Miten alhainen hemoglobiini vaikuttaa synnytyksessä?
Olen nyt viikolla 38+6, joten synnytys voi käynnistyä milloin vain. Eilen neuvolassa huomattiin hemoglobiini-arvojen tipahtaneen alle sataan, eli 96:teen. Miten tämä vaikuttaa synnytyksessä? Onko jotain riskejä, voinko enää haaveilla pääseväni mahdollisesti vesiammeeseen, entä miten käy vointini synnytyksen jälkeen? Onko kellään ollut hemppa näin alhainen juuri synnytyksen alla.
Tämä oli osittain terkkarin " hölmöyttä" , hän sanoi useiden viikkojen ajan että " ei oteta nyt hemppaa kun se " silloin ja silloin" (useampi viikko aiemmin) oli lähempänä 130.. Mutta osittain tietenkin omaa hölmöyttänikin, kun en ole enää säännöllisesti syöny tpäivittäin rautatabletteja enkä tiedostanut sydämentykytyksen ja hengästymisen yhteyttä alentuneeseen hemppaan.. enkä vaatinut hemoglobiinia tarkistettavaksi joka käynnillä! =( no nyt harmittelu on myöhäistä, yritän vielä kiriä ottamalla päivittäin kaksi rautatablettia synnytykseen asti ja ilmeisesti kannattaa ottaa myös synnytyksen jälkeen..?
Kertokaa omista kokemuksistanne!
Kommentit (16)
Moi!
Minulla on ollut molemmissa synnytyksissä vielä alhaisemmat lukemat ja taitaa tämän kolmannen odotuksenkin kanssa mennä samoilla raiteilla. Hemoglobiini laskee kaiketi aina odotusaikana eli kuuluu asiaan. Joillekin rautavalmiseet auttavat, toisille taas ei. Niitä kannattaa popsia, jos vain kykenee. Ja jos joku valmiste ei sovi, niin kokeilee sitten toista. C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä ja esim. tee estää sitä.
Synnytykseen alhainen hemppa ei käsittääkseni vaikuta millään lailla, mitä nyt väsyttää noin yleisesti. Itse olen saanut molempien synnytysten jälkeen parit pussilliset punasoluja ja se on vähän kohottanut lukemia. (En tiedä, miten esiim. jehovan todistajilla tällainen tulisi kysymykseen, tod.näk. eivät ottaisi lisäverta.) Synnytystapaan tuo ei vaikuttane.
Jatka vaan niitä rautavalmisteiden käyttöä myös synnytyksen jälkeenkin! Kyllä ne lukemat (ja väsymys) siitä tasaantuvat. Tsemppiä!
ja saatiin vauvan hapenpuute-huolen tähden se nousemaan siitä 96:een verensiirrolla. Synnytykseen ei vaikuttanut mitenkään. Mutta sitten vuosin ja antoivat heti lisää verta synnytyksen jälkeen. Tilannettasi varmaan seurataan, ettei vauvalle tulisi hätää mutta kun hb vielä yli 90, ei hätää hänelläkään. Sua varmaan väsyttää? Mua väsytti.
Ei se varmaankaan vaikuta synnytykseen sinäänsä...ellei sitten ole väsyneempi... en tiedä. Minulla oli hb eka raskaudessa koko ajan yli 120 joten en syönyt rautaa. Synnytys oli rankka, istukka iso ja menetin verta...synnytyksen jälkeen pyörryin ja kätilö otti hb:n joka oli alta 60! Sain lisä verta ja se nousi yli 70. Sitten tehokas rautakuuri ja olo alkoi helpottamaan. Tästä oppineena olen syönyt kaikkien muiden raskauksien aikana rautaa, jotta hb:n lähtötaso on ollut hyvä. Synnytyksessä kun aina menttää verta.
Matrifolinia nappailen...
Kiitos kannustuksesta, tuli vähän rauhallisempi mieli synnytyksen suhteen. Säikäytti hieman tuo oma alhainen lukema - eläissäni hb ei ole kohdallani ollut noin alhainen. Mutta olen päättänyt olla turhaa stressaamatta asian suhteen, kyllä sairaala varmasti " hoitaa homman kotiin" sekä minun että vauvan osalta jos jotain häikkää tulee. Onko teidän vauvanne olleet ihan pirteitä ja terveitä huolimatta teidän alhaisista lukemistanne? Onko vauvaa pitänyt pitää valokaapissa tai tehdä muita hoitotoimenpiteitä johtuen mahdollisesti äidin alhaisesta hb:sta?
Eilispäivän ajan oli jo napakoita supistuksia voimistuen, mutta illalla yhdentoista aikaan ne loppuivat tyystin =) Joten vielä on muutama tovi aikaa yrittää kohottaa hemppaa. Väsyttänyt on toki enemmän nyt kun (tiedostan) hemoglobiinin olevan alhaisen. Mutta olenkin nyt ottanut jo ihan iisisti, etten turhaan kuluta voimiani. Kun lääkärin mukaan lähtö voi olla jo ennen laskettua aikaa, merkit viittaavat vähän siihen.
Syön tällä hetkellä obsidan- rautakapseleita, tosin en ole niihin hirmu tyytyväinen, laittavat suoliston " solmuun" . Eli ummettaa ja sitten ku tulee niin tulee hetkessä ja voimalla =) Onneksi enää yksi liuska jäljellä, seuraavaksi ajattelin ostaa retafer (olikohan noin?) merkkiä, se on aiemmin sopinut minulle ihan ok.
Hb:n nostokirissä seros 39+0
se alhainen hb tietääkseni mitenkään. Hän söi aimo annoksen korviketta tunti syntymästään, oli pirteä eikä tarvinnut mitään valohoitoja. Hänen hb oli 150, mikä vielä normaali, vaikkei suuri, vastasyntyneelle. Äidin alhainen hb on tosiaan vaara vauvalle mutta vasta sitten, kun arvo alkaa olla lähellä 80 ja varsinkin, jos se on sen alle. Sitten puhutaan hapenpuutemahdollisuudesta. Lääkärini mielestä syntymätön vauva " ottaa" kaiken tarpeellisen ja äidille " jää" sitten ne jämät eli kunhan äidin hb on tietyn rajan yllä eikä äiti rehki kovasti, jos hb on esim. alle 90 hapenkulutuksen vuoksi raskauden loppuvaiheessa, niin vauvan pitäisi voida ihan hyvin. Hb arvoja on kyllä hyvä seurata ja rautaa, kuten jo syötkin, syödä. Mulle se Obsidian teki ongelmia. Vatsa oli hirveän kipeä eikä se nostanut arvoja, vaikka on yleensä hyvin siedetty rautavalmiste. Mutta hätää ei ollut, sillä kun mikään ei auttanut, sain verta. Ja sitä sinäkin varmaan saat viimeistään sairaalassa, jos näyttää, että hb laskee kovasti. Jos vain kestät syödä sitä rautaa, yritä kestää! Muuten, muitakin hyviä rautavalmisteita löytyy, jos tarvitset vinkkiä... Olen kokeillut tosi ison litanian niitä vatsaystävällisiä.
Hei heinätuuli, voisitko laittaa niitä hyväksi havaitsemiesi rautavalmisteiden vinkkejä? Mulla alotettiin kanssa obsidanilla ja vatsa teki totaalisen lakon.. Neuvolassa vaan ihmeteltiin, kun tuon tosiaan pitäisi olla se vatsaystävällinen :)
Heippa!
Kannattaa syödä tuon raudan kanssa yhtäaikaa foolihappoa. Se auttaa rautaa imeytymään.
Jossain päin neuvolasta ei rautaa määrätäkkään, kun se tekee monesti just vatsantoiminnalle häiriöitä, vaan määräävät foolihappoa, niin se ruuasta saatu rauta imeytyy paremmin.
Ystäväni ei tarvinnut koko raskaudenaikana (tosin raskauksiakin on erilaisia) syödä rautaa kun aloitti foolihapon syömisen heti, kun tiesi olevansa raskaana. Aiemmissa raskauksissa on syönyt aina rautaa.
Ei se hb synnytykseen vaikuta, mutta monesti se laskee synnytyksessä, eli on kyllä hyvä jos kerkeäis nousta ennen synnytystä.
Nyt minäkin kokeilen tuota foolihappojuttua, jos ei tartteis sitten rautaa syödäkään..
No, viikkoja vasta reilut 13, että saapi nähdä..
edesauttaa se, että ottaa tabletin jonkin c-vitamiinipitoisen kanssa, esim. lasillisen tuoremehua. Sen sijaan kahvi sekä maito- ja viljatuotteet ehkäisee raudan imeytymistä, joten niitä ei kannata nauttia ainakaan tuntiin ennen ja jälkeen rautatabletin oton.
Joillekin sopii hyvin luonataistuotekaupista saatava krauter blu saft (mitenköhän se kirjoitetaan...), ei kuulemma laita mahaa niin sekaisin.
vatsaystävällisistä rautavalmisteista aiemmin mainitun Obsidianin (vai miten se kirjoitettiin) lisäksi: Matrifolin (mikä on suunniteltukin odottavia äitejä varten, näin apteekin mukaan- itse en ole farmaseutti), Retafer, Spartocine (josta mulle sopi rae-muoto parhaiten jonkin aikaa ja sitten taas jouduin kyllä vaihtamaan raskausaikana :-( mutta kuitenkin vähän aikaa) ja Maltofer 50 mg tippoina.
mutta itse en enää Retaferiin koske! Vatsa meni niin sekaisin etten ole eläissäni vastaavaa kokenut, sen enempää yksityiskohtiin menemättä :) Toisaalta jos ummetus on ongelma, niin tuo saattais olla tehokas ratkaisu siihen... Lopputulos oli ummetuksen täydellinen vastakohta, ainakin minulla. Huhhuh...
