Kylläpä tuo karppaus vaikuttaa tosi " mukavalta" tavalta päästä kiloistaan eroon =D
Kävin tuossa lueskelemassa karppausta " harrastavien" keskusteluja. Täältäkin olen lukenut ylistyksiä kyseisestä elämäntavasta, mutta näemmä jokaisella kolikolla on myös kääntöpuolensa ;). Onneksi itseni ei tarvitse karppausta harjoittaa, näyttäisi olevan sen verran vaikeaa noiden keskustelujen perusteella. Karpit joutuvat livauttamaan " pieniä valkoisia valheita" lähes joka käänteessä; työpaikalla, juhlissa, kylävierailuilla... Eräs jopa kertoi valehdelleensa, ettei pääse ristiäisiin töidensä takia, vaikka oikea syy oli tietysti se, että olisi joutunut selittelemään syömisiään kyläpaikassa. Tai siis valehtelemaan. Monet kuulema turvautuivat esim. keliakiaan, toiset ottivat perunaa tai kakkupalan näön vuoksi ja pilkkoivat sen sitten lautaselle ja lautasliina päälle. Söivät vain kermavaahdon siitä kakun päältä. Aika huvittavaa, jos rupeaa ajattelemaan =).
Eli karpit, miksi ette vain voi rehellisesti kieltäytyä hiilarimössöistä ja kertoa TODELLISTA syytä? Noista keksityistä pikkuvalheista voi päätellä, että HÄPEÄTTE ruokavaliotanne. Miksi ihmeessä? Eikö ole sama mitä muut ajattelevat? Myönnätte näin myös itsellenne, ettei kaikki ole ruokailujenne suhteen kunnossa ;).
Olen todella onnellinen, että osaan syödä terveellisesti muutenkin, ei tarvitse sitten työpaikalla tai kylässä selitellä kenellekään mitään, tai jättää selittämättä. Tuntuu aika kurjalta elämäntavalta, jos joutuu jatkuvasti valehtelemaan ja selittelemään...
Kommentit (7)
Mutta joudun lykkäämään karppauksen aloitusta, koska täysimetän, ja mulla vähenvi karpatessa ruokahalu ehkä vähän liikaa ja se näkyi heti maidon määrässä. Ja painokin alkoi pudota liian nopeasti imettäjälle. Mutta heti kun tää vauva on ruokittu, niin aloitan uudestaan. Ja tulen kyllä kertomaan ihmisille, että en syö tiettyjä ruoka-aineita, ja kerron syynkin jos joku on kiinnostunut. Mutta en tule odottamaan mitään erikosruokavaliota juhlissa tai kylässä.
Vierailija:
Olen todella onnellinen, että osaan syödä terveellisesti muutenkin, ei tarvitse sitten työpaikalla tai kylässä selitellä kenellekään mitään, tai jättää selittämättä. Tuntuu aika kurjalta elämäntavalta, jos joutuu jatkuvasti valehtelemaan ja selittelemään...
Ja hyvin tyytyväinen.
En tiukkapipoisesti tuijota hiilarimääriä.Olen jättänyt vain perunan, riisin, pastan ja leivät pois. Sokeritkin, mutta karkkipäivä minulla on.
Kyläillessä en halua enkä tarvitse erikoiskohtelua. Otan kahvipöydässä sitä mitä tarjotaan. Karppaukseni ei siihen kaadu. Oma arkisyöminen se tärkein on, ei satunnaiset kyläilyt.
Tiedän, ettei karppaus sovi kaikille. Kerron siitä kyllä (kuten olen aiemminkin kertonut laihiksistani), mutta en tuputa. Yksikään ystäväpiirissäni ei karppaa, eikä heidän tarvitsekaan.
enkä enää onneksi joudu selittämään tätä juuri kenellekään missään. Ja jätän kakut usein syömättä ajattelematta sen kummemmin emännän tunteita. Oikein vanhat ihmiset ovat asia erikseen, heidän luonaan kyläillessä en selittele, vaan syön mitä on tarjolla ja hiilaripommeja niin vähän kuin pystyn. Kun on karpannut näin kauan, ei ole väliä, vaikka välillä poikkeaa ruokavaliosta.
Mutta muistan kyllä, että alkuaikoina oli vaikeaa. Varsinkin kun karppaus oli silloin ihan uusi juttu ja Suomessa lähes tuntematon. Onneksi olin ottanut niin hyvin asioista selvää, että sain useimmiten kriitikot hiljaiseksi aika nopeasti.
Vaikeinta on tietysti kun kyläpaikassa ei ole yhtään mitään kelvollista syötävää tarjolla ja karpin pitää sinnitellä syömättä koko pitkä ilta. Onneksi se karpilta vielä käy päinsä, ns. " terveellistä normaaliruokavaliota" noudattava saattaisi nuukahtaa hypoglykemiaoireisiinsa aika nopeasti.
Esim minä olen sellainen, minulle karppiruokavalio olisi epäterveellinen (kokeiltu on), pystyn todellakin olemaan helposti vaikka puoli päivää (tai pitempäänkin) syömättä ilman mitään hypoglykemiaoireita.
Vierailija:
Vaikeinta on tietysti kun kyläpaikassa ei ole yhtään mitään kelvollista syötävää tarjolla ja karpin pitää sinnitellä syömättä koko pitkä ilta. Onneksi se karpilta vielä käy päinsä, ns. " terveellistä normaaliruokavaliota" noudattava saattaisi nuukahtaa hypoglykemiaoireisiinsa aika nopeasti.
Niinhän siinä viimeisessä Suurin pudottaja-kisassakin kun toinen joukkueista siirtyi ennen punnitusta vähähiilariseen dieettiin, niin jokainen väsähti eikä oikein jaksanut tehdä mitään :/
Olen ollut vuoden 2006 alusta lähtien terveellisellä dieetillä, eli paljon kasviksia, vähärasvaista ruokaa, paljon kalaa,kanaa ja kasviksia sekä tummaa riisiä/pastaa/leipää (ja tietty turhat makeat pois). Lisäksi liikuntaa lisännyt siten että kävelylenkeillä muutaman kerran viikossa, 2 kertaa jumpasa (koko tänä aikana) ja kerran ratsastamassa ja paino on tippunut 7kg... Välillä kuitenkin olen pitänyt karkkipäiviä.
Tää kyllä sopii mulle paremmin ku karppaus/atkins... voin sanoa sen melkein varmaksi vaikka kokemusta ei karpauksesta olekaan kuin vajaa viikon ajalta. Sen verran tykkään kuitenkin leivästä...