Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vitsi mitä pintaliitoa tämä yliopistomaailma

Vierailija
05.10.2016 |

Ainakin mitä nyt oon tässä meidän fuksiryhmässä menoa seurannut nyt hetken niin kyllä ihmiset on niin tyhmiä että tekevät lähes mitä vaan ryhmäpaineen alaisuudessa. Samalla tunneilla varmaan opettajat luulee että pystyy olemaan niin sosiaalinen kuin muut kun on niin paljon parikeskusteluja niin paljon. Kunpa pääsisi jo valmistumaan tästä laitoksesta.

T: 22-vuotias nuori mies/poika

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistuin maisteriksi 3 vuodessa juuri siksi, että vihasin koko opiskeluelämää pakkososiaalisuuksineen. 

Vierailija
2/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku esimerkki olisi ollut tähän ihan perseestä? Hyvin sai kuvan ilmankin että mistä tässä puhutaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelet ja missä kaupungissa?

Vierailija
4/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah I feel you.. -.-

Vierailija
5/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaistahan se opiskelun aloitteleminen on. Yritä nyt kestää tuo perusopintovaihe. En tiedä, mitä opiskelet, mutta luulisi aineopintojen koittaessa ryhmäpuuhastelun olevan muisto vain.

Mutta mitä kaikkea ihmiset siellä ovat tehneet ryhmäpaineen alaisuudessa?

Vierailija
6/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama! valmistuisinpa jo! joka hiton kurssilla pitää tehä jotakin hiton ryhmätöitä tai parikeskusteluja jne. saispa välillä olla rauhassa epäsosiaalinen, mut ei, ku joka sekunti pitää keskustella parin kanssa tai yrittää sovittaa aikatauluja ja muutenkin yrittää esittää sosiaalista.

Vierailija
7/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse valmistuin maisteriksi 3 vuodessa juuri siksi, että vihasin koko opiskeluelämää pakkososiaalisuuksineen. 

Voisin itsekin valmistua etuajassa.:) Onneksi puolen vuoden opinnot on jo kasassa kiitos avoimen yliopiston historian perusopintojen.:)

Ap

Vierailija
8/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa. Annat toisten koheltaa, jos tykkäävät - ei kai se sinulta ole pois. Keskity opiskeluun ja hae sosiaaliset kontaktit muualta, jos opiskelupiireistä ei löydy yhtään samanhenkistä. Tosin epäilen, että löytyy, kun vain pidät silmät ja korvat auki.

Vierailija
9/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tunneilla"??? Yliopistossa? En usko.

Vierailija
10/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitahan aloitus uusiksi niin, että siitä saa tällainen maisterikin selvää.

Vierailija
11/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romaanista filologiaa eli ranskan kieltä opiskelen Jyväskylän yliopistossa. Ja pari tyyppiä onneksi tässä mun ryhmässä myös on jotka eivät esimerkiksi piittaa alkoholista kun taas muut tässä ryhmässä pitää alkoholista. Mutta ne liikkuu siinä samassa ryhmässä mukana. Tai kyllä mäkin voisin liikkua siinä ryhmässä mukana mutta en tiiä. Tuskin musta tulee koskaan sydänystäviä noiden kanssa. Lisäksi meillä on eri mielenkiinnon kohteita. Toivottavasti löyän täältä vielä jotain omaa.

Ap

Vierailija
12/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Romaanista filologiaa eli ranskan kieltä opiskelen Jyväskylän yliopistossa. Ja pari tyyppiä onneksi tässä mun ryhmässä myös on jotka eivät esimerkiksi piittaa alkoholista kun taas muut tässä ryhmässä pitää alkoholista. Mutta ne liikkuu siinä samassa ryhmässä mukana. Tai kyllä mäkin voisin liikkua siinä ryhmässä mukana mutta en tiiä. Tuskin musta tulee koskaan sydänystäviä noiden kanssa. Lisäksi meillä on eri mielenkiinnon kohteita. Toivottavasti löyän täältä vielä jotain omaa.

Ap

Oletko vaihtoon lähtöä ajatellut esim. ensi vuodeksi, tai puoleksi vuodeksi ensi syksystä? Ne ovat sinun kaltaisillesikin erinomainen juttu, kun olet irti siitä, mikä kotimaan opinnoissa "rajoittaa". 

Vierailija
13/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat huomiot.

Yliopisto = melkeinpä kuin amis/lukio, mutta sillä erotuksella, että suurin osa kuvittelee olevansa jotenkin edellä mainuttuja parempia, vaikka ovat samanlaista pissis/jonne sakkia.

Esim.

Luennoilla jauhaavat paskaa/roplaa kännykkäpelejä/nettiä/somea, eli eivät kykene olemaan hiljaa ja antamaan muille opiskelurauhan. Jutut on useimmiten tasoa "lol hirvee darra/hei kohta on ne bilee". Tätä sakkia on 20-50% vähän kurssista riippuen.

BILEBILEBILE: etenkin fukseja ollaan usuttamassa joka viikko useisiin eri bileisiin, ja monella tuntuu olevan orastava alkoholiongelma, kun ryhmäpaineen alla juostaan kännäämässä ja tottahan se on, että kun noissa ei käy niin jää ulkopuoliseksi. Suurin osa tapahtumista liittyy alkoholiin/baareihin.

"Ryhmätyöt opettavat kanssakäymistä" = käytännössä porukat on jo ryhmääntyneet kännijutuissaan, ja samat naamat tekee joka kurssilla jutut keskenään. Eli eivät opi oikeastaan mitään, koska eivät joudu tekemään asioita vieraiden/eri tyyppien kanssa, vaan voi tuudittautua siihen, että tuo osaa tätä ja minä tuota.

