Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autoin pyörätuolissa istuvaa naista ja päivitin siitä faceen, kaverin kommentti

Vierailija
05.10.2016 |

"no sepä vaatikin kauheasti vaivannäköä, kyllä kannatti kertoa kaikille" päivitin siis, että se nainen kaatui rotvallin reunaan ja autoin hänet takaisin pyörätuoliin. Mielestäni ilkeämielinen kommentti, mitä mieltä muut?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian usein on kirjoituksia, ettei kukaan pysähtynyt auttamaan sairauskohtauksen saanutta tai talvipakkasilla vauvaperhettä tielle jääneen auton kanssa jne. On kuitenkin jossain määrin kansalaisvelvollisuus auttaa vastaavissa tilanteissa, ohi kulkeminen on verrannollinen heitteillejättöön.

Mieluummin luen päivityksiä siitä, miten on pysähdytty auttamaan. Päivityksen voi kirjoittaa ns. normaalina asiana tai paisutella ja siirapilla valellen kiillotella vain sädekehäänsä. Ei minulle ole tullut mieleenkään, että joku tuollaisesta mielensä pahottaisi! Kyllähän niitä päivityksiä tehdään muutenkin aivan normaaleista asioista, toiset jopa turhankin usein jokaisesta treenistä, ulkoilusta, kaverien näkemisestä jne.

Näin äkkiseltään, olen kahdesti joutunut tilanteeseen jossa piti vierasta ihmistä auttaa. Toinen sai sydänkohtauksen kadulla (muut vain kävelivät ohi) ja toinen oli sammunut hankeen. Tuo oli aikaa ennen somea, ekasta tapauksesta olisin varmasti parjannut miten muut vaan kävelivät välinpitämättöminä ohitse!

Muutoin olen kyllä faceen päivittänyt, miten olen vienyt naapurin yh-äidille äitienpäivänä kakkua ja itse leivottuja pipareita. Minulle tuli teosta aivan valtavan hyvä mieli ja sille äidille myös. Halusin jakaa hyvää mieltäni facen kautta muillekin ja ehkä myös kannustaa muitakin tekemään yksinkertaisia pieniä hyväntahdon eleitä muita kohtaan. Kai joku tuostakin sitten närkästyi?

Vierailija
22/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan liian usein on kirjoituksia, ettei kukaan pysähtynyt auttamaan sairauskohtauksen saanutta tai talvipakkasilla vauvaperhettä tielle jääneen auton kanssa jne. On kuitenkin jossain määrin kansalaisvelvollisuus auttaa vastaavissa tilanteissa, ohi kulkeminen on verrannollinen heitteillejättöön.

Mieluummin luen päivityksiä siitä, miten on pysähdytty auttamaan. Päivityksen voi kirjoittaa ns. normaalina asiana tai paisutella ja siirapilla valellen kiillotella vain sädekehäänsä. Ei minulle ole tullut mieleenkään, että joku tuollaisesta mielensä pahottaisi! Kyllähän niitä päivityksiä tehdään muutenkin aivan normaaleista asioista, toiset jopa turhankin usein jokaisesta treenistä, ulkoilusta, kaverien näkemisestä jne.

Näin äkkiseltään, olen kahdesti joutunut tilanteeseen jossa piti vierasta ihmistä auttaa. Toinen sai sydänkohtauksen kadulla (muut vain kävelivät ohi) ja toinen oli sammunut hankeen. Tuo oli aikaa ennen somea, ekasta tapauksesta olisin varmasti parjannut miten muut vaan kävelivät välinpitämättöminä ohitse!

Muutoin olen kyllä faceen päivittänyt, miten olen vienyt naapurin yh-äidille äitienpäivänä kakkua ja itse leivottuja pipareita. Minulle tuli teosta aivan valtavan hyvä mieli ja sille äidille myös. Halusin jakaa hyvää mieltäni facen kautta muillekin ja ehkä myös kannustaa muitakin tekemään yksinkertaisia pieniä hyväntahdon eleitä muita kohtaan. Kai joku tuostakin sitten närkästyi?

Hienosti teit, mutta tuo asiasta päivittäminen vaan on NOLOA. Ei närkästyttävää, vaan myötähäpeää herättävää. Ja ahdistavaa, jos kulttuuri menee tuollaiseksi, että on ihan ok ilmoittaa kaikki hyvät tekonsa julkisesti ja kaverit sitten kumppaa sydämien ja hymiöiden kanssa. Aarrgh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienosti teit, mutta tuo asiasta päivittäminen vaan on NOLOA. Ei närkästyttävää, vaan myötähäpeää herättävää. Ja ahdistavaa, jos kulttuuri menee tuollaiseksi, että on ihan ok ilmoittaa kaikki hyvät tekonsa julkisesti ja kaverit sitten kumppaa sydämien ja hymiöiden kanssa. Aarrgh.

