Kannattaako työttömän ottaa pieni osa-aikatyö vastaan?
Olen jäämässä juurikin tässä työttömäksi, ja tarjolla olisi monta jouluapulaisen paikkaa näköjään. Tunnit niissä on surkeita, 4-20 h viikossa. Kannattaako mun edes koittaa hakea tollasta työtä? Kiva olis päästä jotain tekemään, mutta saanko mä sitten työttömyystukia (tms mitä niitä nyt onkaan) lainkaan? Koitin kelan sivuja lueskella mutta en saanut ihan selvää ja sen enempää en vielä jaksanut kysyä.
Kommentit (34)
Päätökset viivästyy koska sovitellun päivärahan käsittely suhteessa työttömyyskorvaukseen kestää.
Milläs maksat vuokran ja talousmenot sillä aikaa kun päätökset jumittaa koska olet ollut muutaman tunnin töissä per viikko tai kk.
Vierailija kirjoitti:
Leipäjono kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kannattaa laittaa niitä tunteja (siis työnantajalta pyytää) vähintään se 18 viikossa, näin sulle kertyy työssäoloehtoon ne päivät. Itse sain juuri nollattua eli olen ollut 7 kk osa-aikaisena ja kyllä pidän, saa olla sekä vapaalla ja ei ole ihan työtönkään.
En ole ap, mutta saanko kysyä.. tarkoittaako tuo työssäoloehdon kerryttäminen, että jos nyt saan työmarkkinatukea (koska työssäoloehto ei täyty), saisin 18 tunnin viikkotyömäärällä kertymään tuo työssäoloehtoa? Mitä se käytännössä tarkoittaa? En kuulu liittoonkaan, voikohan osa-aikatyötä tekevä liittyä liittoon tai johonkin työttömyyskassaan?
Kiitos, jos jaksat vastata..
Heti liittoon, kun saat minkäänlaista työtä/palkkaa. Ja tuolla työssäoloehto kertyy. Ansiosidonnainen lasketaan sitten sen mukaan mitä olet palkkaa saanut, eli ei ole mikään huima ja kun sen jälkeen teet osa-aikatöitä, vaikka tunnit kasvaisivat, ansiosidonnaistasi leikataan (siis soviteltu päiväraha) niin, että korkeimmillaan voit saada vain sen, mistä summasta ansiosidonnaisesi on laskettu. Eli tässä kohtaa ne lisätunnit eivät todellakaan ole rahallisesti kannattavia..
Kiitos!!!!!
Jos on säästöjä niin kannattaa, jos ei niin ei kannata, koska rahoja joutuu aina odottaa.
Ei ole pakko littyä liittoon riittää kun liityt työttömyyskassaan, oli se sitten YTK tai liiton kassa
Vierailija kirjoitti:
Päätökset viivästyy koska sovitellun päivärahan käsittely suhteessa työttömyyskorvaukseen kestää.
Milläs maksat vuokran ja talousmenot sillä aikaa kun päätökset jumittaa koska olet ollut muutaman tunnin töissä per viikko tai kk.
Mulla tulee aina viikon sisällä hakemuksen laitosta.
Sovit kirjallisesti työnantajan kanssa vähimmäistyötunneista tai vaihtoehtoisesti varallaoloajan korvauksesta. Sitten vertaat kannattaako.
Myös veroasiat kannattaa miettiä tarkoin. Ei missään nimessä kannata maksaa työttömyysrahasta 20% veroa ja osa-aikatyöstä lisäksi mitään huimia prosentteja. Palkkaa varten kannattaa laskea ja tulostaa tulorajaverokortti netissä....
vanha ketju jo mutta samassa tilanteessa oleville .kyllä kannattaa. saat käteen joka tapauksessa enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Saat varmaan soviteltua pv-rahaa mutta kuulemma sen käsittelyssä menee kauan aikaa ja sitten saattaa pahimmassa tapauksessa joutua pitkäksi aikaa rahattomaksi. Vaikuttaa muistaakseni myös jotenkin asumistukeen.
Ei kusipääpoliitikot tuota kaikkein suurinta epäkohtaa halua korjata vaikka pätkä- ja osa-aikatöitä ylistävätkin.
Tarkoitat siis varmaankin, että ne yrittäjät ei halua korjata tuota epäkohtaa. Poliitikot tekee vain niin kuin yritysmaailma ja rikkaat tahtoo, ei niin kuin muu kansa, saati köyhälistö, jos sitä ei vielä joku ole politiikasta tajunnut/tiennyt.
Tee töitä äläkä elä meidän työtä tekevien rahoilla.
Ei todellakaan kannata ottaa. Minulta väheni asumistuki 300€, maksoin sähköt itse ja lapseni laitoin jälkkäriin josta tuli lisäkustannuksia sekä työmatkat siihen päälle. Plus miinus nolla.
Ei kannata. Siitä seuraa aivan älytön byrokratia työkkärin ja Kelan kanssa. Voit joutua odottamaan päivärahoja ja sen ajan elät säästöillä. Ja eikö ne poista sen suojaosuuden?
Eivätkö poliitikot koko ajan julista työteon kannattavuutta aina ja kaikissa tilanteissa, jos vain jotain työtä saa?
Olen sikäli itse huono neuvomaan ketään, kun en ole ollut työttömänä. Vähän oudolta silti kuulostaa, että joku miettii, olisiko parempi ottaa vastaan sosiaalitukea kuin tehdä sen sijaan työtä. Työkykyiselle työnteon luulisi olevan oikealta tuntuva vaihtoehto, byrokratiasta huolimatta. Vaan voin olla vain ymmärtämättömyyttäni väärässäkin.
Ööh, joudut lähettämään saman työttömyysilmotuksen kuin muutenkin + palkkalaskelman = kamala paperisota??? Sitä paitsi kaiken voi tehdä sähköisesti. Mun mielestä se on sen arvosta, jos siitä saa monta satasta käyttörahaa lisää.