Minkäläaisen tavaran liiallista kertymistä et ymmärrä (esim. meikit, siivoustarvikkeet, kengät...)? Tai mitä sinulle kertyy liikaa ja miksi?
Tuli mieleen kun autoin kaveria muutossa ja hänellä oli iso laatikollinen täynnä siivousaineita. Ei siis liinoja yms. tarvikkeita, vaan esim. 6 noin puolillaan olevaa pullollista ikkunanpesuainetta ja saman verran aloitettuja käsitiskiaineita, käytännössä joka laatua oli ainakin 3 pulloa ja melkein joka pinnalle/huoneelle oma aine. Kaveri ei edes ole mikään siivousintoilija eikä asuntokaan mikään kartano, joten oli vähänhämmentävä löytö.
Toinen mitä ihmettelen on äidin meikkivoidekokoelma, pulloja on varmaan 15. Ymmärrän että voi tarvita muutaman eri värin ja/tai koostumuksen, mutta noin monta? Jos joku osoittautuu huonoksi, niin miksi hillota sitä kaapissa sen jälkeen kun parempi on löytynyt, nehän ei edes säily montaa vuotta?
Ja ettei tulisi kuvaa että pidän itseäni täydellisenä, niin sanottakoon että minulle tuppaa kertymään liikaa teetä. Tykkään vaihdella makuja, ja välillä sitten joku avattu pakkaus unohtuu kaapin perälle niin pitkäksi aikaa että maut ehtii haihtua.
Kommentit (40)
Sisustuskrääsän. Todella ahdistavaa kun joka paikka täynnä kaikenlaista pikkusievää romua ja siivouskin hankaloituu. Pahimmillaan on sitten pölyistä romua, yäk!
Itselleni ei kerry mitään roinaa, heitän säännöllisesti tarpeettomat pois enkä osta turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Toinen mitä ihmettelen on äidin meikkivoidekokoelma, pulloja on varmaan 15. Ymmärrän että voi tarvita muutaman eri värin ja/tai koostumuksen, mutta noin monta? Jos joku osoittautuu huonoksi, niin miksi hillota sitä kaapissa sen jälkeen kun parempi on löytynyt, nehän ei edes säily montaa vuotta.
Tähän voisin kommentoida, että itselläni on myös eri meikkivoiteita varmaan joku vajaa 10, jos lasketaan myös mineraalimeikit, mutta meikkivoiteistani mikään ei ole oikean sävyinen, joten olen ajatellut, että noita voisi sekoittaa keskenään tai jotkut liian tummat sävyt toimisi tekorusketuksen kanssa (ei kuitenkaan käynyt niin, joten joudun sekoittamaan voiteisiini erikseen "väriainetta", elintarvikevärejäkin on kokeiltu, hah). Meikithän on myös kalliita, joten senkin takia niitä on vaikkea vain heittää pois, haluaisi uskoa että jotain hyötyä olisi vielä. Kai niitä voi käyttää edes varjostukseen tms. En kyllä tiedä miksi äiti säilyttää vuosikausia vanhoja meikkivoiteita, eikö hän sitten vaan ole huomannut niissä olevan vikaa tai on jotenkin "kiintynyt" niihin, mahdollisesti juuri tuon kalleuden vuoksi.
Kymmenen vuoden taistelun jälkeen olen oppinut jotain ja mulle ei enää kerry tavaraa. Olen oppinut heittämään pois ja olemaan ostamatta turhaa. Helpottavaa.
Ihmetyttää ne jotka säilöö iänkaiken pilaantuneita tarvikkeita esim. juuri meikkejä, tai jauhoja tai säilykkeitä vuodelta 1997 tai noin 200 kpl matkahammasharjoja (tunnen tällaisen henkilön).
Anoppia olin joskus muuttamassa ja huomasin, että hänell oli satoja (!) tyhjiä leippusseja. Niitä oli siivouskaapissa, vatolaatikoissa, varastossa. Myös lahjapaperia oli tolkuttomasti ja suurin osa täysin käyttökelvotonta koska runnottu kaapin perlle uusien lahjapaperien tieltä.
Lehti pinoja. - Sinänsä suurin osa lehdistä lojuu ihan näteissä pinoissa ja lokerikoissa, mutta en tiedä miksi en saa vietyä, ainakin osan vain paperin keräykseen. Onko se muka nuukuutta, kun uusi aikakausilehti maksaa niin paljon vai, sitä, että kuvittelen lukevani tai ainakin vielä selaavani niitä ja tai kuka ties vielä löytväni, jonkun mukavan resepitin jota kokeilla.... Vai onko kyse vain jostain hamstarus vimmasta.
Mulla on kymmeniä sukkalankoja
Kudon hyvin harvoin
Mulle kertyy vaatteita: t-paitoja ja toppeja etenkin. Ei niitä raaski heittää/antaa pois, kun niistä on kuitenkin maksanut eikä niistä kirpparillakaan mitään saa. On tullut tilattua postimyynnistä jotain parempia vaatteita ja sit samalla joku 3-pack t-paitoja hintaan 9,90 e eikä ne ookaan olleet niin istuvia, mut en oo jaksanut palauttaakaan "kun maksoivat niin vähän". Argh. Vaatteiden ostelu on nyt kokonaan loppu. Riittäisi varmaan loppuelämäksi vaatetta...
Samoin noita turhia papereita kertyy. Ei niitä tarvitsisi, mutta niistä on muka näkevinään ja muistavinaan, mitä milloinkin on tapahtunut (jos vaikka joskus tarvitsisi tietää/muistaa). Esim. joku vanha lääkeresepti vuodelta 2004 johonkin satunnaisen vaivaan, joka ei ole sen jälkeen vaivannut. Jos vaikka joskus tulee uudestaan sama, niin tiedän, että olen sellaista lääkettä käyttänyt. Huh huh...
Kuitteja. Pitäisi laittaa exceliin ja tehdä kululaskelma asuntolainaa varten. Joka kuukausi päätän aloittaa (jo vuodesta 2010, että laskekaa siitä kuittien määrä...) ja hoitaa sen kunnolla loppuun asti, muttei onnistu ikinä.
Ja on muutakin, mut nämä pahimmat osa-alueet.
Lastenvaatteiden. Olen parilla fb-kirpparilla ja en voi kuin ihmetellä näitä "jäänyt haalaripaljoudessa kokonaan käyttämättä" "takki mahtuisi meille vieläkin, mutta emme tarvitse kymmentä takkia" jne. Miksi kukaan ostaa takkeja ja haalareita, tai no mitään vaatteita, niin paljon, että niitä jää käyttämättä? Hirveä homma sitten myydä niitä eteenpäin.
Ja siis itsekin ostan ihan reilusti sisävaatetta lapselle, koska en ehdi pestä vaatteita kuin viikonloppuisin(enkä aina silloinkaan). Mutta ei meiltä ikinä mitään käyttämättömänä jää pieneksi.
En ymmärrä isoa arsenaalia melkein tyhjiä pesuainepulloja yms. Tyyliin 6 pulloa shampoota, kaikissa tippa pohjalla. 7 hammastahnaa, mankelin läpi laittamalla saa nokareen. 3 makkarapakettia jääkaapissa, kaikissa 1 kuivanut siivu pohjalla. Lista jatkuu ja jatkuu. Näin on tosi monessa kodissa. Mitä järkeä? Onko se niin vaikeaa käyttää yksi purkki loppuun, heittää roskiin ja ottaa käyttöön seuraava?
Mä ymmärrän että ihmiselle voi kertyä ajan myötä melkein mitä vaan. Vaikka olisi siisti, voi siivoaminen vähentyä joksikin aikaa sairastumisen tai kuormittavan elämäntilanteen takia. Tavaraa kertyy nykyään tosi helposti, ei tarvitse edes ostaa kun tulee näytettä ja kaupanpäällistä ja tuotelahjaa ja mainostuotetta ja lahjoja läheisiltä.
Meille kertyy yhtä sun toista kuten teetä, neulelankoja, meikkejä, kynttilöitä, leluja. Koitetaan tietty kuluttaa ja raivata, mutta jos normaali tahti takkuaa, sen kyllä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä isoa arsenaalia melkein tyhjiä pesuainepulloja yms. Tyyliin 6 pulloa shampoota, kaikissa tippa pohjalla. 7 hammastahnaa, mankelin läpi laittamalla saa nokareen. 3 makkarapakettia jääkaapissa, kaikissa 1 kuivanut siivu pohjalla. Lista jatkuu ja jatkuu. Näin on tosi monessa kodissa. Mitä järkeä? Onko se niin vaikeaa käyttää yksi purkki loppuun, heittää roskiin ja ottaa käyttöön seuraava?
Tällaisessa taloudessa on mies. Miehet säästää gramman ketsuppia pullon pohjalle eivätkä heitä pois, mutta aloittavat uuden pakkauksen.
Liittynee jotenkin y-kromosomiin. Y, oh y?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä isoa arsenaalia melkein tyhjiä pesuainepulloja yms. Tyyliin 6 pulloa shampoota, kaikissa tippa pohjalla. 7 hammastahnaa, mankelin läpi laittamalla saa nokareen. 3 makkarapakettia jääkaapissa, kaikissa 1 kuivanut siivu pohjalla. Lista jatkuu ja jatkuu. Näin on tosi monessa kodissa.
Haha, tiedätkö sen tunteen kun edellinen tuote (hillo, shampoo, mikä tahansa) on melkein loppu ja ostat uuden jo valmiiksi, mutta se uusi houkutteleekin niin paljon, että avaat sen ennen kuin edellinen on loppu? Et kuitenkaan heitä vanhaa vielä pois, koska se on vielä syömä- tai käyttökelpoista ja aiot toki sen vielä käyttää. Heität sen pois vasta, kun sitä ei selkeästi voi enää käyttää, ja et välttämättä heti silloinkaan, koska se on ollut siellä niin kauan, että ei kai sillä nytkään niin kiire ole, ehtiihän sitä myöhemminkin, mutta juuri nyt on muuta tekemistä... Ehkä jostain tämäntapaisesta on kyse, hieman suuremmassa mittakaavassa vain.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä? Onko se niin vaikeaa käyttää yksi purkki loppuun, heittää roskiin ja ottaa käyttöön seuraava?
Ei mitään järkeä, ja ilmeisesti se juurikin on vaikeaa!
Ymmärrän ihan hyvin myös sellaista käyttäytymistä, johon en itse sorru. Ja jos en ymmärtäisi, en ainakaan mainostaisi tätä vajavaisuuttani kovaan ääneen.
Mun mies on just tommonen, et se juo mielummin vähän vajaan lasin maitoa ja laittaa sen maitopurkin takas jääkaappiin, vaikka sinne jäi noin 3 ml maitoa jäljelle, kuin että käyttäisi purkin tyhjäksi. Ei tarvitse itse laittaa sitä roskiin. Seuraavalla kerralla tietää ottaa uuden purkin, koska tarvitsi enemmän kuin mitä siinä "vajaassa" oli jäljellä.
Aivan vitun kiva sitten ottaa sitä käytännössä tyhjää maitopurkkia kaapista... :(
Sellaisen jonka ostelemisesta on vaikea saada mitään mielihyvää. Siksi joku siivoustarvikkeiden kertyminen tuntuu oudolta mutta en tiedä, voi joku niittenkin shoppailusta tykätä.
En ymmärrä astioiden(miljoona muumi mukia), kulhojen (yleensä tupperware) ja muun keittiöturhakkeiden keräämistä.
En ymmärrä miksi vaatteita, kenkiä ja laukkuja on satoja pareja! Kausia on vain neljä!
Itsellä taas kertyy meikkejä, kirjoja ja dvd:tä.
Paperisottantereella elävä ilmoittautuu! Mainokset lentää keräykseen samointein, mutta sitä tärkeää ja ehkä-tärkeää paperia on kaapit täynnä ja ei ne vaan itsestään mee sinne mappiin ei ne mee :D ärsyttää kun ei tiedä et kauanko viimevuotista veropäätöstä pitäis säilyttää JOS vaikka tarttee, tai jotain palkkakuitteja neljän vuoden takaa, autovakuutuskirjat joista on edellisetkin talles vaikka uudetkin muuttuneet sopimusehdot tms. on lähetetty, kelan päätöksiä...zalandon ym. laskut jos vaikka tuleekin jotin ongelmia vaikka on maksettu jo...... ja ikinä en (vielä) oo tarvinnu jälkeepäi mitää muuta ku työtodistuksia, verokorttia tai veropäätöstä sen jälkee kun ne on kerran kaappiin tungettu.. :D
Minulla on tällä hetkellä 5 pakettia tomusokeria kotivarakaapissa. Tämä siksi, että on tullut varmuuden vuoksi hankittua sekä kotiin että möksälle sitä, kun on ollut vissi ajatus, että sitä tarvitsee ja se on loppumassa. Nyt olen aktiivisesti käyttänyt sitä pois. Olen myös ruvennut näppäämään kuvia ruoka- ja jääkaappien sisällöistä sen varalle, että voi kaupassa tarkistaa todellisen tarpeen.
Mikä tahansa tavara hyödyttömästä koristekrääsästä "tätä saatan joskus tarvita" käyttötavaroihin. Liika on liikaa. Vanhempani olivat hamstraajia vailla kohtuutta minkään suhteen, joten olen pitänyt huolen ettei omasta kodista tule samanlaista ahdistavaa varastotilaa.
Turhat paperit on ainainen riesa. En heitä melkein mitään papereita heti roskiin, koska tuntuu että sitä saattaa tarvita vielä; kuitenkaan mulla ei ole mitään valmiiksi määrättyä HELPPOA paikkaa eri papereille. Jääkaapin seinässä on sellaiset, jotka vaatii jotain toimenpidettä (maksamattomat laskut, hammaslääkäriajat), mutta mun asunnossa on eri paikoissa kaiken maailman lappusia: maksettuja laskuja, Kelan päätöksiä, kuitteja, virallisia kirjeitä ym. Mulla on mappeja, mutta en jaksa ottaa aikaa pelkästään mapittamiseen, tuntuu niin hemmetin vaivalloiselta. Joten niissä mapeissa on vain vanhoja papereita, muutamalta viimeiseltä kuukaudelta olevat paperit lojuu ympäri kämppää satunnaisissa pinoissa. Pitäisi keksiä jokin sellainen paikka papereille, joihin ne voisi vaan laittaa ilman, että tarvitsee ottaa rei'itintä esiin. Kuitenkaan kaikkia ei voi laittaa ajattelematta samaan pinoon, koska jotkut pitää säilyttää yhdessä ja niistä pitää myöhemmin tarkistaa jotain. Miten tää voi olla näin vaikeaa?
(Sama juttu mulla on vaatteiden lojumisen kanssa, mutta vaatteita sentään ei kerry koko ajan lisää toisin kuin noita papereita.)