Ostaako kukaan itsetehtyjä koruja?
Olen harrastanut korujen tekemistä monta vuotta ja itsellä on kaapit täynnä niitä ja ystävät ja sukulaiset on niillä lahjottu. Se on vaan niin ihana harrastus, että en voi pitää näppejäni erossa siitä hommasta. Rahaa ei hirveästi ole, joten ajattelin, että voisin hieman tienata levennystä leipään koruhommalla. Mutta ostaako niitä kukaan, aika yleinen harrastus tuntuu olevan? Ja missä niitä oikein voisi myydä? Olen yrittäjä jo valmiiksi, joten myynti ei tuottaisi ongelmia ja ihan kiltisti verot maksaisin, eli en kenenkään "oikean alan yrittäjän" leipää ole viemässä.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Ai että hintaa pitäisi vielä nostaa :O
50 euroa kuulostaa kyllä siltä että ostamatta jäisi.
Minusta esim. käsinsolmitusta helmikaulanauhasta voi pyytää tuplasti tuon! Hyvälaatuiset helmet eivät ole mitään halpoja, jos on hyvin tehty ja laadukkaista materiaaleista, niin ei 50 e riitä mihinkään. Tietysti jos haluaa tukea harmaata taloutta, niin siitä vaan ostamaan puoli-ilmaisia käsitöitä.
Kuulisin minäkin mielelläni vastauksia aloittajan kysymykseen ja kokemuksista etsystä!
Saman lajin harrastelija =)
Minäkin olen etsyä tutkaillut, olen myös käsityön tekijä, mutta ei täällä tahdo kovin hyvin mennä tuotteet kaupaksi. Tosin asun pohjoisessa, eikä täällä ole ostajiakaan kovin paljon, ei myyntitilaisuuksia ja lisäksi täällä tehdään vielä aika paljon käsitöitä, eikä niin arvosteta käsintehtyä. Kuulemma etelässä menee hyvin kaupaksi käsityöt, mutta kun matkaa on satoja kilometrejä, myyntipaikat kalliita, yöpymiset ja muut kustannukset siihen päälle, niin mietityttää, että jääkö voitolle sitten kuitenkaan.
Minusta vaan näyttää, ettei suomalaisilla etsy-kaupoilla ole kovinkaan suurta menestystä. Usalaisilla sen sijaan on joillakin aivan valtavasti myyntiä. Tullit tietysti rajoittaa sinne kaupantekoa, mutta onhan tässä eu:ssakin markkinoita. Pitää minunkin alkaa todella tutustumaan etsyyn. Ja kiva olisi, jos jollakulla olisi kokemuksia!
Tjaa, jos muun maalaiset kaupat myy, niin täytyy tutustua niihin. Ehkä he osaavat jotain, mitä sitten me suomalaiset ei niin osata? Valokuvat, myyvä teksti, muu markkinointi? Varmasti just tuo oma merkki on tärkeää...eli ei vain myydä tyyliin "noh, tässä nyt olis vähän tämmösiä harrastelijan tekeleitä...". Minä taitaisin ainakin tarvita jotain markkinoinnin ja myynnin koulutusta! ap
Onko jossain olemassa joku käsityöntekijöiden oma palsta? Siellä voisi olla vilkkaampaa keskustelua aiheesta ja ehkä kokemuksiakin. Kiitos jos joku kertoo!
Jos teet esimerkiksi nättejä chockereita tai kimaltavia rannenauhoja/-ketjuja, niin olisi kiva nähdä kuvia:)
Jos ne on täntyyppisiä niin en ostaisi: http://movesome.fi/tuote/lasihelmi-kaulakoru-86cm/
Nuo ovat nimittäin päiväkotilaisen tekemän näköisiä.. ylipäänsä kaikki lasihelmet on halvan näköisiä. Tykkään enemmin polymeerisavesta tehdyistä koruista (ja niistäkin ostan lähinnä vain korviksia).
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on täntyyppisiä niin en ostaisi: http://movesome.fi/tuote/lasihelmi-kaulakoru-86cm/
Nuo ovat nimittäin päiväkotilaisen tekemän näköisiä.. ylipäänsä kaikki lasihelmet on halvan näköisiä. Tykkään enemmin polymeerisavesta tehdyistä koruista (ja niistäkin ostan lähinnä vain korviksia).
Ei ole tuon näköisiä, ei ollenkaan. Teen siis lähinnä solmittuja nauhoja, eli jokaisen (tai ei aina jokaisen) helmen jälkeen on solmu, jolloin helmet eivät mene hukkaan, jos nauha katkeaa. Eli nauhan voi sitoa uudelleen pelkän työn hinnalla, ei mene roskiin. Minusta kaikki lasihelmet eivät ole halvannäköisiä, mutta makuasia tietenkin. Katsopa esim. tsekkiläiset käsintehdyt lasihelmet, niitä on todella monennäköisiä. Samoin käsintehdyt lamppulasihelmet ovat mielestäni upeita (en tarkoita kiinalaisia, vaan esim. italialaisia), venetsilaiset perinteiset lasihelmet ovat aivan ihania, eivätkä mitenkään halpoja, yksi helmi saattaa maksaa useamman euron, esim. kultafoliohelmet.
Myös afrikkalaiset helmet ja merilasihelmet ovat hienoja, mutta eniten tykkään kivihelmistä. Ja käytän siis myös esim. rubiineita, kyaniittia, topaaseja jne. Eivät ne tietenkään ole niitä kaikkein laadukkaimpia, niissähän hinta on sitten jo ihan omaa luokkaansa, mutta kauniita ovat nämä vähemmän kalliitkin. ap
Itse en taas ole niin innostunut polymeeristä, mutta joitain keramiikkahelmiä ja riipuksia olen käyttänyt, esim. Lejonkloulta. ap
No laita nyt kuva niistä sun koruista tai sitten sen tyyppisistä
Tämä on vanha ketju. Jos joku kuitenkin lukee, niin lukekaa ihmeessä netissä arvostelut Etsy`stä. Ei ole kuin yhden tähden arvosteluja. Paikka täynnä huijareita.
Kiitos kannustuksesta ja vinkeistä! Alan tässä jo ihan innostua, kunhan vaan osaisin hinnoitella oikein. Onneksi perheessä on valokuvausharrastaja, joten varmaan hyviä kuvia tulee..tuo oli hyvä vinkki, että pitää miettiä, mitkä kuvat itseä miellyttävät ja herättävät ostoinnostuksen. Mielestäni koruni ovat ainakin näin suomalaisittain varsin uniikkeja, ulkomaalaisista voi olla jo vaikeampi erottua, siellä on tarjontaa niin valtavasti. Valmiita malleja mulla ei ole, enkä ole käynyt mitään kursseja, vaan kaiken olen itse opetellut ja mallit suunnitellut itse. Kovasti niitä on kehuttu, mutta...se huono itsetunto kai se rajoittaa, ettei oikein tahdo uskaltaa edes kokeilla. Mutta jospa tästä rohkaistuisi. ap