***MAALISKUISET -05 TIISTAIHIN***
Moikka!
En huomannut vielä pinoa avatuksi.
Meillä oli tänä aamuna klo 8 neuvola. Ihan suht ok meni vaikkakin jäi taas vähän kökkö maku suuhun joistain asioista. Neuvolatädin mielestä Nooran kuuluisi jo seistä tukea vasten ilman että suuremmin horjuu. No seisoohan tuo mutta haluais istumaan. Peppukiidosta saatiin sentään " kiitosta" .
Toinen asia oli paino. Painokäyrä on laskusuunnassa ja sitä mennään nyt sit tarkistuttamaan toukokuussa. Pituus oli reilut 75 senttiä ja painoa 8550g. Painoa oli tullu vaan 200g joulukuulta ja on kuulemma liian vähän. Kerroin kyllä että vatsa on toiminut erittäin hyvin :) Se selittänee osittain moisen. Painokäyrä menee nyt -15. Neuvolan täti sanoi vähän rivien välistä että haluaa kyl painon lisäksi katsoa liikkumistakin.
Muutoin meni hyvin ja terkka kehui likkaa reippaaksi ja iloiseksi. Sanoja tuli neuvolassakin pari ja vilkutukset+ hei hei.
Joops, eipä muuta. Hiukkasen masentaa :/
Ps. niin ja terkka sanoi että hänen mielestään likalla ei voi olla maitoallergiaa. Vatsa olis kuulemma jatkuvasti sit löysällä ja taipeissa ihottumaa tms. Sanoi että siitä vaan ronskisti korvikkeet pois ja maitoa vaan. Rasvatonta kuulemma. Ja jos ripuli jatkuu niin sit heihin yhteyttä.
Kommentit (13)
Neiti nukkuu ekoja päikkäreitä, joten kulutan aikaani.. Siivota pitäisi, mutta..
Meillä oli eilen neuvola. Pituutta oli 75cm ja painoa 9600g. Painoa ei ollut tullut viimekerrast yhtään, ja mä huolestuin tästä tosi pahasti. Neuvola täti kyllä sanoi ettei vielä huolta, kun on niin liikkuvainen lapsi. Mutta, mutta.. Mitenhän sitä painoa saisi lisää, kun ruokaa ei saa alas enempää kuin neiti haluaa?
Muuten neuvolatäti kehui miten on kehittynyt ja on kovin puhelias..
Nelli sitten päätti yllättää eilen äidin ja otti ensiaskeleensa!! Kauan on jo seisonut ilman tukea, ja nyt ottaa jo 2-3 askelta ilman tukea! =) Olen ihan haltioissani.. =)
Lauantaina mennään katsomaan uutta asuntoa. Vapautuisi huhtikuussa sellanen 75neliöinen kolmio. Vuokra olis sama kuin nyt tässä 48neliöisessä kaksiossa! Toivottavasti olis sellanen johon voitais muuttaa, saisi tuo Nelli oman huoneen! =)
Jaahas, pitää ruveta tekemään ruokaa..
Jenni ja Nelli
En muuten ole paljoa näihin kirjoitellut, lueskelen aina silloin tällöin, oma poika kun kuuluu maaliskuisiin. Mutta nyt ajattelin vain sinulle kommentoida tuosta maito asiasta. Kummallisia mielipiteitä on teidän terveydenhoitajalla.! Siis valittaa ettei painoa ole tullut tarpeeksi mutta viittaa kintaalla mahdolliselle syylle? Maitoallergia voi aivan hyvin näkyä pelkkänä ripulina, ei se aina tarvitse mitään ihottumaa! Ja jos maha on sekaisin maidosta, voi kasvu hidastua (pätee tietysti muihinkin allergioihin) Ota ihmeessä yhteyttä lääkäriin ja selvitä asia.
Täällä töissä taas ollaan. Hommia olis, mutta ei huvittais tehdä... No, olen minä ihan hyvin saanut tänään jo aikaan, eli ehkä tässä pienen huokaisutauon jo ansaitsee.
