Miten saan tuon 10 vuotiaan laittamaan takin päällensä ja pitämään sen päällä??
Ei uhkailut taudeista auta. Meidän poika on just se, jonka näet fillaroivan ilman takkia ja josta ihmiset ajattelee "Voi kauhea, ei tuonkaan vanhemmat katso millä vaatteilla lapsi kulkee!" Mutta huoli pois, meillä on lapselle vaatteet aamulla valmiina. Hanskat, pipot, takit yms. Kun ne ei vaan mene päälle, jos et ole vahtimassa. Eli useimmiten ei ole päällä, koska olemme miehen kanssa töissä.
Takki päätyy aina reppuun. Nyt jo aamulla on takki sentään päällä, mutta päivällä takki löytyy repusta. Eikä enää ole mikään lämmin!
Onko tämä vaihe, johon täytyy suhtauta vain olankohautuksella "Palelkoot ja tulkoot kipeäksi"?
Kommentit (39)
Kylmyys saa sen takin pysymään päällä, ette te.
Itse annan lasten tuossa iässä valita itse. Oppii nopeasti jos kerran palelee matkalla.
Itsehän lapsi kärsii kylmästä. Kyllä lapsi takin pukee, kun hänellä on tarpeeksi kylmä. Taudit tulevat viruksista ja bakteereista, eivät kylmästä.
Siperia opettaa, usko mua. Kun on tarpeeksi kylmä ne kamat menee ja pysyy päällä. Itsellä 15v poika, jonka JOKA talvi täytyy uudelleen testata se, missä vaiheessa tarvitsee pitkät kalsarit, mutta aina ne jossain vaiheessa talvea kaivetaan esiin, ihan omaehtoisesti.
Muistan hyvin kun pentuna tuli helposti vähennettyä vaatteita siitä mitä kotona laittoi päälleen. Mutta kyllä tosiaan kun tuli kylmä niin ihan omaehtoisesti puettiin lisää. Liikuttiin paljon joten reippaampi vaatetus oli niitä hetkiä varten kun oltiin paikoillaan.
Vanhemmat eivät liiku yhtä paljon kuin penskat joten kuvittelevat että on kylmä koko ajan. Penskat liikkuvat silloinkin kun eivät varsinaisesti harrasta liikuntaa.
Kyllä tuon ikäinen jo itse tietää koska on kylmä. Jos sillä ei ole kylmä niin miksi pitää takkia?
Vetää takin päälle kun on kylmä - ei sekään varmaan kylmissään tykkää olla.
Niin ja tosiaan, kylmästä yksinään ei tule kipeäksi.
meidän 10v tuli äsken koulusta takki ja lippis päällä. vaihtoi pipon, etsi sormikkaat ja puki pitkät kalsarit, koska ulkohousujahan ei voi käyttää :D
Isäni muistuttaa yhä että ulkona on kylmä ja että minulla on liian vähän vaatetta päällä. Näin on ollut aina ja se johtuu sitä, että jostain syystä minulla ei ole kylmä silloin kun muilla on. Toisaalta silloin kun muista on mukavan lämmintä, on minulla jo liian kuuma.
Pikkulapsena minut topattiin aina niin, että oli vaikea liikkua ja oli jatkuvasti hirveä hiki.
Vielä pienempänä potkin aina vaunussa peiton pois ja äitini taitteli sen siksi patjani alle, jolloin sitä oli hankalampi saada sieltä pois. Olin sitten todella kuumissani ja sitten kun vihdoin sain sen peiton pois, oli jo niin hiki että pian oli vuorostaan hiukan kylmä. Hankala tilanne silloin kun ei vielä osaa puhua yhtään sanaa.
Anna olla. Kyllä täsypäinen lapsi osaa takin pistää itse päälle, jos siltä tuntuu.
Osta sille hieno takki. Minä kieltäydyin pitämästä takkia julkisilla paikoilla, koska takkini oli joku nolo 90-luvun kukkahirvitys. Sain uuden ja käytin takkia ihan mielelläni, ei ollut kiva palella.
Vierailija kirjoitti:
Isäni muistuttaa yhä että ulkona on kylmä ja että minulla on liian vähän vaatetta päällä. Näin on ollut aina ja se johtuu sitä, että jostain syystä minulla ei ole kylmä silloin kun muilla on. Toisaalta silloin kun muista on mukavan lämmintä, on minulla jo liian kuuma.
Pikkulapsena minut topattiin aina niin, että oli vaikea liikkua ja oli jatkuvasti hirveä hiki.
Vielä pienempänä potkin aina vaunussa peiton pois ja äitini taitteli sen siksi patjani alle, jolloin sitä oli hankalampi saada sieltä pois. Olin sitten todella kuumissani ja sitten kun vihdoin sain sen peiton pois, oli jo niin hiki että pian oli vuorostaan hiukan kylmä. Hankala tilanne silloin kun ei vielä osaa puhua yhtään sanaa.
Aika mieletön muisti sulla!
Kyllä mulla oli teininä perse jäässä ja kerran jos toisen sai sisälle mentyään lämmitellä itseään. Jos kaveritkaan eivät käytä takkia tai se kotoa löytyvä takki on nolo, niin ei se mene päälle. Sori siitä. :) Tai jos oikeasti keksit keinon, niin vinkkaa meillekin.
