Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalialan oma "kieli"

Vierailija
04.10.2016 |

Miksi sosiaalialalla on ihan oma kieli. Tuli kutsu murrosikäisen vanhemmalle tapahtumasta, jossa käsitellään "tahtomista ja ei-tahtomista". Mitä tämä tarkoittaa suomeksi? Miksi kaikki pitää ilmaista jotenkin kummallisesti? On voimauttamista, "huolta" jne.

Miksei näitä asioita voi ilmaista niin, että vanhempikin sen ymmärtäisi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, Eri alojen ammattilaiset muodostavat mielellään oman ammattitermistönsä kysymättä apua esim kielitoimistolta.

Siinä ei sinänsä mitään, mutta kun he alkavat käyttää omia termejään puhuessaan maallikkojen kanssa.

Yksi esimerkki on samaistua - psykologiassa käytetään muotoa samastua ilman i-kirjainta, vaikka se on suomen kielen vastainen ja turhaa sekoittava valinta.

Vierailija
2/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi teiniä enkä tajua mitä on teinin ei-tahtominne. Siis viittaako se jotenkin syrjäytymiseen ja masennukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, Eri alojen ammattilaiset muodostavat mielellään oman ammattitermistönsä kysymättä apua esim kielitoimistolta.

Siinä ei sinänsä mitään, mutta kun he alkavat käyttää omia termejään puhuessaan maallikkojen kanssa.

Yksi esimerkki on samaistua - psykologiassa käytetään muotoa samastua ilman i-kirjainta, vaikka se on suomen kielen vastainen ja turhaa sekoittava valinta.

Totta.

Vierailija
4/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitä järkeä on lähettää tällainen kutsu, kun en edes nyt tajua, mitä tämä tarkoittaa? Onko oletus se että kaikki vanhemmat kiltisti menee vaan sokkona ihan minne vaan?

Ap

Vierailija
5/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvituksena on kuva rinteeseen rakennetuista puuportaista. Siis symboloiko nää nyt jotenkin ihmisen elämää? Vai onko tää vaan "nätti luontokuva"?

Ap

Vierailija
6/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaito onkin sitä että osaa puhua ihmisille ilman vaikeita ammattitermejä, tai sitten avaa termit niin että ne on helppo ymmärtää.

Oma työni on täynnä karmeita termejä, mutta kun kohtaan asiakkaan puhun "suomea". Kollegoiden kesken puheemme kuulostaa lähinnä hebrealta. :D Alaa en kerro.

Vierailija
7/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka järjestää tapahtuman? Onko kyseessä siis tosiaan sosiaalialan juttu vai koulun?

Minulle ei nimittäin avaudu tuo ollenkaan. Se on ihan totta, että joka alalla on oma ammattikielensä, jota asiakastyössä pitäisi avata asiakkaalle ymmärrettäväksi. Koskee kaikkia asiakastyötä sisältäviä ammatteja. Itse tajuan lääkärien puheesta vain osan. 

T. sossu (pätevä, kun se jotakuta kiinnostaa kuitenkin)

Vierailija
8/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nopeuttaa kanssakäymistä saman alan ihmisten kanssa. Kaikki tietävät mistä puhutaan.

Monella alalla on näin.

Vierailija
9/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka järjestää tapahtuman? Onko kyseessä siis tosiaan sosiaalialan juttu vai koulun?

Minulle ei nimittäin avaudu tuo ollenkaan. Se on ihan totta, että joka alalla on oma ammattikielensä, jota asiakastyössä pitäisi avata asiakkaalle ymmärrettäväksi. Koskee kaikkia asiakastyötä sisältäviä ammatteja. Itse tajuan lääkärien puheesta vain osan. 

Sosiaalialan järjestön kutsu murrosikäisten vanhemmille. Illan teema on "tahtominen ja ei-tahtominen". Mitä tarkoittaa tämä?

Ap

Vierailija
10/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nopeuttaa kanssakäymistä saman alan ihmisten kanssa. Kaikki tietävät mistä puhutaan.

Monella alalla on näin.

Mutta kun tämän pitäisi käsittääkseni olla vertaistuki-ilta vanhemmille. En vaan tajua mistä aiheesta.

ap

Vierailija
11/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalialan järjestön kutsu murrosikäisten vanhemmille. Illan teema on "tahtominen ja ei-tahtominen". Mitä tarkoittaa tämä?

Ap

Kuten sanottu, ei tuo avaudu minullekaan, vaikka ihan alalla olen. Ehkä kuntasektorilla on sitten eri käsitteet. :D

t. sama sossu

Vierailija
12/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuten sanottu, ei tuo avaudu minullekaan, vaikka ihan alalla olen. Ehkä kuntasektorilla on sitten eri käsitteet. :D

t. sama sossu

Valtakunnallinen järjestö.

Vierailija
13/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

t. sama sossu

Tarkennus: olen siis itse kunnalla töissä.

Vierailija
14/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-tahtominen=vittu varmaan en tee! ?

Vierailija
15/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella alalla on näin.

Koska tämän tarkoitus on siis nopeuttaa ymmärtämistä niin vosiitko ystävällisesti suomentaa tuon otsikon nyt minulle? Mitä tarkoittaa tahtominen ja ei-tahtominen?

Vierailija
16/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei-tahtominen=vittu varmaan en tee! ?

Niin siis tarkoittaako se teinin niskurointia? Syrjäytymistä? Masennusta? Mitä tekee ihminen joka ei-tahtoo? On flegmaattinen?

Vierailija
17/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahtoisi joutua moiseen tilaisuuteen.

Vierailija
18/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattitaito onkin sitä että osaa puhua ihmisille ilman vaikeita ammattitermejä, tai sitten avaa termit niin että ne on helppo ymmärtää.

Oma työni on täynnä karmeita termejä, mutta kun kohtaan asiakkaan puhun "suomea". Kollegoiden kesken puheemme kuulostaa lähinnä hebrealta. :D Alaa en kerro.

Ja alaa et kerro, koska ...?

Vierailija
19/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aloittajalla asperger-piirteitä? Kyllä ihminen tavallisesti osaa tulkita myös figuratiivisemmat ilmaisut. Miksi sä niitä kutsussa olevia puuportaita mietit?

Kokoomuksen äänestäjä

Vierailija
20/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Eh? Mitä kielitoimistolta kysymistä ammattitermistöissä on? Niitä termejä kun ei keksitä ihan tuosta noin, vaan ne syntyvät tutkimuksen myötä. Esimerkiksi edellä mainittu voimaantuminen on käsite, joka on suomennettu englanninkielisestä sanasta empowerment. Se voi kääntyä myös voimautumiseksi. Kukaan ei tuota näitä sanoja missään mitenkään yhdellä oikealla tavalla, vaan ne muokkautuvat ammatillisessa keskustelussa.

Tieteen yksi tehtävä on luoda käsitteitä abstrakteille asioille. Aika outoa ajatella, että kaikki pitäisi olla kuvattavissa yleistajuisella suomella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä