Seuraa 
Liittynyt30.6.2016

Olen nyt kolmatta kertaa raskauden aikana flunssassa (nyt rv19) ja tämänkertainen flunssa on armoton. Olen viikon yskinyt kirjaimellisesti keuhkoja pihalle ja kokeillut kaikki poppaskonstit säännöllisestä höyryhengityksestä, saunasta, kuumaan juomaan, hunajaan ja pään kohottamiseen tyynyillä. Kroppa on todella kipeä ja etenkin kyljet. Pelkään yskiä, niin kipeää tekee. Onko näin pahasta yskästä sikiöille haittaa (Kaiken lisäksi kaksoisraskaus). Onko todella niin, että markkinoilla ei ole mitään raskaana oleville yskää helpottamaan? Entäpä tukkoisuus? Olen nyt riskillä yöksi ottanut Nasolinia, että happi kulkisi. Onko tämä turvallista? Työterveyshoitaja totesi, että mitään ei vaan nyt voi ottaa, että se on vaan höyryhengitettävä... Alkaa ahdistaa... Suurin huoleni on, että pienillä kaikki ihan hyvin... Liikkeitä en kuitenkaan vielä tunne...

Kommentit (2)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei!

Kovastakaan yskästä ei ole haittaa raskaudelle, vaikka se äidille tekisikin kipeää. Ymmärrän, että kyljet voivat olla todella kipeät kovan yskimisen seurauksena. Joskus kova ystä voi aiheuttaa hiusmurtumia kylkiluihin tai reväyttää kylkivälilihaksen. Tällöin kipu kyljissä voi olla todellaa kovaa.

Yskänlääkkeet sisältävät aineita, jotka saattavat vaikuttaa myös sikiöön. Siksi niitä ei suositella raskaanaoleville. HUS:in mukaan raskaanaoleva voi kuitenkin tarvittaessa käyttää yskänärsytyksen helpottamiseen dekstrometorfaania sisältäviä yskänlääkkeitä. Tällaista yskänlääkettä myydään tuotenimellä Resilar. Nasolin sisältää ksylometatsoliinia ja tämä myös sopii raskaanaolevalle.

Toivottavasti näistä olisi sinulle apua, kunnes tervehdyt. Parane pian!

t. Mia, terveydenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat