim. sisustajat ihanan tunnollisia ja osaavia! Aikataulussa pysyivät hyvin, vaikka kiirettä varmasti heillä pitänyt kovasti. Joitain mokia sattui (esim. saumaväri oli kerrottu jostain päästä väärin sisustajalle ja he laittoivat väärän värin), mutta nekin on korjattu m-talojen toimesta. Muurametalot ovat vielä sen verran pieni yritys, että heillä on jotenkin homma kasassa hyvin ja ainakin meidän mielestä työntekijät ammattitaitoisia (toisin olen välillä kuullut esim. design talon kohdalta, mutta se on aina tapauskohtaista). Ja muurametalot tekevät talon siis 2 kuukaudessa täysin muuttovalmiiksi (tiettyjä juttuja pitää itse hankkia, kuten lukkopesät), mikäli vain itse haluaa täysin muuttovalmiina.
Monta murhetta on ollut matkassa kunnes saimme heidän mestariporukan hommiin ja lopuksi samat miehet viimeistelemään, jotka ovat sisustaneet sinisiiven talon. Tarkkana saa olla. Pieni firma joka on astumassa liian isoihin saappaisiin. Yrittävät tänä vuonna kuulemma tuplata viimevuoden talotuotannon.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että millaisia ongelmia teillä on ollut (kun meillä siis sama firma kyseessä)? Kyllä siis meilläkin mies on käynyt usein paikan päällä ja katsonut tarkkaan työn jälkiä, mutta aina on asiallisesti korjattu asia ja myöhemminkin tietty niitä korjailevat, jos aihetta. Musta vähän tuntuu, että se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että huomautettavaa löytyy, koska rakentamisessa on niin paljon monia isoja ja pieniä juttuja, joita pitää huomioida. Toivottavasti teillä ei liian isoja murheita ole tullut vastaan...Oletteko jo muuttaneet?
Kuisti kuten muissakin ongelma asioissa olemme olleet muurametaloihin kymmeniä kertoja yhetydessä ja lähetetty reklamaatiota toisen perään. Kuluttaja-asiamies on seuraava joka meidän puolesta on muurameen yhteydessämm kuistista. Viosta... paljon on ollut pientä ja suurta mm. väärin tehtyjä rakenteita ym. Meillä on purettu yhtä paljon kuin rakennettu. 2 huonoa työporukkaa ovat saaneet potkut muuramen hommista ja se on varmasti koitunut teidän onneksi. Martti+ poika ovat olleet ihan asiallisia ja huolellisia. Ovat meillä korjailleet paljon toisten tekemiä virheitä. Olkaa onnellisia kun teillä on mennyt hyvin. Vaikka ääneen näistä ei puhuta olen tavannut muitakin muurametalojen toimintaan tyytymättömiä rakennuttajia. On ollut mm vesivahinkoja väärin tehtyjen putkitusten takia ym.
olen kuullut että älsbytaloissa ois aika huono äänieristys. kokemusta ei kuitenkaan asiasta ole. Me asumme itse nyt design talossa ja ei voi kun kehua! nuo muurametalot on rossipohjaisia taloja---sehän on makuasia kuka mistäkin tykkää--- designtalon mallistosta löytyi meille paras pohjaratkaisu ja tilankäyttö on kyllä järkevää!
(toivottavasti tämä ei mennyt ylistyslauluksi vaikka olenkin ehdottomasti designtalon kannalla ja suosittelen lämpimästi)
Meillä oli loppusuoralla Älväri, Designtalo ja Lapponia-talo.
Valitsimme Älvärin, koskase oli samalla varustuksella n. 30000 euroa muita halvempi. Ostimme sitten kalliimman tontin lähempänä keskustaa.
Nyt kaksi vuotta takana Älvsbytalossa, ja ei voi muuta kuin kehua. Meillä 1,5 kerroksinen Kalevatar 34" perinnemallisena. On lämpimin ja vedottomin talo tähän mennessä. Toimitusajat ym. aikataulut pitivät päivälleen (melkein tunnileen) kutinsa. Ainakin tuossa isoimmassa mallissa on riittävän isot huoneet.
Ns. " hinnat alkaen" vakiomalli on varustukseltaan aika karu, joten lisävalintoja piti ainakin meillä tehdä aika reippaasti. Silti tuli sen 30000 halvemmaksi, kuin kilpailijat.
Aikaisemmin Älvärit tehtiin Ruotsissa ja sen vuoksi nettikeskusteluissa saa Älväri aika paljon " lokaa" niskaan. Täytyy sanoa, että noista loan heitoista kaikki on käytännössä osoittautunut perättömiksi.
Suomi 24:lla on ollut juttua, ettei Älväri mm. Salossa läpäise lopputarkastusta, kun on joltain osin rakennusmääräysten vastainen.
Siellä oli linkki johonkin viralliseen pöytäkirjaankin aiheesta.
Salon homma haiskahti vähän siltä, että Älvsbytalo oli unohtanut kestittää virkamiehiä, kuten suomalaisilla talovalmistajilla on tapana.
LVI-piirustuksista ei kuulemma pystynyt päättelemään, kuinka kauan kestää lämpimän veden tuleminen WC:n hanasta.
Muissa kaupungeissa osaavat ilmeisesti päätellä.
Ei tullut Salon rakennusvalvonnalle mieleen esimerkiksi kokeilla...
Toinen " vika" on, että saunassa on märkäkaivo, vaikka pitäisi olla kuivakaivo.
Väite perustuu siihen, että märkäkaivo vaatisi periaatteessa vesipisteen samaan huoneeseen sen pitämiseksi " markänä" .
Sääntö on tehty alunperin julkisille saunoille, uimahalleille ym.
Muissa kaupungeissa pesuhuone katsotaan samaksi tilaksi ja riittää, että kaivon voi kastella pesuhuoneen suihkuletkulla.
Suomi24:n talopakettien keskustelun taso on mielestäni lähinnä keskenkasvuisten juupas-eipäs väittelyä.
Oikeaa tietoa on sieltä turha etsiä.
me otettiin kyseisen firman talo vuonna -00 ja myytiin se nyt alkuvuodesta pois, täytyy sanoa, että eipä ole kovin arvossaan ainakaan ostajien suhteen kyseinen talo ja jälleenmyyntiarvo ei todellakaan vertailukelpoinen muiden talopakettitalojen kanssa...Joo ihan hyvä siinä oli asustella, mutta avarampia tilaratkaisuja kaipasin jälkikäteen. Eikä todella kannata tinkiä sisustusmateriaaleista pakettia tilatessa, uskoisin että ne muovimatot alkaa pitemmän päälle tympiä:) Me kohennettiin itse talon sisäistä ilmettä aika paljon (laatoituksia, pintamateriaalien vaihtoa yms.)ja tehtiin siitä niin enemmän itsemme näköinen talo.
Mitään suurempia moitteita ei tule nyt mieleen, ihan hyvä talo sellaiselle joka tyytyy perusomakotitaloon, mutta itse miettisin kyllä muitakin vaihtoehtoja, monia talopaketteja kun saa nykyään paljon laadukkaimmilla materiaaleilla varustettuna, kuin älvsbyä!