Tänä aamuna meidän neiti heräsi jo klo 4.20 (yleensä vasta klo 6 pintaan), ja vaati maitoa. Lämmitin sitten Tuttelit ja otin neidin viereeni sohvalle juomaan&nukkumaan. Neiti nukkui hyvin, minä en... Niinpä vähän väsyttää (taas kerran). Mikä ihme siinä on, että ei osaa nukkua??? Marantakohan se eilen valitteli, että menee kohta hermo, kun ei saa nukuttua. Sama vika täällä. Alkaa jo ärsyttää.
Meidän pikkuneiti oli eilen hoidossa kaatunut lelulaatikon päälle. Laatikko (muovia) oli mennyt rikki ja raapaissut kivan naarmun Saanan naamaan. Naarmu meni lähes silmäkulmasta nenän alle. Onneksi on ihan pintanaarmu, eikä haittaa menoa mitenkään. Mutta kiva olla esim. eilen kaupassa, kun ihmiset katsoivat pikkuneitiä vähän sillä silmällä, että mitäköhän tuossakin oli tapahtunut... No, neitonen on nyt juuri siinä iässä, että noilta haavereilta ei voi välttyä. Ei kai auta kuin kestää se, että otsa on mustelmilla ja joka paikka naarmuilla ;-)
Ja vielä Jennille: kokeilepa laittaa teelusikallinen ruokaöljyä tms. lapsukaisen ruokaan. Saa lisää energiaa... Tällaisen neuvon olen joskus kuullut nimenomaan siihen, jos tarvitaan enemmän energiaa ruokaan, mutta ruokamäärää ei voi nostaa.
Jahas. Jos tekis taas töitä, kun palkkaakin siitä saa ;-)
Terhi&Saana, s. 24.3.
Hanna päikkäreillä ja äippä koneella...
Aamupäivästä käytiin kyllä vähän ulkoilemassa, mutta aivn mielettömän kylmä viima kävi ja pakkasta 12 astetta, joten kauaa ei ulkoiltu, mutta vähän happea haukattiin.
Hannalla alkoi viikonloppuna nuha, joka on nyt mulla, tai mulla on kurkku tosi kipeä ja vähän niiskuttaa, Hannalla taas nenä on välillä tukossa ja välillä tulee kunnon satsit ulos.
Tein äsken omena-päärynä piiraan, johon tuli myös tuorejuustoa ja crema vanillaa, onpahan jotain tekemistä kun ei olla mihinkään tänään menossa...
Hanna on alkanut nyt ottamaan askelia ilman tukea, ihan vain 3-4 askelta, mutta alku se on sekin. Harjoittelee myös " urakalla" ilman tukea seisomista, seisoo jo jonkin aikaa ilman tukea ja sitten taputaa itselleen, kun huomaa itsekin, etä on tehnyt jotain jännää.
Nasulina; mulla on ollut pari tuttavan lasta, jotka eivät ole kävelleet kuin 1v4kk ikäisinä eikä mitään vikaa ole todettu lapsilla, joten älä murhdi! Eikä tämä meidän neitikään mikään aikainen kävelemään lähtijä ole! Hanna on tosi varovainen ollut koko ajan, ottaa niin varman päälle tuon kävelemisen kanssa, mutta eipä ole muksujakaan tullut kuin kolme kertaa!
Nyt syömään piirakkaa...
Hanneliini & Hanna 8 päivää vaille 1 vuosi
Tänään sitten käytiin 1 v. neuvolassa ja painoa oli tullut ihan kivasti reilu 600 g, neiti painaa nyt 9805 g ja on pitkä 74,5. Vähän tuosta karsastuksesta kyselin, mutta sille ei kuulemma mitään tehdä vasta kun 1,5 v. lääkäri on niin sitten katotaan tarvitaanko lähetä silmäpolille, eli ei muuta kuin odotellaan. Neuvolan tädin kanssa puhuttiin yksistä päikkäreistä kun meillä on neiti ruvennut nyt sitten heräämään 4.40 joka aamu ja kaks tuntia menee ennenkuin saan tainnutettua uudestaan uneen eli josko ne kahdet päikkärit olisivat sit veroittaneet yö unia, mene ja tiedä?? Onko teillä muilla kokemusta näistä asioista, mulla kun ei ole, kun ihan eka on tämä neiti.
Nyt sitten äsken laitoin päikkäreille ja tänään tosiaan vaan yksille niin nähdään miten vaikuttaa yöhön ja pitäkää peukkuja että hyvin, koska on jo muutaman kuukauden nukkunut 11 tunnin yö unia ja haluaisin saada ne unet takaisin että itsekkin ehdin kunnolla nukkumaan.
Elisestä kallupista, mä käytän Biotermin rasvoja ja kasvovettä ja puhdistusmaitoa, mutta nekin ovat kyllä aika sika tyyriitä, jos ostaa täältä, mut mulle serkku aina lähettää jonkun mukana Sveitsistä, niin sillai saa vähän halvemmalla.
No, nyt menen itse tohon soffalle pötköttään kun toi neiti kerran nukahti.
K ja nekku 4.3
apua, minä en oo vielä ees muistanu varata aikaa 1v neuvolaan... pitäneepä laittaa lapulle ylös..
mä oon tosihuono rasvailemaan ihoa.. pesen kasvoni nivean puhistusgeelillä, rasvaan joskus sillo ku muistan (eli kun ihoa kirraa ni että sattuu), sehän tietenki kostautuu vuosien saatossa...
osaako kukaan sanoa saako mistään enää kunnon kasvonaamiota, tarkotan sellaista joka levitetään, annetaan vaikuttaa ja sit irroitetaan naamasta kun on kovettunut, niitä kyllä löytyy jotka pestään pois, mutta jotenki en usko niije vaikutukseen... ennen noita ns. pois kuorittavia oli mut enään en oo löytäny mistään...
nasuliinalle tuosta liikkumisesta: sinuna en olis vielä huolissaan, kaikki lapset lähtee liikkumaan nii eritahtii, samoin kun alkaa muodostaa sanoja eri tahtiin...... nykyisin neuvolat sun muut tahot vaativat lapsilta iha liikoja, mihinkää ei olla tyytyväisiä, joko lapsi on ylirauhallinen tai ylivilkas, puhuu liikaa tai liian vähän, lähtee liikkumaan liian aikasin tai liian myöhään.. jos ei tiettyyn ikään mennessä oo oppinu jotai nii sit pannaan heti seurantaan.. odottelehan ihan rauhassa, mulla ystävällä lähti tyttö 13kk iässä menee tukea vasten ja 15kk iässä käveleen, kun taas toisella lähti tuetta käveleen 8.5kk iässä, niin non erilaisia..
meillä poika piti viimeviikolla syömälakkoa, maito ja viili vain maistui...
pilttiruoat ei kelpaa ylipäätääkään ollenkaan, aina pitää olla kotitekoista.. syömine on muutenki sotkuista touhua, ku poika tahtoo itse syödä joko lusikalla tai sormin...
yöt on menny tosi levottomiksi... poika ei nuku kun yhdet tai kahdet lyhykäiset päikkärit päivällä ja illalla laittaa 10 nukkumaan, yleesä herää 03.00-05.00 välillä, jolloin haen viereen jatkamaan unia, sitte aamulla noustaan ylös vaihtelevasti 7.00-9.00
ennen kesti vaikka pommin räjäytää ja poika ei hievahtanutkaan, nykyisin herää paljo herkemmin..
vieläkö teillä on tutit ja tuttipullot käytössä?? meillä tuttti jäi 2kk sitte iha itekseen pois mutta pullo on, nokkamukista kun ei kelpaa kun vesi vaan!! olisko keinoja jolla saada pullo pois??
sanoja tulee äiti, iti, mamma, heihei, ja tavuja mitkä tarkottaa milloin mitäki... toistelee kyllä perässä jos sille päälle sattuu, eilen otti kännykän käteen ja sanoi yllättäen puelin....
musiikista tykkää poika hirveästi, tanssahtelee aina musiikin tahtiin kun telkasta tulee mainoksia.. ja " laulaa"
nyt meillä on ollut luntsa päällänsä toista viikkoa, kuumetta ei oo, nenu vaa vuotaa ja yskittää nii kovin...