Minulle sopii Obsidan. Vaikka annostustakin on lisätty, masu toimii ok, ja hb on jo noussut 100 paremmalle puolelle.
joanna rv32+2
suosittelen ehdottomasti!
Itselläni hemppa oli laskenut rv 37 103, ja jo kahden viikon kuluttua noussut 123, ja on todella vatsaystävällistä! Luontaistuotekaupasta saa, ja sieeläkin sanottiin että mikään rautatabletti ei tehoa yhtä hyvin. Mulle tätä suositteli neuvolan terkka, eli vaikka onkin luontaistuote, voi raskaanaolevat huoletta käyttää. Hinta 250ml pullolle noin 10-11e, ja 500ml pullolle 17-18e. Ja annostus 20ml/pvä.
Minulla oli 82 ja se vaati valmiuden tankata verta jos sattuu menettämään sitä liikaa.. minulle laskettiin että ssaan menettää noin litran verta vain!
Väsynyt, hitaasti toivuin synnytyksestä aiempaan verrattuna!
syöneet rautaa? vai nouseeko se sitten itsestään ajan mittaan, kun oma keho palautuu entisilleen eikä tarvitse enää jakaa vertaan toisen kanssa? ;) tarkistetaanko se sitten jälkitarkastuksessa vai?
Niin siis piti kirjoittamani, että mulla ollut koko raskauden ajan huonot Hb-arvot, eikä vatsa kestä yhtään mitään rautavalmistetta, ei edes sitä luontaistuotekaupan Kräuterblutsaftia. Hb:n pitäisi kuulma nousta loppua kohti ihan itsestään, mutta allekirjoittaneella ei ole käynyt niin. Mulla on ollut sellasta 70-90 nuo hb-arvot ja verensiirroilla ne on pyritty pitämään lähempänä tuota 90. Nyt on menossa viikko raskausviikko 38 ja pitäisi saada hilattua kuulma ennen synnytystä vähän vielä ylöspäin tuota arvoa. Se oli tänään 86. En sitten tiedä millä konstilla... Huomenna menen taas äippäpolille ja antavatko sitten taas verta, saa nähdä. Mutta tsemppiä alkuperäiselle kysyjälle, kyllä ne sitten synnytyksen jälkeen tankkaa punasoluilla, jos liian alas laskee. Ja jos jo mennessä on huono, niin toki sen mittaavat ja seuraavat tilannetta.
rautaa.
Minulle laitettiin hemohessiä pari pussia synnytyksen jälkeen, kun menetin verta reilummin. Sairaalassa ei tajuttu mitata hempparia, vaikka alhaisten arvojen mahdollisuus olikin tiedossa. Jos olisi mitattu, olisi luultavasti laitettu ihan vertakin, sillä tuo hemohessihän käsittääkseni auttoi paikkaamaan vain menetettyä määrää, ei laatua. :D Kotiuduttuani kävin sitten hempparin mittauttamassa, kun olo oli niin kovin sumea. Arvot olivat alhaalla, mutta olin tavalliseen tapaani aika saamaton noissa raudannautiskeluhommissa, joten kunnon rautatankkaus jäi tekemättä. Kummasti arvot kuitenkin nousivat omalle tasolleen muutamassa kuukaudessa. Neuvolassa hempparitilannetta seurattiin aina lapsen perustarkistusten ohella.
Itse uskoisin, että kyllä luonto vauvoista raskausaikana huolta pitää. Äidit kärsivät puutoksista paljon nopeammin. Jos on tottunut alhaisiin arvoihin, ei taida tajutakaan, millaista olisi olla, jos arvot olisivat korkeammalla ja siksi ei niin kovin kärsi. Väsymyksen tuntee vasta sitten, kun ero on todella merkittävä ja sitten on helpompi motivoitua tilannetta hoitamaankin.
Toki rautaa minunkin mielestäni kannattaisi tankata aina, jos arvot ovat alhaalla.
mietiskelee Tituliini
Itselläni oli ennen synnytystä hb 102.Ei se synnytykseen vaikuttanut mitenkään ainakaan minun kohdallani.
Synnytyksen jälkeen kylläkin oli heikko olo ja seuraavana päivänä hb oli vain 72.Sain sitten pari pussia verta ja olo koheni pikku hiljaa.Kotiutuspäivänä hb oli jotain 90 luokkaa.Äkkiä kuitenkin parani ja neuvolassa mitattaesa oli jo 115.
Tämmöinen oli siis minun kokemukseni! Tsemppiä tulevaan!