Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko valmennuskurssin käyminen välttämättömyys oikikseen hakiessa?

Vierailija
04.10.2016 |

Kuinka paljon arvioitte siitä olevan hyötyä sisäänpääsyyn? Onko täällä paikalla oikikseen hakeneita tai siellä opiskelevia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain ja pääsin oikikseen vuonna 2009 toisella hakukerrallani. En käynyt missään valmennuksessa. Ensimmäinen hakuyritys meni kyllä ihan plörinäski, joten sanoisin, että on mahdollista päästä sisään ilman valmennusta myös ensimmäisellä haku yrittämällä. Eniten ihmettelin paria tuttavaani, jotka kulkivat kaukana valmennuksessa.. Matka-aikoihin meni mielestäni aivan liikaa tehokasta lukuaikaa, no eivätpä ne päässeetkään sisälle.

Vierailija
2/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käydä, mutta auttaa kyllä. Valmennuskurssilla opetellaan oikiksen tyylillistä vastausmallia esseissä ym, mikä on kieltämättä normaalia esseekirjoitusta monimutkaisempaa, ja johon monet tarvitsevat harjoitusta. Itse oikiksen kursseilla käyneenä ainakin pakko myöntää, että lakiteemaisten tekstien tuottaminen on osoittautunut huomattavan hankalaksi, kun niihin ei ole tottunut. En siis usko valintakursseista olevan pääsykokeita ajatellen tosiaankaan mitään haittaa. Myös pääsykoemateriaalin lukeminen ja sisäistäminen varmasti helpottuu. Yksinkin opiskelu saattaa tietenkin avata oven oikikseen, mutta eivät ihmiset siellä valintakursseillakaan turhaan istu, onhan niistä paljon apua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä, selkiyttää asioita huomattavasti. Pääsykokeessa vaaditaan tiettyä vastaustekniikkaa, jota harjoitellaan valmennuskurssilla.

Vierailija
4/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Itse opiskelen itsenäisesti paljon tehokkaammin kuin ohjatussa ryhmässä muiden tahtiin. Vastaustekniikkaa täytyy opetella kyllä, mutta ei siihen valmennuskurssia välttämättä tarvita.

Vierailija
5/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastot puhuvat puolestaan. Tänä vuonna Turkuunnoikeustieteelliseen päässeistä yli 75 prosenttia oli käynyt Lexin valmennuskurssin. Lex on oikeustieteen opiskelijoiden aineyhdistys.

Vierailija
6/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin kurssin toisella hakukerralla ja pääsin sisään, mutta onnistumiseen vaikutti moni muukin asia, kuin kurssi. Sain kurssilta sopivasti itseluottamusta ja vertaistukea sekä toki myös apua vastaustekniikkaan. Yksi tehtäväkin sattui olemaan täsmälleen sama yhdessä harjoituskokeessa kuin pääsykokeessa.

Opiskelukavereista ehkä kaksi ei ollut käynyt kurssia.

Vierailija
7/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa se "vastaustekniikka" ja muut vippaskonstit. Pääsette sisään, kun osaatte kirjat ulkoa. Niin yksinkertaista se on. Totta kai pitää osata jäsentää vastauksensa paperille esseemuotoon, mutta jos ei osaa kirjojen asioita, niin ei se "tekniikka" auta. Kirjoitatte ulkoa opetellun säännön paperille, kerrotte miksi sitä sääntöä sovelletaan ko. tapaukseen ja sitten sovellatte sääntöä tapaukseen. Ei se ole mitään tähtitiedettä. Minä pääsin Helsingin oikikseen ilman valmennuskursseja ekalla yrittämällä (tosin olin käynyt avoimessa oikeustieteen kursseja, että en aloittanut ihan nollasta). En tehnyt pääsykoekevään aikana ainoatakaan harjoitustehtävää saati treenannut "vastaustekniikkaa", vaan keskityin kirjojen sisällön takomiseen päähäni. Pääsin sisään hyvillä pisteillä. 

Vierailija
8/8 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Master of laws ohjelmaan ilman mitään preppauskurssia koska mulla on Britanniasta toinen maisterintutkinto. Vastaustekniikka on a ja o, ei tarvi olla ruudinkeksijä pärjätäkseen sääntöjen tulkinnan ja kehityksen alalla.