Sitten on tämä "mitä se maalaisjärki on?" porukka, jota on yliopistossa ihan älyttömästi, siis ihan peruspäättelykyky tuntuu olevan luokkaa "ööh pissiz mä olla, wut?", eli kyvyt riittää seuraavien bileiden suunnitteluun ja asioiden ulkoa opetteluun, mutta sitten mitään käytännön hommia ei osata (tyyliin osa ei osaa edes tietokonetta käynnistää), eivätkä osaa päätellä asioita omin aivoin tai jos ei ole joku ryhmästä sanomassa että näin.

Sitten oma sakkinsa on viherpiipertäjät ja muut agendansa vouhottajat, jotka lukee porukalla jotain "asia x on paha", ja tulee paasaamaan siitä, eivätkä osaa vastata ollenkaan kriittisesti tarkasteltuna aiheeseen.

Esim eräs vegaanifanittaja tuli väittämään, että ihmisellä on kasvissyöjän hampaat(argumenttinä miksi pitäisi syödä kasveja), johon totesin "tuota, ihmisellä on kyllä ihan sekasyöjän purukalusto", niin alkoi joku denialismisetti.

Itse olen käynyt amiksen, amk:ta 3 vuotta ja sitten nyt vajaa 30 vuotiaana menin yliopistoon, niin olihan tuo järkytys miten lapsellista ja typerää sakkia sinne mahtuu. Oikeasti amiksessakin oli osa kypsempää sakkia.

Naureskelin kun yksi kaveri aloitti juuri yliopistossa, eikä ollut uskonut juttujani vaan totesi ekan viikon jälkeen että oikeassa olin :D

Päällimmäisenä siis tuo biletyskulttuurin ylikorostus sekä luulo, että ovat jotenkin automaattisesti akateemisia ja muita parempia, kun ovat päässeet sisään.

Vaikka monelle alallehan on käytännössä tosi helppo päästä, esim itse ostin kirpparilta lukion kirjoja matikka/kemia/fysiikka/biologia, lukaisin kerran läpi ja pääsin kahdelle toisistaan reilusti eroaviin aloihin valintakokeen tekemällä sisään, joista valitsin sitten toisen. 

Niin jos lukiota käymätön amis pääsee sisään kerran osan kurssikirjoista lukemalla, ei sinne todellakaan tarvitse olla einstein, vaikka tosin olen kyllä keskivertoa lahjakkaampi tietyissä asioissa(virallisesti testattu), vaikka muuten vähän epäsosiaalinen tykkäänkin olla. 

Mutta eniten tuolla vaikuttaa se, miten hyvin asiat muistaa ja ennenkaikkea kuinka kovasti jaksaa asioita päntätä, sen sijaan että vaadittaisiin jotain erityislahjoja tai päättelykykyä, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
14/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tunneilla"??? Yliopistossa? En usko.

Tässä hyvä esimerkki tuosta "ollaan muita parempia" asenteesta.

Ei, se että kutsutaan "tunteja" luennoiksi, tai "kokeita" tenteiksi, ei tee niistä yhtään sen erikoisempia.

Tai opettajaa professoriksi/lehtoriksi/miksilie

Et ilmeisesti kykene sen vertaa päättelemään, että nämä ovat toistensa synonyymejä, vaikka yliopistomaailmassa useimmin noita hienompia termejä käytetäänkin.

Ei toki varmaan kaikkien laitosten kohdalla nuo jutut päde, mutta esim Kuopiossa lääkisläiset on aika tunnettuja kovina bilettäjinä, joten tuskimpa hekään niin paljoa eroaa muusta "pohjasakasta"

Vierailija
15/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minäkään en nyt ihan tajunnut aloitusta. :D

Mutta kuten joku sanoi, alkua tuo vain on. Sen jälkeen vähenee rajusti.

Ajattelepa, suurin osa (?) saattaa olla muuttanut jostain muualta ja tuntee opiskelukaupungista 0 henkilöä. Heille oppilaitoksen järjestämät sosiaaliset kontaktit ovat alku sen oman sosiaalisen piirin rakentamisessa. Ja toinen mitä kehoitan sinua miettimään: nämä henkilöt ovat tulevia kollegojasi. Heistä voi olla tulevaisuudessa sinulle paljonkin hyötyä.

Tyhmyyksiä ei tarvitse tehdä, mutta avoin mieli kannattaa olla mukana. :)

Vierailija
16/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sitten tule meille itkemään kun et ole opiskeluaikana onnistunut muodostamaan normaalia kanssakäymistä esim. vastakkaisen sukupuolen kanssa, ja "jännämiehet" vievät kaikki naiset sillä aikaa kun itse tuijotat varpaitasi nurkassa.

Vierailija
17/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjaa. Luonnontieteiden puolella oli keskimäärin ihan fiksua porukkaa omana opiskeluaikanani.

Vierailija
18/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Ei kannata olettaa, että amikseen hakeutuvat automaattisesti tyhmät.

Vierailija
19/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljonkin siitä mitä opiskelet ja missä opiskelet. Lisäksi opettaja -> professori/luennoitsija, tunti -> luento, koe -> tentti jne.

Vierailija
20/43 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin myös, että ensimmäisten vuosien tärkein tehtäväsi on verkostoitua. Kukaan ei tulevaisuudessa katsele arvosanojasi (varsinkaan perus- ja ainekursseilta), mutta työn löytäminen ja saaminen voi riippua paljonkin siitä, kenet tunnet alaltasi.