kuin usein on kylpypäivä?? meillä käydään pojan kanssa saunassa n.3-4kertaa viikossa, tykkää niin kovin saunoa että kävis vaikka aamuin illoin jos annettais.... meillä on aina amme meidän välissä lauteella ja siinä poitsu touhuaa ja heittää vettä.. nousee seisomaan kun tahtoo pois..
jep, nyt poika tulee uhkaavasti konetta kohti, siispä moikka moi, että ehin tämän lähettää enne ku poika tämän ttaas hävittää
Morjens, ekaa kertaa ehdin tänne taaperopuolelle maaliskuisiin kirjoittaa! Meillä neiti on tosi mustis tätä tietsikkaa kohtaan, välittömästi alkaa marina, kun äiti tulee koneelle. Niin kuin nytkin... siispä nopeasti.
Mä olen aivan sikaväsyny, kun neiti heräs ja huuteli viime yönä 1,5 h putkeen. En tiedä oliko nuha vai hampaat vai mitkä. Mullakin oli tosi kipee kurkku ja nyt on sellanen yleisnihkee flunssanen olo. Ja sairaat univelat viime viikosta lähtien. Ei jaksais mitenkään hoitaa neitiä, mut pakko vaan on, kun mummot on molemmat lomamatkalla ja mies päivät töissä. Kohta onneks tulee kotiin ja lupas lähtee kärryttelemään neidin kaa ulos. Yritin taas ottaa päiväunet neidin päikkäreiden aikaan, mutta nepäs olikin taas hurjaakin hurjemmat 45 minsan päikkärit = en ehtiny nukahtaa silmäystäkään. Hohhoijjaa, nyt neiti on jo niin väsyny et kaatuilee koko ajan ja parkuu tuossa. Pitää varmaankin yrittää viedä nukkumaan.
Muuten järsiikö teidän muksut koko ajan jotain? Voi halvattu kun on rasittavaa, kun koko ajan tytsy pureskelee kirjoja, lehtiä, sähköjohtoja, you name it. Kirjahyllymme on siis sellanen, jossa se ylettää alimmalle hyllylle nappaamaan kirjat. Mun työkirjat on kivan näköisiä... tällä hetkellä on käsittelyssä näemmä ruotsin sanakirja, ei jaksa olla koko ajan kieltämässä.
Nyt nukkumaan, morjens.
Joku kysy ainiin juu yhdistä/kaksista päikkäreistä. Kokeilin just pari päivää 1 päikkäreihin siirtymistä, mutta neiti vaan itkeskeli ja kaatuili uniajan lähestyessä, kun oli niin väsy. Eli näyttää tuo tarvitsevan vielä 2 unet. Yritin 1 unia, kun meilläkin heräillään yöllä EDELLEEEN!!! Ärrin purrin.
t: Koivupuu ja Maija s. 23.3.
Kiitos Telo05 vinkistä. Eipä tullut omaan mieleen, pitää kokeilla tätäkin.
Olen vähän ajatellut alkaa siirtymään yksiin päikkäreihin, nykyisin kun ei nukuta enää kun 2x 1h. Että jos nukkuisi sitten sen 2 tuntia putkeen siinä keskipäivällä..
Meillä on ainakin ihan hirveä järsijä! Tai oikeastaan silloin kun hampaita tulee, nyt on taas välivaihe.. Kaikki, kirjan nurkat, lehdet, cd-levyt, kaikki syödään. Ja oikein pureskellaan!
Sitä piti kysyä että kun ulkoilette, mitä te teette? Me ollaan nyt vain tehty kävelylenkkejä ja mieli tekis keksiä muutakin.. Mitäs tämänikäsen kanssa vois pihalla touhuta? Nyt vielä kun on lunta. Leikkipuistoja ei lähistöllä ole, pihassa on vain 2 rikkinäistä keinua. Takapiha on että sinä voitais jotain touhuta, mutta mitä? On ihan tyhjä pää..
Taas tuli käytyä tuhlailemassa Itiksessä...Ja kotiin kun pääsin, niin iskin kauhee epäilys, että olenkin ostanut liian pieniä kesävaatteita. Siis Helmille. Mä nimittäin olen ihan varma, että 80cm vaatteet on jo kesällä liian pieniä...Vaikka nyt ovat vielä väljiä. Onhan tässä kuitenkin kesään aikaa. Valitettavasti. Muttei kuitenkaan niin paljoa, että meikäläinen pääsisi rantakuntoon. Siihen menee varmaan sata vuotta!!!
Kevättakki kuitenkin pitäs vielä ostaa...Helmille sekin. Ja itselle kans.
Meillä nukutaan edelleenkin kahdet päikyt. Viimeaikoina tosi se 2 x 1h, kuten tänäänkin. Joinain päivinä nukkuu vain yhdet, mutta yleensä sen verran lyhyet, että sitten illalla kitisyttää. Tää on nyt tämä siirtymävaihe.
Kävin äsken sitä tuulensuojaa vaunuihin etsimässä, mutta eihän se sitten olekaan hyvä nyt enää, kun lapsi jo istuu vaunuissa. Olisi naama kiinni siinä kalvossa. Voi höh. Mutta kesähän tässä pian tulee, niin ei sitten tarvitse poskien paleltumista murehtia.
Ei meilläkään olla vielä liikkeelle lähdössä. Satunnaisesti Helmi seisoo lyhyitä aikoja ilman tulea, jos itse esim. irrotan otteeni tai hän huomaamattaan vaikkapa pöydänkulmasta, mutta sillain ei tee, että ihan ilman tukea nousisi lattialta seisomaan. Ja varvastaakin vielä aikalailla, joten tuskin ihan just ollaan kävelemässä. Kaikki ajallaan. Eikä kyllä sanokkaan mitään kovin järjellistä. Pap pap sanoo, kun taputtaa, kun minä sanon Tap tap.
Eipä sitten sen kummempia. Pitänee lähteä tyttöä ruokkimaan. Heipsat!
Univaikeuksisille. Minä olen alkanut aamuisin heräämään jostain syystä tuntia ennen kuin Helmi herää. Ja käyn edelleen sen kaksi kertaa yön aikana vessassa. Että ei ole täälläkään ehjiä öitä, vaikkei Helmillä ole asiaan osaa ei arpaa.
lehtovi ja helmi
Vapaapäivää tässä vietän... Huomennakin on vapaa, mutta muskarikaverit tulee ehkä kylään. Tänäänkin oli Näpsää vuoden vanhempi poika kylässä äiteensä kanssa. Kivaa saada Näpsälle lapsiseuraa. Tenttiin vaan pitäis lukea. Tuossa äsken kyllä sainkin luettua kun neitonen veteli 2,5h iltapäivän kauneusunet, HURRAAAAA! Ihan mielenkiintonen tentin aihe tosin, äitiyshuolto :)
KALAMAMI: Piti kysymäni, jotta mikäs tentti sulla oli? ja mitäs opintoja nyt menossa? Kysyy " kollega" .
Nasuliinallekkin piti sanomani, että täälä myös vertaistukea tuohon hitaasti liikkeelle lähtemiseen. Näpsä siis vihdoin nousee tukea vasten ja konttaa, mutta ei kävele tukea vasten eikä esim kävelyttämällä ymmärrä oikein et jalkoja vois siirtää eteenpäin. Näpsä on myös hirveän varovainen, jopa arka. Tänään kun juttelin puhelimessa yhden kaverin kanssa jolla 1,5v poika joka on oikein rämäpää. Sata kertaa herra rämäpää satuttii itteänsä puhelun aikana. Sen jälkeen tuli mieleen että onneksi on varovainen lapsi, eikä turhia hätäile liikkumisen kans. Ehtii järki kehittyä ja itsesuojeluvaisto kunnolla kun vähän myöhemmin liikkeelle lähtevät :)
Jahas termiitti kiikkuu kohti äitiä....
-miuqu ja nti näpsä 11kk-
MIUQU: Mulla oli kirurgian ja anestesiologian tentit. Meillä oli niistä lääkärinluennot ja lekuri piti nyt tentit. Aika rankka paketti oli kun molemmat tentit oli samaan aikaan. Kyllä ne varmaan läpi meni muttei kovin hyvin. Kyseli kaikenlaisia termejä kauheasti...
