Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää kadehtiko matkustelevia ihmisiä!

Vierailija
06.10.2016 |

Olen huomannut, että matkustelu saattaa herättää närää joissain ihmisissä. Kateus lienee syynä siihen, miksi jonkun toisen lomamatka ärsyttää. Itse taas näen, että jos en näkisi niin paljon vaivaa säästääkseni, en pääsisi mihinkään. Yhtä lailla voisin olla kateellinen heille, jotka voivat surutta matkustella ja SILTI jää aikaa kuluttaa paljon Suomessa ja ajella hienolla autolla. Mutta koska itselleni ei ole niin väliä autolla tai en saa nautintoa shoppailusta, niin tämä on ihan hyvä. :)
Olen viime vuosina tehnyt tietoisen valinnan, että käytän ylimääräiset rahani matkusteluun. Ylimääräisellä tarkoitan sitä, että en shoppaile lainkaan, vaan tilaan pakolliset ulkomailta nettikaupasta tai olen ilman. En kiertele edes kirppareita, koska sinne hujahti aina montakymppiä hukkaan ostaessa jotain, mitä ei tarvitse.
Ajan autolla todella maltillisesti, ja mulla on halpa ja pienikulutteinen auto, se on vuosimallia 2000 luvun lopulta, eli ei ole kauhean huonossa kunnossa siltä osin. Talvitakki on ollut sama nyt neljä vuotta, ostin sen aikanaan kirpparilta kahdella eurolla ja ajaa asiansa edelleen. Malli on hyvä ja takki on lämmin. Kengät ostan ulkomailta, saa halvemmalla.
Pääosin kuljen Suomessa pyörällä. En syö ulkona usein ja jos syön, katson edullisen paikan ja käytän tarjouksia. En käy elokuvissa, vaan maksan kiinteästi netflixistä. En käy koskaan kahvilla ulkona, menee helposti 10 euroa kahvilaan. Kerran vuodessa käyn tyttökavereiden kanssa risteilyllä, sitä tosin en miellä matkustamiseksi.
En käy yökerhoissa tai terassilla, en käytä alkoholia tai polta tupakkaa lainkaan, paitsi lomamatkoilla. Lääkekuluja ei ole kuin perusburanat.
Että matkustaminen on mahdollista, vaatii systemaattista säästämistä. Ei hemmotteluja kauneushoitolassa (paitsi ripset otan aina matkaa varten, mutta nekin tarjouksesta) tai heräteostoksia, herätekosmetiikkaa. Värjään tyvikasvua itse tai käyn kampaajalla ulkomailla. Syön aina eväitä töissä.
En käytä osamaksuja tai nettiluottoja, paitsi jos löydän lentolipputarjouksen otan lomaluotolla käsirahan, jonka maksan takaisin. Tämä on kuitenkin poikkeus ja koskee vaan sitä, jos voin säästää jotenkin ja ei ole sillä hetkellä tarpeeksi säästössä.
Ennen kuin päätin alkaa matkustelemaan, elämä oli siltä osin helpompaa, että ei tarvinnut katsoa niin tarkkaan mihin rahaa menee.
Nykyisin tuntuu kivalta, kun säästössä on rahaa lentolipun verran. Ei ole pelkoa äkkinäisesti hajoavasta pesukoneesta, koska jos hajoaisi, ostaisin käytettynä kuten aiemminkin. Ei ole koskaan vielä hajonnut.
Matkustan 3-4 tähden hotelleihin ja budjetoin matkallakin niin, että voin tehdä ostoksia ja syödä hyvin.
Kaikki tuttuni jotka matkustavat elävät suunnilleen näin, eikä kenelläkään ole suuria tuloja.
Ne taas ketkä haluavat matkustella ovat niitä, jotka laittavat paljon pieniä summia sivuun pitkin vuotta. Olenkin havainnut, että ehkäpä kateutta ei herätään se matka vaan se ärsyttää, kun ei itse kyetä säästämään? Olin itsekin pitkään se joka ihmetteli, miten kellään on varaa matkustaa, mutta arvelin nyt jakaa nämä säästövinkit pienituloiselle ihmiselle, jos joku saisi aloitettua säästämisen ja matkasta haaveilun. Mulle tämä on elämäntapa ja säästämisestä on tullut jopa pienoinen pakkomielle, mutta hyvä sellainen. :)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua on kateus. Kun lopetin tupakoinnin, päätin laittaa kaikki lentoihin. Pienikin matka piristää, sen odottaminen ja muistaminen myös. Matkustaminen on keino torjua masennusta. Olen ns.syrjäytynyt köyhä.