Kaikki hyvät teot? Sittenhän mun face ois täynnä juttuja, joissa olen antanut ilmaiseksi tavaraa tarvitsevalle, tehnyt miehelle aamupalan ja eväät valmiiksi, vahtinut täysin vieraiden lapsia jne. Ja lähettänyt suvun vanhimmille kortteja ja kirjeitä, kun tulevat niistä niin iloisiksi. Ei, eikai kukaan tosissaan nyt aivan kaikkea hyvääkään faceen kirjoita? Tai sitten tosissaan tekevät kerran kymmenessä vuodessa, tai jopa harvemmin, jotain hyvää eikä tilanne ole heille mitenkään arkipäiväinen ja normaali.

Toisaalta, mitä kummaa sinne faceen sitten ei olisi noloa kirjoittaa, jos ei omasta päivästään tai fiiliksistään sovi ollenkaan kertoa. Oli sitten auttanut jotakuta tuttua tai vierasta, saanut itse apua, tapahtunut omasta mielestä jotain hassunhauskaa tai nähnyt vain hienon maiseman - kaikesta kun joku tuumii sen kertomisen olevan noloa.

Vierailija
24/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja loppuun lisäsit isolla: TÄTÄ PITÄÄ JA SAA JAKAA!

Vierailija
25/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan seurasit sivummalla  kuinka KAIKKI muut kulki ohi ja sitten tulit sinä ja pelastit tilanteen. 

Vierailija
26/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä nämä komppaajat todellisesti ajattelee? Pisteet tästä kaverille rehellisyydestä. Sydämet yms on vaan etiketinmukaista kohteliasta käyttäytymistä, koska niin kuuluu tehdä. Moukkamaista se olisi laittaa se HV.

Vierailija
27/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaali tilanne, miksi piti päivittää fb?

No fb nyt sattuu olemaan foorumi, jossa päivitetään kaikenlaista normaalia ja epänormaalia. Ei se mikään pelkkä extreme-elämysten sivusto ole.

Vierailija
28/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat outoja. Tuollaisen asian päivitys kuulostaa, että on tehnyt jotain muutakin kuin normaalin ihmisen velvollisuuden. Mutta sen päivityksen noin kommentointi, on vielä omituisempi asia. Tuollaiset ajatellaan mielessä ja sitten annetaan olla. Tekisin johtopäätöksen, että kommentoijalla on jotain muutakin hampaankolossa päivittäjää kohtaan.

Vierailija
29/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hyvät teot? Sittenhän mun face ois täynnä juttuja, joissa olen antanut ilmaiseksi tavaraa tarvitsevalle, tehnyt miehelle aamupalan ja eväät valmiiksi, vahtinut täysin vieraiden lapsia jne. Ja lähettänyt suvun vanhimmille kortteja ja kirjeitä, kun tulevat niistä niin iloisiksi. Ei, eikai kukaan tosissaan nyt aivan kaikkea hyvääkään faceen kirjoita? Tai sitten tosissaan tekevät kerran kymmenessä vuodessa, tai jopa harvemmin, jotain hyvää eikä tilanne ole heille mitenkään arkipäiväinen ja normaali.

Toisaalta, mitä kummaa sinne faceen sitten ei olisi noloa kirjoittaa, jos ei omasta päivästään tai fiiliksistään sovi ollenkaan kertoa. Oli sitten auttanut jotakuta tuttua tai vierasta, saanut itse apua, tapahtunut omasta mielestä jotain hassunhauskaa tai nähnyt vain hienon maiseman - kaikesta kun joku tuumii sen kertomisen olevan noloa.

Ei. Hienosta maisemasta kertominen ei ole noloa. Hassusta tapahtumasta kertominen ei ole noloa. Oman arjen tapahtumasta kertominen ei ole noloa. Omasta moraalisesti kiitettävästä toiminnasta kertominen on noloa.

Vierailija
30/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"no sepä vaatikin kauheasti vaivannäköä, kyllä kannatti kertoa kaikille" päivitin siis, että se nainen kaatui rotvallin reunaan ja autoin hänet takaisin pyörätuoliin. Mielestäni ilkeämielinen kommentti, mitä mieltä muut?

No siis lähdetään siitä että  asian päivittäminen faceen oli  ihan turhaa huomionkerjuuta ja oman hännän nostamista joten sen olisi voinut jättää tekemättä.

Tämä tälleen ohiksena, vuosikausia vapaaehtoistyötä sitä liputtamatta tehneenä.

Vierailija
31/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa on se että niin valtava määrä nykyihmisiä kokee että on tärkeää pitää netissä jotain julkista päiväkirjaa elämästään.