Jos nyt jotain haluat kokeilla, niin käykää takkiostoksilla sitten kun syyskautta on jo jonkin aikaa ollut ja lapsi on nähnyt mitä kavereillakin on päällä. Jos tykkää käyttää huppareita, niin voi yrittää etsiä vähän paksumman hupparin, jonka kansssa sitten hiihtelee. Vaatteita voi myös tuunata, anna nuorisolle tussi käteen ja sano että pistä selkään "Slayer". 10-vuotiaalle voi olla ihan hemmetin tärkeätä, ettei erotu joukosta liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla oli teininä perse jäässä ja kerran jos toisen sai sisälle mentyään lämmitellä itseään. Jos kaveritkaan eivät käytä takkia tai se kotoa löytyvä takki on nolo, niin ei se mene päälle. Sori siitä. :) Tai jos oikeasti keksit keinon, niin vinkkaa meillekin.
Jos nyt jotain haluat kokeilla, niin käykää takkiostoksilla sitten kun syyskautta on jo jonkin aikaa ollut ja lapsi on nähnyt mitä kavereillakin on päällä. Jos tykkää käyttää huppareita, niin voi yrittää etsiä vähän paksumman hupparin, jonka kansssa sitten hiihtelee. Vaatteita voi myös tuunata, anna nuorisolle tussi käteen ja sano että pistä selkään "Slayer". 10-vuotiaalle voi olla ihan hemmetin tärkeätä, ettei erotu joukosta liikaa.
Miksi tämä on saanut alapeukun? Tuollaista se on, lasten ja nuorten sielunmaailma, tykkäsitte siitä tai ette. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Jos joku vaate on nolo, se ei mene lapsen tai nuoren päälle, ei sitten millään. Sen hienon vaatteen ei tarvitse olla kallis, kunhan on jotenkin siistin näköinen eikä mikään "90-luvun kukkahirvitys".
Ihan hyvä idea tuo, että jos takki on nolo, poika ei halua sitä käyttää. Toisaalta takki on ihan tavallinen harmaa takki, jossa mun mielestä ei pitäisi olla mitään noloa. Ei siinä ole edes mitään kuvioita! Mutta tämähän on vain mun mielipide. Routa porsaan kotiin ajaa eli tässä tapauksessa kylmyys takin niskaan?
Kauppaan sitten uuden hankintaan.... Niin. Ehdotin pojalle, että mennään ostamaan talvea varten ulkohousut, koska nyt on valikoima parhaimmillaan. Pojan vastaus "EN LÄHDE!!! MIKSI SUN TÄYTYY PILATA MUN VAPAA-AIKA?!? EN LÄHDE SOVITTAMAAN MITÄÄN!!" Kyllä, hän huusi. Ajattelin, ettei hätä tämän näköinen. Joutaa asia odottaa, mutta oppiipahan sitten miten kivoimman näköiset vaatteet loppuu aina ensin ja miten tylsä on tyhjästä nyhjästä kun pakkaset kolkuttelee ovella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika mieletön muisti sulla!
No jostain syystä muistan asioita jo ihan alkuvaiheesta.
Ihmettelen sitä mikseivät muut muista.
Muistan senkin kun ensimmäinen hammas oli tulossa.
Hirvittävä kutina kunnes sain sen pururenkaaan.
Vierailija kirjoitti:
on sulla kyllä helevetin hyvä muisti :D (anteeks, oli pakko)!!
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä idea tuo, että jos takki on nolo, poika ei halua sitä käyttää. Toisaalta takki on ihan tavallinen harmaa takki, jossa mun mielestä ei pitäisi olla mitään noloa. Ei siinä ole edes mitään kuvioita! Mutta tämähän on vain mun mielipide. Routa porsaan kotiin ajaa eli tässä tapauksessa kylmyys takin niskaan?
Kauppaan sitten uuden hankintaan.... Niin. Ehdotin pojalle, että mennään ostamaan talvea varten ulkohousut, koska nyt on valikoima parhaimmillaan. Pojan vastaus "EN LÄHDE!!! MIKSI SUN TÄYTYY PILATA MUN VAPAA-AIKA?!? EN LÄHDE SOVITTAMAAN MITÄÄN!!" Kyllä, hän huusi. Ajattelin, ettei hätä tämän näköinen. Joutaa asia odottaa, mutta oppiipahan sitten miten kivoimman näköiset vaatteet loppuu aina ensin ja miten tylsä on tyhjästä nyhjästä kun pakkaset kolkuttelee ovella.
ap
liki kaikissa kaupoilla on nettikaupat. katsele sieltä eri malli ja oikeat koot valmiiksi ja sano että menette sovittamaan kolmia mitä lapsi valitsee. tai tilaa ne 3 ja nettikaupassa on 14pv palautusoikeus ja palauta ne epäsopivat
Sama juttu. Takki päätyy reppuun tai jää kouluun. Aina on " liian kuuma"...Ei ole coolia kulkea takki päällä, kai?
Kyllä tuon ikäinen (ja nuorempikin) tietää milloin on sopivasti päällä. Jotkut on vaan kuumaverisempiä eikä tarvii niin paljon vaatetta.
Meidän 15-vee tuli viime viikonloppuna koulusta viikonloppuvapaalle ilman takkia. Hänellä oli teepaita ja kauluspaita lisäksi. Kuulemma laiturilla oli tullut junaa odottaessa kylmä, mutta sitten kun käveli junalta kotiin, olikin lämmin ja piti avata paidan napit. Minä olin ihan kauhuissani, mutta tyttö ei ollut moksiskaan. Hän otti kyllä mukaansa nyt kevättakin, että ehkä parin viikon päästä ilmestyy kotiin takki päällä.
Anna olla ilman?