Miten saan tuon 10 vuotiaan laittamaan takin päällensä ja pitämään sen päällä??
Ei uhkailut taudeista auta. Meidän poika on just se, jonka näet fillaroivan ilman takkia ja josta ihmiset ajattelee "Voi kauhea, ei tuonkaan vanhemmat katso millä vaatteilla lapsi kulkee!" Mutta huoli pois, meillä on lapselle vaatteet aamulla valmiina. Hanskat, pipot, takit yms. Kun ne ei vaan mene päälle, jos et ole vahtimassa. Eli useimmiten ei ole päällä, koska olemme miehen kanssa töissä.
Takki päätyy aina reppuun. Nyt jo aamulla on takki sentään päällä, mutta päivällä takki löytyy repusta. Eikä enää ole mikään lämmin!
Onko tämä vaihe, johon täytyy suhtauta vain olankohautuksella "Palelkoot ja tulkoot kipeäksi"?
Kommentit (39)
Kyllä poika pukee, kun tulee tarpeeksi kylmä. Se karaisee mukavasti. Näin just viime viikolla naapurin kasikymppisen ukon pinkaisevan lenkille sortseissa ja teepaidassa, vetree oli askel.
Meillä kymmenvuotias poika on samanlainen eikä 12-vuotias tyttö halua laittaa takkia kiinni. Olkoot. Menkööt ja palelkoot jos ei tajua.
Yksi lapsistani on niin kuumaverinen, ettei halua pitää takkia.
Takit ovat tarjolla, ja kylminä aamuina komennan ottamaan takin reppuun ellei päälle laita. On sitten mahdollisuus ottaa takki päälle mikäli mieli muuttuu.
Käytäntö on, että jos lapsi tulee kipeäksi sen takia että itse on valinnut pukemattomuuden, niin sairaspäiviä ei vietetä telkkarin kanssa.
Jotkut vaan yksinkertaisesti pysyvät lämpiminä ilman takkia.
Meillä sama juttu kohta 10v pojan kanssa. Aamulla kyllä lähtenyt tällä viikolla takki päällä, samoin sormikkaat ja pipo päässä. Koulusta tullessa kaikki löytyy takkia myöten repusta. Eilen olisi välttämättä halunnut lähteä futistreeneihin shortseissa. Asutaan helsingissä, lämpöasteita 8 ja helvetinmoinen kylmä tuuli.
Et tietenkään mitenkään, koska lapsesi ei ole jatkeesi vaan hänellä on oma tahto.
Kyllä se takki päälle löytyy, ennen kuin on miinus kolmekymmentä pakkasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu kohta 10v pojan kanssa. Aamulla kyllä lähtenyt tällä viikolla takki päällä, samoin sormikkaat ja pipo päässä. Koulusta tullessa kaikki löytyy takkia myöten repusta. Eilen olisi välttämättä halunnut lähteä futistreeneihin shortseissa. Asutaan helsingissä, lämpöasteita 8 ja helvetinmoinen kylmä tuuli.
Ihan sama! Ainoa mitä suostuu käyttämään on huppari. Olen ostanut jo kolme eri syystakkia, mutta ei kelpaa. Poika on ollut on off flunssasssa nyt 2 vkoa kun on tosi kylmä ulkona.
Myydäänkö jossain topattuja tms talvihuppareita?
10 v pojan äiti hki
Mun lapsille puhkesi ekat hampaat 4kk iässä. Jos joku väittää muistavansa siitä iästä jotain, niin on kyllä muumit karannu väärään laaksoon.
Usein lapsuusmuistot ovat joka tapauksessa "väärin", sillä muistot muokkautuvat jatkuvasti. Se, mitä muistat tapahtuneen kun olit vaikka 5-vuotias, voi todellisuudessa olla mennyt ihan toisella lailla. Tämä ei ole mun keksimää, vaan ihan tutkittu juttu. Ei tietenkään päde kaikkiin muistoihin.
Naapurustossa on pari poikaa, jotka kesät talvet painelee sama huppari päällä. Toisella vielä hihat kääritty ylös kovemmillakin pakkasilla. Itteä kylmäs katella.
Muksut ovat ihmeellisiä, osalla on kylmä osalla ei. Se vaan voi tietää ongelmia myöhemmällä iällä. Veto tekee kipeetä ihmeellisissä paikoissa, jos ei nuorena suojaa itseään.
Oman tyttären kohdalla hirvittää ne paljaat nilkat. Hän on vilukissa, että on jo paksua takkia päällä ja pipokin laukussa, mutta conssit ja nilkkasukat ja lyhyemmät puntit. Hrr... ei o kylmä, ei.
Tuttua juttua.
Tänä aamuna täällä oli +1 astetta lämmintä. Hupparissa olis lähtenyt ja kas, kaksi ns. välikausitakkia oli molemmat koulussa. Toppatakki on aivan liian kuuma tolle kuumakallelle tässä vaiheessa, kaivettiin sitten hupparin päälle tuulitakki. 100 vetoa, että sekin löytyy iltapäivällä koulusta.
Takeissa ei oo vikaa, käyttää niitä ihan mielellään silloin kun kokee tarvitsevansa, mutta on vaan "ihan sika kuuma". Ja onhan se totta, että tällä hetkellä lämpötila heittelee, iltapäivällä saattaa olla + 12 astetta ja aurinko paistaa.
Tässä kyseessä nimenomaan poika, tytöt on pukeneet ihan oma-aloitteisesti takkia päälle tähän aikaan.
Toisaalta noi pojat painaa menemään fudista kaikki välitunnit, ymmärrän että siinä hommassa takki on liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän lapsi kärsii kylmästä. Kyllä lapsi takin pukee, kun hänellä on tarpeeksi kylmä. Taudit tulevat viruksista ja bakteereista, eivät kylmästä.
Argh mutta se palelu heikentää immuniteettia jolloin virukset ja bakteerit pääsee lisääntymään. Ei pitäisi olla enää uutta tietoa...
Voisitko kerran keskustella lapsen kanssa siitä, miksi ihmiset pitävät takkia päällään? Kertoisit faktoja viruksista, jotka saattavat olla jo hänen elimistössään ja "puhjeta" vilustuessa.
Lopettaisit keskustelun siihen, että näiden faktojen jälkeen 10-vuotiaana poikasi saa itse valita, pitääkö takkia vai ei. Esittäisit toiveen, että se olisi kuitenkin kaiken varalta aina mukana.
Tai sitten sanoisit, että jos poika ei jatkossa käytä takkia, äiti hakee hänet koulusta rintaliiveissä. Jos nolostuu, kerrot, että sinuakin nolottaa, kun aikuiset luulevat, ettet välitä poikasi vilustumisesta.
Varmasti monta tapaa, mutta mikä olisi viisainta... Onko sinulla pelkoja, että menetät auktoriteetin 10-vuotiastasi kohtaan? Itse olen huomannut, että 10-vuotiaan pojan kanssa on tullut enemmän tottelemattomuutta. Se tuntuu minusta joskus loukkaavalta, koska koen, ettei hän kunnioita minua. Huomattavasti enemmän joudun keskustelemaan asioista kuin ennen.
Ehkä sinunkin pitää lisätä vanhemmuuteesi, auktoriteettiisi ja ohjeisiisi enemmän keskustelevuutta ja perusteluja. Lapsi saa itse valita, mutta häntä tuetaan siihen. Häntä autetaan ymmärtämään erilaisia valintavaihtoehtoja syvemmin kuin "tämä tai tuo" -tasoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama! Ainoa mitä suostuu käyttämään on huppari. Olen ostanut jo kolme eri syystakkia, mutta ei kelpaa. Poika on ollut on off flunssasssa nyt 2 vkoa kun on tosi kylmä ulkona.
Myydäänkö jossain topattuja tms talvihuppareita?
10 v pojan äiti hki
Niin vain eilenkin löytyi takki repusta vaikka varustus oli aamulla sama eli takki, sormikkaat ja pipo. Täällä Turun seudulla eilen +9 ja hyytävä tuuli. Mutta kun se huppari on kuulemma niin paksu ja lämmittävä. Aha, okei. Ei voi mitään. Ehkä riittävä kylmyys saa takin päälle. Niin se varmaan vain on.
Joku vinkkasi nettikaupasta tilaamisen mikä onkin meillä usein käytetty vaihtoehto takeissa ja kengissä. Housut on jotenkin hankalampi koska vaihtoehtoja täytyisi tilata todella monta. Meillä on jonkinlainen välimallin poika. :D Ei kukkakeppi, mutta ei mikään pullukkakaan. Mutta tuon teen eli netistä katsotaan vaihtoehdot yhdessä, joita yhdessä lähdetään sovittamaan paikan päälle kauppaan.
ap
Ps. Ai niin, ekat pipot ja hanskat hävitetty. Ajatelkaa, nyt vasta! ;D
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kerran keskustella lapsen kanssa siitä, miksi ihmiset pitävät takkia päällään? Kertoisit faktoja viruksista, jotka saattavat olla jo hänen elimistössään ja "puhjeta" vilustuessa.