Sisältö on silkkaa mielistelyä ja itsensä korostamista, tai pahimmillaan lietsontaa. Ja näin pölkkypäät paljastavat vapaaehtoisesti itsestään kaiken ja se tallentuu loputtomiin arkistoihin maailman toisessa kolkassa. Varmasti koittaa se päivä kun tämä huvi kääntyy meitä itseämme vastaan.

Vierailija
32/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä monta kertaa päivässä nostelen kompuroineita lapsiani, repeän töissä ja kotona joka suuntaan ja autan lähimpiäni aina kun voin. Eilisen saldo oli esim:

* Pidin kiireestä huolimatta eskarin eteisessä hetken vieraan äidin itkevää vauvaa (joka rauhoittui), kun äidin piti allekirjoittaa ja täyttää jotain lappuja

*  Töissä työkaveri huomasi harmikseen jugurttinsa olevan päiväyksestä huolimatta homeinen, tarjosin hänelle tilalle banaanin, kun minulla oli niitä monta

* Ruokiksella tuli avattua mummolle mennessä ovi, että pääsi rollaattorillaan kulkemaan

* Töiden jälkeen naislauma oli juuttunut autollaan parkkihallin ajoliuskalle; vauhti oli loppunut liuskalle ja auto ei kulkenut eteen, eikä peruutuskaan onnistunut. Betoniseinä lähestyi ja menin kysymään kelpaako apu. Apu kelpasi nuorelle kokemattomalle kuskille ja ajoin liuskan ylös.

* Kaiken kruunasi laatu-aika-pusi-pusi-miehen-lasten-ja-vegaanisen-luomu-ruuan-kanssa-kotona. "Kupponen kuumaa viltin alla sohvannurkassa lasten nukkuessa miehen kainalossa".

Oon mää vaan niin pirun hyvä ihminen, että olisi todellakin pitänyt päivittää ja kiillottaa omaa vegaanista-töissäkäyvän-äidin-sädekehääni.

Vierailija
33/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun autoit tuntematonta. Tuollasissa tilanteissa osa kuitenkin vaan kävelee ohi. Ihan kiva päivitys.

Vierailija
34/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vissiin ainoa joka ymmärtää miksi noita tarinoita kirjoitetaan. Ihmiset kävelee tapahtuman ohi nokka pystyssä tai luurissa ja ketään ei kiinnosta jos joku on kaatunut pyörätuolillaan, sammunut hankeen, saanut sydänkohtauksen ja tuupertunut maahan. 

Omakohtainen kokemus oli kun eräs ilta, kun palasimme kotiin, kuulimme kummallista ulinaa rappukäytävässä. Hetki kuunneltiin miehen kanssa ja todettiin, että nyt taitaa olla joku pulassa. Joku mummo oli kaatunut, saanut jonkun kohtauksen asunnossaan eikä päässyt ylös. Huusi apua. Soitettiin apua ja mummo pääsi sairaalaan.  Myöhemmin saatiin selville, että oli huutanut jo kauan, monta tuntia.  Tämä on iso talo, yli 30 asuntoa. Kukaan muu ei auttanut. 

Ja tämän tarkoitus ei ollut kiillottaa omaa sädekehää mutta pistää miettimään ovatko nämä päivityksistä vauhkoajat niitä jotka vain hymistelevät kodeissaan, että oho joku huutaa apua. hohhoijaa mitäs tänään söisi. Siksi mekin teimme tästä ihmisiä raivostuttavan päivityksen. Ja teemme vastakin jos vastaavaa sattuu.

Vierailija
35/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

* Töiden jälkeen naislauma oli juuttunut autollaan parkkihallin ajoliuskalle; vauhti oli loppunut liuskalle ja auto ei kulkenut eteen, eikä peruutuskaan onnistunut. Betoniseinä lähestyi ja menin kysymään kelpaako apu. Apu kelpasi nuorelle kokemattomalle kuskille ja ajoin liuskan ylös.

Se on luiska. Paperi on liuska.

Vierailija
36/36 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin olen tehnyt vaikka mitä ihkudaa tekoja tässä elämän saatossa, mutta en minä nyt joka hemmetin kerta kirjoita faceen, kun avaan ja pidän rollaattorimummolle ovea auki tms. Minulle tuollainen kohteliaisuus, muista huolehtiminen ja auttaminen on ihan perus asioita.

Kerran kyllä kirjoitin, kun itseltäni jäi parkkilippuun vielä tuhottomasti aikaa jäljelle ja näin vanhemman pariskunnan ajavan parkkikselle niin menin ja annoin oman lipukkeeni heille. Ainut syy tarinan kertomiseen oli se, että se mummo niin ihanasti niiasi samalla kun kiitti mikä oli minusta kamalan erikoista ja hassua. Olisi ollut ehkä hieman epämääräistä kirjoittaa vain "Tänään mummo niiasi minulle." ilman mitään pohjustusta. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi