Miten paljon kiinnität huomiota vaatteiden myrkyllisyyteen?
Syötkö luomua? Millaisia vaatteita käytät? Tiedätkö, miten paljon myrkkyjä niihin on käytetty? Välitätkö, mitä on päälläsi ja mitä ne aiheuttaa? Oletko terve? Onko lapsia? Oliko miehen sperman määrä normaali?
Lue tämä ja kerro, mitä ajatuksia herätti: https://www.cancerdefeated.com/newsletters/The-Clothes-that-Kill-You-Sl…
Kommentit (15)
1: millaisia vaatteita ostat ja mistä?
Pesen erikseen kaikki uudet vaatteet pari kertaa ennen käyttöä, mieluimmin 60 asteessa. Syön melko paljon luomua ja käytän reilun kaupan tuotteita ja pyrin välttämään kaikkea halpaa, mieluimmin olen ilman tai ostan käytettynä. Tänäänkin kävin varta vasten ostamassa luomukahvia neljä pakettia, kun sitä ei ole lähikaupassa.
Tuotteissa hintaa tärkeämpi on eettisyys. Ja silti, kaapit pursuaa tarpeetonta tavaraa.
Miksi ihmiset ei enemmän nouse barrikadeille noita myrkkytekstiilejä vastaan? Luomua kyllä syödään, mutta iholle kelpaa mikä vain? Ei ne myrkyt edes kunnolla lähde, vaikka pesisikin 60 asteessa ennen käyttöä.
Isot kotimaiset (Finlayson, Marimekko ym.) vaan valittaa, kun suomalainen tuote ei myy... No ei kai, kun eivät oikeasti ole aidosti kotimaisia (tee Suomessa) eikä heillä myydä GOTS-sertifioituja tekstiilejä.
Olen vähentänyt rotanmyrkyn laittamista pesukoneeseen.
Ostan lähes kaikki vaatteet kirppareilta. Luulen, että niissä olevat myrkyt on jo aika lailla peseytynyt pois. Itse pesen pyykit aina 60 asteessa.
Uutena ostan lähinnä lastenvaatteita ja alusvaatteita. Näissä suosin luomupuuvillaa. En osta myöskään vaatteita, joiden epäilen olevan epäeettisesti tuotettu.
Vaatteiden osto uutena on kyllä haastavaa. Onneksi kirpparit pursuavat vaatetta, eikä sieltäkään tule ostettua mitään H&M-rättejä. Sukkahousut ja sukat pyrin ostamaan mieluiten niin, että ne ovat puuvillaa, silkkiä, villaa, bambua tai näiden sekoituksia.
Ostan lapsille vaatteet enimmäkseen käytettyinä, ja yksi syy on juuri tämä. Osa kamoista on tietty melkein pakko ostaa uutena, kuten kurahanskat.
Mietin näitä muutenkin. Esimerkiksi autossamme haisee juuri nyt vähän tunkkaiselle, mutta en halua wunderbaumia, koska auto on täynnä pikkupoikia ja haluan tulla mummoksi. Joten autonraikastusniksejä otetaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö luomua? Millaisia vaatteita käytät? Tiedätkö, miten paljon myrkkyjä niihin on käytetty? Välitätkö, mitä on päälläsi ja mitä ne aiheuttaa? Oletko terve? Onko lapsia? Oliko miehen sperman määrä normaali?
Lue tämä ja kerro, mitä ajatuksia herätti: https://www.cancerdefeated.com/newsletters/The-Clothes-that-Kill-You-Sl…
Luin muutaman lauseen, sitten tuli tuo enzymes mainos ja oli pakko sulkea sivusto. Voi olla että mainosta lukuunottamatta oli ihan asiaa, nyt en tiedä.
Millaiset vaatteet voi muka pestä 60 asteessa? Jotkut markettirytkyt? Vähän huolettaa nuo myrkyt mutta ei voi mitään kun omat vaatteet on enimmäkseen 30 asteessa pestäviä.
Kyllä mä pesen aika huoletta kaikki 60 asteessa, ei oo menneet vaatteet miksikään.
Eikö joku tutkimus ollut, jonka mukaan ne myrkyt ei kuitenkaan lähde pesuissa juuri yhtään eikä kirpparivaatteet ole mitenkään myrkyttömämpiä? Siksi kannattaa ostaa jo valmiiksi mahdollisimman myrkyttömiä vaatteita, mm. niitä gots-sertifioituja. Niitä on, mutta aika ikävän harvassa ovat. :(
Miten muuten öko tex-vaatteet? Eikö niissä testata vain ettei ole 100 haitallisinta kemikaalia? Mutta kemikaalejahan on olemassa tuhansia. Eli tuo ei ole häävi tae oikeasti? Eikö usein öko texin mainosteta olevan "haitta-aineetonta", mutta sehän on väärin sanottu eikä se ole niin?
Toisaalta eikö jotkut merkit ilmoita vaatteiden olevan gots-puuvillasta, mutta sekin on hämäystä ja värjäys ym. voi olla samaa kuin tavallisissa vaatteissa? Pitäisi olla koko vaate gots-sertifioitu alusta loppuun, niin olisi turvallinen?
En.
Palstalle aina jeesustelen että joo, aina pesen ja valikoin sen mukaan blaablaa, mutta en oikeasti niin välitä siitä. Pesen joo, jos se haisee pahalle ym. itsestäänselvyydet.
Olen 25v ja syöpä tulee kuitenkin jossain muodossa tällä nykyihmisen kemikaalialtistuksella, joten ainoa toivo on että syöpähoidot kehittyvät paremmiksi ennen kuin omalle kohdalle osuu.
12, eikö sua kiinnosta sun terveys ollenkaan? Entä onko sulla lapsia?
Mä maistan aina kaikkia vaatteita ja jos en kuale, ni ei ne sit myrkyllisiä kai ole.
Vierailija kirjoitti:
12, eikö sua kiinnosta sun terveys ollenkaan? Entä onko sulla lapsia?
Oma terveys kiinnostaa siinä määrin, että en mene flunssassa lenkille ja pukeudun talvella lämpimästi. Ei kiinnosta vaatteiden tai kosmetiikan myrkyt yms. Ei ole lapsia.
Paljon. Olen huomioinut asian jo yli 20 vuotta. T. Alalla oleva