Ja tiedän ettei tavarat säily. Matkustelu on ainoa asia joka tuntuu rikkaudelta, lukemisen lisäksi. Yövyn hostelleissakin, jaetussa huoneessa n.10e yö.

Kotona tupakoitsijanaapurit on vain tupakalla. Nautin aina kun voin lähteä ja vielä yksin, en ole kenestäkään, mistään riippuvainen.

Naapuri, vahdi sä vaan talon pihaa. Ja vedä oikein henkeen.

Vierailija
2/5 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua on kateus. Kun lopetin tupakoinnin, päätin laittaa kaikki lentoihin. Pienikin matka piristää, sen odottaminen ja muistaminen myös. Matkustaminen on keino torjua masennusta. Olen ns.syrjäytynyt köyhä.

Ja tiedän ettei tavarat säily. Matkustelu on ainoa asia joka tuntuu rikkaudelta, lukemisen lisäksi. Yövyn hostelleissakin, jaetussa huoneessa n.10e yö.

Kotona tupakoitsijanaapurit on vain tupakalla. Nautin aina kun voin lähteä ja vielä yksin, en ole kenestäkään, mistään riippuvainen.

Naapuri, vahdi sä vaan talon pihaa. Ja vedä oikein henkeen.

Minullakin on taipumusta apatiaan, ja tarvitsen aina jotain mitä odottaa. Aika pitkään elin siten, että yritin väkisin nauttia siitä mitä mulla on ja jotenkin uskottelin itselleni, että tärkeintä on toimiva arki. No, mulla on toimiva arki ja ystäviä, tosi kiva työ, mutta saan niin paljon mielihyvää siitä odottamisen tunteesta ja siitä, että voi nähdä ihmisiä ihan eri puolelta maailmaa.Nautin ihan perinteisistä turistikaupungeista ja muista turisteista.

Olen paremmalla tuulella ja kurjat kelitkin jaksaa kun tietää, että jossain vaiheessa koittaa matka. Mitä halvemmalla saan reissun, sitä kivempi mieli tulee. Allekirjoitan tuon, että matkustelu tuntuu rikkaudelta. En edes haaveile luksusresorteista, koska minulle pääasia on juuri se matka.

Vietän aika vähän aikaa hotellihuoneessa ja edellisellä matkalla tein niin, että vietin aikaa nk.yleisellä altaalla, koska se sijaitsi ostoskeskuksessa. Tai hotelli sijaitsi ostarilla, oletin sen olevan nk.yleinen allas. :D

Mulla oli varattuna jossain vaiheessa luksusresortista  Thaimaasta 2vkn matka mutten sitten laskeskelin, että samalla rahalla teen kaksi pienempää matkaa ja etenkin Thaimaan haluan kokea nk.reppu selässä. :) Juuri katselin, että lennot jouluksi saisi alle 500 euron Phuketiin, tosin nyt ei ole mahdollisuutta lähteä. Ehkä säästän, ja ostan sitten vuoden päästä tähän aikaan ne lennot.

ap

Vierailija
4/5 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita pahalla, mutta elän (enkä varmasti ole ainoa) osapuilleen noin kuin kuvailit - en siksi, että säästäisin, vaan siksi, että se on ainoa mahdollisuus saada rahat riittämään vuokraan, laskuihin ja ruokaan. Matkustaminen on kyllä mukavaa, eikä oikeasti kallista, jos on vain jotakin josta säästää :)

ps. olen kerännyt sieniä ja puolukoita.

Vierailija
5/5 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olenkin kateellinen lähinnä siitä, että sinä menet ja teet. Rohkeudesta ja sinnikkyydestä saavuttaa asiat joita haluaa.