Lopettaisit keskustelun siihen, että näiden faktojen jälkeen 10-vuotiaana poikasi saa itse valita, pitääkö takkia vai ei. Esittäisit toiveen, että se olisi kuitenkin kaiken varalta aina mukana.
Tai sitten sanoisit, että jos poika ei jatkossa käytä takkia, äiti hakee hänet koulusta rintaliiveissä. Jos nolostuu, kerrot, että sinuakin nolottaa, kun aikuiset luulevat, ettet välitä poikasi vilustumisesta.
Varmasti monta tapaa, mutta mikä olisi viisainta... Onko sinulla pelkoja, että menetät auktoriteetin 10-vuotiastasi kohtaan? Itse olen huomannut, että 10-vuotiaan pojan kanssa on tullut enemmän tottelemattomuutta. Se tuntuu minusta joskus loukkaavalta, koska koen, ettei hän kunnioita minua. Huomattavasti enemmän joudun keskustelemaan asioista kuin ennen.
Ehkä sinunkin pitää lisätä vanhemmuuteesi, auktoriteettiisi ja ohjeisiisi enemmän keskustelevuutta ja perusteluja. Lapsi saa itse valita, mutta häntä tuetaan siihen. Häntä autetaan ymmärtämään erilaisia valintavaihtoehtoja syvemmin kuin "tämä tai tuo" -tasoisesti.
En todellakaan pelkää auktoriteetin menetystä. Enemmänkin sitä, että hänellä on kylmä tai että hän vilustuu. Tiedän (kokemuksesta) miten epämiellyttävää on palella ja en halua hänen kokevan samaa vain sen takia, että takkia ei viitsitä käyttää. Mutta esiteineilyähän tämä on, jossa ei perusteluksi enää riitä, että en halua että sairastut. Poika ei nimittäin ole oikeastaan koskaan kipeä (toisin kuin veljensä), joten hänhän vain hyppisi riemusta jos hänelle tulisi kuume ja saisi olla pois koulusta. Hänellä on viimeksi ollut kuume alle viisi vuotiaana. Joten, epäilen vahvasti tämän olevan yksi syy takittomuuteen. Sen lisäksi tietysti, että takki on turhake.
ap
Meille kanssa tuommoinen topattu huppari! Heti ostan 12-vuotiaalle, joka lähtee nollassa asteessa t-paidassa ja olemattoman ohuessa hupparissa liikkeelle samalla kun flunssa jyllää perheessä.
9-v. lähtee kouluun kunnon vaatteissa, kun tulee kotiin, on usein fleece, takki, ulkohousut jne. repussa. Mutta jos sanoo, että ei tuntunut kylmältä, niin mikä minä olen väittämään vastaan? Olen meillä muutenkin se, joka aina palelee, joten en osaa enää ajatella olevani aina oikeassa muidenkin puolesta omine tuntemuksineni. Ei kyllä pidä mitään vaatteita "noloina" eli ole sillä tavalla muiden vietävissä, joten luotan tässä hänen harkintakykyynsä.
Mä en ole onnistunut ratkaisemaan tuota. 15-vuotias tyttö juoksenteli viime talvena(kin) nilkat paljaina tennareissa -27 lasten pakkasessa. Ei kuulemma ollut kylmä. On hengissä eikä ole sairastellut enempää tai vähempää kuin aiempinakaan vuosina.
Minä taas, no, mulla on nilkkapituinen untsikka, mukavuudestani en enää tingi ja voin jo myöntää, että talvella saattaa olla kylmäkin 😉
Vierailija kirjoitti:
Meille kanssa tuommoinen topattu huppari! Heti ostan 12-vuotiaalle, joka lähtee nollassa asteessa t-paidassa ja olemattoman ohuessa hupparissa liikkeelle samalla kun flunssa jyllää perheessä.
Ettei topatussa hupparissa ole riskinä se, että se on liian paksu? Tulee liian kuuma. Tai on liian takkimainen. Sitten se on taas siellä repussa.
Itsekin kuljin lapsena aina ilman takkia, eikä kylmä tullut. Kyllä se lapsesi takin laittaa päälle kun on tarpeen. Lapset kuitenkin leikkii ja juoksentelee koko ajan, ei siinä kylmä ehdi tulla.