Meillä oli siis alkuvuodesta kirran jakso ja nyt menossa sisätautien ensimmäiset jutut (jatkuu syksyllä...). Kirran harjoittelu alkaa 10.4 ja olen menossa kirurgiseen sairaalaan töihin.
Terkkarijutut alkaa vasta ensi vuonna. Kovasti odotan niitä.
Tulinpa vilkaisemaan päivän pinon kerrankin näin " ajoissa" . Voin siis kirjoitella siinä toivossa, että joku vielä lukaisee pinon. Yleensä olen niin myöhään liikkeellä.
Viikko alkanut taas arkisesti työn merkeissä. Eloisat oppilaani pitävät minut virkeänä päiväsaikaan ja Aleksanteri aamuisin ja iltaisin. Huh, vauhtia piisaa. Olen kyllä aika naatti illalla, eikä unta tartte houkutella.
Meidän pikkuherra otti haparoivat ensiaskeleensa tänään, ja uudestaan ja uudestaan. Hihkuu innoissaan tästä uudesta taidosta. Voi, on se niin ihanan näköistä. Niin, ja tottakai otti ne kunnon ekat askeleensa isälle, vaikka äitille on muuten viime ajat treenattu. Arvasin.... epäreilua!
Meillä 1v-neuvola on vasta ihan kuun viime päivinä, joten odotellaan vielä tovi.
Kaikki sujuu meillä hyvin. Nukkuu, syö, touhuaa ja oppii koko ajan esim. sanoja lisää. Mahdoton höpöttäjä toisinaan (äitiinsäköhän tullut). Ollaan koko porukka oltu täysin terveinä, se on kiva. Minä kun olen kaikenmaailman viirusten ympäröimänä koko ajan.
Pitänee mennä. Tekis mieli katsoa Pokka pitää. On se niin hyvä.
T: Tuula ja Aleksanteri 25.3.
Onpas täällä jälleen hiljaista...mä tuun sit kans pinoa kasvattamaan jos saatais kunnon pino.
Pitäis lukea kyllä tenttiin ku se on neljältä mut on niin kiva surffailla täällä : )
Meillä oli myös neuvola, tsoin se oli jo eilen. Henri on nyt 80 cm ja 9720g, pipo 46,7 cm. Painoa oli tullut kahdessa kuukaudessa 720g vaikka on oppinut kävelemään. Terkka kehui kovasti meiän painonnousua vaikka edelleen ollaan -10 käyrällä... Meilläkin vatsa toimii todella usein niin ei päse kilot kertymään. Pään ympärys oli kasvanut kovin vähän mutta ei terkka ollut siitä yhtään huolissaan niin en ole minäkään. Kaverille vaan kävi niin et hänen lapsen päänympärys ei ollut kasvanut tarpeeksi ja he joutu sairaalaan lisätutkimuksiin. Kaikki oli kuitenkin onneksi kunnossa. Pituutta oli tullut kahdessa kuukaudessa vain kaksi senttiä mutta toisaalta ihan hyvä, että vähän oli hidastunut kun on poika ihan kohtuullisen pitkä kuitenkin.
Nyt täytyy nolona tunnustaa etten muista mitä galluppeja täällä oli eilen mutta laittakaahan tälle päivälle galluppia niin koitetaan vastailla.
Niin joo, rasvoista oli kysymys. Oli mielenkiintoista lukea, mitä rasvoja käytätte kun itse etsin sitä sopivaa ja hyvää rasvaa. Viimeksi käytin Dermosilin kasvovoidetta mutta se oli kyllä liian kevyttä mulle. Nyt oon käyttänyt ceralan-perusvoidetta mutta olis kiva löytää joku hyvä mutta suht edullinen merkki. Opiskelijalla kun ei ole koskaan liikaa rahaa.
Nyt pitää rueta lukemaan taas ja jännitän samalla kaverini niskapoimu-ultraa, joka on tänään. Toivottavasti kaikki on kunnossa. Kahden keskenmenon jälkeen sitä vieläkin pelkää pahinta...
Kalamami ja hoidossa oleva Henri